Höstföräldrar 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Var på koll idag igen och lillfröken har tagit igen sig lite så det ser tillräckligt bra ut för att vi inte behöver fler kontroller nu.

Ligger fortfarande ihopvikt som en fällkniv med huvud och fötter upp.

Jag jobbar bara veckan ut, sista dagen imorgon, sen är det LEDIGT tills hon kommer :love:
Kommer troligtvis inte komma tillbaka till den här arbetsplatsen igen, känns lite underligt men samtidigt otroligt skönt.

Augusti
25/8 - Pollyhopp, 28 år, första barnet, pojke
28/8 - fritz_92, 23 år, första barnet,
31/8 - morgaine

September
4/9 - sandra87_, 29 år, andra barnet, pojke
7/9 - AVB, första barnet
10/9 - ls, första barnet, 27 år
16/9 - eddisson, första barnet, 31 år
20/9 - kossankaj, första barnet, 30år
20/9 - sona
21/9 - viadukt, 29 år, första barnet, flicka

Oktober
24/10 - HeleneK, 35 år, första barnet, flicka
25/10 - Ms_Antrop, 31 år, första barnet (sambons femte), flicka
31/10 - Ravishing, 26 år, första barnet, pojke

November
7/11 - pajaztar, första barnet, 30 år
12/11 - tabasco, första barnet, 27 år, flicka
15/11 - Terqa, andra barnet, 33 år, Flicka
22/11 - vinkelina, första barnet 32 år
24/11 - Jast87, andra barnet, 28 år

Tack för välkomnandet :)

Vi bor ganska trångt i liten villa med minimalt badrum modell gå in-backa ut (finns bara ett) och tvättstuga i källaren som är modell jordkällare och iskall på vintern... Därför blir vi tvungna att ha skötbord i barnrummet som visserligen ligger vägg i vägg med badrummet. De vägghängda skötborden ser väldigt smidiga ut men även det går bort i badrummet, den enda lediga väggen har snedtak....Just nu funderar jag mest på hur man hanterar en nedskiten unge utan rinnande vatten vid skötbordet på ett smidigt sätt O_o

Det har varit uppe lite kring föräldraledighet i tråden innan, är det bara jag som tycker det är helt omöjligt att begripa alla regler!? :banghead: Barnmorskan på MVC pratade sist om att man kan boka en tid på sitt lokala Försäkringskassan-kontor, någon som har erfarenhet av det?

Tack för välkomnandet :)

Vi bor ganska trångt i liten villa med minimalt badrum modell gå in-backa ut (finns bara ett) och tvättstuga i källaren som är modell jordkällare och iskall på vintern... Därför blir vi tvungna att ha skötbord i barnrummet som visserligen ligger vägg i vägg med badrummet. De vägghängda skötborden ser väldigt smidiga ut men även det går bort i badrummet, den enda lediga väggen har snedtak....Just nu funderar jag mest på hur man hanterar en nedskiten unge utan rinnande vatten vid skötbordet på ett smidigt sätt O_o

Det har varit uppe lite kring föräldraledighet i tråden innan, är det bara jag som tycker det är helt omöjligt att begripa alla regler!? :banghead: Barnmorskan på MVC pratade sist om att man kan boka en tid på sitt lokala Försäkringskassan-kontor, någon som har erfarenhet av det?
Vi bor precis lika som er, bortsett från att vi har skötbordet på övervåningen och bara rinnande vatten på nedervåningen. Vi löste det genom att ha en vattenkokare på övervåningen (och en kanna kallvatten att blanda ut med för de gånger man råkar värma för mycket...) och en balja på skötbordet att ha vattnet i. Fungerar kalas, fortfarande (dottern är drygt 1 år nu).

Har ni fixat babyskydd än? Vilket då isåfall? :)

Vi har köpt vagn (Emmaljunga super nitro från -14, med mjuklift) nu så det enda som återstår är just babyskyddet! Känns skönt att ha fått ordning på allt annat till bebis nu under semestern :up:

Jag är ju så naiv att jag intalar mig att de allra allra flesta förlossningar trots allt tar LÅÅÅÅÅÅÅÅNG tid och oftast går ju även slemproppen någon dag innan eller så och då finns det ju god tid att förbereda att man ska in på BB relativt snart. Det som talar emot detta är att två tjejer som bor i samma by och är i min ålder tvingades föda i bilen på väg in till BB bara nu i vintras -men det vill jag inte riktigt tänka på.... Oftast så har man ju lite förkänningar. Eller?!

För mig tog det 17 h från slemproppen hamnade i toaletten tills han va ute. Så det måste inte ta flera dygn heller :)

Idag hade jag det första dåliga BM-besöket. Från att ha gått i 39 veckor med en lugn och behaglig känsla till att bli jätteorolig inför förlossningen tack vara EN gammal tant :( Eftersom vi har flyttat har vi bytt BM nästan varje besök...

Hon ville veta saker inför förlossningen och jag berättade att jag har väldigt allvarlig kräk-fobi, vilket hon skrattade åt! Sa att "Ja men det hör ju till att föda barn och även om du klarar dig så är ju inte väggarna så isolerade att du inte kommer höra andra. Sen på BB delar ni ju oftast rum och då kräks ju folk ibland. Du kanske ska överväga att jobba på din rädsla?" :banghead: Så istället för att lite sympatiskt försöka lugna mig så skrattade hon åt mig och tyckte att jag skulle växa upp och gå en kurs typ. Sen var det massa andra saker hon inte skytte snyggt, men detta var värst.

Det positiva är väl att av typ tio olika BM är hon den enda som inte har varit bra. Bara att hoppas att hon inte är den som är på plats när det väl är dags för förlossning...

Idag hade jag det första dåliga BM-besöket. Från att ha gått i 39 veckor med en lugn och behaglig känsla till att bli jätteorolig inför förlossningen tack vara EN gammal tant :( Eftersom vi har flyttat har vi bytt BM nästan varje besök...

Hon ville veta saker inför förlossningen och jag berättade att jag har väldigt allvarlig kräk-fobi, vilket hon skrattade åt! Sa att "Ja men det hör ju till att föda barn och även om du klarar dig så är ju inte väggarna så isolerade att du inte kommer höra andra. Sen på BB delar ni ju oftast rum och då kräks ju folk ibland. Du kanske ska överväga att jobba på din rädsla?" :banghead: Så istället för att lite sympatiskt försöka lugna mig så skrattade hon åt mig och tyckte att jag skulle växa upp och gå en kurs typ. Sen var det massa andra saker hon inte skytte snyggt, men detta var värst.

Det positiva är väl att av typ tio olika BM är hon den enda som inte har varit bra. Bara att hoppas att hon inte är den som är på plats när det väl är dags för förlossning...

Fy så tråkigt :(. Man undrar ju hur hon kunnat jobba ett helt liv med den attityden? Beklämmande!!

Fy vad trist bemötande.

Ville bara berätta att jag kräktes inte alls varken före, under eller efter första förlossningen. Även om jag mådde lite illa en sväng av alla mediciner så var det aldrig nära att jag skulle kräkas. Så det behöver inte hända och jag tror nog inte det händer alla heller. Fick även ett eget rum på bb.
Var så uppe i mina egna värkar så hörde inget från dom andra runmen heller, men det kanske bara var tur. :laugh:

Ursäkta uttrycket, men JÄVLA KÄRRING.

Jag kräktes inte vid förlossningen, mådde inte ens illa, varken före eller under eller efter. Det hördes inte ett pip från de andra förlossningsrummen. Vi fick eget rum alla 5 dagarna som vi var på BB.

Tror det är förvärkar jag haft några dagar nu. Gör inte ont egentligen men jag känner att det är något.. Känns oftast mitt fram under naveln samtidigt som magen blir stenhård.
Igår fick jag ont på insidan av låret några gånger. Antingen vänster eller båda. Gick över rätt fort igen men var otäckt. Antagligen foglossning när jag läser om vad andra säger. Ska väl vara glad att jag klarat mig såpass länge isåfall.
Nästa vecka skall killen jobba 20 min hemifrån istället. Känns bra. Vi tycker båda två att den kan komma nu. Igår var jag så tjurig. Han blev rätt trött på mig när allt han säger eller gör är fel.. Skyller på hormonerna

Tror det är förvärkar jag haft några dagar nu. Gör inte ont egentligen men jag känner att det är något.. Känns oftast mitt fram under naveln samtidigt som magen blir stenhård.
Igår fick jag ont på insidan av låret några gånger. Antingen vänster eller båda. Gick över rätt fort igen men var otäckt. Antagligen foglossning när jag läser om vad andra säger. Ska väl vara glad att jag klarat mig såpass länge isåfall.
Nästa vecka skall killen jobba 20 min hemifrån istället. Känns bra. Vi tycker båda två att den kan komma nu. Igår var jag så tjurig. Han blev rätt trött på mig när allt han säger eller gör är fel.. Skyller på hormonerna

Känns helt galet, det är ju dags för dig snart! Skönt att han ska jobba nära, man blir ju nervös för mindre.

Kl
Jag längtar så gaaaaaaaalet mycket efter min vanliga kropp. Längtar efter att få känna mig smal och stark igen. Älskar min mage och bebisen, älskar inte att känna mig stor, odefinierad och omusklig. Tänk att kunna träna, gå en powerwalk, springa, cykla.... Får sammandragningar av ett benböj eller en promenad i rollatortempo så träning ligger på hyllan tills han är här!
För mig känns det extremt tudelat det här med graviditeten, älskar det samtidigt som jag vill att det ska vara tid för bf NU.

Känns helt galet, det är ju dags för dig snart! Skönt att han ska jobba nära, man blir ju nervös för mindre.

Kl
Jag längtar så gaaaaaaaalet mycket efter min vanliga kropp. Längtar efter att få känna mig smal och stark igen. Älskar min mage och bebisen, älskar inte att känna mig stor, odefinierad och omusklig. Tänk att kunna träna, gå en powerwalk, springa, cykla.... Får sammandragningar av ett benböj eller en promenad i rollatortempo så träning ligger på hyllan tills han är här!
För mig känns det extremt tudelat det här med graviditeten, älskar det samtidigt som jag vill att det ska vara tid för bf NU.

Mm känner exakt samma och jag som i mitt naiva sinne tänkte att bara bäbis är ute så tar det inte många veckor innan man kan åtminstone ta långpromenader, ramlade ganska snabbt ner på jorden igen när jag läste i Libros babyapp att man blöder normalt 4-6veckor efteråt och att de kunde ta flera månader innan kroppen är så pass återhämtad att man kan börja springa. Det va inte vad jag ville läsa.

Halvt KL
Inatt var värsta natten hitills. Hade kräftskiva med några kompisar igår så var väldigt trött och skör i kroppen när jag la mig där vid 12tiden.
Vaknade halv 2 och va ut med hunden som låg och pep. Lägger mig med kraftiga förvärkar som håller i sig till 3. Sover en timme. Vaknar kl 4 och är sedan vaken. Kliver upp vid 6 och tar mig en macka och lite te. Somnar på soffan och väcks av hunden kl 9.
Kroppen gör ont, främre fogen håller på att ha ihjäl mig. Händer och fötter sväller till den grad att jag helt tappar blodcirkulationen och får kraftiga myrkrypningar med ledvärk i tår och fingrar som följd.

Vill egentligen inte klaga när jag vet folk som mått så mycket värre men nu vill jag ha min bäbis :cool:

@Is @Ravishing Känner samma som er och jag är inte ens stor! Men jag saknar min kropp och att lyfta tungt och springa. Fick ge upp även magträning i form av plankan förra veckan då kroppen inte längre klarade att hålla ihop sig. Så hon får gärna komma precis när som nu. Ser fram emot fina höstpromenader!

Tror det är ett sätt för hjärnan att göra så vi vill/klarar förlossningen bättre. Man ska bli så trött på att vara gravid att man inte bryr sig om att det är otäckt och hemskt att föda. :cool:

Mm känner exakt samma och jag som i mitt naiva sinne tänkte att bara bäbis är ute så tar det inte många veckor innan man kan åtminstone ta långpromenader, ramlade ganska snabbt ner på jorden igen när jag läste i Libros babyapp att man blöder normalt 4-6veckor efteråt och att de kunde ta flera månader innan kroppen är så pass återhämtad att man kan börja springa. Det va inte vad jag ville läsa.

Halvt KL
Inatt var värsta natten hitills. Hade kräftskiva med några kompisar igår så var väldigt trött och skör i kroppen när jag la mig där vid 12tiden.
Vaknade halv 2 och va ut med hunden som låg och pep. Lägger mig med kraftiga förvärkar som håller i sig till 3. Sover en timme. Vaknar kl 4 och är sedan vaken. Kliver upp vid 6 och tar mig en macka och lite te. Somnar på soffan och väcks av hunden kl 9.
Kroppen gör ont, främre fogen håller på att ha ihjäl mig. Händer och fötter sväller till den grad att jag helt tappar blodcirkulationen och får kraftiga myrkrypningar med ledvärk i tår och fingrar som följd.

Vill egentligen inte klaga när jag vet folk som mått så mycket värre men nu vill jag ha min bäbis :cool:
Jag kände precis likadant under de sista v av min graviditet. Men en liten fråga: tar mvc dina svullnader på allvar? Min BM förklarade för mig att också utan den riskzon för havandeskapsförgiftning som jag låg i pga blodtrycket som stack under slutet så skulle endast mina symptom vad gäller händer/fötter anses vara så "allvarliga" att igångsättning vid bf skulle bedömas. Tänker att du kanske bör framhålla dessa symptom och inte (som jag länge gjorde) tänka att "allt är normala gravidkrämpor", för mig var det en väldig tröst att jag slapp gå över bf i alla fall. :)

@Is @viadukt skönt att inte vara ensam! Känner mig så fruktansvärt otacksam att jag börjar bli leds på att baka bebis. Det gör inte att jag älskar bebis mindre, vill bara slippa gå promenad i myrtempo och få sammandragningar av att sätta mig på toan.

Ni är ju snart i mål iaf... Jag har bf 31/10.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 227
Gravid - 1år Hallå! Gammal hemvändande medlem med nytt användarnamn :) Väntat på att en vintertråd ska starta, men nu tar jag tag i saken själv...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 629
Senast: Presto
·
Hemmet Jag har kommit över några fina gamla trämöbler, uppskattningsvis från senare delen av 1800-talet. De är rejäla och (så gott som) hela...
Svar
3
· Visningar
293
Senast: MML
·
Skola & Jobb Då jag inte är direkt anonym här på forumet så vill jag inte gå in i detaljer kring min egen situation. Men jag startar ändå en tråd med...
Svar
1
· Visningar
492
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka