Höstföräldrar 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Guldaskig vi har också Passat och har Maxi Cosi cabriofix (babyskydd) och Mobi (bilbarnstol) och stolen får plats, men det är inte gott om plats för den som sitter i passagerarsätet framför stolen (framför babyskyddet är det inga problem). Jag tror att BeSafe tar ungefär samma plats som Mobi, så jag hade åkt och provat.

När vi köpte vår izi kid x2 i-size hade vi en annan bil och där fick den plats men inte Maxi Cosi mobi. Men jättestor skillnad var det inte.

Min man är 187 cm lång och han kan utan problem sitta i passargerarsätet på långresor framför izi kid x2 när den är uppfälld. När stolen är lutad i viloläge blir det ganska trångt men det fungerar på kortare resor iaf.
 
Det är olika från stol till stol.
I-size är en standard som stolar testas efter. Där gäller maxlängd 105 cm och maxvikt 33 kg för stol+barn. När vi kollade fanns det stolar som klarade max 18 kg barn.

Stolar som inte är i-size har jag för mig bara har maxvikt. Upp till 25 kg vet jag finns iaf. På längden gäller att barnet inte ska ha öronen över kanten. Jag vet att det finns stolar som barn som är 125 cm kan sitta i, men det beror ju också på hur lång överkropp respektive ben som barnet har.

Okej, tack för svar! Försökte kolla lite på nätet och på en bäst-i-test-sida och där stod det lite om varje stols längd och möjlighet att förlänga rygg och nacke på stolen :up:
 
Jag kikar på babynest, verkar smidigt med ett sådant, speciellt för samsovning. Men, alla som har lite rimligare pris står de att de ej rekommenderas att användas vid sömn tillsammans med vuxen? Någon som vet varför eller skillnaden?
 
Vad har ni för babyskydd allihop? Vi är inne på att köpa ett nytt.

Vi köpte ett Cybex Cloud Q plus, hög säkerhet, passar vår vagn som också är från Cybex, och när babyskyddet inte sitter i bilen kan man dra ut det till en liggande position eftersom det inte är bra för ryggen att de ligger i den ställningen som är när babyskyddet sitter i bilen för länge.
 
Jag kikar på babynest, verkar smidigt med ett sådant, speciellt för samsovning. Men, alla som har lite rimligare pris står de att de ej rekommenderas att användas vid sömn tillsammans med vuxen? Någon som vet varför eller skillnaden?

Ingen aning, jag sydde ett sist och håller på att sy ett nu. Det enda jag kan tänka mig skulle vara skillnaden är materialet. Men tycker inte att det låter så rimligt heller.. Har du något exempel på något där den rekommendationen finns?
 
Ingen aning, jag sydde ett sist och håller på att sy ett nu. Det enda jag kan tänka mig skulle vara skillnaden är materialet. Men tycker inte att det låter så rimligt heller.. Har du något exempel på något där den rekommendationen finns?
Här till exempel scrolla ner lite till infon.
Vet att jag har sett det någon mer stans. Denna ska vara 100 % bomull så det borde ju inte vara "farligt".

Jag hade gärna sytt själv men har varken symaskin eller tålamod och skills för att det ska bli bra, tror jag:angel:
 
Jag kikar på babynest, verkar smidigt med ett sådant, speciellt för samsovning. Men, alla som har lite rimligare pris står de att de ej rekommenderas att användas vid sömn tillsammans med vuxen? Någon som vet varför eller skillnaden?

Det är väl för att samsovning inte "får" rekommenderas. Jag har ett jättefint babynest, men det funkar ärligt talat lika bra att bebisen sover på en mjuk kudde :D
 
Det är väl för att samsovning inte "får" rekommenderas. Jag har ett jättefint babynest, men det funkar ärligt talat lika bra att bebisen sover på en mjuk kudde :D
Kanske är så enkelt! De flesta andra står det saker i stil med att de går bra att ha i vuxensäng, samt bilder på föräldrar som sover bredvid barnet i nestet.
 
Vi hade maxi cosi cabriofix till de andra barnen, bra stol men gillade inte bältet (gick inte att sätta tillräckligt högt så stolen var urvuxen pga bältet tidigt fast det fanns gott om plats i stolen kvar).

Nu har vi köpt ett besafe izi sleep, med funktionen att sänka ner till liggläge när man använder det på vagnen. Nackdel är att det är väldigt tungt men vi planerar inte att bära runt på det så mkt.
 
Här till exempel scrolla ner lite till infon.
Vet att jag har sett det någon mer stans. Denna ska vara 100 % bomull så det borde ju inte vara "farligt".

Jag hade gärna sytt själv men har varken symaskin eller tålamod och skills för att det ska bli bra, tror jag:angel:

Fyllningen är ju polyester och det är vad det har varit på alla babybest jag har sett. Jag tror som @Blueberry att det står så för att man inte "ska" rekommendera samsovning och att det inte har med själva nestet att göra :)
 
Om man tyckte att barnvagnar var en djungel så är det ingenting mot bilbarnstolar :p

Agree! Nu köpte vi en begagnad barnvagn men på riktigt, egentligen är det ju skit samma vilken barnvagn man har. Det är ju babyskyddet man ska lägga krut på, där behövs det fasen lite research alltså :p
 
Agree! Nu köpte vi en begagnad barnvagn men på riktigt, egentligen är det ju skit samma vilken barnvagn man har. Det är ju babyskyddet man ska lägga krut på, där behövs det fasen lite research alltså :p

Och då är ändå babyskydd enkelt jämfört med när man ska välja stol 2 :p
 
Jag kikar på babynest, verkar smidigt med ett sådant, speciellt för samsovning. Men, alla som har lite rimligare pris står de att de ej rekommenderas att användas vid sömn tillsammans med vuxen? Någon som vet varför eller skillnaden?

Vi har Najell SleepCarrier och där skriver de: "Med SleepCarrier som Babynest du kan samsova med ditt barn, samtidigt som barnet har en egen fredad yta att sova på, vilket ger både närhet som förbättrar anknytningen men ändå ger den avskildhet som behövs för att minska risken för plötslig spädbarnsdöd."
 
Jag kikar på babynest, verkar smidigt med ett sådant, speciellt för samsovning. Men, alla som har lite rimligare pris står de att de ej rekommenderas att användas vid sömn tillsammans med vuxen? Någon som vet varför eller skillnaden?

Alltså babynest är ju sinnessjukt dyra! :eek:
Sen verkar det vara ganska många som ratar dem eller att barnet växer ur det löjligt fort :meh:

Jag hade inte tänkt att köpa ett för att jag tyckte inte att det kändes prisvärt, men fick köpa billigt av en kompis så då kändes det värt det iaf :)

Men jag har andra kompisar som köpt såna där uppblåsbara skötbäddar som finns på Ikea för småpengar och haft som babynest och tyckt det fungerat minst lika bra.
Men enklare att tvätta/torka när det hänt en olycka.
Så det kanske kan vara ett alternativ för dig?
 
Alltså babynest är ju sinnessjukt dyra! :eek:
Sen verkar det vara ganska många som ratar dem eller att barnet växer ur det löjligt fort :meh:

Jag hade inte tänkt att köpa ett för att jag tyckte inte att det kändes prisvärt, men fick köpa billigt av en kompis så då kändes det värt det iaf :)

Men jag har andra kompisar som köpt såna där uppblåsbara skötbäddar som finns på Ikea för småpengar och haft som babynest och tyckt det fungerat minst lika bra.
Men enklare att tvätta/torka när det hänt en olycka.
Så det kanske kan vara ett alternativ för dig?
Jag har ett billigt från Ullared.
Och barnet fyller ju upp typ hela nästet redan. Men sover bra och mysigt både i vagnen, spjälsäng och mellan oss.
 
Alltså babynest är ju sinnessjukt dyra! :eek:
Sen verkar det vara ganska många som ratar dem eller att barnet växer ur det löjligt fort :meh:

Jag hade inte tänkt att köpa ett för att jag tyckte inte att det kändes prisvärt, men fick köpa billigt av en kompis så då kändes det värt det iaf :)

Men jag har andra kompisar som köpt såna där uppblåsbara skötbäddar som finns på Ikea för småpengar och haft som babynest och tyckt det fungerat minst lika bra.
Men enklare att tvätta/torka när det hänt en olycka.
Så det kanske kan vara ett alternativ för dig?

Verkar vara olika det där, som det såklart är med allt!

Vi använde babynestet med sonen tills han var typ 6 månader, och skulle säga det var typ topp 2 bra bebissaker. Andra använder det knappt.

Sen blir ju kostnaden mindre när man syr själv också :)
 
Alltså babynest är ju sinnessjukt dyra! :eek:
Sen verkar det vara ganska många som ratar dem eller att barnet växer ur det löjligt fort :meh:

Jag hade inte tänkt att köpa ett för att jag tyckte inte att det kändes prisvärt, men fick köpa billigt av en kompis så då kändes det värt det iaf :)

Men jag har andra kompisar som köpt såna där uppblåsbara skötbäddar som finns på Ikea för småpengar och haft som babynest och tyckt det fungerat minst lika bra.
Men enklare att tvätta/torka när det hänt en olycka.
Så det kanske kan vara ett alternativ för dig?
Jag skulle inte vilja ha min bebis sovandes på en uppblåsbar skötbädd! :crazy: Tänk om den vänder sig till mage eller blir liggandes med munnen mot kanten - det går ju inte att andas genom plasten! Barnet riskerar att kvävas!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 048
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
5 275
Senast: fejko
·
  • Låst
Gravid - 1år Får väl ta mod till mig och vara först ut med den här tråden :o Plussade imorse och borde enligt sista mens vara bf 16/9. Andra barnet...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
94 097
Senast: Monkie
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 104

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Valet i USA
  • Skaffa barn eller inte

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp