Höstföräldrar 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tydligen ska man inte sova på rygg nu i tredje trimestern 😐

Låg och snurrade till 04 inatt, fick ont i revben och bröstkorg i alla andra ställningar. Idag har jag beställt en billig gravid- amningskudde, som jag hoppas kommer snabbt och kan underlätta sömnen.

Jag kommer inte palla jobba om jag inte kan sova bättre, tror ni man kan få en sjukskrivning pga sömnsvårigheter? Jag tänker att de flesta kanske börjar få svårt att sova nu? Och har hört att det är svårt att bli sjukskriven utan något "riktigt problem".
Studier visar att man bör somna på vänster sida för att minska risken för intrauterin fosterdöd. Sen hur man vänder sig på natten kan man inte påverka, men om man vaknar upp så ska man se till att lägga sig på vänster igen innan man somnar om.

Sen finns det ju dom som sover som de vill hela tiden och för de flesta går det ju bra.

Studier visar att man bör somna på vänster sida för att minska risken för intrauterin fosterdöd. Sen hur man vänder sig på natten kan man inte påverka, men om man vaknar upp så ska man se till att lägga sig på vänster igen innan man somnar om.

Sen finns det ju dom som sover som de vill hela tiden och för de flesta går det ju bra.
Ja, jag läste om det, problemet är att det gör så himla ont att ligga på alla sidor 😕

Ja, jag läste om det, problemet är att det gör så himla ont att ligga på alla sidor 😕
Hoppar in för att nämna att jag läste om den studien, och då sa dem att det kunde räcka med en kudde under höger sida av ryggen, för det är nog för att få bort livmodern från stora hålvenen, så det kanske du kan testa om det gör ont att ligga helt på sidan?
Sen kan det också kanske vara lugnande att veta att även om man sett en koppling så ger att sova på rygg bara en ytterst liten riskökning för intrauterin fosterdöd, och det sker inte bara för att man sovit på rygg.

Hoppar in för att nämna att jag läste om den studien, och då sa dem att det kunde räcka med en kudde under höger sida av ryggen, för det är nog för att få bort livmodern från stora hålvenen, så det kanske du kan testa om det gör ont att ligga helt på sidan?
Sen kan det också kanske vara lugnande att veta att även om man sett en koppling så ger att sova på rygg bara en ytterst liten riskökning för intrauterin fosterdöd, och det sker inte bara för att man sovit på rygg.
Det kan jag testa inatt!

Jag har varit en sidsovare tills jag blev gravid så himla störigt att kroppen protesterar precis nu!

Är nog lite extra nojig för att en gravid släkting plus barn dog i sömnen.

Det kan jag testa inatt!

Jag har varit en sidsovare tills jag blev gravid så himla störigt att kroppen protesterar precis nu!

Jag har också alltid varit sidosovare, och nu tvingats på rygg på grund av illamående, så hoppas det ger med sig innan dom tjatar om att inte sova på rygg.

Usch vad obehagligt, förstår att man oroar sig extra då.

har i alla tider sovit bäst på vänster sida. men nu går det bara inte. Så fort jag lägger mig till vänster "trillar" babyn ner på vänster sida (svänger jag mig till höger ligger hon kvar på vänster oftast)och det ger ett så obehagligt tryck. Överlag verkar babyn ligga mer till vänster faktist.

Kör med "kroppskudde" men tycker det är lite bökigt. Har dock sovit väldigt dåligt de senaste åren och sällan mer än 2 timmar åt gången så jag är "van" med lite sömn

har i alla tider sovit bäst på vänster sida. men nu går det bara inte. Så fort jag lägger mig till vänster "trillar" babyn ner på vänster sida (svänger jag mig till höger ligger hon kvar på vänster oftast)och det ger ett så obehagligt tryck. Överlag verkar babyn ligga mer till vänster faktist.

Kör med "kroppskudde" men tycker det är lite bökigt. Har dock sovit väldigt dåligt de senaste åren och sällan mer än 2 timmar åt gången så jag är "van" med lite sömn

Har också en bebis som ligger till vänster. Är absolut skönast att sova på höger. Känns som att jag krossar honom när jag ligger på vänster sida O_o

Har också en bebis som ligger till vänster. Är absolut skönast att sova på höger. Känns som att jag krossar honom när jag ligger på vänster sida O_o
Min bebis ligger överallt! Jag sa till sambon att han kommer få snöra på sig springskorna om nåt år. 😂 Känns som den lille har discokalas och cirkuskonster därinne. Fattar inte hur nån så liten kan sparkas och slåss med sån kraft!

Sorry för ofräscht.... nu... men hemorrojder som blöder, det är bara att bita ihop va? Och hoppas de försvinner efter graviditeten? Det blöder ganska mycket när jag sitter på toa men inte annars. Tycker sånt är så jobbigt och drar mig för att prata med bm om!!!

Barn ett: Allting inhandlat i vecka 25

Barn två: Det räcker väl med att vi fixar dubbelvagnen till vecka 30? Allt annat har vi ju kvar

Barn tre: Älskling, är det okej om vi stannar vid barnvagnsaffärer på väg hem från BB?

Gissa vilket skede vi är i :laugh:. Vi har en dubbelvagn (Emmaljunga double viking) som vi kommer att behålla då lillebror ännu inte vill gå så långa sträckor, vi har även en baby jogger city premier men den har bara sittdel och tycker att den inte passar våra grusvägar. Villhöver alltså en ny vagn och har siktat in mig på en Emmaljunga NXT90. De säljs begagnade men priset är så högt att jag gärna slänger på en 100€ för att få en ny (jepp, folk tar 7-800€ för begagnade, med enbart sittdel). Mannen är kanske inte heeeelt med på noterna.

Min bebis ligger överallt! Jag sa till sambon att han kommer få snöra på sig springskorna om nåt år. 😂 Känns som den lille har discokalas och cirkuskonster därinne. Fattar inte hur nån så liten kan sparkas och slåss med sån kraft!

Sorry för ofräscht.... nu... men hemorrojder som blöder, det är bara att bita ihop va? Och hoppas de försvinner efter graviditeten? Det blöder ganska mycket när jag sitter på toa men inte annars. Tycker sånt är så jobbigt och drar mig för att prata med bm om!!!

Ja, det är nog tyvärr bara att stå ut. Jag har läst lite och man får inte använda vanliga läkemedel mot hemorrojder när man är gravid ändå.

Prata med BM eller fråga på apoteket om vad du kan använda. Finns även information på janusinfo om fosterpåverkan och tillfällig användning av tex xyloproct är minimal risk.
BM har garanterat hört om det problemet förut.

Alcosanal kan användas utan risk under graviditet enligt janusinfo.
Scheriproct är också låg risk.

Men som sagt, ta upp det med BM. Du tycker garanterat det är mer pinsamt än bm gör :).

Prata med BM eller fråga på apoteket om vad du kan använda. Finns även information på janusinfo om fosterpåverkan och tillfällig användning av tex xyloproct är minimal risk.
BM har garanterat hört om det problemet förut.

Alcosanal kan användas utan risk under graviditet enligt janusinfo.
Tack! Jag ska till BM på fredag, ska försöka prata med henne då.

Jag tycker det känts lite stressat när jag varit på de tidigare besöken, som att jag måste snabba mig att ta upp det viktigaste innan min tid är slut.

Tack! Jag ska till BM på fredag, ska försöka prata med henne då.

Jag tycker det känts lite stressat när jag varit på de tidigare besöken, som att jag måste snabba mig att ta upp det viktigaste innan min tid är slut.
Tråkigt att det känts så.
Apotekare på apoteket borde kunna ge råd med annars :).

Fasen, jag hade blandat ihop dagarna och missade mitt Bm-besök idag. Var helt säker på att det var imorgon. Undrar om det går att få ihop en tid nu i semestertider. Nästa tid är inte förrän i vecka 34, om fem veckor.

Tror att även jag börjar känna av sammandragningar nu, vaknat flera gånger inatt och känt av flera gånger under dagen också.

Fasen, jag hade blandat ihop dagarna och missade mitt Bm-besök idag. Var helt säker på att det var imorgon. Undrar om det går att få ihop en tid nu i semestertider. Nästa tid är inte förrän i vecka 34, om fem veckor.

Tror att även jag börjar känna av sammandragningar nu, vaknat flera gånger inatt och känt av flera gånger under dagen också.

Nej vad drygt! Hoppas du kan få en ny tid snart.

Det kan jag testa inatt!

Jag har dels en gravidkudde som jag tycker hjälper rätt mycket för att åtminstone somna på sidan, och sedan en vanlig kudde som jag lägger bakom ryggen om jag vaknar på rygg under natten, det är skönt tycker jag! Sover alltid på rygg annars så är inte helt lätt att inte falla tillbaka i det.

Jag har dels en gravidkudde som jag tycker hjälper rätt mycket för att åtminstone somna på sidan, och sedan en vanlig kudde som jag lägger bakom ryggen om jag vaknar på rygg under natten, det är skönt tycker jag! Sover alltid på rygg annars så är inte helt lätt att inte falla tillbaka i det.
Jag har också beställt en gravidkudde nu. Har försökt palla upp bakom ryggen efter tipset men vaknar ändå på rygg några gånger per natt, bökar nog undan kuddarna i sömnen. 😅

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 040
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 676
Senast: Calmiche
·
Övr. Barn Jag börjar bli såpass gammal att det börjar bli osannolikt att jag skulle hinna skaffa barn med en partner. Jag måste ju då först hitta...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 169
Tjatter Har med stort intresse läst igenom ca de 10 första sidorna på tråden om Särbegåvning, vilket gjorde att några frågor dök upp. Ska läsa...
Svar
3
· Visningar
1 059
Senast: Gry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka