Höstföräldrar 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså jag har tagit en, EN järntablett (duroferon)! Och min mage är i total kaos :banghead:någon som har något tips hur man dämpar biverkningar från sånt? :crazy:

Jag fick rådet att ta Niferex när jag skulle börja med järntabletter, då dom skulle vara snällare på nå vis. Men jag har problemet att jag är trög i magen, har alltid vart och det blir ju inte direkt bättre under en graviditet. För mig har Niferex fungerat bra! Har inte blivit trögare!

Alltså jag har tagit en, EN järntablett (duroferon)! Och min mage är i total kaos :banghead:någon som har något tips hur man dämpar biverkningar från sånt? :crazy:

Ska inte niferex vara skonsammare för magen? Jag äter niferex och det har faktiskt gått bra men ring din BM och fråga.

Ska inte niferex vara skonsammare för magen? Jag äter niferex och det har faktiskt gått bra men ring din BM och fråga.

Hon rekommenderade Duroferon just för att de enligt henne skulle vara mer skonsamt mot magen :crazy: har en knepig mage och har varit så rädd att behöva ta tabletter, slapp det med sonen.

Jag fick rådet att ta Niferex när jag skulle börja med järntabletter, då dom skulle vara snällare på nå vis. Men jag har problemet att jag är trög i magen, har alltid vart och det blir ju inte direkt bättre under en graviditet. För mig har Niferex fungerat bra! Har inte blivit trögare!

Är inte trög i magen, väldigt mycket tvärtom :crazy: men ska prova ett par dagar och blir det värre får jag ringa och prata med BM.
Hade bra HB på 129 tror jag det var, men depåerna var påväg att bli låga, tror hon nämnde 24, har alldeles för lite koll på detta :cautious:

Känner igen det där med vild baby! Jag tror min har smugglat in en studsmatta, hela jag sitter och hoppar i soffan om kvällarna :rofl:

Annars så mår jag jättebra, är i v.29 nu och allt ser fint och normalt ut enligt BM - och det känns bra också tycker jag. Har gått upp typ 15 kg, så jag känner ju att jag blivit tyngre, blir trött i fötterna väldigt fort. Nyss börjat jobba igen efter semestern och det känns bra (har skrivbordsjobb, så jag hoppas på att jobba länge ;)).

Köpt det mesta till bäbis nu, bara vagn och babyskydd kvar! Men vagn känns hopplöst!! Jag sitter och tittar på nätet, ser nånting som ser bra ut, känner mig tveksam, kollar på nått annat, kollar nytt, kollar begagnat - känner mig kass för att jag mest känner för att köpa nytt, börjar gråta för att jag råkar tänka att vagnar kan välta :angel:, velar för att jag är rädd att det inte ska bli bra åt bäbisen (typ vara obekvämt, att hon inte ska trivas) - börjar gråta för det.... Ja, ni fattar. Överväger att låta sambon bestämma allt med vagnen och fixa köpet, känns lättare just nu.

I allmänhet så gråter jag väldigt lätt, en speciell tanke jag har och som jag blir gråtig för direkt är att hon har det ju så bra därinne så hur ska jag kunna skydda henne lika bra när hon kommer ut? Det är ju så perfekt (fast lite trångt på slutet kanske) - inte för varmt, inte för kallt, hon behöver aldrig vara hungrig eller ledsen :heart

Sådärja, nu sitter jag och gråter på jobbet också :rofl: Tur att man har eget kontor!!

Jag är inne i en gråt period också. Men börjar nog vara nervös inför allt. Idag började jag gråta för att jag insåg att man inte ska måla med kvistlack när man är gravid och just nu är det det som står i vägen för att jag ska få upp listerna i sovrumet i morgon. Sambon kan visserligen fixa lacken i kväll men då hinner vi inte måla dem ch sätta upp dem i morgonkväll sedan far han bort och snickaren far till Stockholm för någon månads arbete och plötslig kom paniken.

Vad det gäller vagn fick faktiskt sambon sätta kriterierna. Han bestämde vad han ansåg vara viktigt. Typ fasta och pumpbara hjul sedan for vi på babyproffsen och frågade vad dom kunde erbjuda som följde hans kriterier. Vi köpte babyskyddet samtidigt. Kändes bra, internet har alldeles. För mycket valmöjligheter........

Nepp bara att de kommer VARJE gång jag lägger mig efter att jag varit upp och kissat på natten -vilket leder till att jag kan bli vaken flera timmar.

Visst kommer de på dagarna också men när jag rör mig känns det inte lika mycket oftast.

Så är det här med! Standard är att jag vaknar pga kissnödighet en gång per natt och efter det är det svårt att somna igen pga allt som händer med kroppen. Generellt när jag reser mig upp efter att ha varit liggandes/sittandes en stund så känner jag mig som en gammal kärring, det tar en stund att räta på ryggen och det smärtar överallt. Ser inte fram emot att bli gammal :banghead:

Spinner vidare på partner en bit bort.
Min kille jobbar i annan stad så tar strax över en timme hem. Problemet är att alla kollegorna åker en bil dit så han kan inte bara komma hem när det behövs. Han hade typ räknat med att åka egen bil från förra veckan när han började efter semestern men jag har sagt att han kan vänta. De åker TIDIGT på morgonen och han brukar sova i bilen både dit och hem. Om han ska åka egen bil varje dag kommer han vara ännu tröttare på eftermiddagen när han kommer hem och det känns inte som bästa förberedelse. Är 3 veckor till BF nu men det kan ju bli 5 veckor innan den behagar komma.. :meh:
Jag har sagt att än har jag ju inga tecken på att de närmar sig så tar det dag för dag just nu. Men när bör han ha egen bil ändå? :confused: Ju närmare BF desto troligare är det ju att de händer något.

För egen del hade den gärna fått komma typ imorgon men verkar inte riktigt så. Har bokat service till bilen och BE körlektion på torsdag, så mycket tror jag det närmar sig :p

Nu har min åkt så nu är det kniiiiip som gäller ett par dagar framåt ;)

Förstår din oro helt. Jag hade nog tagit bilen redan nu bara för säkerhets skull, just med tröttheten tror jag inte man behöver vara så orolig, när det väl är dags för förlossning borde väl killen få en adrenalinchock som heter duga tänker jag? Men sen är jag expert på att oroa mig och tar hellre det säkra före det osäkra i de fallen. :D

När har du BF? Vi borde vara nästan samtidigt då!

Är inte trög i magen, väldigt mycket tvärtom :crazy: men ska prova ett par dagar och blir det värre får jag ringa och prata med BM.
Hade bra HB på 129 tror jag det var, men depåerna var påväg att bli låga, tror hon nämnde 24, har alldeles för lite koll på detta :cautious:

Tipsar som de andra om Niferex. Funkar bra även för mig!

Det är nog ingen fara antar att du tvättade händerna odentligt men sorkpest även luftburet (?, dvs om man andas in det damm som man rör upp genom att hålla på där råttor varit) så det är faktiskt värre om du inte hade munskydd, men oavsett så kan du nog vara lugn. Du ska ha väldig otur om du lyckats bli smittad av den lilla kontakten. Jag vet två som blivit smittad av sorkpest i min närheten, min pappa och min sambos ex. Båda har under längre tid bott i hus med MYCKET råttor och ingen annan i hushållet har trots det blivit smittad så tror att man dels måste vara/hantera något som ett smittat djur varit i kontakt med och dels vara extra mottaglig av någon anledning för att bli smittad.

Så jag skulle vara lugn om jag vore du, är du smittad så märker du det i om sinom tid men tyvärr finns det inte mycket att göra åt det.

/Is som under graviditeten har städat ut tre rum och fyra skrubbar under graviditen där råttorna haft bon.

Nope. Inge munskydd heller. Fast 20 år i stallvärden så man kanske är immun

• Gilla
Reactions: Is
Så är det här med! Standard är att jag vaknar pga kissnödighet en gång per natt och efter det är det svårt att somna igen pga allt som händer med kroppen. Generellt när jag reser mig upp efter att ha varit liggandes/sittandes en stund så känner jag mig som en gammal kärring, det tar en stund att räta på ryggen och det smärtar överallt. Ser inte fram emot att bli gammal :banghead:
Känns som ändå bra att vi är fler som känner lika :angel:

Exakt samma för mig. Vaknar en gång. Varierar lite när olika nätter men sen är jag klarvaken 1 timme typ. Rätt störande. Tur jag är ledig nu så jag kan sova hur länge jag vill på morgonen :D

Nu har min åkt så nu är det kniiiiip som gäller ett par dagar framåt ;)

Förstår din oro helt. Jag hade nog tagit bilen redan nu bara för säkerhets skull, just med tröttheten tror jag inte man behöver vara så orolig, när det väl är dags för förlossning borde väl killen få en adrenalinchock som heter duga tänker jag? Men sen är jag expert på att oroa mig och tar hellre det säkra före det osäkra i de fallen. :D

När har du BF? Vi borde vara nästan samtidigt då!

Här är det nog mer killen som oroar sig än vad jag gör. ;) tror som Is att man kommer ha tid på sig när det är dax. Sen är det inte tröttheten vid förlossningen som oroar heller men känns inte optimalt om han är onödigt trött de första dagarna med bebis. Står ju överallt hur viktigt det är att vila innan förlossningen och det borde gälla partnern också. :p
28 aug säger dem. Så vi får väl se vem som blir först. ;) De bestämmer ju redan allt själva de små busungarna.

Kl
BM besök idag. Ny barnmorska igen som var jättebra! Till nästa barn vill jag ha henne hela tiden. :angel:
Vi skrev lite om graviditeten och tankar för förlossningen och bb. Proverna var bra och magen fortsätter växa. Mitt blodundertryck låg bara på 58 mot 70 tidigare men det gjorde inget sa hon. Har inte känt några svimningstendenser heller som tur är. Bebisen är nu ruckbar så ett steg närmare än sist. :)

Här är det nog mer killen som oroar sig än vad jag gör. ;) tror som Is att man kommer ha tid på sig när det är dax. Sen är det inte tröttheten vid förlossningen som oroar heller men känns inte optimalt om han är onödigt trött de första dagarna med bebis. Står ju överallt hur viktigt det är att vila innan förlossningen och det borde gälla partnern också. :p
28 aug säger dem. Så vi får väl se vem som blir först. ;) De bestämmer ju redan allt själva de små busungarna.

Kl
BM besök idag. Ny barnmorska igen som var jättebra! Till nästa barn vill jag ha henne hela tiden. :angel:
Vi skrev lite om graviditeten och tankar för förlossningen och bb. Proverna var bra och magen fortsätter växa. Mitt blodundertryck låg bara på 58 mot 70 tidigare men det gjorde inget sa hon. Har inte känt några svimningstendenser heller som tur är. Bebisen är nu ruckbar så ett steg närmare än sist. :)

Vad spännande, håller tummarna för att vi båda får träffa våra små inom inte allt för lång tid :)

För övrigt, hur tänker ni alla kring barnets säng med bäddning osv om man inte har ett babynest? Kudde, täcke, gosedjur, allt, inget, något? Verkar finnas tusen åsikter kring detta ämne :confused:

Vad spännande, håller tummarna för att vi båda får träffa våra små inom inte allt för lång tid :)

För övrigt, hur tänker ni alla kring barnets säng med bäddning osv om man inte har ett babynest? Kudde, täcke, gosedjur, allt, inget, något? Verkar finnas tusen åsikter kring detta ämne :confused:

Vi har bäddat sängen med täcke och kudde bara för att det ser fint ut, så för syns skull. Sen kommer jag sy ett nest som bebis förhoppningsvis ska trivas i och kunna sova i.

Hörrni, det här med faderskap... Vi är inte gifta så hur går det till egentligen? Något vi aktivt måste ordna med själva, ex. ta kontakt med socialnämnden, när ordna med det?

Och en sak till när det gäller försäkringskassan och ersättning. Visst ska SGI beräknas på nuvarande lön? Jag fick låneförhöjning nu i juni och det är min gamla årslön som är registrerad på deras hemsida, det bör väl vara den nya?

Hej alla!
Efter att ha följt den här tråden slaviskt ett tag och flera gånger tänkt skriva så ger jag mig nu in i gemenskapen :)

Jag är nu i vecka 27 (26+1) med bf den 12 november, första barnet för både mig och sambon och enligt RUL så verkar det vara en liten tjej!

Graviditeten har varit ganska tuff med extremt illamående och kräkningar som gjorde att jag var helt sängliggande från vecka 7 ungefär, blev inlagd i vecka 9 med dropp och har knaprat en massa mediciner för illamåendet. Tack och lov vände det och illamåendet försvann successivt runt vecka 15-17. Det har varit ganska tufft mentalt att kroppen "svikit", konditionen och orken är som bortblåst och jag har haft ganska svårt att acceptera att mitt annars aktiva liv fått stå tillbaka. Jag har inte riktigt känt mig tillfreds med att kroppen förändras, särskilt inte när det mest känts som om den svikit mig och snuvat mig på vad jag inbillade mig skulle vara en mysig tid. De senaste veckorna har det dock vänt och nu mår jag väldigt bra! Jag har mer ork, trivs äntligen med att se bulan växa och känna det lilla pyret som sprattlar loss där inne

Har precis börjat jobba igen efter semestern och det känns helt ok, det är ju bara 3 månaders jobb kvar. Jag har ett stillasittande kontorsjobb så jag planerar att jobba fram till en vecka innan bf.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
32
· Visningar
2 010
Gravid - 1år Hallå! Gammal hemvändande medlem med nytt användarnamn :) Väntat på att en vintertråd ska starta, men nu tar jag tag i saken själv...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 286
Senast: feresia
·
Hemmet Jag har kommit över några fina gamla trämöbler, uppskattningsvis från senare delen av 1800-talet. De är rejäla och (så gott som) hela...
Svar
3
· Visningar
293
Senast: MML
·
Skola & Jobb Då jag inte är direkt anonym här på forumet så vill jag inte gå in i detaljer kring min egen situation. Men jag startar ändå en tråd med...
Svar
1
· Visningar
492
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka