Höstföräldrar 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag skulle ha börjat jobba den hår veckan så har redan sjukskrivit mig själv. Så så kommer i te ha dagar så det räcker till på tisdag.

Men ja alltså jag är ju hemma och pular på men gör det mesta från sittande läge och ändå tar fogar och rygg nå fruktansvärt med stryk så håller ju på att bli tokig på kvällarna. Att gå tillbaka till jobbet och prova starta upp en ny 5årsgrupp med 25 nya barn där det ska lekas, springas och vara på skogsutflykter hela dagarna finns liksom inte på världkartan just nu. :down:

BM kom idag också med den uppmuntrade komentaren "ja och har du riktigt otur kan du ju kan du ju vara gravid upp till 7veckor till" de är inte vad man vill höra när man beklagar sig över foglossningar, ryggvärk och avdomnande händer och fötter pga att jag sväller så fruktansvärt även på natten.
Jag hoppas på att tidig förstagångsfödsel är ärftligt just nu och att bäbis dyker upp om två veckor :angel:

Du behöver inte träffa läkaren på dag 6, hen kan som sagt skriva intyg bakåt också. Kolla datumen noggrant bara.

• Gilla
Reactions: Is
Hur tänker ni med skötbord? Tanken var att använda ett befintligt bord och lägga ett skötunderlägg på de. Börjar nu fundera om de blir för lågt (måste vara jättenoga med rätt ergonomi pga min sjukdom). Och såklart har vi begränsat utrymme...

Kanske ett sånt som man fäller ut från väggen när det ska användas? :)

Jag skulle ha börjat jobba den hår veckan så har redan sjukskrivit mig själv. Så så kommer i te ha dagar så det räcker till på tisdag.

Men ja alltså jag är ju hemma och pular på men gör det mesta från sittande läge och ändå tar fogar och rygg nå fruktansvärt med stryk så håller ju på att bli tokig på kvällarna. Att gå tillbaka till jobbet och prova starta upp en ny 5årsgrupp med 25 nya barn där det ska lekas, springas och vara på skogsutflykter hela dagarna finns liksom inte på världkartan just nu. :down:

BM kom idag också med den uppmuntrade komentaren "ja och har du riktigt otur kan du ju kan du ju vara gravid upp till 7veckor till" de är inte vad man vill höra när man beklagar sig över foglossningar, ryggvärk och avdomnande händer och fötter pga att jag sväller så fruktansvärt även på natten.
Jag hoppas på att tidig förstagångsfödsel är ärftligt just nu och att bäbis dyker upp om två veckor :angel:
Jaha då förstår jag dilemmat :( Men det låter ju som om du verkligen behöver sjukskrivas, så då håller vi tummarna att de gör det och då gör det retroaktivt för de dagar du eventuellt stannar hemma. Jag är sjukskriven pga foglossning så jag lider med dig!
Lite mer uppmuntrande än orden från din BM kanske är att höra att min foglossning faktiskt snarare har blivit bättre på slutet (inte bra, men mycket bättre)

• Gilla
BM idag, magen har vuxit ikapp kurvan så det är bra. Min vikt ligger lika som tidigare. Fick med migvalla papper hem ifall pyret vill komma tidigare så kan jag nu fara till det BB som ligger närmast.

Men resten av dagen är skit, jag är somsagt inne i en gråtperiod och vill gråta för allt som strular minsta lilla.
Snickarna kunde inte göra färdig nu vilket innebär att det inte är säkert att rummet hinner bli färdigt alls.
Ringde FK om graviditetspenningen, visade att chefen helt struntat i att skicka in papper trots att hon skickade att hon skulle göra det även fast hon hade semester. Skickade henne ett sms där jag lite försiktigt skrev, hej FK säger att du inte skickat några papper.... Men det svarade hon inte på och nu har hon faktiskt inte semester längre......

Att få läkartider ser helt omöjligt ut så att få en vanlig sjukskrivning ser MÖRKT ut. Kan jag ringa typ BM på BB och kolla om det finns läkare där? Eller vart tar jag vägen nu liksom?

Plötsligt försvann orken totalt och humöret är som vädret utanför fönstret.

Vill ge dig en stor kram. Håll ut sista veckorna här och prioritera dig själv först :heart

:down: till din chef. Mycket som är :down: med att vara gravid på sommaren. Att ha och göra med sjukvården är ju en annan. Jag gläds iaf åt att vädret nu är humant.

• Gilla
Hur tänker ni med skötbord? Tanken var att använda ett befintligt bord och lägga ett skötunderlägg på de. Börjar nu fundera om de blir för lågt (måste vara jättenoga med rätt ergonomi pga min sjukdom). Och såklart har vi begränsat utrymme...

Vi kommer bygga på tvättmaskinen. Har ett sånt litet badrum att det är enda alternativet om vi ska kunna ha skötbordet där inne, vilket jag vill.

Dagens mest udda bild på instagram, men lättast att ladda bild där (och udda tid att stiga upp pga jobb)

Här är utrymme vi har att jobba med. Står i dörren till WC på första så plasering av skötbordet skulle vara nära vatten (bordet på bilden har inget med inlägget att göra)
https://instagram.com/p/BI6X8s6jgYO/

Vi har köpt ett från Babyproffsen som man sätter fast uppe på badkaret, det tyckte jag blev rätt bra arbetshöjd (höjden på ett standard-badkar + 40 cm). Vi har ett sånt där inbyggt badkar på en av våra toaletter så det finns inte plats för ett vanligt skötbord, men det här blir ju bra för då har vi lätt tillgång till vatten och så :)

Min syster och hennes sambo bor i en liten etta med sovloft i Stockholm, så dom har verkligen begränsat med plats kan man säga ;) Dom har ett sånt väggmonterat som dom satt ovanför toaletten, det kan man ju välja höjd på, så ett sånt låter ju som den bästa idén :idea:

Tycker också de vägghängda som kan sättas över toaletten verkar smidigt när man har väldigt lite plsts. Är ju oftast helt outnyttjat utrymme och är ju inte iväg något uppfällt.

Vi kommer bygga på tvättmaskinen. Har ett sånt litet badrum att det är enda alternativet om vi ska kunna ha skötbordet där inne, vilket jag vill.

Det gjorde vi också. MIn man byggde en ram med staket som passade på tvättmaskinen och så köpte vi en skötmadrass som vi lade i ramen. Det blev kanonbra, och billigt. :)

Vi har äntligen köpt en barnvagn! Precis som när vi skulle köpa säng (till oss själva) så blev det ju världens följetong :rofl: Ni måste ju förstå att man måste läsa precis ALLA tester och recensioner som gjorts på vagnen och helst några till + att man måste älta för och nackdelar minst 1000 ggr innan man kan bestämma sig ;)

Han är rolig han, min kära sambo :love:
Hursom så blev det en Emmaljunga super nitro från -14, bara med sittdelen dock, så vi köper en mjuklift att lägga i istället för att köpa en hel liggdel. Känns som ett bra alternativ då liggdelen används förhållandevis kort tid. När man läser om det så står det att det kan bli lite varmare med mjuklift än med liggdel, men det blir ju till höst/vinter hon ska ligga i den så det fungerar nog bra :)
...och blir det inte bra så köper vi en separat liggdel och sätter dit, inget mer med det :D

Så nu är det bara babyskydd kvar! Vad tycker ni om att ha adapter på vagnen så att man kan ha babyskyddet på den? Är det nått ni använt er av (ni som har barn sen tidigare), eller tror kan vara praktiskt?

• Gilla
Vi har äntligen köpt en barnvagn! Precis som när vi skulle köpa säng (till oss själva) så blev det ju världens följetong :rofl: Ni måste ju förstå att man måste läsa precis ALLA tester och recensioner som gjorts på vagnen och helst några till + att man måste älta för och nackdelar minst 1000 ggr innan man kan bestämma sig ;)

Hursom så blev det en Emmaljunga super nitro från -14, bara med sittdelen dock, så vi köper en mjuklift att lägga i istället för att köpa en hel liggdel. Känns som ett bra alternativ då liggdelen används förhållandevis kort tid. När man läser om det så står det att det kan bli lite varmare med mjuklift än med liggdel, men det blir ju till höst/vinter hon ska ligga i den så det fungerar nog bra :)
...och blir det inte bra så köper vi en separat liggdel och sätter dit, inget mer med det :D

Så nu är det bara babyskydd kvar! Vad tycker ni om att ha adapter på vagnen så att man kan ha babyskyddet på den? Är det nått ni använt er av (ni som har barn sen tidigare), eller tror kan vara praktiskt?

Adapter till barnvagnen så man kan sätta fast babyskyddet är hur bra som helst!! Använder den kombinationen jämt:) typ när det är dags för BVC, handla mm. (Måste åka bil om jag ska ta mig någonstans)

Jag kommer ha två ställen för skötbord. Ett uppe i sovrumet för att slippa springa i trappor på natten men där finns det ju inget vatten.

Sedan är det i badrummet och där är det trång. Min lösning är att byta ut det toppmatade tvättmaskinen mot en vanlig tvättmaskin och sedan ha maskinen (som egentligen ska stå infälld under en trapp) lite ute på golvet och ha skötbordet där. Kan bli lite trångt då tvättmaskinen är mitt emot toalettstolen men tror ändå att det blir bästa lösningen. Alternativet är att ha ett hängandes på väggen mitt i mot durchen men dels vill vi inte göra hål i tapeten innan badrummet ens är färdigt och dels så skulle bordet i nedvikt läge då hamna mitt för dörren och själv skulle vi typ behöva stå inne i durchen.

Tror det beror på vilken typ av vagn man köpt. Vi har köpte en riktig terrängvagn som vi ska kunna ha på skogbilvägar mm så vår vagn skulle vara extremt klumpig att ha inne på Ica så vi valde utan adapter och tänker att vi lika gärna kan ställa ner babyskyddet i kundvagnen (men så är vi aldrig ute på något köpcenter heller då närmsta är 10mil bort). Det är ju inte bra för barnen att sitta i babyskyddet så långa stunder i taget så tror det det är flera aspekter man ska väga in om det är bra eller dåligt för just ert liv.

Fyndade iaf ordentligt idag.
Såg en annons idag på FB om rea på barnkläder på ett svenskt företag. Hittade två overaller, en för när bäbis är nyfödd som är i softchell (stavas?) och en för när bäbis är 3-4 månader (dvs när det är senhöst/vinter) som var vatten och vind tålig så alltså overoller som är praktiska för vårt liv.
Dom hade kostat 700 kr st och jag betalade 400 kr för båda inkusive frakt!

Tror det beror på vilken typ av vagn man köpt. Vi har köpte en riktig terrängvagn som vi ska kunna ha på skogbilvägar mm så vår vagn skulle vara extremt klumpig att ha inne på Ica så vi valde utan adapter och tänker att vi lika gärna kan ställa ner babyskyddet i kundvagnen (men så är vi aldrig ute på något köpcenter heller då närmsta är 10mil bort). Det är ju inte bra för barnen att sitta i babyskyddet så långa stunder i taget så tror det det är flera aspekter man ska väga in om det är bra eller dåligt för just ert liv.

Jo precis, jag har läst att dom inte ska sitta i babyskyddet för länge men tänker mig att man ska ha det när man handlar och sådär. Visst åker vi ganska ofta och shoppar på stort köpcenter och då tänker jag mig att det på ett sätt vore bättre att ha bara babyskyddet eftersom vagnen med sittdelen tar ganska stor plats i bilen, men då blir det kanske för många timmar i babyskyddet? Men jag tänker mig samtidigt att man då förmodligen inte har barnet liggande där precis hela tiden utan att man faktiskt bär på barnet också.

Men det är sjukt svårt att veta såhär på förhand när man inte har nå barn sen innan... sambon har ju men yngsta där är 15 år i år, så jag vet inte hur vanligt det ens var att man hade adapter till babyskydd till barnvagn då, den frågan var liksom inte aktuell för en annan på den tiden ;) Han hade iaf inte hört talas om det förrns nu när vi har pratat om det, men det kan ju ha med ointresse att göra också såklart.

Jo precis, jag har läst att dom inte ska sitta i babyskyddet för länge men tänker mig att man ska ha det när man handlar och sådär. Visst åker vi ganska ofta och shoppar på stort köpcenter och då tänker jag mig att det på ett sätt vore bättre att ha bara babyskyddet eftersom vagnen med sittdelen tar ganska stor plats i bilen, men då blir det kanske för många timmar i babyskyddet? Men jag tänker mig samtidigt att man då förmodligen inte har barnet liggande där precis hela tiden utan att man faktiskt bär på barnet också.

Men det är sjukt svårt att veta såhär på förhand när man inte har nå barn sen innan... sambon har ju men yngsta där är 15 år i år, så jag vet inte hur vanligt det ens var att man hade adapter till babyskydd till barnvagn då, den frågan var liksom inte aktuell för en annan på den tiden ;) Han hade iaf inte hört talas om det förrns nu när vi har pratat om det, men det kan ju ha med ointresse att göra också såklart.

Jag tycker att det var helt suveränt att kunna koppla på babyskyddet på barnvagnen. Babyskyddet tar så stor plats, så jag tyckte att det bara var bökigt och skrymmande att ha det i kundvagnen när jag handlade, så då använde jag hellre barnvagnen och lastade maten i korgarna under barnet. Har en Jeepvagn med stora korgar, den är suverän i terrängen och lättkörd i affären. :)

Bm idag. Allt ser bra ut men ska börja ta järntabletterna varje dag istället för bara varannan.
Liten verkar även ha kommit på var utgången är för han hade huvudet neråt och ganska långt ner dessutom. :banana:
Skönt att slippa vändning denna gång faktiskt.

Gällande babyskydd hade vi adapter på ena vagnen, men använde det ganska lite. I princip bara när vi skulle in lite snabbt i affären eller liknande och fröken hade somnat. Den här gången har vi ingen vagn det befintliga skyddet passar på så vi kör utan till att börja med iaf. På längre utflykter eller shoppingturer eller så tog jag alltid hela vagnen då det kändes som det var skönare för henne att ligga där än att halvsitta i skyddet. Sen var det i varje fall för 2 är sedan när dottern föddes rekommenderat att dom inte skulle sitta mer än nödvändigt i skyddet pga ryggen. Vet inte om det kanske har ändrats nu då jag tycker man ser mer och mer att babyskyddet används på vagnarna när man är ute på stan eller i t ex shoppingcenter. :)

Det går ju att komplettera barnvagn med sjal/sele också:) typ om man är i shoppinggallerior eller är ute och går. Jag tänkte ha min på fredag när vi ska gå en runda på stadsfesten i Växjö så slipper jag dra med vagnen :)

Slår aldrig fel. Varför blir "man" alltid jättebajsnödig när man skall in till gyn? (Har extra kontroll idag för att se att tappen ännu är opåverkad, då jag har risk för förtidig förlossning)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
32
· Visningar
2 005
Gravid - 1år Hallå! Gammal hemvändande medlem med nytt användarnamn :) Väntat på att en vintertråd ska starta, men nu tar jag tag i saken själv...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 285
Senast: feresia
·
Hemmet Jag har kommit över några fina gamla trämöbler, uppskattningsvis från senare delen av 1800-talet. De är rejäla och (så gott som) hela...
Svar
3
· Visningar
293
Senast: MML
·
Skola & Jobb Då jag inte är direkt anonym här på forumet så vill jag inte gå in i detaljer kring min egen situation. Men jag startar ändå en tråd med...
Svar
1
· Visningar
492
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka