Höstföräldrar 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen, då tar jag bara med en tetra för säkerhetsskull :)
I Stockholm finns Babysemp ersättning och nappflaskor på BB. Det var bara att säga till personalen så kom de med ersättningen. De hjälpte till med att tala om hur mycket bebisen ska äta och hur man trappar upp volymerna.
 
Ni är ju några här som har fått/snart får syskon till era barn som är i förskoleåldern så jag tänkte att jag passar på att slänga in en fråga. Hur har ni gjort med jobb/ledighet i slutet av graviditeten?

Sonen börjar förskola om ett par veckor och jag ska givetvis fråga personalen då men jag tänkte att det kan vara bra att få ett hum redan nu.
När jag var gravid senast så löste jag ledigheten sista månaden genom att ta semester och arbetstidsförkortning då jag ändå hade en hel del kvar i slutet av året och situationen är densamma nu. Toppen har jag tänkt eftersom det både är smidigt att ansöka om och trevligt ur ekonomiskt perspektiv. Men nu kom jag på att det kanske ställer till det med förskolan för sonen. Jag har redan nu problem med bäckensmärtor och det blir ju inte bättre direkt (var likadant sist) och det är en av anledningarna till varför vi skolar in nu.
Så är det bara sjukskrivning som gäller då, för att kunna få avlastning från förskolan?

(varför göra en fråga kort liksom:p)
 
Ni är ju några här som har fått/snart får syskon till era barn som är i förskoleåldern så jag tänkte att jag passar på att slänga in en fråga. Hur har ni gjort med jobb/ledighet i slutet av graviditeten?

Sonen börjar förskola om ett par veckor och jag ska givetvis fråga personalen då men jag tänkte att det kan vara bra att få ett hum redan nu.
När jag var gravid senast så löste jag ledigheten sista månaden genom att ta semester och arbetstidsförkortning då jag ändå hade en hel del kvar i slutet av året och situationen är densamma nu. Toppen har jag tänkt eftersom det både är smidigt att ansöka om och trevligt ur ekonomiskt perspektiv. Men nu kom jag på att det kanske ställer till det med förskolan för sonen. Jag har redan nu problem med bäckensmärtor och det blir ju inte bättre direkt (var likadant sist) och det är en av anledningarna till varför vi skolar in nu.
Så är det bara sjukskrivning som gäller då, för att kunna få avlastning från förskolan?

(varför göra en fråga kort liksom:p)

Det här med att sova verkar tydligen överskattat den här natten så svarar dig istället ;)

Jag jobbade sista dagen igår, har drygt två veckor kvar till BF. När jag frågade på vår sons förskola om hur det är med tiden innan förlossningen när jag är hemma var svaret bara att han har rätt till heltid fram till förlossning och 1 månad efter. Men jag antar att de tog för givet att jag ska vara föräldraledig (vilket jag också ska).

Du kan inte ha semester och ha barnet på förskolan samtidigt generellt, oavsett Om du är gravid eller inte. ( Fast man kan väl iofs alltid fråga förskolan om det.) Så alternativen är väl sjukskrivning eller föräldraledighet. Är du föräldraledig behöver du ju inte ta några dagar från FK men det blir ju en ekonomisk fråga...
 
Det här med att sova verkar tydligen överskattat den här natten så svarar dig istället ;)

Jag jobbade sista dagen igår, har drygt två veckor kvar till BF. När jag frågade på vår sons förskola om hur det är med tiden innan förlossningen när jag är hemma var svaret bara att han har rätt till heltid fram till förlossning och 1 månad efter. Men jag antar att de tog för givet att jag ska vara föräldraledig (vilket jag också ska).

Du kan inte ha semester och ha barnet på förskolan samtidigt generellt, oavsett Om du är gravid eller inte. ( Fast man kan väl iofs alltid fråga förskolan om det.) Så alternativen är väl sjukskrivning eller föräldraledighet. Är du föräldraledig behöver du ju inte ta några dagar från FK men det blir ju en ekonomisk fråga...
Nu är det ju morgon!;)

Nej och ärligt talat så känns det ju fel ju mer jag tänker på det att ha barnet på förskola om jag har semester/arbetstidsförkortning. Men han är så väldigt känslig för förändringar så jag vill inte att det blir att vi skolar in och sen några veckor senare ska han inte vara där på en tid osv...

Tanken är att jag nu i samband med inskolningen går ner på 50% och då är föräldraledig på eftermiddagarna så att han går halvdagar på förskolan. Och då är kruxet att vi inte får ta halva semesterdagar :mad: och jag har en hel drös med semesterdagar som jag "måste" göra av med.
 
Nu är det ju morgon!;)

Nej och ärligt talat så känns det ju fel ju mer jag tänker på det att ha barnet på förskola om jag har semester/arbetstidsförkortning. Men han är så väldigt känslig för förändringar så jag vill inte att det blir att vi skolar in och sen några veckor senare ska han inte vara där på en tid osv...

Tanken är att jag nu i samband med inskolningen går ner på 50% och då är föräldraledig på eftermiddagarna så att han går halvdagar på förskolan. Och då är kruxet att vi inte får ta halva semesterdagar :mad: och jag har en hel drös med semesterdagar som jag "måste" göra av med.
Ta ut semesterdagarna när bebisen kommit? Förskolan kommer inte få reda på eller ifrågasätta vilken sorts ersättning du tar ut när du är hemma med nyfödd.

Ett tips (om du har månadslön) är att ta semesterdagar ett par dagar före och efter jul och nyår för då får du lön för helgdagarna.
 
Ta ut semesterdagarna när bebisen kommit? Förskolan kommer inte få reda på eller ifrågasätta vilken sorts ersättning du tar ut när du är hemma med nyfödd.

Ett tips (om du har månadslön) är att ta semesterdagar ett par dagar före och efter jul och nyår för då får du lön för helgdagarna.
Bebis är planerad till precis efter årsskiftet och då är det ju nya semesterdagar. Och jag jobbar skift och i år infaller både jul och nyår under ledig vecka (ledighet vi jobbat in) så då finns inga dagar att ta ut semester på.
Annars var det bra förslag:)
 
Bebis är planerad till precis efter årsskiftet och då är det ju nya semesterdagar. Och jag jobbar skift och i år infaller både jul och nyår under ledig vecka (ledighet vi jobbat in) så då finns inga dagar att ta ut semester på.
Annars var det bra förslag:)
Aha, jag antog att du skulle ha i höst eftersom det är hösttråden :)
 
Idag har vi invigt bärsjalen! Åkte på barnklädesloppis (där pappan shoppade järnet till bebis! :love:) och kände att jag ville ha honom nära intill mig för att undvika nyfikna händer i bebis ansikte och andra dumheter.
Alfred tyckte först att konceptet var rätt kasst - hur ska man kunna kika omkring och vifta med händerna och känna mamma i ansiktet om man sitter som en groda i en jäkla sjal?! 1,5min senare sov han som en björn i vinterdvala tätt intill mig - så himla mysigt! :love:
Det kommer bli mycket sjalbärning ju mer jag läker ihop och bålen orkar bära, superglad att jag köpte en sjal. :)

Annan typiskt bra grej: känslan av att kunna gå ett par kilometers promenad med barnvagnen utan att - som vid gravid -
1. Kräkas i en buske var 150m
2. Ha en puls på 240 efter 100m
3. Röra sig snabbare än en sengångare
4. Inte behöva sova 3h efteråt
Jag gillar konceptet med att börja få tillbaka en kropp som inte är "magsjuk" längre och faktiskt orkar göra grejer. :up::banana:
 
Jag jobbade sista riktiga dagen igår (ska in på några få möten nästa vecka om orken håller i). Har tyckt att det har gått bra att jobba och har inte varit extra trött eller så.

Men det är som att kroppen ställde in sig direkt för tanken på att jobba heltid en vecka till känns helt plötsligt omöjlig. :p
 
Jag jobbade sista riktiga dagen igår (ska in på några få möten nästa vecka om orken håller i). Har tyckt att det har gått bra att jobba och har inte varit extra trött eller så.

Men det är som att kroppen ställde in sig direkt för tanken på att jobba heltid en vecka till känns helt plötsligt omöjlig. :p
Det är ungefär som inför semestern, plötsligt orkar en ingenting och blir omotiverad :p Brukar vara så för mig i alla fall, allt blir liksom jättejobbigt sista dagarna :angel:
Jag ska jobba lite drygt fyra veckor till nu, lär gå fort, men nu känns det länge...
 
Amningskudde, är det värt att köpa? Hittat för halva priset, en sån med små kulor i som du kan knyta runt dig. Det blir samma pris som de begagnade som finns, så blev sugen på att slå till:angel:
Om inte annat tänker jag att den kan vara skön att sova med också:p
 
Jag köpte min ammningskudde när jag var gravid med barn 2, det var ett av de bästa köpen jag gjort. Skön att sova ned under graviditeten, vid ammning, som ramla ur soffan skydd, som stöd/skydd runt bebisen när de börjar sitta, som skydd i spjälsängen. Just som amningskudde är nog det jag använt den minst.
 
Amningskudde, är det värt att köpa? Hittat för halva priset, en sån med små kulor i som du kan knyta runt dig. Det blir samma pris som de begagnade som finns, så blev sugen på att slå till:angel:
Om inte annat tänker jag att den kan vara skön att sova med också:p

Nu med andra barnet så har jag köpt en amningskudde. Med första så pallade jag upp med en massa vanliga kuddar och det var hur bökigt som helst.. Gled isär, olika höjd, ostadigt, blä.
Hopas det blir smidigare denna gången.
Så jag hade helt klart köpt en!
 
Amningskudde, är det värt att köpa? Hittat för halva priset, en sån med små kulor i som du kan knyta runt dig. Det blir samma pris som de begagnade som finns, så blev sugen på att slå till:angel:
Om inte annat tänker jag att den kan vara skön att sova med också:p
Köp en!! Det enda jag ångrar med vår är att jag väntade en hel månad innan jag köpte den! Vi använder den jämt, både jag och mannen har den när vi har sonen i famnen, i sängen, vid köksbordet och om inte sonen är i den så har vi den:D Kanon som stöd till bebis precis som @turbofling skriver.
Vi har en ifrån Doomoo, fylld med nåt lite foam-aktigt kulmaterial.
 
Jag sydde en amningskudde förra gången. Var inte särskilt nöjd med just den men tror att det hade varit bra om själva kudden varit bra. Så den här gången tänkte jag nog köpa en :)
 
jag har köpt en begagnad med stoppning, en vän som fick barn i somras har en med kulor och är inte alls nöjd med den...
 
Och i min är det varken stoppning eller kulor, kommer inte ihåg vad det var men jag trodde ju det var kulor när jag köpte den. Så vet inte om den är bra alls. :p verkar väldigt stabil iaf men "prasslar" lite för mycket för min smak.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 037
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
5 271
Senast: fejko
·
  • Låst
Gravid - 1år Får väl ta mod till mig och vara först ut med den här tråden :o Plussade imorse och borde enligt sista mens vara bf 16/9. Andra barnet...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
94 060
Senast: Monkie
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 101

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp