Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Måste du verkligen bestämma dig då? Kan du inte bara känna hur det känns när du väl har fått upp bebisen?Alltså de där med amning, har ju inte alls bra erfarenheter sen förra, först va jag osäker redan innan på om jag ens ville sen fick han antagligen inte i sig tillräckligt och fick troligen lågt blodsocker (vilket vi kämpar med 2,5 år senare)
Vill inte amma alls, men samtidigt så ska ju råmjölken vara så bra men är verkligen bara nej mentalt och nästa vecka ska jag till BM och ha de där inför förlossningsgenomgången så känns ju som jag måste bestämt mig hur jag vill göra innan dess.
Nu är Lillen lite drygt 3 veckor, tiden går plötsligt så fort! Varit hos BVC idag och han går upp lite dåligt i vikt samtidigt som vi kämpar på med amningen och det känns som om jag inte gör något annat än att ammar. De senaste dagarna har han velat äta konstant vilket mina bröstvårtor definitivt inte vill (gör ont trots amningsnapp) så nu ska vi testa att introducera ersättning på flaska en eller ett par gånger per dygn som sambon ger parallellt med amningen. Det ger förhoppningsvis lite avlastning samtidigt som det ger mig en chans att sova lite mer sammanhängande. De senaste nätterna har jag bara fått 3-4 timmars sömn totalt samtidigt som Lillen varit väldigt ledsen och orolig. Jag hoppas innerligt det bara är tillfälligt, känner mig som ett vrak
Hög igenkänning på den där! .Gissa vilken sidan av magen som babyn ligger på (jag ligger alltså på rygg, därav lite konstig bild)
Visa bifogad fil 57687
Förmodligen magont som spökar, han är ju nöjd mellan varven också så jag tror inte att han reagerar på mjölkprotein eller så. I natt fick han ersättning i flaska vid ett tillfälle och har sovit betydligt bättre samt varit mer nöjd och tillfreds så kanske att han inte fått i sig tillräckligt via amningen och varit gnällig och orolig pga hunger? Får se hur det utvecklas. Men så otroligt mycket 3 timmars sammanhängande sömn x2 gör för humöret på denna ömma moder! Känner mig som en helt ny människa.Åh vad kämpigt Kan han ha ont i magen? Mjölk?
Känner igen det väldigt väl från när sonen skulle födas för 19 år sedan. Allt var så fokuserat på graviditeten och förlossningen. Sen plötsligt låg en liten människa där, jag hade verkligen ingen aning om hur jag skulle ta hand om honom. Minns att jag flera gånger ringde på klockan och frågade BB-personalen om jag fick lyfta upp honom ur den lilla plastsängen. Till slut sa de "du vet... Du får lyfta honom precis när du vill.. Han är din"Idag började jag och min sambo prata om att vi egentligen känner oss helt oförberedda på att det ska komma två bebisar? Det har varit så mycket fokus på graviditeten och att allt ska se bra ut på nästa ultraljud osv, som längst kan jag tänka fram till förlossningen och att de på nåt sätt ska ut, men därefter är det liksom helt blankt. Känns onekligen som att det kommer bli en chock. Samtidigt tänker jag att jag inte vet hur man ska kunna förbereda sig på nåt så omvälvande som man vet så lite om? Går det ens? Kanske lika bra att ta en sak i taget och försöka reda ut det efterhand?
Haha samma här!Gissa vilken sidan av magen som babyn ligger på (jag ligger alltså på rygg, därav lite konstig bild)
Visa bifogad fil 57687
Idag började jag och min sambo prata om att vi egentligen känner oss helt oförberedda på att det ska komma två bebisar? Det har varit så mycket fokus på graviditeten och att allt ska se bra ut på nästa ultraljud osv, som längst kan jag tänka fram till förlossningen och att de på nåt sätt ska ut, men därefter är det liksom helt blankt. Känns onekligen som att det kommer bli en chock. Samtidigt tänker jag att jag inte vet hur man ska kunna förbereda sig på nåt så omvälvande som man vet så lite om? Går det ens? Kanske lika bra att ta en sak i taget och försöka reda ut det efterhand?
Förmodligen magont som spökar, han är ju nöjd mellan varven också så jag tror inte att han reagerar på mjölkprotein eller så. I natt fick han ersättning i flaska vid ett tillfälle och har sovit betydligt bättre samt varit mer nöjd och tillfreds så kanske att han inte fått i sig tillräckligt via amningen och varit gnällig och orolig pga hunger? Får se hur det utvecklas. Men så otroligt mycket 3 timmars sammanhängande sömn x2 gör för humöret på denna ömma moder! Känner mig som en helt ny människa.
Idag började jag och min sambo prata om att vi egentligen känner oss helt oförberedda på att det ska komma två bebisar? Det har varit så mycket fokus på graviditeten och att allt ska se bra ut på nästa ultraljud osv, som längst kan jag tänka fram till förlossningen och att de på nåt sätt ska ut, men därefter är det liksom helt blankt. Känns onekligen som att det kommer bli en chock. Samtidigt tänker jag att jag inte vet hur man ska kunna förbereda sig på nåt så omvälvande som man vet så lite om? Går det ens? Kanske lika bra att ta en sak i taget och försöka reda ut det efterhand?
Jag tror inte det går att förbereda sig helt. Som en av mina jobbarkompisar (Som är 70 men jobbar ändå) sa ”det är mer fantastiskt än man kan ana, men också jobbigare än man kan tro” och precis som @Martenix skrev ovan så är det också beroende på vilken typ av barn man får...
Det som ni kan förbereda er på är dock att barnen kommer ta mycket av er tid så se till att fixa med planerade projekt, typ fixa i trädgården eller sätta upp gardiner innan barnen kommer
Jag tänker att du kan säga "just nu känner jag såhär", ändrar du dig sen kan ju inte det vara några konstigheter.
Hoppar in från vårtråden då jag kände samma, ville egentligen inte amma men ville gärna också ge råmjölken. Det slutade med att vi skrev ner i förlossningsbrevet att jag kände obehag kring amningen mentalt men gärna ville prova att ge råmjölken beroende på hur det kändes när barnet väl kom ut. När han väl kom ut hade barnmorskorna läst noggrant och visste att jag inte ville amma men frågade om jag ville prova att ge råmjölken. Det slutade med att jag gav råmjölken första dygnet och sen gick över till ersättning. Vet inte om det hjälpte dig nått men ville egentligen bara säga att du behöver ju inte bestämma dig förrän bebisen är ute hur du vill göra. Det viktiga är väll att få med hur du känner kring amningen så att personalen inte pushar alternativt ger dig stöd beroende hur du känner
Måste du verkligen bestämma dig då? Kan du inte bara känna hur det känns när du väl har fått upp bebisen?
Ja, även när jag ligger på sidan ibland . Är också väldigt torr i näsan, trots koksaltspray. Varit sen halva graviditeten.Nu har sambon flyttat ut ur sovrummet. Tydligen är mina snarkningar otroligt höga, visst hör jag dem ibland men igår kändes det verkligen som att jag var helt vaken när han tröttnade.
Har tydligen att göra med att slemhinnorna blir svullna så vi får hoppas att det går över sen. Annars kommer jag ju väcka bebis också.
Testat tejpa munnen men snarkar ändå ☹
Snarkar ni?
Tjoho!Ja, även när jag ligger på sidan ibland . Är också väldigt torr i näsan, trots koksaltspray. Varit sen halva graviditeten.
Förresten 35+0 idag. Det går framåt nu .