Höstföräldrar 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag håller med om att det känns som att man sviker, men man får nog verkligen tänka att det nu är tid att tänka på sig själv och bebisarna! Bättre att du är sjukskriven lite mer procent än att du ska jobba tills du går helt in i väggen och måste vara hemma på heltid!
Jag är inte sjukskriven, utan tjänstledig för studier samt föräldraledig. Förutom att jag jobbar extra lite timmar då. Så tänkte att jag helt enkelt får ta fler föräldradagar istället för jobb. Plugget är på distans (och för att skydda min SGI) så det är inte jobbigt fysiskt i alla fall, för det gör jag ju hemifrån och då kommer sonen vara några timmar hos sin dagmamma så jag kan plugga i lugn och ro.
 
Jag är verkligen så imponerad av alla som är gravida och har små barn samtidigt, det måste vara jättetufft emellanåt! För mig som väntar första barnet så går det ju att lägga sig på soffan och vila när det behövs, svårare med barn omkring som har egna behov och önskningar...

Ja, jag är faktiskt också otroligt imponerad att folk klarar av det. Jag tycker inte att jag klarar av det särskilt bra. Är sur och grinig mest hela tiden och tycker synd om sonen och maken som får stå ut med hemska mig. Sonen är helt fantastisk, han har mer än en gång sagt "mamma, det går bra" när jag tappat det brutit ihop :heart
 
Har inte alls samma ork längre... ska bli skönt att gå hem från jobbet helt nästa månad. Ikväll orkade jag till slut inte med dottern längre, bröt ihop... hoppade in i duschen och grät för att få en stund för mig själv 😢 känner mig så otillräcklig vissa dagar för att jag inte orkar...
 
Har inte alls samma ork längre... ska bli skönt att gå hem från jobbet helt nästa månad. Ikväll orkade jag till slut inte med dottern längre, bröt ihop... hoppade in i duschen och grät för att få en stund för mig själv 😢 känner mig så otillräcklig vissa dagar för att jag inte orkar...
Känner igen mig. Orkar inte alls med sonen som jag brukar. Och då känner jag "vad har vi gett oss in på?". I slutändan tror jag det blir bra, men att vara gravid är verkligen inte min grej.
 
Vi har ju pseudotvillingar, två pojkar på 3,5 år och 2 år. Som jag nu är ”ensam” med då de har 5v kvar av sommarlovet och mannen har börjat jobba. Med pendling är han borta 10h per dag. Jobbar skifte som inkluderar kvällar och helger. Jobbar han kväll tex åker han 12 och kommer hem 21(om de inte kör ihop sig på arbetet, förra veckan kom han strax innan midnatt)

men de innebär att han sover till ca 8 på morgonen, barnen stiger upp 6. Och så iväg igen till 12. Morgonskifte så är han borta 6-16.

som tur är barnen rätt nöjda med att bara vara hemma på gården för jag ORKAR inte åka iväg på grejs. Och tålamodet är nog inte det bästa med barn som inte vill sova just nu 🤫
 
När man går på rast och är gråtfärdig för att man har så jäkla ont i ryggen och ser att man fått mail från försäkringskassan att graviditetspenningen är godkänd :love: så kändes dagen med ens lättare! 5 arbetsdagar till ska jag väl mäkta med ändå:D
Vad skönt.
Jag sa till mitt timjobb idag att jag kan jobba 1,5 dagar och troligen bara september ut. Dom var glada för det lilla istället för inget så nu har jag inte så dåligt samvete längre.
 
Jag har så mycket sammandragningar denna graviditet. 😩Med sonen hade jag typ inte en enda känning innan vattnet gick på bf. Jag får sammandragningar av cykling i snigeltakt. Lugn promenad på 5 min och tål ingen stress öht. Förra gången tränade jag på gymmet till v38. Nu gick mitt gymkort ut för nån månad sen och det är inte en tanke på att jag skulle tränat längre än så.

Oroar mig lite för hur det kommer att bli att jobba augusti ut. Har två veckor med ganska mycket patientbesök och då kryper jag runt på golvet och måste plocka fram leksaker/ bära stolar mm. Vad händer om man inte orkar?
 
Jag har så mycket sammandragningar denna graviditet. 😩Med sonen hade jag typ inte en enda känning innan vattnet gick på bf. Jag får sammandragningar av cykling i snigeltakt. Lugn promenad på 5 min och tål ingen stress öht. Förra gången tränade jag på gymmet till v38. Nu gick mitt gymkort ut för nån månad sen och det är inte en tanke på att jag skulle tränat längre än så.

Oroar mig lite för hur det kommer att bli att jobba augusti ut. Har två veckor med ganska mycket patientbesök och då kryper jag runt på golvet och måste plocka fram leksaker/ bära stolar mm. Vad händer om man inte orkar?

Känner lika. Hade heller inga känningar förrän dagen före vattnet gick förra gången. Häromdagen hade jag sammandragningar hela dagen så fort jag rörde mig, sen fortsatte de på kvällen och natten fast jag vilade/sov. Hur ska det bli när jag börjar jobba igen på måndag liksom :crazy: Orkar man inte måste man ju kunna bli sjukskriven?
 
Känner lika. Hade heller inga känningar förrän dagen före vattnet gick förra gången. Häromdagen hade jag sammandragningar hela dagen så fort jag rörde mig, sen fortsatte de på kvällen och natten fast jag vilade/sov. Hur ska det bli när jag börjar jobba igen på måndag liksom :crazy: Orkar man inte måste man ju kunna bli sjukskriven?
Jag trodde ju att jag hade sammandragningar för länge sedan men det var nog mer spänd tarm.

När du skriver att du inte hade känningar sist, menar du att du inte hade kände några, eller att de inte påverkade dig?

Jag har läst att alla har sammandragningar och känt efter jättemycket men känner inget, så jag nojjar åt andra hållet - att min livmoder inte alls tränar inför förlossningen.

Kan mycket sammandragningar sätta igång förlossningen? Är det jobbigt att ha sammandragningar?
 
Jag trodde ju att jag hade sammandragningar för länge sedan men det var nog mer spänd tarm.

När du skriver att du inte hade känningar sist, menar du att du inte hade kände några, eller att de inte påverkade dig?

Jag har läst att alla har sammandragningar och känt efter jättemycket men känner inget, så jag nojjar åt andra hållet - att min livmoder inte alls tränar inför förlossningen.

Kan mycket sammandragningar sätta igång förlossningen? Är det jobbigt att ha sammandragningar?

Jag hade säkert sammandragningar förra gången men jag kände inte av dem. Inte förrän dagen före vattnet gick och då kändes de precis som nu. Magen blir hård och spänd, jag får liite molvärk nedåt och lite svårt att ta djupa andetag för magen spänner så hemskt. Jag tycker det är superjobbigt med sammandragningarna, känns ju lite som kramp och jag måste sätta mig ner och andas lite för att de ska gå över.

Du har säkert också sammandragningar fast du inte känner eller reflekterar över dem.

Som jag förstått det är det heeelt normalt med sammandragningar men om de fortsätter när man vilar ska man vara uppmärksam eftersom det kan sätta igång riktiga värkar.
 
Jag hade säkert sammandragningar förra gången men jag kände inte av dem. Inte förrän dagen före vattnet gick och då kändes de precis som nu. Magen blir hård och spänd, jag får liite molvärk nedåt och lite svårt att ta djupa andetag för magen spänner så hemskt. Jag tycker det är superjobbigt med sammandragningarna, känns ju lite som kramp och jag måste sätta mig ner och andas lite för att de ska gå över.

Du har säkert också sammandragningar fast du inte känner eller reflekterar över dem.

Som jag förstått det är det heeelt normalt med sammandragningar men om de fortsätter när man vilar ska man vara uppmärksam eftersom det kan sätta igång riktiga värkar.
Oj, det verkar jobbigt!

Låter ju absolut som ett fullgott skäl att bli sjukskriven!
 
Känner lika. Hade heller inga känningar förrän dagen före vattnet gick förra gången. Häromdagen hade jag sammandragningar hela dagen så fort jag rörde mig, sen fortsatte de på kvällen och natten fast jag vilade/sov. Hur ska det bli när jag börjar jobba igen på måndag liksom :crazy: Orkar man inte måste man ju kunna bli sjukskriven?
Ja, det borde man ju kunna bli? Men ibland känns det som att det är svårt att bli sjukskriven som gravid utan att typ allt räknas som normalt? Än så länge går mina över om jag lägger mig och vilar men tycker det är svårt att veta var gränsen går? Sen, på jobbet kan jag ju inte lägga mig ner när det drar igång?
 
Nån som kan rekommendera någon bra bok om förlossning? Gärna med lite andningstekniker!

Jag har läst boken 'att föda' av Gudrun Apascal, så mycket andningstekniker togs väl inte upp (men fanns med), men jag rekommenderar boken ändå. För mig som inte fött barn innan och inte har någon riktig aning om vad som väntar så gav den mig rätt mycket. Jag känner mig mycket lugnare inför förlossningen nu. :)

Jag har även blivit rekommenderad boken 'att föda utan rädsla'. Inte samma författare men skall vara läsvärd enligt många, tror även det är mer fokus på t.ex. andningstekniker i den.
 
Nån som kan rekommendera någon bra bok om förlossning? Gärna med lite andningstekniker!

Inte tips om bok men läs gärna på om dykmetoden gällande andning, handlar om att våga följa med i smärtvågen i stället för att spänna emot (vääääldigt kortfattat) funkade bra för mig förra gången och klarade mig utan annat till 6 cm (sedan fick jag dock lite panik av andra orsaker så då funkade det inte mer)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 397
Senast: Calmiche
·
Övr. Barn Jag börjar bli såpass gammal att det börjar bli osannolikt att jag skulle hinna skaffa barn med en partner. Jag måste ju då först hitta...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 121
Tjatter Har med stort intresse läst igenom ca de 10 första sidorna på tråden om Särbegåvning, vilket gjorde att några frågor dök upp. Ska läsa...
Svar
3
· Visningar
1 031
Senast: Gry
·
Kropp & Själ Jag behöver råd från någon som upplevt liknande. (Inte, ”jag har aldrig haft ont av min kopp, möjligen obehag, det går skitsmidigt, du...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 567
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Hönstråden II
  • Kroniskt sjuk och hund

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Lerig hage

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp