Höstföräldrar 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Is @viadukt skönt att inte vara ensam! Känner mig så fruktansvärt otacksam att jag börjar bli leds på att baka bebis. Det gör inte att jag älskar bebis mindre, vill bara slippa gå promenad i myrtempo och få sammandragningar av att sätta mig på toan.

Ni är ju snart i mål iaf... Jag har bf 31/10.
Jag har känt som du länge... ganska exakt sedan den dagen jag blev tvingad att sluta rida vilket var runt kanske vecka 25 :cry:. Det är nog väldigt vanligt och allt annat än otacksamt! :)

@Pollyhopp skönt att kunnat rida såpass länge! Jg har ju haft sammandragningar sen typ v 18 och inte kunnt träna pga foglossning sen v 15. Känns som hundra år sedan jag kunde röra mig som jag vill.

Jag kände precis likadant under de sista v av min graviditet. Men en liten fråga: tar mvc dina svullnader på allvar? Min BM förklarade för mig att också utan den riskzon för havandeskapsförgiftning som jag låg i pga blodtrycket som stack under slutet så skulle endast mina symptom vad gäller händer/fötter anses vara så "allvarliga" att igångsättning vid bf skulle bedömas. Tänker att du kanske bör framhålla dessa symptom och inte (som jag länge gjorde) tänka att "allt är normala gravidkrämpor", för mig var det en väldig tröst att jag slapp gå över bf i alla fall. :)
Jag vet inte, det första min BM sa när jag träffade henne efter att hon varit på semester va just "oj nu är du svullen i ansiktet jämfört med när jag såg dig senast" när hon frågade hur jag mådde så sa jag att jag har problem med svullnaden och att jag vaknar flera gånger på natten pga att jag inte har någon blodcirkulation i händerna men hon pratade bara om att jag kanske borde börja sova med speciella handledsskydd som gör att jag inte kan börja handlederna på nätterna, hon pratade också om att det till och med händer att man operera karpaltunnel på gravida. Men hon är väldigt tydlig med att eftersom jag har så väldigt lågt blodtryck och alla andra värden är bra så är det ingen fara oavsett hur jag mår i övrigt.

Hoppar in från sommarstråden. Åh vad jag känner igen mig i era tankar om gravidkroppen och rörlighet, @Ravishing @Is @viadukt. Jag tyckte väldigt illa om att bli större och allt mer orörlig och läääängtade efter att få min kropp tillbaka efter förlossningen. Det har inget alls att göra med hur efterlängtat barnet är! Och lyssna inte på alla olyckskorpar som säger att det tar åratal att få sin kropp tillbaka! Visst kan det vara besvärligt för en del, men man kan ha tur också. Jag fick min dotter genom kejsarsnitt vilket vanligtvis innebär längre återhämtning än efter vaginal förlossning. Jag var helt smärtfri utan smärtlindring ca 8 dagar efter snittet (förutom vid vissa specifika rörelser), och kunde då gå promenader utan större hinder. Och även om takten var lite lägre än innan graviditeten så var det LJUVLIGT att kunna röra sig utan den stora gravidmagen. Jag kände mig som om jag svävade fram :D Nu är min dotter 8 veckor gammal. Jag går långpromenader helt obehindrat i samma takt som innan, kan cykla och har provat att paddla och ta ett par simtag vilket var underbart! Jag har kunnat ha mina gamla jeans sen två veckor efter snittet. Jag undviker att bära tungt, träna styrka eller springa ett tag till, men det är bara för att vara på säkra sidan.

Alla graviditeter och alla kroppar är olika, och visst kan det ta tid att bli sig själv igen, men det kan också gå fortare än man tror. Och känslan att man vill ha tillbaka sin kropp har man all rätt i världen att ha!

3 veckor till BF idag. :nailbiting: Känns så overkligt att han snart är här, men det ska bli skönt att inte vara gravid längre. Saknar ridningen eller ens att kunna gå en normal promenad.

Ikväll tog vi tag i att packa lite till BB och plocka fram babyskyddet och sånt där. Skönt att ha det hyfsat redo om det skulle dra igång. Ska packa ihop lite kläder och grejer till storasyster med som hon kan ha med till barnvakten så man slipper springa och fixa det i sista minuten. Nu ska ju barnvakterna även vara hund och kattvakter så de kan ju gå in och hämta kläder till henne själva, men skönt att ha lite ordnat för ett par dagar iaf så slipper dom krångla.
Dottern passade på att åka på en dunderförkylning som brakade ut idag såklart. En vecka på förskolan hann vi med innan det kom. :yuck: Men iofs bättre att det blir nu än ännu närmare BF.

Idag har jag ridit ut en sväng på min fina :love:
Älskade häst.

Min semester börjar imorgon. Ska ta OS-guld i att ta det lugnt kommande veckor.

3 veckor till BF idag. :nailbiting: Känns så overkligt att han snart är här, men det ska bli skönt att inte vara gravid längre. Saknar ridningen eller ens att kunna gå en normal promenad.

Ikväll tog vi tag i att packa lite till BB och plocka fram babyskyddet och sånt där. Skönt att ha det hyfsat redo om det skulle dra igång. Ska packa ihop lite kläder och grejer till storasyster med som hon kan ha med till barnvakten så man slipper springa och fixa det i sista minuten. Nu ska ju barnvakterna även vara hund och kattvakter så de kan ju gå in och hämta kläder till henne själva, men skönt att ha lite ordnat för ett par dagar iaf så slipper dom krångla.
Dottern passade på att åka på en dunderförkylning som brakade ut idag såklart. En vecka på förskolan hann vi med innan det kom. :yuck: Men iofs bättre att det blir nu än ännu närmare BF.
Ja, nu börjar det snart närma sig. Sommartråden är snart klara och då är det vi på tur! Ska bli så spännande :)

Jag har fått för mig att jag ska ha vilken dag som helst. De senaste dagarna har förverkarna kommit till och från även på dagtid, jag sover dåligt och har plötsligt sjukt ont i kroppen. Förändring är så pass påtaglig att jag får lite panik av att tänka att bäbis kan stanna där 6 veckor till. De tre veckor som är till BF känns långa som det är.

Men sambon kom hem in natt, och idag öppnar dom dörrarna till vårt rätta BB som varit sommarstängt så nu kan bäbis komma när den känner för det.

Jag har föresten också packat BB väskan eller iaf delar av den men de har jag gjort var efter vi inhandlat saker så det är bara bäbiskläder och lite hygienartiklar där än så länge. Ska väl ta och lägga ner lite kläder till mig och sambon också.

Jag har fått för mig att jag ska ha vilken dag som helst. De senaste dagarna har förverkarna kommit till och från även på dagtid, jag sover dåligt och har plötsligt sjukt ont i kroppen. Förändring är så pass påtaglig att jag får lite panik av att tänka att bäbis kan stanna där 6 veckor till. De tre veckor som är till BF känns långa som det är.

Men sambon kom hem in natt, och idag öppnar dom dörrarna till vårt rätta BB som varit sommarstängt så nu kan bäbis komma när den känner för det.

Jag har föresten också packat BB väskan eller iaf delar av den men de har jag gjort var efter vi inhandlat saker så det är bara bäbiskläder och lite hygienartiklar där än så länge. Ska väl ta och lägga ner lite kläder till mig och sambon också.

Hoppas det ger med sig lite, eller att bebis kommer snart så det kan ge sig. Jag tror inte att jag har haft vare sig en enda sammandragning eller känt några förvärkar med det hinner väl komma, är ju någon vecka efter.

Ang. där väskan... Vad packar man i den egentligen? Vi har ju planerat snitt men bebis kan ju få för sig att vilja komma ut tidigare så kan antar att man borde packa något iaf? Kläder till bebis och bekväma kläder till mig förstår jag samt tandborste. duschgrejer mm. och kamera. Men sen då?
Vi har 5 min till sjukhuset så det är iaf nära hem.

Hoppas det ger med sig lite, eller att bebis kommer snart så det kan ge sig. Jag tror inte att jag har haft vare sig en enda sammandragning eller känt några förvärkar med det hinner väl komma, är ju någon vecka efter.

Ang. där väskan... Vad packar man i den egentligen? Vi har ju planerat snitt men bebis kan ju få för sig att vilja komma ut tidigare så kan antar att man borde packa något iaf? Kläder till bebis och bekväma kläder till mig förstår jag samt tandborste. duschgrejer mm. och kamera. Men sen då?

Ja vet inte hur det är vid snitt men Ev. Musik om du vill ha det brukar man säga att man ska ha det med sig (vi tar med oss en högtalare till telefonen) Samt ev. förlossningsbrev- kanske känns överflödigt vid snitt mem jag tror det är jätte bra att ha skrivit ett brev oavsett dels om förlossningen startar tidigare än planerat men dels för att det kan finnas saker runt om kring som kan vara skönt att ha tänkt på.

Jag har skrivit saker som vem jag är, vilka rädslor jag har, vem min partner är, hur jag brukar hanterar olika situvationer och hur personalen ska kunna hjälpa psykiskt om jag inte orkar mm jag har även skrivit att de inte får ge mig rubella vaccinet utan att fråga mig först (något dom tydligen gör rutinmässigt om det står i journalen att man inte har tillräckligt skydd - vilket jag inte har pga allergisk reaktion mot vaccinet) men man kan också skriva om man önskar få vara kvar en tid på BB och om det är något speciellt man vill att dom ska tänka på när bäbisen väl är född.
Det finns bra mallar för förlossningsbrev på typ babyhjälpens sida.

Men annars kommer man nog långt med babyskydd och kläder till bäbisen :D

Det är väl om pappan vill ha med ett ombyte. Många rekommenderar ju sköna tofflor att knata runt i. Saknade inte direkt det sist men ska ta med det den här gången tänkte jag. Sen är det kanske annorlunda vid snitt, men nåt att tugga på och dricka brukar ju rekommenderas. Jag har även packat ett par nappar plus amningsnappar eftersom jag använde amningsnapp till första barnet. Fick såna på BB sist eftersom det strulade så och jag tjöt som en gris av smärtan, men de passade inte mig alls och jag hade skitont även med dom tills jag köpte egna från mam på Apoteket. Då kom amningen igång och fungerade direkt och smärtan försvann inom 24 timmar så jag har köpt samma nu igen och tar med från början om det skulle strula.
Har man tänkt flaskmata kanske man vill ha med egna flaskor och ersättning ifall att dom har "fel" sort på BB.
Är väl typ de jag kommer på. :o Det mesta till bebis brukar ju i varje fall finnas där om det krisar. :D

Vad spännande att det börjar närma sig för flera här i tråden. Har ju själv ca 3 månader kvar så har inte tänkt på förlossningen så mycket ännu, mer än att jag tar det som det kommer och förhoppningsvis funkar vaginal förlossning annars får vi väl snitta ut krabaten. Ut ska den i alla fall på något sätt.

Maken påminde mig om att vi behöver skaffa en barnvagn och det var ju en hel djungel att sätta sig in i... Kan inte påstå att jag är värst intresserad av det men det lär ju behövas. Vi bor på landet så något hyfsat stabilt som går att dra runt på gårdsplan får det bli.

Vi packade massor av saker som aldrig användes. Typ högtalare till mobilen, snacks och dryck och risifrutti osv.

Vad vi använde var bebiskläder, hygienartiklar, ombyten, flip-flops och min egna kudde med eget örngott. Skrev inget förlossningsbrev - hade inte några önskemål eller föreställningar om hur det skulle gå till så överlämnade helt enkelt till personalen såsom bäst lämpad att avgöra smärtlindring, position osv. Man måste inte vilja och önska en massa innan, jag blev nästan stressad av allt prat om förlossningsbrev osv och tyckte det var skönt att inte kliva på det tåget alls.

Smygvisit från sommartråden:
Vi packade bebiskläder i stl 50 och 56, mjukiskläder till mig, raggsockor (pga fryser jämt), duschprylar, mobilladdare och två paket kakor. :D

Tack för input från er allihopa! :)

Jag kommer ha med mig ett brev men mest för att klargöra lite efter snittet och så. Räknar med att bli kvar några dagar så något snaskigt att tugga på kan nog vara bra. Amningsnapp va bra tips också :up:

Nu ska vi iväg och köpa dyraste bebisprylen. Ny bil!! :bump:

@Ravishing önskar att det fanns en ogillaknapp här- usch så tråkigt för dig! :(

@SaraMara skönt att höra om fler som resonerar som jag. Alla mina BM har blivit jättefundersamma och tittat konstigt på mig när jag har sagt att jag tar det som det kommer, litar på att de i vården vet bäst och att jag inte vill förbereda mig på massa olika sätt eller med brev. Men det låter ju som att det går precis lika bra det med :)

@Ravishing önskar att det fanns en ogillaknapp här- usch så tråkigt för dig! :(

@SaraMara skönt att höra om fler som resonerar som jag. Alla mina BM har blivit jättefundersamma och tittat konstigt på mig när jag har sagt att jag tar det som det kommer, litar på att de i vården vet bäst och att jag inte vill förbereda mig på massa olika sätt eller med brev. Men det låter ju som att det går precis lika bra det med :)

Jag har inte heller skrivit något brev. Gjorde inte det sist heller och det gick alldeles utmärkt för oss.
Känner som du att jag tar det som det kommer även denna gång. Körde mest med tens förra gången. Fick Eda men tyckte inte den tog så vet inte om det var vid fel tidpunkt kanske. Sen hade jag lustgas på slutet. Har inga speciella önskemål om något annat heller tror jag. Enda är att mannen får snällt hålla sig uppe vid min huvudände och för jag vill inte att han ska se förödelsen där nere :cautious:. Men det vet han om så väl så han håller sig borta därifrån. :p

Magont i höjd med diafragman (typ) gissar att "allt" trycker på uppåt. Dessutom ligger han redan/ännu med huvudet neråt och sparkar uppåt

Finns de annars risk att han svänger sig fel väg. Har lägat med huvudet ner sedan vecka 20

Jag har inte heller skrivit något brev. Gjorde inte det sist heller och det gick alldeles utmärkt för oss.
Känner som du att jag tar det som det kommer även denna gång. Körde mest med tens förra gången. Fick Eda men tyckte inte den tog så vet inte om det var vid fel tidpunkt kanske. Sen hade jag lustgas på slutet. Har inga speciella önskemål om något annat heller tror jag. Enda är att mannen får snällt hålla sig uppe vid min huvudände och för jag vill inte att han ska se förödelsen där nere :cautious:. Men det vet han om så väl så han håller sig borta därifrån. :p
Låter lovande! :D Exakt så har jag sagt till min också, han är så sjukt nyfiken så jag skulle inte vara förvånad om han fick för sig något annars men nu har han fått STRÄNGA order om att inte lämna mitt huvud! Bäst för honom att han lyder :devil:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
32
· Visningar
2 001
Gravid - 1år Hallå! Gammal hemvändande medlem med nytt användarnamn :) Väntat på att en vintertråd ska starta, men nu tar jag tag i saken själv...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 283
Senast: feresia
·
Hemmet Jag har kommit över några fina gamla trämöbler, uppskattningsvis från senare delen av 1800-talet. De är rejäla och (så gott som) hela...
Svar
3
· Visningar
293
Senast: MML
·
Skola & Jobb Då jag inte är direkt anonym här på forumet så vill jag inte gå in i detaljer kring min egen situation. Men jag startar ändå en tråd med...
Svar
1
· Visningar
492
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka