Höstföräldrar 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag köpte nytt babynest på Tradera för 250:-, mycket bra pryl. Så bra att vi t o m köpte ett till efter ett tag. Vi har spjälsängen stående bredvid sängen med sidan nere eftersom vi bara har en 1,60 säng som redan är överbefolkad med två vuxna och en hund, i den ligger det ena nästet. Det andra flyttar sig med bebis, använder det i soffan, på skötbordet när jag duschar, när vi varit iväg har jag helt enkelt lagt det på köksbordet hos vänner osv osv. Det är så skönt att veta att han inte kan rulla ur det, att man inte behöver ha hökögon precis varje sekund även om man naturligtvis är i närheten.
 
@Riru Man kan ta tempen i armhålan också.

Fast varken armhålan, munnen eller pannan är metoder som rekommenderas eftersom det inte ger tillräckligt säkra resultat. Öron rekommenderas från ett år. Sen är det ju självklart så att om man har ett barn under ett år som totalvägrar så är väl en annan metod bättre än ingen alls. Men att man då måste vara medveten om att det kan visa rätt fel :)

Från 1177:
Mätmetoder som inte rekommenderas
Det finns andra sätt att mäta barnets temperatur som inte ger pålitliga resultat.

Mät inte temperaturen
  • i munnen
  • i armhålan
  • på pannan
  • med äldre kvicksilvertermometrar
  • med så kallade pH-remsor som läggs på huden.
Metoderna ger inte säkra resultat och bör inte användas.
 
Var hos barnmorskan i morse. Allt var som det skulle och bebisen verkar må fint och magen växer (lite väl mycket tycker jag :p ).

Fast barnmorskan verkade lite stressad över att jag inte hade packat bb-väska och förberett en massa mer (eftersom sonen kom 3 veckor tidigt). Så jag lovade att ta tag i det i helgen så att hon skulle bli lugn :D
 
Fast varken armhålan, munnen eller pannan är metoder som rekommenderas eftersom det inte ger tillräckligt säkra resultat. Öron rekommenderas från ett år. Sen är det ju självklart så att om man har ett barn under ett år som totalvägrar så är väl en annan metod bättre än ingen alls. Men att man då måste vara medveten om att det kan visa rätt fel :)

Från 1177:
Mätmetoder som inte rekommenderas
Det finns andra sätt att mäta barnets temperatur som inte ger pålitliga resultat.

Mät inte temperaturen
  • i munnen
  • i armhålan
  • på pannan
  • med äldre kvicksilvertermometrar
  • med så kallade pH-remsor som läggs på huden.
Metoderna ger inte säkra resultat och bör inte användas.
Precis. Vi har en splitterny, dyr pannmätare med 2 graders noggrannhet ungefär:laugh: mäter man fyra gånger rad får man fyr totalt olika svar. Men förstås, visar den 40 grader har man väl ganska säkert feber.
 
Precis. Vi har en splitterny, dyr pannmätare med 2 graders noggrannhet ungefär:laugh: mäter man fyra gånger rad får man fyr totalt olika svar. Men förstås, visar den 40 grader har man väl ganska säkert feber.

Ja absolut! Men framför allt med små pluttbebisar kan det ju ändras fort och 0,5 grad innebära ganska stor skillnad. Med de minsta ska man ju åka in om de har över 38, och då vill man ju helst ha en högre noggrannhet än 2 grader :p

Å andra sidan är det ju inte direkt de riktigt små pluttbebisarna som brukar vägra att ta tempen i ändtarmen :)
 
Fast varken armhålan, munnen eller pannan är metoder som rekommenderas eftersom det inte ger tillräckligt säkra resultat. Öron rekommenderas från ett år. Sen är det ju självklart så att om man har ett barn under ett år som totalvägrar så är väl en annan metod bättre än ingen alls. Men att man då måste vara medveten om att det kan visa rätt fel :)

Från 1177:
Mätmetoder som inte rekommenderas
Det finns andra sätt att mäta barnets temperatur som inte ger pålitliga resultat.

Mät inte temperaturen
  • i munnen
  • i armhålan
  • på pannan
  • med äldre kvicksilvertermometrar
  • med så kallade pH-remsor som läggs på huden.
Metoderna ger inte säkra resultat och bör inte användas.

Men skit också, köpte den för att den skulle vara pålitlig och bäst i test... Får väl köpa en snabb rumptermometer istället, om det finns, vår tar iaf en halv evighet innan den är klar.
 
Fast varken armhålan, munnen eller pannan är metoder som rekommenderas eftersom det inte ger tillräckligt säkra resultat. Öron rekommenderas från ett år. Sen är det ju självklart så att om man har ett barn under ett år som totalvägrar så är väl en annan metod bättre än ingen alls. Men att man då måste vara medveten om att det kan visa rätt fel :)

Från 1177:
Mätmetoder som inte rekommenderas
Det finns andra sätt att mäta barnets temperatur som inte ger pålitliga resultat.

Mät inte temperaturen
  • i munnen
  • i armhålan
  • på pannan
  • med äldre kvicksilvertermometrar
  • med så kallade pH-remsor som läggs på huden.
Metoderna ger inte säkra resultat och bör inte användas.

På jobbet tar vi tempen i armhålan på de flesta barn under ett halvår, annars i örat.
 
Lärde oss med senaste bebis att stå och koka flaskor, låta svalna, värma ersättning till rätt temp osv mitt i natten är ingen hit.. Så nu ska väl allt bli smidigare.

Första barnet ammade inte men jag tyckte inte det var krangligt pa natten. Diskade flaskor pa kvällen sa att det fanns tillräkligt manga rena inför natten. Fyllde en termos med lagom varmt vatten och en pulverdoserare med rätt pulvermängd. Sen fick det pa ngr sekunder att göra iordning flaskan. Pa morgonen diskade jag nattens flaskor. Kokade flaskorna gjorde jag sällan, ibörjan kanske en gang/v sen mer sällan.
 
Men det går ju inte att skriva så här och sen inte skriva något meeeeer. Hur går det?

Det är på riktigt och det är på gång, men det går seeeegt! Har väntat på ett rum sen 6 imorse men nu är det nog snart vår tur. Har varit fullt på förlossningen konstant sen innan sommaren... Senaste undersökningen gjorde vi vid 11-tiden och då var jag öppen 5cm, så förhoppningsvis har det hänt lite sen dess..

Har inte sovit något inatt och mat är näst intill omöjligt att få i sig, smärtan däremot är hanterbar men definitivt ingen dans på rosor! Tror att jag är nära punkten där jag kommer be om att få avbryta allt och bara få åka hem :p Men försöker tänka att snaaaaart är bebis här även om min livmoder kämpar emot lite just nu ;)
 
Det är på riktigt och det är på gång, men det går seeeegt! Har väntat på ett rum sen 6 imorse men nu är det nog snart vår tur. Har varit fullt på förlossningen konstant sen innan sommaren... Senaste undersökningen gjorde vi vid 11-tiden och då var jag öppen 5cm, så förhoppningsvis har det hänt lite sen dess..

Har inte sovit något inatt och mat är näst intill omöjligt att få i sig, smärtan däremot är hanterbar men definitivt ingen dans på rosor! Tror att jag är nära punkten där jag kommer be om att få avbryta allt och bara få åka hem :p Men försöker tänka att snaaaaart är bebis här även om min livmoder kämpar emot lite just nu ;)
Lycka till! :love::heart
 
Det är på riktigt och det är på gång, men det går seeeegt! Har väntat på ett rum sen 6 imorse men nu är det nog snart vår tur. Har varit fullt på förlossningen konstant sen innan sommaren... Senaste undersökningen gjorde vi vid 11-tiden och då var jag öppen 5cm, så förhoppningsvis har det hänt lite sen dess..

Har inte sovit något inatt och mat är näst intill omöjligt att få i sig, smärtan däremot är hanterbar men definitivt ingen dans på rosor! Tror att jag är nära punkten där jag kommer be om att få avbryta allt och bara få åka hem :p Men försöker tänka att snaaaaart är bebis här även om min livmoder kämpar emot lite just nu ;)

Heja heja! Då borde det ju verkligen närma sig nu :)
 
Igår lyckades vi på rätt datum närvara på den där informationskvällen :p Var inte så mycket som vi tyckte var nyheter, men bra att få repetition och om inte annat så blev det väldigt uppenbart att det inte är långt kvar till bebis kommer :D
 
Det är på riktigt och det är på gång, men det går seeeegt! Har väntat på ett rum sen 6 imorse men nu är det nog snart vår tur. Har varit fullt på förlossningen konstant sen innan sommaren... Senaste undersökningen gjorde vi vid 11-tiden och då var jag öppen 5cm, så förhoppningsvis har det hänt lite sen dess..

Har inte sovit något inatt och mat är näst intill omöjligt att få i sig, smärtan däremot är hanterbar men definitivt ingen dans på rosor! Tror att jag är nära punkten där jag kommer be om att få avbryta allt och bara få åka hem :p Men försöker tänka att snaaaaart är bebis här även om min livmoder kämpar emot lite just nu ;)

Kämpa på! Heja heja!

Jag började viska "Såja, såja" till mig själv under värkarna när jag passerade 7 cm. Nu är ju min kropp tydligen EXTREMT snabb när det gäller att föda barn, men det hjälpte. Barnmorskan mantade "tung, tung, tung" under förlossningen, det hjälpte också.

Här kommer pepptalk:
Tänk på att varje värk går över, och kommer aldrig igen. Lägg den bakom dig och ladda inför nästa, ett steg närmare mål. Ner med hakan när du känner att det gör ont på allvar, och fokusera på neråt, neråt, neråt, tung, tung, tung - du blir starkare då.

Lycka till! :bow:
 
Jag ät tjuvläsare ffrån en annan tråd :p Men förutsatt att mamman tycker om att sy: Jag skulle ge henne en symaskin för framtida behov :D:o

Det finns billiga begagnade symaskiner å det mor har sytt åt mig har spart in vad en symaskin kostar många gånger om.

Vad gäller babynest så är det inget vi har saknat här hemma. Men vi kanske bara inte förstått hur bra det är.
Smart! Kanske får bli julklappen i år :angel:
 
Första barnet ammade inte men jag tyckte inte det var krangligt pa natten. Diskade flaskor pa kvällen sa att det fanns tillräkligt manga rena inför natten. Fyllde en termos med lagom varmt vatten och en pulverdoserare med rätt pulvermängd. Sen fick det pa ngr sekunder att göra iordning flaskan. Pa morgonen diskade jag nattens flaskor. Kokade flaskorna gjorde jag sällan, ibörjan kanske en gang/v sen mer sällan.

Vår son ammade ju men det räckte ändå inte.
Vet inte om vi överdrev då men vi kokade efter varje användning. Och eftersom han mest ammade så hade vi inte så många flaskor. Vatten till ersättningen kokade vi också först och lät sedan svalna i kylskåpet, så det behövdes ju värmas på när det var dags.
Vi kanske var väldigt osmidiga med allt, vad vet jag :p
 
Vår son ammade ju men det räckte ändå inte.
Vet inte om vi överdrev då men vi kokade efter varje användning. Och eftersom han mest ammade så hade vi inte så många flaskor. Vatten till ersättningen kokade vi också först och lät sedan svalna i kylskåpet, så det behövdes ju värmas på när det var dags.
Vi kanske var väldigt osmidiga med allt, vad vet jag :p

Hehe, här blandar vi pulver med vatten direkt från kranen och kör i micron. Kokar flaskorna gör vi bara när de luktar illa. :angel:

(Gav ersättning från att sonen var cirka 7 månader, innan dess ammade vi, från 6 månader blandade vi amning och ersättning)
 
Vår son ammade ju men det räckte ändå inte.
Vet inte om vi överdrev då men vi kokade efter varje användning. Och eftersom han mest ammade så hade vi inte så många flaskor. Vatten till ersättningen kokade vi också först och lät sedan svalna i kylskåpet, så det behövdes ju värmas på när det var dags.
Vi kanske var väldigt osmidiga med allt, vad vet jag :p
Oj, jag steriliserade flaskorna kanske en gång i veckan som mest. Jag ser inte varför det måste vara sterilt hela tiden, bröstvårtorna är ju inte heller steriliserade. Kokade vatten gjorde jag med första barnet. Då hade vi en flaska avsvalnat och en termos med hett vatten som vi mixade. Nu kör vi kranvatten in i mikron (:angel:) dagtid och nattetid tetra för att slippa tänka på dosering.
 
Oj, jag steriliserade flaskorna kanske en gång i veckan som mest. Jag ser inte varför det måste vara sterilt hela tiden, bröstvårtorna är ju inte heller steriliserade. Kokade vatten gjorde jag med första barnet. Då hade vi en flaska avsvalnat och en termos med hett vatten som vi mixade. Nu kör vi kranvatten in i mikron (:angel:) dagtid och nattetid tetra för att slippa tänka på dosering.

Ja inte vet jag, har bara läst att det står på förpackningarna så vi vågade ju inte göra annat. Detta har ju gjort att jag funderat på hur sjutton folk orkar med att pumpa, om man tex behöver pumpa åtminstone varannan timme och så ska man diska och sterilisera alla delar efter varje gång.
Jag köpte en elektrisk dubbelpump förra graviditeten men den blev stående för jag tänkte ju att inte f*n tänker jag spendera hela dygnen till att pumpa-diska-sterilisera..
Men det är kanske inte så folk gör då? :D
Vore super om det är lättare än så då jag vill sluta amma tidigare än sist och pumpa istället.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 048
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
5 275
Senast: fejko
·
  • Låst
Gravid - 1år Får väl ta mod till mig och vara först ut med den här tråden :o Plussade imorse och borde enligt sista mens vara bf 16/9. Andra barnet...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
94 095
Senast: Monkie
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 104

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Födda -21
  • Wobbi stövlar

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp