Höstföräldrar 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hörrni, det här med faderskap... Vi är inte gifta så hur går det till egentligen? Något vi aktivt måste ordna med själva, ex. ta kontakt med socialnämnden, när ordna med det?

Och en sak till när det gäller försäkringskassan och ersättning. Visst ska SGI beräknas på nuvarande lön? Jag fick låneförhöjning nu i juni och det är min gamla årslön som är registrerad på deras hemsida, det bör väl vara den nya?

När det gäller faderskap gjorde vi det innan bara för att OM något skulle hända mig under/efter förlossningen vill jag att allt sånt ska vara klart så att sambon iaf får sin son med sig hem utan problem. Det är bara att kontakta kommunen så får man komma dit och skriva på papper där man intygar att pappan är pappan. Annars måste man göra det efter att barnet är fött, gissar att man blir kallad då?

Det är din arbetsgivare som ska skicka in intyg om din nya lön. Men sen har de ju tyvärr ett maxtak så låg du över det redan innan spelar det ingen roll ersättningsmässigt (vet dock inte om något annat påverkas)

Ang. bäddning- vad kul att kunna sy ett nest själv! Jag är totalt okunnig gällande sånt :)

Hej alla!
Efter att ha följt den här tråden slaviskt ett tag och flera gånger tänkt skriva så ger jag mig nu in i gemenskapen :)

Jag är nu i vecka 27 (26+1) med bf den 12 november, första barnet för både mig och sambon och enligt RUL så verkar det vara en liten tjej!

Graviditeten har varit ganska tuff med extremt illamående och kräkningar som gjorde att jag var helt sängliggande från vecka 7 ungefär, blev inlagd i vecka 9 med dropp och har knaprat en massa mediciner för illamåendet. Tack och lov vände det och illamåendet försvann successivt runt vecka 15-17. Det har varit ganska tufft mentalt att kroppen "svikit", konditionen och orken är som bortblåst och jag har haft ganska svårt att acceptera att mitt annars aktiva liv fått stå tillbaka. Jag har inte riktigt känt mig tillfreds med att kroppen förändras, särskilt inte när det mest känts som om den svikit mig och snuvat mig på vad jag inbillade mig skulle vara en mysig tid. De senaste veckorna har det dock vänt och nu mår jag väldigt bra! Jag har mer ork, trivs äntligen med att se bulan växa och känna det lilla pyret som sprattlar loss där inne

Har precis börjat jobba igen efter semestern och det känns helt ok, det är ju bara 3 månaders jobb kvar. Jag har ett stillasittande kontorsjobb så jag planerar att jobba fram till en vecka innan bf.

Grattis och vad kul att du mår bättre nu! Hoppas du får en skön graviditet resten av tiden istället :)

Hej alla!
Efter att ha följt den här tråden slaviskt ett tag och flera gånger tänkt skriva så ger jag mig nu in i gemenskapen :)

Jag är nu i vecka 27 (26+1) med bf den 12 november, första barnet för både mig och sambon och enligt RUL så verkar det vara en liten tjej!

Graviditeten har varit ganska tuff med extremt illamående och kräkningar som gjorde att jag var helt sängliggande från vecka 7 ungefär, blev inlagd i vecka 9 med dropp och har knaprat en massa mediciner för illamåendet. Tack och lov vände det och illamåendet försvann successivt runt vecka 15-17. Det har varit ganska tufft mentalt att kroppen "svikit", konditionen och orken är som bortblåst och jag har haft ganska svårt att acceptera att mitt annars aktiva liv fått stå tillbaka. Jag har inte riktigt känt mig tillfreds med att kroppen förändras, särskilt inte när det mest känts som om den svikit mig och snuvat mig på vad jag inbillade mig skulle vara en mysig tid. De senaste veckorna har det dock vänt och nu mår jag väldigt bra! Jag har mer ork, trivs äntligen med att se bulan växa och känna det lilla pyret som sprattlar loss där inne

Har precis börjat jobba igen efter semestern och det känns helt ok, det är ju bara 3 månaders jobb kvar. Jag har ett stillasittande kontorsjobb så jag planerar att jobba fram till en vecka innan bf.

Välkommen :) kul att de hoppar in fler.

bra att du mår bättre nu iaf :)

Försäkringskassan?!
Har vi missat något? Jag har ju fixat mina papper och bekräftat lön mm men tänkte att sambon säkert också behövde typ skicka in och bekräfta sin lön mm men det ända vi hittar är ansökan om de 10dagarna i samband med födseln och där står det att han inte har behörighet att söka det?

Försäkringskassan?!
Har vi missat något? Jag har ju fixat mina papper och bekräftat lön mm men tänkte att sambon säkert också behövde typ skicka in och bekräfta sin lön mm men det ända vi hittar är ansökan om de 10dagarna i samband med födseln och där står det att han inte har behörighet att söka det?

Är faderskapet ok?

Hej alla!

Välkommen! Kul med fler!
Jag är också lite besviken på min kropps fysiska status. Dålig kondis och andnöd nu på slutet. Har inte kunnat träna som jag vill sedan v 15. Aldrig känt mig så klen och otränad som nu. Men var sak har väl sin tid och kroppen får komma igen sen. Jag blir ruskigt avis på alla som är ute och springer!

Vi kanske ska gräva fram en lista och uppdatera? Om inte allt för lång tid så börjar det ju bli dags för de första bebisarna att titta ut också :love:

Här är listan! :)

Augusti
28/8 - fritz_92, 23 år, första barnet,
31/8 - morgaine

September
4/9 - sandra87_, 29 år, andra barnet, pojke
7/9 - AVB, första barnet
10/9 - ls, första barnet, 27 år
16/9 - eddisson, första barnet, 31 år
20/9 - kossankaj, första barnet, 30år
20/9 - sona
21/9 - viadukt, 29 år, första barnet, flicka

Oktober
24/10 - HeleneK, 35 år, första barnet, flicka
25/10 - Ms_Antrop, 31 år, första barnet (sambons femte), flicka
31/10 - Ravishing, 26 år, första barnet, pojke

November
7/11 - pajaztar, första barnet, 30 år
15/11 - Terqa, andra barnet, 33 år, Flicka
22/11 - vinkelina, första barnet 32 år
24/11 - Jast87, andra barnet, 28 år

Lägger till mig själv här då :)

Augusti
25/8 - Pollyhopp, 28 år, första barnet, pojke
28/8 - fritz_92, 23 år, första barnet,
31/8 - morgaine

September
4/9 - sandra87_, 29 år, andra barnet, pojke
7/9 - AVB, första barnet
10/9 - ls, första barnet, 27 år
16/9 - eddisson, första barnet, 31 år
20/9 - kossankaj, första barnet, 30år
20/9 - sona
21/9 - viadukt, 29 år, första barnet, flicka

Oktober
24/10 - HeleneK, 35 år, första barnet, flicka
25/10 - Ms_Antrop, 31 år, första barnet (sambons femte), flicka
31/10 - Ravishing, 26 år, första barnet, pojke

November
7/11 - pajaztar, första barnet, 30 år
15/11 - Terqa, andra barnet, 33 år, Flicka
22/11 - vinkelina, första barnet 32 år
24/11 - Jast87, andra barnet, 28 år

Är faderskapet ok?
Hur menar du? Vi har inte varit till kommunen men det ska man väl inte behövt göra innan bäbis är född?

Skrev och frågade på deras fb och fick tillsvar att han måste ringa dom för att registreras så antar att de är något med hemsidan som strulat

Hur menar du? Vi har inte varit till kommunen men det ska man väl inte behövt göra innan bäbis är född?

Skrev och frågade på deras fb och fick tillsvar att han måste ringa dom för att registreras så antar att de är något med hemsidan som strulat
Jo, men han måste väl vara registrerad som pappa till bebis för att det ska gå? Men jag kan ha fattat fel. Någon mer vis från andra föräldratrådar har kanske svaret.

Vi har varit och skrivit på papper att han är pappa och om delad vårdnad. Men tydligen kan de inte skicka in dem förens barnet är fött ändå... så förstår inte vad som händer om det skulle hända mig något för han är ju ändå inte registrerad pappa. Men skönt att slippa åka och göra det med en nyfödd iallafall. Vi fick en lapp av barnmorskan med telefonnummer så var det bara att boka tid hos hon som skötte det. Vi gjorde det redan i juli vilket hon tyckte var tidigt men passade bra när killen hade semester.
Jag fick hem papper från försäkringskassan där det stod att han också skulle be sin arbetsgivare skicka in lönepapper. Jag studerar så är ju andra regler för mig. De håller fortfarande på att ta reda på vad min lön var. Kul med sommar och semester ;)

Vi har varit och skrivit på papper att han är pappa och om delad vårdnad. Men tydligen kan de inte skicka in dem förens barnet är fött ändå... så förstår inte vad som händer om det skulle hända mig något för han är ju ändå inte registrerad pappa. Men skönt att slippa åka och göra det med en nyfödd iallafall. Vi fick en lapp av barnmorskan med telefonnummer så var det bara att boka tid hos hon som skötte det. Vi gjorde det redan i juli vilket hon tyckte var tidigt men passade bra när killen hade semester.
Jag fick hem papper från försäkringskassan där det stod att han också skulle be sin arbetsgivare skicka in lönepapper. Jag studerar så är ju andra regler för mig. De håller fortfarande på att ta reda på vad min lön var. Kul med sommar och semester ;)

Till mig sa de att när barnet är fött får de info från sjukhuset och då registreras han som pappa oavsett hur det har gått med mig. Bara att de inte kan slutföra registreringen innan barnet är fött, har personnummer osv. Men förhoppningsvis går det såklart bra för alla och då är det ändå skönt som du säger att slippa åka dit med en nyfödd sen :)

BM idag, magen har vuxit ikapp kurvan så det är bra. Min vikt ligger lika som tidigare. Fick med migvalla papper hem ifall pyret vill komma tidigare så kan jag nu fara till det BB som ligger närmast.

Men resten av dagen är skit, jag är somsagt inne i en gråtperiod och vill gråta för allt som strular minsta lilla.
Snickarna kunde inte göra färdig nu vilket innebär att det inte är säkert att rummet hinner bli färdigt alls.
Ringde FK om graviditetspenningen, visade att chefen helt struntat i att skicka in papper trots att hon skickade att hon skulle göra det även fast hon hade semester. Skickade henne ett sms där jag lite försiktigt skrev, hej FK säger att du inte skickat några papper.... Men det svarade hon inte på och nu har hon faktiskt inte semester längre......

Att få läkartider ser helt omöjligt ut så att få en vanlig sjukskrivning ser MÖRKT ut. Kan jag ringa typ BM på BB och kolla om det finns läkare där? Eller vart tar jag vägen nu liksom?

Plötsligt försvann orken totalt och humöret är som vädret utanför fönstret.

Till mig sa de att när barnet är fött får de info från sjukhuset och då registreras han som pappa oavsett hur det har gått med mig. Bara att de inte kan slutföra registreringen innan barnet är fött, har personnummer osv. Men förhoppningsvis går det såklart bra för alla och då är det ändå skönt som du säger att slippa åka dit med en nyfödd sen :)

De kunde tydligen ta en vecka innan de fick veta att den är född enligt henne..
Förstår att de inte kan göra klart utan personnummer och det borde ju vara bättre att jag skrivit på pappren om de händer nåt. Då har ju visat vad jag vill, om det vill sig så illa.
Men vi kommer alla klara detta galant när det är dax :)

BM idag, magen har vuxit ikapp kurvan så det är bra. Min vikt ligger lika som tidigare. Fick med migvalla papper hem ifall pyret vill komma tidigare så kan jag nu fara till det BB som ligger närmast.

Men resten av dagen är skit, jag är somsagt inne i en gråtperiod och vill gråta för allt som strular minsta lilla.
Snickarna kunde inte göra färdig nu vilket innebär att det inte är säkert att rummet hinner bli färdigt alls.
Ringde FK om graviditetspenningen, visade att chefen helt struntat i att skicka in papper trots att hon skickade att hon skulle göra det även fast hon hade semester. Skickade henne ett sms där jag lite försiktigt skrev, hej FK säger att du inte skickat några papper.... Men det svarade hon inte på och nu har hon faktiskt inte semester längre......

Att få läkartider ser helt omöjligt ut så att få en vanlig sjukskrivning ser MÖRKT ut. Kan jag ringa typ BM på BB och kolla om det finns läkare där? Eller vart tar jag vägen nu liksom?

Har de inte läkare på din MVC? De har de hos min. Hon borde kunna hjälpa till.
Så dåligt av chefen att inte göra det när det var sagt. Mina har varit relativt snabba, det är nog inte meningen man ska vara gravid på sommaren..

Jag ringde BM och bad om hjälp med sjukskrivning så fick jag komma till en läkare på familjecentralen ett par dagar senare. Men fick rådet att sjukskriva mig själv tills jag hade varit där. Så ring henne och hör!

Jag ringde BM och bad om hjälp med sjukskrivning så fick jag komma till en läkare på familjecentralen ett par dagar senare. Men fick rådet att sjukskriva mig själv tills jag hade varit där. Så ring henne och hör!
Jag var ju hos henne idag. Och det va hon som sa att de inte finns nå läkartider........

Men hon ringde upp för en timme sedan och sa att hon lyckats få åt sig en tid till mig på tisdag nästa vecka. Jag kan ju dock inte sjukskriva mig själv till dess men får väl prova ta obetald ledighet eller nått måndag tisdag och hoppas på att läkaren kan skriva tillbaka sjukskrivningen en dag.

Jag var ju hos henne idag. Och det va hon som sa att de inte finns nå läkartider........

Men hon ringde upp för en timme sedan och sa att hon lyckats få åt sig en tid till mig på tisdag nästa vecka. Jag kan ju dock inte sjukskriva mig själv till dess men får väl prova ta obetald ledighet eller nått måndag tisdag och hoppas på att läkaren kan skriva tillbaka sjukskrivningen en dag.
Du kan alltid sjukskriva dig själv i upp till fem dagar utan läkarintyg. Sedan när läkaren sjukskriver dig kan de bakdatera flera veckor bakåt i tiden om det skulle behövas. Så rent krasst kan du ringa in dig sjuk och vara hemma redan från imorgon om det behövs om du har jobbat/haft semester tidigare. Man lever bara en gång och har bara en kropp så lyssna på den :)

Du kan alltid sjukskriva dig själv i upp till fem dagar utan läkarintyg. Sedan när läkaren sjukskriver dig kan de bakdatera flera veckor bakåt i tiden om det skulle behövas. Så rent krasst kan du ringa in dig sjuk och vara hemma redan från imorgon om det behövs om du har jobbat/haft semester tidigare. Man lever bara en gång och har bara en kropp så lyssna på den :)
Jag skulle ha börjat jobba den hår veckan så har redan sjukskrivit mig själv. Så så kommer i te ha dagar så det räcker till på tisdag.

Men ja alltså jag är ju hemma och pular på men gör det mesta från sittande läge och ändå tar fogar och rygg nå fruktansvärt med stryk så håller ju på att bli tokig på kvällarna. Att gå tillbaka till jobbet och prova starta upp en ny 5årsgrupp med 25 nya barn där det ska lekas, springas och vara på skogsutflykter hela dagarna finns liksom inte på världkartan just nu. :down:

BM kom idag också med den uppmuntrade komentaren "ja och har du riktigt otur kan du ju kan du ju vara gravid upp till 7veckor till" de är inte vad man vill höra när man beklagar sig över foglossningar, ryggvärk och avdomnande händer och fötter pga att jag sväller så fruktansvärt även på natten.
Jag hoppas på att tidig förstagångsfödsel är ärftligt just nu och att bäbis dyker upp om två veckor :angel:

Hur tänker ni med skötbord? Tanken var att använda ett befintligt bord och lägga ett skötunderlägg på de. Börjar nu fundera om de blir för lågt (måste vara jättenoga med rätt ergonomi pga min sjukdom). Och såklart har vi begränsat utrymme...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
32
· Visningar
2 010
Gravid - 1år Hallå! Gammal hemvändande medlem med nytt användarnamn :) Väntat på att en vintertråd ska starta, men nu tar jag tag i saken själv...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 286
Senast: feresia
·
Hemmet Jag har kommit över några fina gamla trämöbler, uppskattningsvis från senare delen av 1800-talet. De är rejäla och (så gott som) hela...
Svar
3
· Visningar
293
Senast: MML
·
Skola & Jobb Då jag inte är direkt anonym här på forumet så vill jag inte gå in i detaljer kring min egen situation. Men jag startar ändå en tråd med...
Svar
1
· Visningar
492
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka