Höstföräldrar 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tja, finska lismedelsverket rekommenderar fortfarande INTE ingefära till gravida eftersom det innehåller ämnen som kan vara skadliga för fostret och tillräcklig forskning saknas. Jag hade aldrig provat utan hellre vänt mig till läkare för recept på godkänd medicin.

Och i Frankrike sägs det att gravida dricker vin och äter brieost ;)
 
Middagen igår gick bra, vi bestämde oss för att inte göra så stor grej av att jag inte skulle dricka, och det fungerade. Ingen tyckte att det var konstigt, vi hade en jättetrevlig kväll :)
Om 2 veckor ska vi ses igen, då på en liten konsert, vi bor på landet utan kollektivtrafik så det brukar inte vara något konstigt att en av oss kör, så då kommer ju jag att köra ;)

Annars flyter allt på bra, jag är så himla glad att jag inte mår illa, jag mår precis som vanligt, dock väldigt mycket hungrigare. Som om det inte finns någon botten i magsäcken. Men jag föredrar det mot att må illa.. :)

Kram på er alla i gruppen :)
 
Nu tassar jag också försiktigt in i tråden.
Vecka 11 (10+4) nu och bf den 7 november. Första barnet. Jag är nyligen fyllda 34 år, maken 35. Vi skulle egentligen inte ha några barn (vilket våra familjer och vänner vet om) men nu det senaste året har vi ändrat oss och vi är så glada för det beslutet.

Har varit på två besök hos BM, hälsosamtal samt provtagning mm. Har bestämt oss för att inte göra KUB-test. Vi är jättenöjda med vår BM, blev bra kemi från första början och vi längtar redan till nästa besök fast det är många veckor nu tills nästa besök. RUL ska göras i vecka 19.

Vi har berättat för de blivande mor- och farföräldrarna som blev överlyckliga (de trodde ju inte de skulle få några barnbarn!) men ingen annan vet ännu.

Jag har mått oförskämt bra hela tiden. De enda symptomen jag tycker mig ha märkt är att jag snabbt blir hungrig (och då blir jag vrålhungrig!), haft lite mensvärksliknande känningar och att magen börjar se lite uppblåst ut. Annars inget och det oroar mig lite. Man vill ju så gärna känna nåt! Fast jag fattar ju att det här är bättre än att må illa hela tiden.

Nu längtar vi mest efter att vecka 12 ska vara förbi så att vi kan bli lite mer officiella :-).
 
Välkommen in i tråden! @Zata

Jag känner igen det där med att oroa sig för att man mår "för" bra. Var precis så för mig in min första graviditet. Tog lång tid innan jag öht kände mig gravid.

Men man får försöka njuta av att man mår bra även om det är lättare sagt än gjort när man letar efter tecken! :)
 
Middagen igår gick bra, vi bestämde oss för att inte göra så stor grej av att jag inte skulle dricka, och det fungerade. Ingen tyckte att det var konstigt, vi hade en jättetrevlig kväll :)
Om 2 veckor ska vi ses igen, då på en liten konsert, vi bor på landet utan kollektivtrafik så det brukar inte vara något konstigt att en av oss kör, så då kommer ju jag att köra ;)

Annars flyter allt på bra, jag är så himla glad att jag inte mår illa, jag mår precis som vanligt, dock väldigt mycket hungrigare. Som om det inte finns någon botten i magsäcken. Men jag föredrar det mot att må illa.. :)

Kram på er alla i gruppen :)
Skönt! Oftast är det nog en själv som uppfattar att en gör stor affär av det och att det känns som att en är konstig osv. Men andra knappt tänker på det;)
Ja hunger är helt klart bättre än illamående:yuck:

@Zata Välkommen!
 
Mitt illamående har, peppar, peppar varit mer under kontroll nu sista dagarna även om jag är långt ifrån pigg och fräsch:angel:

Berättade för mina föräldrar och syskon nu i helgen, känns fortfarande konstigt och overkligt. 8+0 idag, vill gärna snabbspola fram till v 12 nu. Har både inskrivning och KUB inbokat v 12 + (någonting), hoppas det ska göra det lite mer verkligt:D
 
Jag undrar hur hungrig man kan vara egentligen.. ;) Jag är i stort sett jämt hungrig, äter jag inte tillräckligt regelbundet (som jag egentligen alltid gör ändå, men inte tillräckligt ändå enligt min kropp just nu), så blir jag helt enormt vrålhungrig och det finns nästan inget stopp. Jag hoppas det lugnar sig lite så småningom, jag har redan gått upp 3,5 kg...

Fick tid till första delen i kub-test nu också, en rätt dum tid som gör att jag måste vara borta från jobbet flera timmar under en tidsperiod som inte är så jättebra.. Men inget vi kan bestämma över..
Jag funderar på om jag väldigt snart måste berätta för chefen att jag är gravid, jag har flera saker jag måste be om ledighet om för nu och det känns inte bra att inte säga som det är.. samtidigt som jag är grymt nervös över att berätta, speciellt nu när jag inte har kommit så långt heller.. :( får fundera lite till på det.. Hur resonerar ni?
 
Jag undrar hur hungrig man kan vara egentligen.. ;) Jag är i stort sett jämt hungrig, äter jag inte tillräckligt regelbundet (som jag egentligen alltid gör ändå, men inte tillräckligt ändå enligt min kropp just nu), så blir jag helt enormt vrålhungrig och det finns nästan inget stopp. Jag hoppas det lugnar sig lite så småningom, jag har redan gått upp 3,5 kg...

Fick tid till första delen i kub-test nu också, en rätt dum tid som gör att jag måste vara borta från jobbet flera timmar under en tidsperiod som inte är så jättebra.. Men inget vi kan bestämma över..
Jag funderar på om jag väldigt snart måste berätta för chefen att jag är gravid, jag har flera saker jag måste be om ledighet om för nu och det känns inte bra att inte säga som det är.. samtidigt som jag är grymt nervös över att berätta, speciellt nu när jag inte har kommit så långt heller.. :( får fundera lite till på det.. Hur resonerar ni?

Jag berättade för min chef direkt när vi hade gjort kub (dvs fått det bekräftat att det verkligen fanns en bebis där inne). Jag hade också varit tvungen att vara borta en del för besök, provtagning osv men jag har ett väldigt flexibelt jobb så säger jag "jag kommer in vid 10 imorgon" är det ingen som frågar eller ifrågasätter.

Men hade jag varit tvungen hade jag kunnat berätta för chefen tidigare. Hellre det än att hela tiden känna att man inte kan vara ärlig i arbetet. Men nu har jag också en väldigt bra relation till min chef, och hon är själv småbarnförälder och fick barn för ett par år sedan. Så även om detta innebär en hel del praktiska problem för henne visste jag att hon skulle bli ärligt glad för min skull. Det gör det såklart lättare att berätta.
 
Jag undrar hur hungrig man kan vara egentligen.. ;) Jag är i stort sett jämt hungrig, äter jag inte tillräckligt regelbundet (som jag egentligen alltid gör ändå, men inte tillräckligt ändå enligt min kropp just nu), så blir jag helt enormt vrålhungrig och det finns nästan inget stopp. Jag hoppas det lugnar sig lite så småningom, jag har redan gått upp 3,5 kg...

Fick tid till första delen i kub-test nu också, en rätt dum tid som gör att jag måste vara borta från jobbet flera timmar under en tidsperiod som inte är så jättebra.. Men inget vi kan bestämma över..
Jag funderar på om jag väldigt snart måste berätta för chefen att jag är gravid, jag har flera saker jag måste be om ledighet om för nu och det känns inte bra att inte säga som det är.. samtidigt som jag är grymt nervös över att berätta, speciellt nu när jag inte har kommit så långt heller.. :( får fundera lite till på det.. Hur resonerar ni?
Jag hade många tandläkarbesök...
Till efter kub när jag berättade
 
Jag är fortfarande sjukskriven, träffade läkare igen i torsdags och dom kan inte mer än beklaga att jag mår som jag mår. Tror att det kanske lättat något uns iallafall, kräks inte längre okontrollerat varenda kväll. Alltid nåt! :up: Och skönt att medicinerna gör någon skillnad, glömmer jag dock att ta något av dom så ligger jag däremot där som ett stök på badrumsgolvet med frossa och kräkningar... :yuck:

Jag är i V 18 nu (17+5) och har tappat 6kg sedan jag plussade.
Det är inte farligt för mig med övervikt från början, men läkaren på Mvc sa samtidigt att det är långt ifrån bra och började dilla om näringsdrycker.. :crazy::yuck:
 
jag vill ju vänta till efter att kub-testet är klart med att berätta för chefen, jag är hyffsat nyanställd (1 år snart) och har ingen direkt kontakt med min chef, han är äldre men snäll, ska nog försöka vänta tills efter kub är klart. Har ännu inte skyllt på tandläkaren, har 3 besök kvar att hitta på något lämpligt för, 1 kan vara summering av ett tidigare läkarbesök jag varit på, en kan ju vara tandläkaren och det tredje kanske återbesök hos tandläkaren... dock kan jag ju inte säga till redan nu om besök 3 då ;)

Som tur var vill han att vi mailar våra ledighetsansökningar, så jag behöver inte ta det personligen med honom, dock missar jag delar av ett personalmöte på ett av besöken, men men...
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Hej,

Här kommer en liten uppdatering från mig, igår lyckades jag skada knät i slalombacken (perfekta förhållanden men är oturen framme så är den). Sitter nu parkerade i soffan med gipsat ben från tårna upp över halva benet - tänk Sällskapsresan i alperna :) Dessutom var det i första åker för dagen i en blå backe!! Ska gå med gips 5-6 v och sen ska dom bedöma hur allvarlig min korsbandsskada är.

Allt det här gör att vi missar vårt stora ultraljud den här veckan men vi får göra det nästa vecka istället. Vi har inte gjort kub så det känns verkligen spännande och lite läskigt!
 
Hej,

Här kommer en liten uppdatering från mig, igår lyckades jag skada knät i slalombacken (perfekta förhållanden men är oturen framme så är den). Sitter nu parkerade i soffan med gipsat ben från tårna upp över halva benet - tänk Sällskapsresan i alperna :) Dessutom var det i första åker för dagen i en blå backe!! Ska gå med gips 5-6 v och sen ska dom bedöma hur allvarlig min korsbandsskada är.

Allt det här gör att vi missar vårt stora ultraljud den här veckan men vi får göra det nästa vecka istället. Vi har inte gjort kub så det känns verkligen spännande och lite läskigt!

Men fy vilken otur!

Men tror de att det finns mer skador än korsbandet i knät? Undrar för jag har haft av korsbandet och då blev jag absolut inte gipsad utan tvärtom uppmanad att röra mig så mycket som möjligt så fort svullnaden lagt sig.
 
Hej,

Här kommer en liten uppdatering från mig, igår lyckades jag skada knät i slalombacken (perfekta förhållanden men är oturen framme så är den). Sitter nu parkerade i soffan med gipsat ben från tårna upp över halva benet - tänk Sällskapsresan i alperna :) Dessutom var det i första åker för dagen i en blå backe!! Ska gå med gips 5-6 v och sen ska dom bedöma hur allvarlig min korsbandsskada är.

Allt det här gör att vi missar vårt stora ultraljud den här veckan men vi får göra det nästa vecka istället. Vi har inte gjort kub så det känns verkligen spännande och lite läskigt!

Nej men fy! Bedrövligt att behöva gå med gips så länge. Du får plöja igenom en massa serier ;)
 
Fick även en spricka i knät så därför det blev gips. Rätt så bökigt med tanke på att vi har en 14månaders som ska börja på dagis om 2 veckor och jag ska börja jobba på måndag...
 
Men fy vilken otur!

Men tror de att det finns mer skador än korsbandet i knät? Undrar för jag har haft av korsbandet och då blev jag absolut inte gipsad utan tvärtom uppmanad att röra mig så mycket som möjligt så fort svullnaden lagt sig.
Hej!

Hur har det gått med ditt knä efter skadan? Är du helt bra nu? Tog det lång tid?
 
Hej!

Hur har det gått med ditt knä efter skadan? Är du helt bra nu? Tog det lång tid?

Jag hade av mitt korsband 2002 eller 2003 tror jag. Opererade mig 6 månader efter skadan och fram till operation rehabtränade jag mycket (viktigt för snabb rehabilitering efter operation!) Dryga halvåret efter det så var jag tillbaka på innebandyplanen (orsaken till skadan...).

Spelade ett år till ungefär och det gick bra. Valde sen att sluta spela innebandy för jag var inte så seriös att jag orkade med både innebandyträning och extra styrketräning för att knät skulle klara av det. Spelade på ganska hög nivå.

Men "vanlig" motionsidrott som inte innebär massa vändningar och vridningar av knät och snabba riktningsförändringar har inte varit något problem. Jag åker slalom utan problem. Jag har åkt två Vasalopp och sprungit ett Lidingölopp. Har även spelat lite innebandy för skojs skull och det har fungerat. Upplever inga problem alls med knät idag :)
 
Senast ändrad:
Fick även en spricka i knät så därför det blev gips. Rätt så bökigt med tanke på att vi har en 14månaders som ska börja på dagis om 2 veckor och jag ska börja jobba på måndag...

Aha! Då blev det genast mer begripligt.

Oj, en 14-månaders och gipsat ben låter minst sagt som en utmanande kombination :nailbiting:
 
Jag undrar hur hungrig man kan vara egentligen.. ;) Jag är i stort sett jämt hungrig, äter jag inte tillräckligt regelbundet (som jag egentligen alltid gör ändå, men inte tillräckligt ändå enligt min kropp just nu), så blir jag helt enormt vrålhungrig och det finns nästan inget stopp. Jag hoppas det lugnar sig lite så småningom, jag har redan gått upp 3,5 kg...

Fick tid till första delen i kub-test nu också, en rätt dum tid som gör att jag måste vara borta från jobbet flera timmar under en tidsperiod som inte är så jättebra.. Men inget vi kan bestämma över..
Jag funderar på om jag väldigt snart måste berätta för chefen att jag är gravid, jag har flera saker jag måste be om ledighet om för nu och det känns inte bra att inte säga som det är.. samtidigt som jag är grymt nervös över att berätta, speciellt nu när jag inte har kommit så långt heller.. :( får fundera lite till på det.. Hur resonerar ni?
Jag tänkte som så att när det börjar påverka mitt jobb så vill jag berätta för chefen. Det kom snabbare än jag tänkt mig då en illamåendeattack gjorde mig tvungen att ringa mig sjuk från ett nattpass förra veckan. Så då tänkte jag att det vara lika bra att säga som det var till chefen. Jag är ju bara v 8+2 idag, alltså slutet av v 7 förra veckan.
Men mitt jobb är ganska krävande, högt tempo och ganska stressigt bitvis. Jag måste vara "med" för att kunna utföra ett bra jobb. Kommer eventuellt be om att slippa vissa arbetsuppgifter ett par veckor om jag ska fortsätta må såhär. För jag klarar helt enkelt inte av att göra det jag ska tillräckligt bra, som det känns iaf.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 041
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
5 271
Senast: fejko
·
  • Låst
Gravid - 1år Får väl ta mod till mig och vara först ut med den här tråden :o Plussade imorse och borde enligt sista mens vara bf 16/9. Andra barnet...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
94 062
Senast: Monkie
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 101

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Artros hos ung hund
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp