Höstföräldrar 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är alltid lurigt tycker jag, de senaste gångerna jag varit på fest har jag kunnat skylla på att jag kör (precis skaffat bil så det har liksom varit en bra anledning :p) För ett par år sen drack jag inte på några fester för att jag inte var sugen och då var alla övertygade om att jag var gravid:laugh:

Ha ett glas vin, låtsassmutta lite grann, ta en tur till köket någon gång, råka hälla ut lite i vasken :angel: Jag är mästare på den konsten :p men jag dricker iofs väldigt lite i vanliga fall så ingen tycker det är konstigt om jag har samma glas vin under en kväll.
 
Tips mot illamående? :yuck:
Mår konstant illa, har jättesvårt att få i mig vätska. Vanligt vatten klöks jag innan jag hinner svälja, saft/juice går bra att dricka men eftersmaken får mig att må så himla illa. Kan normalt inte dricka mineralvatten. Det har dock funkat ok men nu börjar jag bli illamående av bubblorna. Jag älskar te och dricker det typ alltid annars, men nu går det bara inte :cry:
Det som fungerar är gröna äpplen, riskakor och naturell yoghurt... Mat som jag blir sugen på går bra innan jag ändrar mig och inte är sugen längre :cautious: Är jag hungrig mår jag illa, är jag för mätt mår jag illa, är jag trött mår jag illa, ja ni fattar :banghead:

Min barnmorska tipsade om nån B-vitamin som skulle funka (funkade sådär) och ingefära. Det som funkade bäst var att äta så fort jag blev hungrig, då var illamåendet inte så farligt. Tog ett tag att lära sig men tillslut åt jag när jag var illamående, typ salta kex eller nåt, det lindrade.
 
Det är alltid lurigt tycker jag, de senaste gångerna jag varit på fest har jag kunnat skylla på att jag kör (precis skaffat bil så det har liksom varit en bra anledning :p) För ett par år sen drack jag inte på några fester för att jag inte var sugen och då var alla övertygade om att jag var gravid:laugh:

@Jordgubblime Jag tycker syrliga saker såsom citron hjälper lite, citronvatten är fantastiskt. Har du kontaktat BM? De kanske kan skriva ut något som hjälper? Jag har Lergigan Comp som jag inte skulle klara mig utan.
Ja citron är underbart! Tar hela klyftor och suger på när det är som värst:love: I vatten funkar det inte lika bra. Jag nämnde det för BM när vi var där hon sa åksjukearmband. Jag har Postafen hemma eftersom sambon blir väldigt sjösjuk, sist jag gav honom det så var han dock helt däckad och yrade i flera timmar. Det är jag inte så sugen på:nailbiting:
Måste nog prata med chefen snart om jag antingen ska komma till jobbet med en citronklyfta i munnen eller yrandes och alldeles groggy:D
 
Min barnmorska tipsade om nån B-vitamin som skulle funka (funkade sådär) och ingefära. Det som funkade bäst var att äta så fort jag blev hungrig, då var illamåendet inte så farligt. Tog ett tag att lära sig men tillslut åt jag när jag var illamående, typ salta kex eller nåt, det lindrade.
Ja det kör jag på nu, naturell yoghurt med lite bär i, gröna äpplen, nötter och riskakor. Det lindrar men som igår kväll fick jag en riktig attack där allt bara snurrade och jag mådde så sjukt illa att jag inte visste vad jag skulle ta vägen:yuck:
Ska prova att köpa lite salta kex, kan tänka mig att det fungerar:up:
 
Har för övrigt bokat KUB-test idag, eftersom jag inte är över 33 som är gränsen här så blir det på en privat klinik. Spännande och läskigt på samma gång!:D

Nu måste jag ta mig in till stan och köpa några större bh:ar för just nu ser det inte klokt ut om jag har ett tajt linne:p
 
Jag nämnde det för BM när vi var där hon sa åksjukearmband. Jag har Postafen hemma eftersom sambon blir väldigt sjösjuk, sist jag gav honom det så var han dock helt däckad och yrade i flera timmar.

Jag provade åksjukeband och de lindrade pyttelite men tabletterna jag fick utskrivet är så mycket bättre! BM var absolut inte svår och när jag ringt in och förnyat recepten så säger de att det är skönt att jag har hittat något som fungerar för mig. :)
 
Ja det kör jag på nu, naturell yoghurt med lite bär i, gröna äpplen, nötter och riskakor. Det lindrar men som igår kväll fick jag en riktig attack där allt bara snurrade och jag mådde så sjukt illa att jag inte visste vad jag skulle ta vägen:yuck:
Ska prova att köpa lite salta kex, kan tänka mig att det fungerar:up:

Usch, jag lider med dig! Jag tog Postafen också som funkade bra men man blev så trött av dem så de tog jag bara på kvällen :)
 
Ja citron är underbart! Tar hela klyftor och suger på när det är som värst:love: I vatten funkar det inte lika bra. Jag nämnde det för BM när vi var där hon sa åksjukearmband. Jag har Postafen hemma eftersom sambon blir väldigt sjösjuk, sist jag gav honom det så var han dock helt däckad och yrade i flera timmar. Det är jag inte så sugen på:nailbiting:
Måste nog prata med chefen snart om jag antingen ska komma till jobbet med en citronklyfta i munnen eller yrandes och alldeles groggy:D

Bara prova postafen. Det är så himla olika hur man svarar på det, nu hjälpte de mig visserligen typ inget när de kom till illamående vid graviditeten men jag får inga biverkningar i övrigt av den (tar den ibland när jag känner att det är en dålig dag att åka bil på o vi ska åka långt i stora "lastbilen" som jag inte får köra och som åksjuka tablett funkar den skapligt). Annars är mitt största tips att bara äta de á som du vill o är sugen på, jag levde på isglass ett par veckor för att sen inte klara det och bytte ut det till hårt bröd med skinka, bättre o äta något än inget :D
 
Har för övrigt bokat KUB-test idag, eftersom jag inte är över 33 som är gränsen här så blir det på en privat klinik. Spännande och läskigt på samma gång!:D

Nu måste jag ta mig in till stan och köpa några större bh:ar för just nu ser det inte klokt ut om jag har ett tajt linne:p

Här är gränsen 35, jag fyller 35 senare i år men det hjälps inte :( Man kan skicka in en egen-remiss men det finns inga garantier för att man får göra testet (det beror på om de har tid)... Vi som jättegärna vill göra det... SUCK! Hoppas verkligen de har tid för oss...
 
Här är gränsen 35, jag fyller 35 senare i år men det hjälps inte :( Man kan skicka in en egen-remiss men det finns inga garantier för att man får göra testet (det beror på om de har tid)... Vi som jättegärna vill göra det... SUCK! Hoppas verkligen de har tid för oss...
Finns det ingen privat klinik som gör det? Här var det inga som helst problem de hade massor av tider att välja mellan och var hur tillmötesgående som helst då jag bl.a. bad om att få ta blodprov på hemorten innan för att kunna få svar när vi är där:) Om du bor i södra Sverige så kan jag PM:a vart det är:)
 
Ni fattar inte hur underbart det är att kunna dricka vatten igen:love:
Efter att inte ha fått i mig vatten på en vecka, provat med allt möjligt bl.a. citron i och bubbelvatten, så kunde jag igår eftermiddag helt plötsligt dricka vatten som fått stå och dra lite med en bit citron och en liten bit ingefära i. Åh Gud så törstig jag var! Aldrig har det smakat så gott med vanligt vatten:p Efter det så mådde jag också lite bättre, konstigt nog:angel:
 
@Blueberry
Du gör som du själv vill men jag hade inte rekommenderat andra att använda ingefära
Ingefäran är farlig för gravida
https://svenska.yle.fi/artikel/2009/07/22/ingefaran-ar-farlig-gravida

Konstig rubrik när det de säger egentligen är:

Det finns endast små mängder vetenskaplig information om ingefära och graviditet och forskningsresultaten är delvis motstridiga. En del av ingefärans kemiska substanser kan vara skadliga med tanke på fostrets utveckling; vissa kemiska substanser har konstaterats orsaka bl.a. celldöd. Utvärderingen antyder att det vore skäl att undvika användning av ingefärapreparat och riklig eller långvarig användning av ingefärate under graviditet.

Det säger ju inte heller något om färsk ingefära utan ingefärapreparat och te?
 
Finns det ingen privat klinik som gör det? Här var det inga som helst problem de hade massor av tider att välja mellan och var hur tillmötesgående som helst då jag bl.a. bad om att få ta blodprov på hemorten innan för att kunna få svar när vi är där:) Om du bor i södra Sverige så kan jag PM:a vart det är:)

åh, tack för tipset, jag tänker inte så långt att det finns ju en hel del privatkliniker också ;)
Hittade direkt en som erbjuder :)
 
Ni fattar inte hur underbart det är att kunna dricka vatten igen:love:
Efter att inte ha fått i mig vatten på en vecka, provat med allt möjligt bl.a. citron i och bubbelvatten, så kunde jag igår eftermiddag helt plötsligt dricka vatten som fått stå och dra lite med en bit citron och en liten bit ingefära i. Åh Gud så törstig jag var! Aldrig har det smakat så gott med vanligt vatten:p Efter det så mådde jag också lite bättre, konstigt nog:angel:

Ingefära is the shit mot illamående, och det räcker som sagt att bara ha några skivor i vatten, du måste inte äta själva ingefäran. Det funkar mot åksjuka också. ;) Jag brukade riva lite och lägga i en tesil, då blir det lite starkare.

Renee Voltair har en del ingefärsprodukter, pastiller och chews som också kan funka.
När jag var i Kroatien köpte jag ingefärsklubbor, de sålde dem på apoteket med målgruppen "åksjuka barn" och de var verkligen toppen.
 
Ja det kör jag på nu, naturell yoghurt med lite bär i, gröna äpplen, nötter och riskakor. Det lindrar men som igår kväll fick jag en riktig attack där allt bara snurrade och jag mådde så sjukt illa att jag inte visste vad jag skulle ta vägen:yuck:
Ska prova att köpa lite salta kex, kan tänka mig att det fungerar:up:
Funderade på om jag ska säga ngt eller inte. Bestämde mig för att göra det. Det rör sig enb om omtanke och är du redan medveten om det så bara glömmer du det. Jag vet att det kommer jobbigt mga "goda råd" när man är gravid. Men.... riskakor innehåller arsenik (allt ris). Livsmedelsverket råder till att begränsa intag (minns inte vad de säger om graviditet). Så det kan vara bra att hitta annat mellanmål, särsk under grav.
Hoppas illamåendet ger sig!
 
Funderade på om jag ska säga ngt eller inte. Bestämde mig för att göra det. Det rör sig enb om omtanke och är du redan medveten om det så bara glömmer du det. Jag vet att det kommer jobbigt mga "goda råd" när man är gravid. Men.... riskakor innehåller arsenik (allt ris). Livsmedelsverket råder till att begränsa intag (minns inte vad de säger om graviditet). Så det kan vara bra att hitta annat mellanmål, särsk under grav.
Hoppas illamåendet ger sig!
Tack! Det har jag inte tänkt på, har börjat överge riskakorna för yoghurt och äpplen ändå så ska fortsätta på det spåret:up:
 
Tja, finska lismedelsverket rekommenderar fortfarande INTE ingefära till gravida eftersom det innehåller ämnen som kan vara skadliga för fostret och tillräcklig forskning saknas. Jag hade aldrig provat utan hellre vänt mig till läkare för recept på godkänd medicin.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 041
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
5 271
Senast: fejko
·
  • Låst
Gravid - 1år Får väl ta mod till mig och vara först ut med den här tråden :o Plussade imorse och borde enligt sista mens vara bf 16/9. Andra barnet...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
94 062
Senast: Monkie
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 101

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Artros hos ung hund
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp