Höstföräldrar 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja inte vet jag, har bara läst att det står på förpackningarna så vi vågade ju inte göra annat. Detta har ju gjort att jag funderat på hur sjutton folk orkar med att pumpa, om man tex behöver pumpa åtminstone varannan timme och så ska man diska och sterilisera alla delar efter varje gång.
Jag köpte en elektrisk dubbelpump förra graviditeten men den blev stående för jag tänkte ju att inte f*n tänker jag spendera hela dygnen till att pumpa-diska-sterilisera..
Men det är kanske inte så folk gör då? :D
Vore super om det är lättare än så då jag vill sluta amma tidigare än sist och pumpa istället.
Ja förutom att de flesta nog inte steriliserar flaskorna efter varje användning så har nog också de flesta ett flertal flaskor så att man inte måste diska efter varje matning ;) Jag tömmer flaskan på eventuella rester och sköljer med kallt vatten efter användning. Sen diskar vi flaskor 1-2 ggr/dygn, antingen inför natten eller när alla flaskor är smutsiga. Ibland får flaskorna åka diskmaskin också :)
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Hoppar in från sommartråden då vi mixar amning med pumpning och ersättning. Vi kör flera olika flaskor. Får jag mjölk över att spara gäller jag den i en glasburk och ställer in i kylen bara. Annars har jag börjat göra så att jag pumpar inför varje mål, sen tömmer jag bara över direkt från pumpflaskan till nappflaskan och ger honom.

Vi desinficerar med vatten en gång per dag typ, övriga gånger blötlägger vi bara i en skål vatten.
När det kommer till ersättningen så köpte vi en vattenkokare med olika temperaturinställningar. Vi kokar upp en liter åt gången, låter svalna, sen när det är dags för nästa mål så värmer vi på det till 40 grader och blandar. Smidigt men vattenkokaren var rätt dyr.

Iom att vi ger i flaska större delen av målen så kan vi hålla 3-4 timmars intervaller på de större måltiderna och däremellan får han amma fritt. Jag pumpar heller inte riktigt till varje mål, antingen får han amma eller så ger vi ersättning om jag känner att brösten är tomma/mjölken har inte runnit till.

På natten förbereder jag pumpflaskan och nappflaskan och tar med pumpen upp och förbereder allt bredvid sängen. Så när klockan ringer eller knodden vaknar är det bara att koppla in pumpen och köra. Klart på 10 minuter medan pappa byter blöja.
 
Hoppar in från sommartråden då vi mixar amning med pumpning och ersättning. Vi kör flera olika flaskor. Får jag mjölk över att spara gäller jag den i en glasburk och ställer in i kylen bara. Annars har jag börjat göra så att jag pumpar inför varje mål, sen tömmer jag bara över direkt från pumpflaskan till nappflaskan och ger honom.

Vi desinficerar med vatten en gång per dag typ, övriga gånger blötlägger vi bara i en skål vatten.
När det kommer till ersättningen så köpte vi en vattenkokare med olika temperaturinställningar. Vi kokar upp en liter åt gången, låter svalna, sen när det är dags för nästa mål så värmer vi på det till 40 grader och blandar. Smidigt men vattenkokaren var rätt dyr.

Iom att vi ger i flaska större delen av målen så kan vi hålla 3-4 timmars intervaller på de större måltiderna och däremellan får han amma fritt. Jag pumpar heller inte riktigt till varje mål, antingen får han amma eller så ger vi ersättning om jag känner att brösten är tomma/mjölken har inte runnit till.

På natten förbereder jag pumpflaskan och nappflaskan och tar med pumpen upp och förbereder allt bredvid sängen. Så när klockan ringer eller knodden vaknar är det bara att koppla in pumpen och köra. Klart på 10 minuter medan pappa byter blöja.

Diskade du alla pumpens delar efter varje gång med diskmedel eller sköljde du bara ur med vatten? Blir ju mindre tid att spendera till rengöring om det räcker att sterilisera en gång om dagen, men det är ju fortfarande hur mycket delar som helst och känns som man kommer spendera en evighet att bara diska. Och en pump har man ju inte flera av så man bara kan ta nästa om man skulle behöva efter bara en timme igen.
Jag kommer säkert med dumma frågor men det låter så komplicerat för mig :o:angel:

Om det är fler som har erfarenhet av pumpning så får ni görna svara och berätta hur ni gjort med allt! :)
 
Diskade du alla pumpens delar efter varje gång med diskmedel eller sköljde du bara ur med vatten? Blir ju mindre tid att spendera till rengöring om det räcker att sterilisera en gång om dagen, men det är ju fortfarande hur mycket delar som helst och känns som man kommer spendera en evighet att bara diska. Och en pump har man ju inte flera av så man bara kan ta nästa om man skulle behöva efter bara en timme igen.
Jag kommer säkert med dumma frågor men det låter så komplicerat för mig :o:angel:

Om det är fler som har erfarenhet av pumpning så får ni görna svara och berätta hur ni gjort med allt! :)

Jag pumpade under ca en månad (tills sonen började tvärvägra flaska). Själva pumpen är ju galet dryg att diska med många delar. Vi diskade efter varje användning.

Sen hade jag iaf tur att jag hade massor med mjölk. Så ofta räckte det med att jag ammade på ena bröstet och hade uppsamlare på andra. Men det beror ju lite på hur ofta man tänker ge utpumpat också :)
 
Vi ger ersättning (och ammar lite också), vi steriliserar inte flaskorna. Enligt rikshandboken, som är bvc:s handbok, behöver man inte sterilisera. http://www.rikshandboken-bhv.se/Texter/Barn-som-inte-ammas/Att-blanda-modersmjolkersattning/

Jag har läst på olika ställen att Livsmedelsverket tog bort rekommendationen om att koka vattnet till ersättningen för ett antal år sedan (om man har kommunalt vatten), men inte hittat någon information om det på deras hemsida. Vi kokar upp i vattenkokare, och häller sedan upp i flaskor och ställer i kylen. Häller upp rätt mängd direkt, och värmer sen i mikro. Mäter upp pulver i en behållare så att det bara är att hälla i på natten.
Kom dock på häromdagen att om man ska koka vattnet för att bli av med det eventuella bakterier/parasiter så borde man ju låta det koka en stund. Det borde då inte vara tillräckligt att bara koka upp det. Vi fortsätter dock att bara koka upp det i vattenkokare.
 
Vi ger ersättning (och ammar lite också), vi steriliserar inte flaskorna. Enligt rikshandboken, som är bvc:s handbok, behöver man inte sterilisera. http://www.rikshandboken-bhv.se/Texter/Barn-som-inte-ammas/Att-blanda-modersmjolkersattning/

Jag har läst på olika ställen att Livsmedelsverket tog bort rekommendationen om att koka vattnet till ersättningen för ett antal år sedan (om man har kommunalt vatten), men inte hittat någon information om det på deras hemsida. Vi kokar upp i vattenkokare, och häller sedan upp i flaskor och ställer i kylen. Häller upp rätt mängd direkt, och värmer sen i mikro. Mäter upp pulver i en behållare så att det bara är att hälla i på natten.
Kom dock på häromdagen att om man ska koka vattnet för att bli av med det eventuella bakterier/parasiter så borde man ju låta det koka en stund. Det borde då inte vara tillräckligt att bara koka upp det. Vi fortsätter dock att bara koka upp det i vattenkokare.

Hmm, jag antar att flask- och ersättningstillverkarna måste skriva ut det på sina paket bara utifall att då.
Och ang kokning så har jag läst att man ska koka i minst 5min så vattenkokare går då bort.
Men ja, har man kommunalt vatten så ska det kanske inte behöva vara så bökigt :)
 
Diskade du alla pumpens delar efter varje gång med diskmedel eller sköljde du bara ur med vatten? Blir ju mindre tid att spendera till rengöring om det räcker att sterilisera en gång om dagen, men det är ju fortfarande hur mycket delar som helst och känns som man kommer spendera en evighet att bara diska. Och en pump har man ju inte flera av så man bara kan ta nästa om man skulle behöva efter bara en timme igen.
Jag kommer säkert med dumma frågor men det låter så komplicerat för mig :o:angel:

Om det är fler som har erfarenhet av pumpning så får ni görna svara och berätta hur ni gjort med allt! :)
Vet inte vilken typ av pump ni tänkt använda men jag har Medelas elektroniska, tycker inte det är så mycket lösa delar mer än tratten och uppsamlaren/flaska. Slangen och membranet behöver man inte diska enligt instruktionsboken om det inte kommer in mjölk och det har inte hänt mig än.

Inget diskmedel eller så används utan vi lägger alla lösa delar i en skål och häller hett eller kokande vatten över dem efter varje användning. Det görs direkt efter varje användning så jag ser faktiskt ingen anledning till att pilla med diskborste speciellt ofta alls, det fastnar ju inget så att säga. :)
Jag har två flaskor till pumpen, så det räcker till natten. Men jag brukar köra rutinen på dagen att jag pumpar ut i flaskan kopplad till pumpen, sen häller vi över det i nappflaskan direkt eller en glasburk om det inte ska användas. Sen in i kylen med mjölken och skölj av flaskan och pumptratten så den är redo till nästa pumpning. Funkar smidigt för oss, nappflaskan är pilligare med alla sina delar som ska tas isär men vi har flera av dem också så det funkar.

Kan tillägga att vi har kommunalt vatten och vår vattenkokare har även varmhållningsfunktion så det går att koka vattnet längre om man vill. Den kostade lite men är väl värd sina pengar redan.
 
Vår vattenkokare kokar vattnet i 3 min och vi har kommunalt. Det får duga. Kokar upp och ställer i kylen.
Flaskorna sköljer vi ur efter användning och diskar i maskin ibland.
Koka har vi gjort 1 gång på 6 veckor...
 
23.15 igår kom äntligen vår lilla skatt, det blev en pojk :love: 26 timmar från första värken tills dess han var ute, ingen matlust och ingen sömn, så jag vart helt slut! Men det gick ändå! Nu ska vi bara fatta att det är vår son vi har hos oss så ska jag återkomma med utförligare information :)
 
23.15 igår kom äntligen vår lilla skatt, det blev en pojk :love: 26 timmar från första värken tills dess han var ute, ingen matlust och ingen sömn, så jag vart helt slut! Men det gick ändå! Nu ska vi bara fatta att det är vår son vi har hos oss så ska jag återkomma med utförligare information :)

Grattis!
 
23.15 igår kom äntligen vår lilla skatt, det blev en pojk :love: 26 timmar från första värken tills dess han var ute, ingen matlust och ingen sömn, så jag vart helt slut! Men det gick ändå! Nu ska vi bara fatta att det är vår son vi har hos oss så ska jag återkomma med utförligare information :)
Stort grattis!! :)
 
23.15 igår kom äntligen vår lilla skatt, det blev en pojk :love: 26 timmar från första värken tills dess han var ute, ingen matlust och ingen sömn, så jag vart helt slut! Men det gick ändå! Nu ska vi bara fatta att det är vår son vi har hos oss så ska jag återkomma med utförligare information :)
Grattis!! :love::)
 
Har varit på studiebesök med jobbet hela dagen idag. Varit massa gå upp och ner för trappor och gå i allmänhet. Kommer nog få känna konsekvenserna av det ikväll och imorgon :p Men går rätt bra ändå. Bara 18 dagar till motsvarande när vattnet gick med sonen :o Fast bara därför går jag väl över två veckor denna gång :p
 
Nu har jag gått ner 14 kilo på 9 dagar, och i dag mår jag riktigt uselt. Jag är frusen och känner mig stel och öm i kroppen, energinivån är jättesvår att få upp till en rimlig nivå. Har tendenser till frossa och bitvis lite yrsel. Ena bröstet är jätteömt efter att ha blivit klämt mellan kropp och kudde under natten... Inget party i dag, med andra ord.

Tack och lov är det bara jag och Bonnie och hundarna hemma, pappan och brorsan är på traktoräventyr. Men ändå. Ska ut med hundar och vagn i regnet nu och herrrrregud vad det tar emot.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 048
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
5 275
Senast: fejko
·
  • Låst
Gravid - 1år Får väl ta mod till mig och vara först ut med den här tråden :o Plussade imorse och borde enligt sista mens vara bf 16/9. Andra barnet...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
94 094
Senast: Monkie
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 104

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Födda -21
  • Wobbi stövlar

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp