Höstföräldrar 2017 del 2

Nu har vi köpt en boll och en spelande elefant

DSC_0258.webp

Herregud vad trött jag är på problemen med gaser som dottern har. Vaaaarje morgon vaknar vi av att hon behöver prutta. Gärna sådär vid fyrasnåret :banghead: Hon pruttar typ ingenting på dagarna förutom i samband med att hon bajsar, vilket sker mellan 1-3 gånger per dag. Då låter det som en hel karl.

Vi kör magmassage, magdroppar, minifom och i de värsta fallen kör vi pysventil. Jag rapar henne noga på dagarna och försöker så gott det går på natten men det är svårt att få henne att rapa när hon har somnat som hon ofta gör efter amningen på natten. I vissa fall vaknar hon av att jag lyfter upp henne också och då blir det extra svårt att få henne att sova igen.

Antar att jag har ett jäkla flöde på mjölken och att hon sväljer luft pga det och det vet jag inte hur man ska komma runt. Att liggamma ska tydligen vara bra mot det men inte när det gäller oss.

Nu är hon drygt fyra månader gammal, många sa att det skulle ha blivit bättre nu men icke :mad:

Pluttan är nu 6 månader och har mycket svårt för att somna.:arghh: På kvällarna funkar det nästan bara med att amma henne till sömns. Hon är så uppe i varv och ska kolla på allt, allt, allt. Knappt hon hinner äta!

Hon vill helst inte sitta still i famnen heller utan ska hoppa, klättra och se sig omkring:cautious: Ju tröttare desto vildare!O_o

Enligt appen är det en fas, jag ser fram emot slutet på fasen:angel:

Pluttan är nu 6 månader och har mycket svårt för att somna.:arghh: På kvällarna funkar det nästan bara med att amma henne till sömns. Hon är så uppe i varv och ska kolla på allt, allt, allt. Knappt hon hinner äta!

Hon vill helst inte sitta still i famnen heller utan ska hoppa, klättra och se sig omkring:cautious: Ju tröttare desto vildare!O_o

Sömnen är det absolut svåraste med barn tycker jag, det var det ingen som varnade en för innan bebis kom :p

Hoppas det bara är en fas och att ni snart är ur den!

Håller tummarna att det lugnar ner sig snart! :up: Sömnen påverkar verkligen allt annat, en ska ju orka med dagarna också...

Om det är någon tröst brukar de ju sova mer i tonåren :p

Här har vi verkligen kommit in i det här att det är omöjligt att koncentrera sig på att äta om något distraherar. Hon kan typ råka peta sig själv på munnen och då släppa taget och börja leka med fingrarna istället. Så får väl börja hålla fast både händer och fötter och storebror när hon ska äta :p

Annars är att gunga sig själv i babysittern stor favorit just nu. Och att stå upp i knät. Sitta är för små bebisar typ

@Jordgubblime Det kommer gå fint! Min blev ledsen vid andra sticket och jag ammade precis efteråt så han blev snart glad igen. De kan bli lite ömma vid sticket så man kan ju undvika att hålla precis där.
Under eftermiddagen var han lite varm och ledsen med sov mest. Här avråder man från alvedon efter vaccination men får de väldigt hög feber kan det bara ett alternativ kanske.

Vi vaccinerade vid 5mån i fredags och denna gången fick han ingen feber eller så efteråt utan var som vanligt.

Inatt har bebis sovit oroligt. Vaknat varannan timme och däremellan legat och sparkat och rört sig mycket :(

Imorgon ska vi in till sjukhuset och kolla upp varför hon ibland har blod i avföringen. Antagligen kommer jag få gå över på mjölkfri kost, men vill höra om det är nödvändigt innan jag gör det på eget bevåg.

Det misstänks eventuellt kunna vara en följd av rotarixen eftersom första gången det kom blod var i samband med att hon fick rotarix. Det återstår att se.

Jag hoppas att vi får någon förklaring på vad det kan bero på.

@Imogen @Lovise tack, det är nog mest spruträdda jag som oroar mig:nailbiting:
Men pappa ska med och så ska jag vara beredd att amma efteråt. Ska försöka ha honom pigg och mätt innan med. Alvedon har vi köpt hem för att vara redo:up:

@Lakritsnapp ojdå håller tummarna för att det är något som går lätt att lösa:)

Jag är inte ett dugg spruträdd och mina barn har oftast bara reagerat kort vid själva sticket och sen lugnat sig fort efter. Jag tror att det är viktigt att själv halla sig lugn och förmedla trygghet. Sa om du själv tycker att det är jobbigt med sprutor tror jag att det är bättre att ngn som inte är rädd tar det och att du väntar utanför under tiden.

Gör ni ngt "organiserat" med era bebisar?
Ida och jag började pa babymassage/Shiatsu igar och funderar pa att anmäla oss till babyteckensprak och babysim ocksa (allt blir inte samtidigt utan det ena börjar när det andra är slut).
Med första barnet var vi pa babysim men med dom andra har jag inte gjort ngt sa det tänkte jag ta igen nu :)

Gör ni ngt "organiserat" med era bebisar?
Ida och jag började pa babymassage/Shiatsu igar och funderar pa att anmäla oss till babyteckensprak och babysim ocksa (allt blir inte samtidigt utan det ena börjar när det andra är slut).
Med första barnet var vi pa babysim men med dom andra har jag inte gjort ngt sa det tänkte jag ta igen nu :)

Vi ska börja på babysim i mitten av mars :)

@Lovise jaha det har jag aldrig hört att man inte ska ta alvedon efter vaccination. Är det för att märka ev reaktion? Vi har iofs aldrig behövt fundera eftersom våra varit sovit mycket efter sprutorna

@Lakritsnapp håller tummarna att ni snabbt får en bra förklaring :)

@Imogen @Lovise tack, det är nog mest spruträdda jag som oroar mig:nailbiting:
Men pappa ska med och så ska jag vara beredd att amma efteråt. Ska försöka ha honom pigg och mätt innan med. Alvedon har vi köpt hem för att vara redo:up:

@Lakritsnapp ojdå håller tummarna för att det är något som går lätt att lösa:)

Om du känner att det är för jobbigt kan kanske din pappa hålla honom under sticken? (det är två). Att kunna förmedla lugn och trygghet gör nog mycket för att bebisen kommer över det snabbt :)

@turbofling + @Imogen ja tanken är att pappa (min sambo alltså, L:s pappa inte min pappa, L:s morfar. Svårt med alla ”titlar” nu när det kommer en ny generation:p) får hålla honom om jag känner minsta oro eller att jag inte klarar att vara helt lugn :)

Jag skulle också vilka gå på någon aktivitet! Vi har lite babymassage på föräldraträffarna och jag var sugen på babysim men blev inte att jag anmälde... Hoppas de startar en ny omgång babysim under sommaren eller till hösten! Annars vet jag inte om det finns så mycket sånt här.
Babytecken hade varit kul t.ex.:)

Liknande trådar

Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 504
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 713
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 160
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 608
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar