Höstföräldrar 2021, del 3

Läggning har vi noll styrning på heller. Han sover i Babynest i soffan tills vi går och lägger oss. Vissa kvällar jättebra, vissa inte alls. Sova själv på övervåningen vill han inte alls. Och jag prioriterar mina egna kvällar istället för att gå och lägga mig tidigt tillsammans med honom :p

Väckningarna är ofrivilligt väldigt organiserade :p 07:40 ska vi gå hemifrån till skola och förskola. 07:15 väcker jag M, byter blöja och ammar lite snabbt. På med kläder ner i vagnen och sen går vi. (Maken gör i ordning de stora barnen, en sån ubermänniska att jag fixar dem samtidigt på 25 min är jag inte :p )
Ja ska man iväg på morgonen så krävs det lite styrning :D Vi har ju inte lyckats ha så många dagar vi ska iväg än med tanke på att dottern blir sjuk så fort hon går till förskolan :p Skönt att ni kan hjälpas åt på morgonen!
 
Hur mycket sover era bebisar på dagarna?

Jag tycker A sover så lite, men vet inte om det bara är att jag dels har dålig koll och att han dels har börjat vara vaken så pass långa stunder. Sen får han ofta inte sova ostört när syrran är hemma.

Inte mycket alls, och det har hon inte gjort sedan hon var jätteliten. Nu har jag börjat använda Napper-appen för att få lite ordning och den är nästan skrämmande exakt i sin uppskattning om när hon behöver sova och hur länge hon kommer att sova vilket nästan aldrig är mer än 35-40 minuter, kanske tre gånger om dagen. Borde vara fyra-fem men är det stört omöjligt att söva henne och det inte funkar i tid/väder att gå ut så hon kanske somnar i vagnen så håller jag inte på i evigheter.

Har blivit mycket bättre på att se när hon börjar bli trött och det hjälper förstås. Vi har även börjat lägga henne mycket tidigare än förut på kvällen. Tyvärr resulterar det i att jag går och lägger mig innan 19 när min man ska iväg till jobbet men det må väl vara hänt en kort period tills det blir lite mer ordning. Ligger hon själv vaknar hon på nolltid.
 
Inte mycket alls, och det har hon inte gjort sedan hon var jätteliten. Nu har jag börjat använda Napper-appen för att få lite ordning och den är nästan skrämmande exakt i sin uppskattning om när hon behöver sova och hur länge hon kommer att sova vilket nästan aldrig är mer än 35-40 minuter, kanske tre gånger om dagen. Borde vara fyra-fem men är det stört omöjligt att söva henne och det inte funkar i tid/väder att gå ut så hon kanske somnar i vagnen så håller jag inte på i evigheter.

Har blivit mycket bättre på att se när hon börjar bli trött och det hjälper förstås. Vi har även börjat lägga henne mycket tidigare än förut på kvällen. Tyvärr resulterar det i att jag går och lägger mig innan 19 när min man ska iväg till jobbet men det må väl vara hänt en kort period tills det blir lite mer ordning. Ligger hon själv vaknar hon på nolltid.
Det låter väldigt likt hur min äldsta var. Hon sov i princip alltid EXAKT 30 minuter hela sitt första år och kunde nästan aldrig ligga själv förutom i rullande vagn. Slutade sova på dagen de flesta dagar vid 1,5 år.
 
Okej, nytt problem 🙄 Amningsstrejk... :arghh: Så himla frustrerande och stressande när bebisen bara fäktar och skriker och jag provar allt men han blir bara arg om jag erbjuder bröstet. Jag vet att det är jättevanligt i den här åldern (snart 4 månader) men det får mig ändå att må dåligt :( förstår varför många slutar amma vid den här åldern...
 
Okej, nytt problem 🙄 Amningsstrejk... :arghh: Så himla frustrerande och stressande när bebisen bara fäktar och skriker och jag provar allt men han blir bara arg om jag erbjuder bröstet. Jag vet att det är jättevanligt i den här åldern (snart 4 månader) men det får mig ändå att må dåligt :( förstår varför många slutar amma vid den här åldern...

❤️

Här matar vi med flaska och det är riktigt frustrerande här med! Allt är intressantare än mat trots hungrig så ibland tar det evigheter att få i henne en mängd som mättar.

Tänker att det inte är bröstet som är problemet utan snarare åldern? Bebisar generellt kanske blir lite svårmatade just nu oavsett hur de äter?
 
❤️

Här matar vi med flaska och det är riktigt frustrerande här med! Allt är intressantare än mat trots hungrig så ibland tar det evigheter att få i henne en mängd som mättar.

Tänker att det inte är bröstet som är problemet utan snarare åldern? Bebisar generellt kanske blir lite svårmatade just nu oavsett hur de äter?
Jo absolut, det har nog med åldern att göra. Åh jag vet inte var jag ska börja förklara men det är liksom strejken i kombination med stark utdrivning som gör att han, när han väl tar bröstet, ofta får ”kallsupar” eller att det blir för mycket och då blir han ännu mer ledsen. Sen kan det börja spruta igen rätt vad det är och då är jag inte beredd. Utdrivningen känns också obehaglig/ont för mig plus att jag blir så stressad när det sprutar mjölk överallt och känner mig som en idiot.

Idag hade jag också ont i ena bröstet och behövde tömma så då kändes det ännu jobbigare. Försökte prova lite andra amningssätt, typ amma i sele (gick inte, jag fick inte till det), amma laid back (han blev arg), amma i omvänd position/rugbygrepp (trodde det funkade först men sen blev han arg). Det som till slut funkade (förutom att han fick en kallsup) var liggamma i sängen från översta bröstet samtidigt som jag sjöng blinka lilla stjärna 😅
 
Nej det fick vi inte.

Okej, där ser man. Va bra ändå att få det kollat! Var det en sjukgymnast som speciellt arbetade med små barn?
Sjukgymnast får man ofta träffa om barnet ligger med huvudet åt ett håll och är platt på ena sidan, då nackmuskulaturen kan bli sned.

Om barnet ”bara” är platt i bakhuvudet och ligger rakt så brukar man inte involvera sjukgymnast.

Vi fick rekommenderat en Mimoskudde till sonen som också var platt bak, gjorde stor skillnad!
Pandakudde var tydligen inte lika bra..
 
Ok nu lyckades vi bättre vid nästa amning. Blev nån slags halvsittande/halvliggande position för oss båda för att försöka få honom mer upprätt.

Jag ser fram emot att vara klar med amningen men ska försöka kämpa på. Förhoppningsvis gillar han mat sen när det blir aktuellt, minns att amningen blev psykiskt mycket lättare med första barnet när det inte var 100 % amning.
 
Ok nu lyckades vi bättre vid nästa amning. Blev nån slags halvsittande/halvliggande position för oss båda för att försöka få honom mer upprätt.

Jag ser fram emot att vara klar med amningen men ska försöka kämpa på. Förhoppningsvis gillar han mat sen när det blir aktuellt, minns att amningen blev psykiskt mycket lättare med första barnet när det inte var 100 % amning.

Vi "gav upp" amningen för några veckor sen efter bara konstant strul. Men det är en liten sorg faktiskt, då jag verkligen tyckte det var mysigt att amma.

F är såååå intresserad att titta på oss när vi äter. Han ser så sugen ut :laugh: Jag minns med första barnet att han också älskade att titta på oss och det blev en hit när han väl fick börja äta mat själv så där blev det naturligt att sluta med amningen iochmed det.
 
Vi "gav upp" amningen för några veckor sen efter bara konstant strul. Men det är en liten sorg faktiskt, då jag verkligen tyckte det var mysigt att amma.

F är såååå intresserad att titta på oss när vi äter. Han ser så sugen ut :laugh: Jag minns med första barnet att han också älskade att titta på oss och det blev en hit när han väl fick börja äta mat själv så där blev det naturligt att sluta med amningen iochmed det.
Pumpar du nu eller kör ni ersättning?
 
Lilla E har börjat göra situps :laugh:
Ligga platt är inget kul när man vill titta sig omkring. Hon har hittills visat noll ambitioner med att vända sig, men ligger hon i vagnen eller sitter i babyskyddet ser det ut såhär 100% av tiden: _____/ :D

Också oerhört gulligt att se hur hon tänker och bearbetar alla intryck hon får :love:
 
Ni som inte ska ha fler barn, vad gör ni med alla urväxta kläder? Vi har ingen som kan ärva och jag har försökt med både märkesspecifika grupper på fb, samt marketplace men blir snart knäpp på alla som har tusen frågor, säger de ska köpa men sen drar sig ur.

De kläder som båda barnen använt har jag skänkt till BVC, de har en hörna där man kan ta kläder om man behöver.
Men känns surt med plagg från pop och newbie som är i nyskick. Jag begär inga överpriser heller.

Förra omgången jag lämnade in så var det en mamma som plockat på sig grejer och sålde plagg som jag skänkt, är fortfarande lite tjurig över det 🙈
(Hon har inte det på något vis dåligt ställt, då hade jag inte reagerat så)
 
@Eloise Vi har en second hand-butik som heter Busfrö här där man kan lämna in kassar med kläder som de säljer vidare och så får man en viss procent av det som säljs. Kläderna hänger framme en viss tid och om det inte sålts på den tiden så skänker de kläderna till bättre behövande typ. Ni har inget liknande?
 
@Eloise
Några utvalda plagg sparar jag som minne, barnen har varsin låda för minnessaker. Icke-märkeskläder skänks till Erikshjälpen. Pop, newbie mm ska jag försöka sälja på Tradera/ marketplace när tiden finns, annars lämna till liknande butik som @Emtherlia nämner.

Har köpt nästan allt beg till barnen, iaf första 2-3 åren, så har inga direkta summor jag "behöver" få igen.
 
@Eloise Vi har en second hand-butik som heter Busfrö här där man kan lämna in kassar med kläder som de säljer vidare och så får man en viss procent av det som säljs. Kläderna hänger framme en viss tid och om det inte sålts på den tiden så skänker de kläderna till bättre behövande typ. Ni har inget liknande?
Nej, jag har inte lyckats hitta något sådant här i närheten tyvärr. Har försökt sälja plaggen både enstaka, i set och helt paket. Typ newbie, tio plagg för 250 inkl frakt. Men då vill folk helt plötsligt köpa enstaka plagg för en tia typ och då känner jag inte att det är värt det 🙈
 
Skulle aldrig ha skrivit att F sov massa timmar på dagarna. Idag har han bara sovit 1,5 timme hitils 😏

Apropå kläder. Vi har fått så mycket av släktingar. Jag har försökt sälja i paket, gått sådär.
Jag orkar inte hålla på att sälja mer, än kanske ytterplagg som är lite finare.
Har en nära vän som jag tänkt ge det andra till. Hon har inga barn men vet dom planerar inom ett par år.
 
Angående kläder så sparar vi också lite plagg till varje barn som minne. I de minsta storlekarna alltså. Kanske att vi har några som vill ärva sen också. Sen är det lite olika

- Ullkläder säljs på Facebook, sånt får man tillbaka nästan hela inköpspriset på om skicket är bra
- Märkeskläder (Pop, newbie mfl) också säljas på Facebook
- vi har också en butik med begagnade barnkläder där vi bor så där lämnar vi in en del av övriga kläder. Annars skänker vi till Erikshjälpen eller liknande.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
952
Senast: Niyama
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 860
Senast: Manji
·
Övr. Hund Jag letar ny bil och hade tänkt ha lastgaller och grindar i den som jag har i min nuvarande. Men egentligen skulle jag helst vilja ha en...
Svar
12
· Visningar
582
Senast: Bison
·
Fordon Jag letar ny bil. Jag har hittat en som är intressant. Den har baspaket och en mindre motor, men det gör att jag för samma pris får en...
2
Svar
27
· Visningar
1 080
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Fejkljus
  • Märkning på kläder

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp