Höstföräldrar 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ni som preppar, boar och packar grejer: Här kommer tips!

Tvättlappar. Köp några fempack från Ica basic för typ 35 kronor. De är hundra gånger bättre än Ikeas, håller i princip lika bra kvalitet som "de dyra man kan köpa i random babyshop".

Jag köpte både ICAs och Ikeas för snart tre år sedan och kan använda ICAs till den här bebisen också. Ikeas är som grovt sandpapper sedan länge och kommer inte i närheten av känslig bebishud.

(När netto säljer stickade disktrasor i bomull och bambu - KÖP! MÅNGA! De är verkligen svinbra. Särskilt de i bambu.)

/Queen of tvättlappar
 
Angående babyskydd så är tipset vi fått överallt att det är den bilbarnstol som används absolut kortast tid. Varför det inte är det som vi behöver lägga allra mest pengar på. Men bra en bas som sedan fungerar även till större stolar, vilket inte alla baser gör:)
 
@Guldaskig Vi köpte Maxi Cosi Cabriofix med easyfixbas då den basen kan spännas fast både med bälte och isofix. Jag saknar isofix i min bil tyvärr :down: Dessutom kan jag med adapter sätta babyskyddet på barnvagnen. Kan också tillägga att hade vi inte planerat för fler barn i framtiden hade vi hyrt babyskydd istället för att köpa.
 
Tack för alla snabba svar om babyskydd :up: Vi tittade på BeSafe izi go, nånting nånting... igår. Babyskydd + isofix bas plus att man kunde använda samma bas sen till stol nr 2.
 
Tack för alla snabba svar om babyskydd :up: Vi tittade på BeSafe izi go, nånting nånting... igår. Babyskydd + isofix bas plus att man kunde använda samma bas sen till stol nr 2.

Vi har Besafestol till sonen nu som vi är jättenöjda med! (Men den tar stor plats i bilen så det får man kolla upp). Men hade vi inte redan haft ett babyskydd så hade vi nog kört på Izi go den här gången :)
 
Angående babyskydd så är tipset vi fått överallt att det är den bilbarnstol som används absolut kortast tid. Varför det inte är det som vi behöver lägga allra mest pengar på. Men bra en bas som sedan fungerar även till större stolar, vilket inte alla baser gör:)

Nej det smartaste är väl att direkt välja en stol nr 2 man tänker köpa och sen välja babyskydd som passar för den. Eller det allra smartaste är väl att kunna låna babyskydd av någon och sen bara köpa stol 2 :p
 
@Guldaskig Vi köpte Maxi Cosi Cabriofix med easyfixbas då den basen kan spännas fast både med bälte och isofix. Jag saknar isofix i min bil tyvärr :down: Dessutom kan jag med adapter sätta babyskyddet på barnvagnen. Kan också tillägga att hade vi inte planerat för fler barn i framtiden hade vi hyrt babyskydd istället för att köpa.
Så tänkte vi också, att grejerna troligen kommer användas en gång till och därför är det värt att ha egna. Speciellt eftersom vi fick både babyskydd och bas för 1500 kr:)
 
Vi har Besafestol till sonen nu som vi är jättenöjda med! (Men den tar stor plats i bilen så det får man kolla upp). Men hade vi inte redan haft ett babyskydd så hade vi nog kört på Izi go den här gången :)

Vi har nyligen köpt en Passat, känns som att en stol borde passa i den...? Izi go är, vad jag förstod, själva grejen att man kan använda samma basplatta?
 
@Lakritsnapp Vi har också funderat på att hyra, ringde till dem som hyr ut och där ingick det ingen bas vilket jag tycker känns skönt att ha.

Det sägs att det ska gå att hyra bas till babyskydden från vissa butiker som säljer babyskydd. Men då kostar det ungefär lika mycket, om inte mer, för bara basen än babyskyddet. Och då är kostnaden redan uppe i ca 1000 kr...
 
Det sägs att det ska gå att hyra bas till babyskydden från vissa butiker som säljer babyskydd. Men då kostar det ungefär lika mycket, om inte mer, för bara basen än babyskyddet. Och då är kostnaden redan uppe i ca 1000 kr...

Tidigare kunde man hyra basen av en affär här i stan men den affären finns inte längre och man höll nu på att förhandla om hur man skulle gå vidare. Men precis som du säger så är man ju uppe i pengar så att man egentligen skulle kunna köpa en egen sen ändå.
 
Vi har nyligen köpt en Passat, känns som att en stol borde passa i den...? Izi go är, vad jag förstod, själva grejen att man kan använda samma basplatta?

Vi har Skoda Octavia och det är ju i princip samma bil som Passat. Där är det inga problem att få plats med sonens stol :)

Ja exakt om jag har förstått det rätt så är Izi go och sedan stol 2 Izi modular RF i-size samma bas som man forstätter använda sen. Vi har Besafe izi kid x2 i-size som stol 2.

Det man däremot ska tänka på om man väljer en i-size stol är att de bara är godkända tills barnen är 105 cm långa. Så man behöver antagligen byta stol en gång till innan det är dags att åka framåtvänt.

När det är dags för bebis att byta till stol 2 kommer vi att köpa en ny stol till storebror (utan bas som är godkänd för större barn) och bebis kommer att få överta besafen.
 
Vi har Skoda Octavia och det är ju i princip samma bil som Passat. Där är det inga problem att få plats med sonens stol :)

Ja exakt om jag har förstått det rätt så är Izi go och sedan stol 2 Izi modular RF i-size samma bas som man forstätter använda sen. Vi har Besafe izi kid x2 i-size som stol 2.

Det man däremot ska tänka på om man väljer en i-size stol är att de bara är godkända tills barnen är 105 cm långa. Så man behöver antagligen byta stol en gång till innan det är dags att åka framåtvänt.

När det är dags för bebis att byta till stol 2 kommer vi att köpa en ny stol till storebror (utan bas som är godkänd för större barn) och bebis kommer att få överta besafen.

Hur långa får barnen vara i de övriga stolarna som finns på marknaden? Om du har koll :) På tjejen i affären lät det som att man kunde höja upp stol nr 2 så att barnet kunde växa i den och på sätt ha den tills det var dags för en framåtvänd. Men så är hon ju försäljare också ;)
 
@Guldaskig vi har också Passat och har Maxi Cosi cabriofix (babyskydd) och Mobi (bilbarnstol) och stolen får plats, men det är inte gott om plats för den som sitter i passagerarsätet framför stolen (framför babyskyddet är det inga problem). Jag tror att BeSafe tar ungefär samma plats som Mobi, så jag hade åkt och provat.
 
Hur långa får barnen vara i de övriga stolarna som finns på marknaden? Om du har koll :) På tjejen i affären lät det som att man kunde höja upp stol nr 2 så att barnet kunde växa i den och på sätt ha den tills det var dags för en framåtvänd. Men så är hon ju försäljare också ;)

Det är olika från stol till stol.
I-size är en standard som stolar testas efter. Där gäller maxlängd 105 cm och maxvikt 33 kg för stol+barn. När vi kollade fanns det stolar som klarade max 18 kg barn.

Stolar som inte är i-size har jag för mig bara har maxvikt. Upp till 25 kg vet jag finns iaf. På längden gäller att barnet inte ska ha öronen över kanten. Jag vet att det finns stolar som barn som är 125 cm kan sitta i, men det beror ju också på hur lång överkropp respektive ben som barnet har.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 048
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
5 275
Senast: fejko
·
  • Låst
Gravid - 1år Får väl ta mod till mig och vara först ut med den här tråden :o Plussade imorse och borde enligt sista mens vara bf 16/9. Andra barnet...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
94 098
Senast: Monkie
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 104

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp