Höstföräldrar 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Guldaskig Jag delammar, visserligen typ 95% tutte och 5% flaska, men ändå.
Från början för att vi och framförallt BVC var så stressade över att Alfred inte gick upp i vikt (tappade tom lite). Då sattes ”kravet” att vi skulle ge flaska efter varje måltid = helt värdelöst eftersom han redan åt dig proppmätt vid bröstet.
Vi gjorde då om reglerna på eget bevåg och nu får han flaskan om han signalerar hungrig efter mindre än 2h från att ha ammat båda brösten. (Vilket nästan aldrig händer) eller om jag är upptagen/iväg och han är med pappan.

Vi har inga problem med att skifta mellan tutte och flaska (peppar peppar) och det är en stor lättnad att kunna låta pappa mata ibland och således slippa vara mjölkbar med öppet jämt, med resultatet av tomma bröst, ledsen unge och ömma bröstvårtor efter ledsen unges hysteriska försök att få upp flöde i halvfulla tuttar.

Vi kommer fortsätta såhär, jag vill gärna amma till största delen - men upplever att ersättningen (mellan 20 och 150ml/dygn) gör livet enklare, plus att han känns nöjdare iom att den ligger kvar längre i magen än bröstmjölken.

Amningsgruppen på Fb är guld!

Så, vill du amma så ge inte upp - det blir lättare. Men vill du delamma eller helt ge flaska så kör på det!
Det finns liksom inga rätt eller fel, vi gör alla så som passar just oss och våra ungar bäst. :)
 
@Guldaskig Jag delammar, visserligen typ 95% tutte och 5% flaska, men ändå.
Från början för att vi och framförallt BVC var så stressade över att Alfred inte gick upp i vikt (tappade tom lite). Då sattes ”kravet” att vi skulle ge flaska efter varje måltid = helt värdelöst eftersom han redan åt dig proppmätt vid bröstet.
Vi gjorde då om reglerna på eget bevåg och nu får han flaskan om han signalerar hungrig efter mindre än 2h från att ha ammat båda brösten. (Vilket nästan aldrig händer) eller om jag är upptagen/iväg och han är med pappan.

Vi har inga problem med att skifta mellan tutte och flaska (peppar peppar) och det är en stor lättnad att kunna låta pappa mata ibland och således slippa vara mjölkbar med öppet jämt, med resultatet av tomma bröst, ledsen unge och ömma bröstvårtor efter ledsen unges hysteriska försök att få upp flöde i halvfulla tuttar.

Vi kommer fortsätta såhär, jag vill gärna amma till största delen - men upplever att ersättningen (mellan 20 och 150ml/dygn) gör livet enklare, plus att han känns nöjdare iom att den ligger kvar längre i magen än bröstmjölken.

Amningsgruppen på Fb är guld!

Så, vill du amma så ge inte upp - det blir lättare. Men vill du delamma eller helt ge flaska så kör på det!
Det finns liksom inga rätt eller fel, vi gör alla så som passar just oss och våra ungar bäst. :)

Vår plan har alltid varit att amma men att ändå kunna pumpa ur och ge flaska för att jag inte ska bli så låst. Men vi har också alltid sagt att om amningen inte funkar så kommer vi inte lägga flera veckor på att kämpa, då går vi över på att pumpa och ge ersättning :)

Det går mycket bättre nu så jag hpppas det håller i sig :up:
 
Bebis hade inte vett att komma fort :p @Emtherlia

Men 01:37 i natt föddes en liten lillasyster! Blev en långdragen historia som slutade i snitt. Men ett väldigt icke-akut och odramatiskt sådant :)

Lillasyster verkar både vara amningsproffs och start i nacken. Amma gick på en gång och att lyfta nacken lite när hon ligger på våra magar var ingen match :)

Längre förlossningsberättelse blir det så småningom :)
 
Bebis hade inte vett att komma fort :p @Emtherlia

Men 01:37 i natt föddes en liten lillasyster! Blev en långdragen historia som slutade i snitt. Men ett väldigt icke-akut och odramatiskt sådant :)

Lillasyster verkar både vara amningsproffs och start i nacken. Amma gick på en gång och att lyfta nacken lite när hon ligger på våra magar var ingen match :)

Längre förlossningsberättelse blir det så småningom :)

Grattis!!!
 
Bebis hade inte vett att komma fort :p @Emtherlia

Men 01:37 i natt föddes en liten lillasyster! Blev en långdragen historia som slutade i snitt. Men ett väldigt icke-akut och odramatiskt sådant :)

Lillasyster verkar både vara amningsproffs och start i nacken. Amma gick på en gång och att lyfta nacken lite när hon ligger på våra magar var ingen match :)

Längre förlossningsberättelse blir det så småningom :)
Stort grattis! Hoppas att ni alla mår bra :love:. Vår yngsta var/är också väldigt stark i nacken, tänk om de också är väldigt lika, precis som storebröderna var :eek::laugh:
 
Bebis hade inte vett att komma fort :p @Emtherlia

Men 01:37 i natt föddes en liten lillasyster! Blev en långdragen historia som slutade i snitt. Men ett väldigt icke-akut och odramatiskt sådant :)

Lillasyster verkar både vara amningsproffs och start i nacken. Amma gick på en gång och att lyfta nacken lite när hon ligger på våra magar var ingen match :)

Längre förlossningsberättelse blir det så småningom :)
Grattis till lillasyster! :)
 
Vi har haft en skolboksnatt (efter en riktigt jobbig kväll där övertrött bebis inte kunde somna alla mellan 15 och 22.30). Alfred somnade vid 22.30, sov till 3.15, ammade och somnade om till 5.30. Ammade och sov till 9! :D
Så den här mamman har fått sova typ 6-7h i natt! :banana:
 
Inatt drömde jag om E för första gången, en helsjuk dröm dock :laugh: Den började med att jag och mannen skulle gå 4,5 mil till storstaden för att månadshandla med E i barnvagn. När vi kommit typ halvvägs kommer vår hyresvärd i bil men E får inte plats i bilen så hon får sitta i babyskydd på taket endast iklädd långärmad body och bara ben :eek: Sen drog det in regn och åska så vi fick stanna och ta ner henne från taket och hon fick sitta framför mig i framsätet :angel: (där vaknade jag...)
Makens kommentar när jag berättade: Lämpliga föräldrar.. :banghead: :laugh:

Nästa dröm hade värkarna dragit igång för att föda fram ett syskon till E, fick lite lätt panik för att genomgå förlossning igen :nailbiting: Vaknade tack och lov innan krystvärkarna började :up: :rofl:
 
Jag är sa trött pa att vara gravid nu, inte bra trött "pa mig själv" utan pa alla andra människor. Jag vill inte träffa en enda människa för alla fragar "har det inte kommit ngn bebis än" Nej, det ser du väl har jag lust att skrika men är för trevlig för det.
Idag aker vi och storhandlar, tva av barnen har kommit efter storhandlingar sa hoppas det fungerar den här gangen ocksa. Fast jag är lite rädd för att vattnet ska ga just i affären.
 
Jag är sa trött pa att vara gravid nu, inte bra trött "pa mig själv" utan pa alla andra människor. Jag vill inte träffa en enda människa för alla fragar "har det inte kommit ngn bebis än" Nej, det ser du väl har jag lust att skrika men är för trevlig för det.
Idag aker vi och storhandlar, tva av barnen har kommit efter storhandlingar sa hoppas det fungerar den här gangen ocksa. Fast jag är lite rädd för att vattnet ska ga just i affären.

Känner igen det där, det var typ det värsta med att gå över tiden, alla som frågar. Hoppas storhandlingen gör susen!
 
Stort grattis! Hoppas att ni alla mår bra :love:. Vår yngsta var/är också väldigt stark i nacken, tänk om de också är väldigt lika, precis som storebröderna var :eek::laugh:

Tack! Vi mår alla bra! Men det är helt klart en annan grej att återhämta sig efter snitt...

Haha det lär väl bli så! Jag är ju van att kunna läsa om din bebis för att se vad som ska hända oss om ett par veckor så det är väl bra att det fortsätter :D
 
Tror att det här var senaste listan :)

Augusti

20 - Emtherlia - flicka på 47 cm och 3045 gram
30 - Blueberry - flicka, 50,5 cm och 3475 gram (BF 14/9)

September
7 - Bedott, pojke på 49cm och 3290 gram
14 - queeniida, andra barnet
16 - Madl - flicka på 51 cm och 4100 gram
18 - Nixehen - pojke, 53cm och 4205g :heart
20 - Pulkaskurk - pojke, 50cm och 3008 gram
25 - Lakritsnapp - flicka, 50 cm och 3290 gram
24 - Lovise - pojke, 52 cm och 3620 gram

Oktober

8 - Guldaskig, flicka, 52 cm och 4300 g
11 - Turbofling, fjärde barnet (Storasystrar födda 2009, 2010, 2014), Innsbruck, Österrike
14 - Imogen, flicka, 52 cm och 3815 g (BF 17/10)
23 - Ainon, första barnet -Piteå

November

1- karror89, första barnet - född 28/9 flicka på 46cm 2935gr.
1 - Riru, andra barnet
16 - Jordgubblime, första barnet, Skåne
18 - Hogstorp, första barnet, Alingsås, strax norr om Göteborg
 
Idag är bara en sån där dag, jag är så vansinnigt trött och känner att jag vill gråta för allt:cry: Jobbat både lördag och söndag, ledig imorgon som tur är. Sedan börjar näst sista jobbveckan på tisdag. Just nu känns två veckor oändligt långt när jag är så utomjordiskt trött hela tiden:down:
 
En helt annan grej, någon som har gått någon typ av profylaxkurs? Tyckte ni det gav något? Finns det något bra online?

Vi gick profylaxkurs inför att storebror skulle födas. Det var jättebra och kan verkligen rekommendera det!

Det var inte alls som man tänker klassisk profylaxandning när våra föräldrar väntade oss. Utan mer hur man skulle fokusera på andning och avslappning i allmänhet. Tips på saker att fokusera på under förlossningen. Och kanske allra bäst väldigt mycket konkreta tips och råd för partnern vad den kunde hjälpa till med. Min man gick därifrån med massor med tips på vad han kunde göra i olika ställningar (hos mig då ;)) och vid olika tidpunkter. Han var jättenöjd.

Sen är det ju lite flummigt också. Vissa saker hade jag och maken som båda är ingenjörer och konkreta av oss lite svårt att ta till oss :p Men jag tror också att det kan vara bra med lite såna tankar och tips från typer som oss :p

Om man har friskvårdsbidrag från jobbet kan man använda det till profylax :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 029
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
5 271
Senast: fejko
·
  • Låst
Gravid - 1år Får väl ta mod till mig och vara först ut med den här tråden :o Plussade imorse och borde enligt sista mens vara bf 16/9. Andra barnet...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
94 050
Senast: Monkie
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 101

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp