Höstföräldrar 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Orka int lyssna mera så sluta rida. Samma person tjatar att jag måst köpa höga bakbensskydd då hon slår i så mycket baktill. Vilket aldrig händer när någon annan rider. Finns inte ens extra sand/smuts som skulle antyda att hon gör de heller.

Nu gäller de bara att fasa ut denna människa då jag hittat en trevligare medryttare

Det är då man kontrar med "rider du alltid i väldigt mycket obalans eftersom hästen inte slår sig annars?"

Hur fasar man ut en sådan människa, är man ärlig och säger som det är "du är otrevlig och en besserwisser så jag vill inte ha dig på min häst" eller hittar du på någon fin ursäkt?

Det är då man kontrar med "rider du alltid i väldigt mycket obalans eftersom hästen inte slår sig annars?"

Hur fasar man ut en sådan människa, är man ärlig och säger som det är "du är otrevlig och en besserwisser så jag vill inte ha dig på min häst" eller hittar du på någon fin ursäkt?

Har inte kommit på de ännu HUR jag skall göra. Fundera lite på att de dagarna hon föreslår inte passar (hon skiftesjobbar och har mycket av de obekväma arbetstiderna)

Jag hade nog kanske lite förvärkar igår kväll. Jag har ju aldrig ens haft mensvärk i hela mitt liv så har ingen aning om hur det känns så den jämförelsen funkar inte så bra. Men jag mådde allmänt underligt och då och då blev magen liksom hård och det gjorde lite småont i den nedre delen av magen.

Min arbetsgivare ska ha rapporterat in ny lön till FK här innan semestern men bättre jag går in och tittar så är den summan som står som årsinkomst inte korrekt. Så nu undrar krav om det är någon som har koll ifall det är den aktuella årsinkomsten (månadslön x 12) som ska stå där? Arbetsgivaren hävdar att de har rapporterat in korrekt så nästa steg är ju att ringa FK.

Min arbetsgivare ska ha rapporterat in ny lön till FK här innan semestern men bättre jag går in och tittar så är den summan som står som årsinkomst inte korrekt. Så nu undrar krav om det är någon som har koll ifall det är den aktuella årsinkomsten (månadslön x 12) som ska stå där? Arbetsgivaren hävdar att de har rapporterat in korrekt så nästa steg är ju att ringa FK.

Ja, det ska vara den aktuella. För mig så ville lönekontoret vänta några dagar med att skicka in eftersom nya löneavtalet inte var påskrivet av alla parter än och hon ville att det skulle vara rätt innan det skickades in så att allt blir korrekt till FK (det har visst vart petigt med det förut).

Själv fick jag hem papper om min sjukpenninggrundande inkomst härom veckan och det är ju alltid munter läsning.... typ 150 000 kr lägre än min faktiska årsinkomst :wtf: Man blir inte rik på att vara sjuk eller föräldraledig iaf :cool:

Alltså ni vad är det här.

Värkarna har varit lugn sedan i går natt, inte obefintliga men lugna. Men nu ikväll börjar det komma lite till och från, gör inte jätte ont men väldigt besvärande. Magen är stenhård och det känns som att någon satt ett spätt i ryggslutet på mig ner i baksidan låren så har liksom domningskäsla i båda benen.
Men inga direkta självklara tecken på att det skulle vara på G, (förutom att en äldre dam som tigger utanför Ica stoppade mig för någon timme sedan och sa nått i stil med "baby, baby, SPLOCH (visar med händerna hur vattnet/babyn kommer) varsågod, tack tack, varsågod" vet inte om hon ville säga att bäbisen va påväg eller om hon läste en besvärjelse över mig :angel:).

Ska jag ringa förlossningen igen (har ju somsagt en timme till BB också så ringer Hellre och ber om en koll över vad som pågågor, än att det ska tillta och jag måste fara in mitt inatten.)? Eller ska jag fortsätta ha is i magen, jag tänker ju att jag borde märka när det drar igång på riktigt men då kanske de blir akut och det är ju det jag vill undvika.....

Men känns löjligt att fara in om själva förlossningen är typ en månad bort

Värkarna har varit lugn sedan i går natt, inte obefintliga men lugna. Men nu ikväll börjar det komma lite till och från, gör inte jätte ont men väldigt besvärande. Magen är stenhård och det känns som att någon satt ett spätt i ryggslutet på mig ner i baksidan låren så har liksom domningskäsla i båda benen.
Men inga direkta självklara tecken på att det skulle vara på G, (förutom att en äldre dam som tigger utanför Ica stoppade mig för någon timme sedan och sa nått i stil med "baby, baby, SPLOCH (visar med händerna hur vattnet/babyn kommer) varsågod, tack tack, varsågod" vet inte om hon ville säga att bäbisen va påväg eller om hon läste en besvärjelse över mig :angel:).

Ska jag ringa förlossningen igen (har ju somsagt en timme till BB också så ringer Hellre och ber om en koll över vad som pågågor, än att det ska tillta och jag måste fara in mitt inatten.)? Eller ska jag fortsätta ha is i magen, jag tänker ju att jag borde märka när det drar igång på riktigt men då kanske de blir akut och det är ju det jag vill undvika.....

Ringa och prata med dem kan du väl alltid göra? De har ju med såna här frågor att göra varje dag. Förstår att det är skillnad också när det är långt in till förlossningen kontra 5 min.

• Gilla
Reactions: Is

Jag tycker också att du ska ringa. Och faktiskt även att de ska göra en koll så att du kan känna dig lite lugnare sen. Men det låter ju på din beskrivning som att det är på gång. Vatten och slempropp behöver inte vara första tecknen.

• Gilla

Hur ofta får du sådär ont? Låter ju lite som att det kan vara latensfas? Men jg är inte bm och har aldrig fött barn

• Gilla

Jag har hatat att ringa till förlossningen med frågor, tänkt att det mesta är inbillning och att jag inte vill uppehålla dem med trams som mina småbekymmer. Men varje gång jag inte har ringt så har min BM förmanat mig med att jag borde ha ringt dem. Och jag har insett att de gör mycket mer än bara förlöser bebisar ;) De har både beställt blodprover på mig, skrivit ut läkemedel mm. över telefon.

Så RING och prata med dem, de har definitivt haft mindre ärenden och de finns till för att hjälpa dig. Hoppas du får goda besked!:)

• Gilla

Ring, lika bra. De är till för din skull :) Min bebis kom fem veckor för tidigt, första barnet, så det kan absolut vara nått på gång!

• Gilla

Ville ringt og pratet med dem. Jeg fikk første 4 uker for tidlig. Hadde ingen tydelige verker, mer ryggsmerter som mensverk i nesten ett døgn som holdt i seg, så begynte jeg å få litt mer verker når jeg rørte på meg så da ville de jeg skulle komme inn for en sjekk. Da var jeg 2-3 cm åpen.
Om det fortsetter for deg ville jeg stått på for å få en kontroll. Man vil jo vite om det er noe på gang...

• Gilla
Tack alla, efter lite om och men tog jag tjuren vid hornen och ringde. Efter lite velande från deras sida bestämde dem tillslut att jag skulle ta två alvedon och avakta några timmar. Om det avtog med alvedon så kunde vi anta att livmodern tränar annars skulle jag höra av mig. Så nu väntar jag och ser vad som händer.

Tack alla, efter lite om och men tog jag tjuren vid hornen och ringde. Efter lite velande från deras sida bestämde dem tillslut att jag skulle ta två alvedon och avakta några timmar. Om det avtog med alvedon så kunde vi anta att livmodern tränar annars skulle jag höra av mig. Så nu väntar jag och ser vad som händer.

Hur har det gått för dig under natten?

Hur har det gått för dig under natten?
Dåligt typ.

Värkarna vart mindre av alvedonen men vart mer tydliga, alltså fet vart ett tydligare början och slut på dom i stället för den där diffusa smärtan som varit. Har varit vaken en gång i timmen hela natten med olika typer av smärta, molvärk, sammandragningar, ont i ryggen osv. Ringer förlossningen vid 5 och frågar om jag ska skicka i väg sambon på jobbet eller om dom ror att jag borde komma in på en kontroll. Får till svar att jag ska återkomma vid 8 när dagpersonalen kommit så kan dom säga hur dom vill göra och ge dom en möjlighet att planera dagen.

Skickar iväg sambon på jobbet och ringer tillbaka till förlossningen strax efter 8 och möts av "hej ja vi har fullt här så du kan inte komma hit....."

Där någonstans började jag få ångest, inte för att värkarna är så jobbig eller för att jag tror att bäbis ska komma precis nu utan för att jag är rädd att allt inte står rätt till och rädslans av att bara bli runtskickad.

Ringde min BM och frågade hur jag skulle göra och hon tyckte att jag nog skulle bli kollad ändå så har nu ringt ett annat BB som ligger ytterligare 12mil bort (har 7mil till det BB där jag hade tänkt vara) så vi ska sätta oss i bilen och fara dit på en koll iaf. Det känns lite lugnande men jag antar att det är lite trötthet som spelar in i att allt känns sjukt tungt. Jag vill liksom bara "äh det är inget"

Det retar mig som fan också, att jag valde "mitt BB" inte bara för att det ligger närmast utan för att det är ett mindre BB där jag tänkte att det skulle vara mer personligt. Det BBet ska dessutom lägga ner efter nyår om dom som styr får som dom vill- eftersom det kostar för mycket pengar i jämförelse med hur många födslar dom har. Men när jag ska dit då är det FULLT.

Dåligt typ.

Värkarna vart mindre av alvedonen men vart mer tydliga, alltså fet vart ett tydligare början och slut på dom i stället för den där diffusa smärtan som varit. Har varit vaken en gång i timmen hela natten med olika typer av smärta, molvärk, sammandragningar, ont i ryggen osv. Ringer förlossningen vid 5 och frågar om jag ska skicka i väg sambon på jobbet eller om dom ror att jag borde komma in på en kontroll. Får till svar att jag ska återkomma vid 8 när dagpersonalen kommit så kan dom säga hur dom vill göra och ge dom en möjlighet att planera dagen.

Skickar iväg sambon på jobbet och ringer tillbaka till förlossningen strax efter 8 och möts av "hej ja vi har fullt här så du kan inte komma hit....."

Där någonstans började jag få ångest, inte för att värkarna är så jobbig eller för att jag tror att bäbis ska komma precis nu utan för att jag är rädd att allt inte står rätt till och rädslans av att bara bli runtskickad.

Ringde min BM och frågade hur jag skulle göra och hon tyckte att jag nog skulle bli kollad ändå så har nu ringt ett annat BB som ligger ytterligare 12mil bort (har 7mil till det BB där jag hade tänkt vara) så vi ska sätta oss i bilen och fara dit på en koll iaf. Det känns lite lugnande men jag antar att det är lite trötthet som spelar in i att allt känns sjukt tungt. Jag vill liksom bara "äh det är inget"

Det retar mig som fan också, att jag valde "mitt BB" inte bara för att det ligger närmast utan för att det är ett mindre BB där jag tänkte att det skulle vara mer personligt. Det BBet ska dessutom lägga ner efter nyår om dom som styr får som dom vill- eftersom det kostar för mycket pengar i jämförelse med hur många födslar dom har. Men när jag ska dit då är det FULLT.

Men usch vad drygt!
Håller tummarna att allt är ok och ser bra ut. Skönt att åka in och kolla hur som. Du får uppdatera senare!

Dåligt typ.

Så surt :mad: Håller tummarna att du får bättre bemötande där och att allt är som det ska med dig och bebis!

Uppdatering -virrigt värre...
Kommer in till BB där vi blir mottagen i dörren av en kvinna som ska vår BM hon babblar lite som vi inte fattar men kopplar iaf upp mig för att gör en kurva. Syns om 20min säger hon och försvinner. 2 timmar(!) Senare kommer en annan kvinna och säger att hon bytt av den BM som tagit emot oss. Hon går fram och skriver ut kurvan. "oj hur länge har dom tagit kurva på dig egenligen?!. Ja Kurvan ser jätte bra ut. Verkligen jätte bra. Men genom att det du är tidig måste jag prata med läkaren" så försvann hon ut och jag och sambon ser ut som två frågetecken "vad innebär det att kurvan är jättefin?"
Hon kommer tillbaka och säger att doktor givit henne tillåtelse att undersöka mig så det görs och sedan pratar hon om att jag inte är öppen så jag ska fara hem och prova sova och återkomma om jag inte får sova på några nätter för då får jag sova där. Sedan säger hon "men du snälla sätt dig upp jag vill inte att du ligger på rygg så du tuppar av för mig!" Jag ser här ut som ett stort frågetecken, jag har ju trots allt legat där på rygg i över två timmar vid det här laget. när jag säget det är der hennes tur att se förvånad ut. Tydligen skulle jag ha legat på sidan hela kurvtagningen för att inte riskera hälsan på mig och barnet :cautious: ensligt henne ska höggravida kvinnor ALDRIG ligga på rygg...

Jaja nu är vi på väg hem iaf efter en låååång dag.
Trött och sliten men annars i bra skick.

Uppdatering -virrigt värre...
Kommer in till BB där vi blir mottagen i dörren av en kvinna som ska vår BM hon babblar lite som vi inte fattar men kopplar iaf upp mig för att gör en kurva. Syns om 20min säger hon och försvinner. 2 timmar(!) Senare kommer en annan kvinna och säger att hon bytt av den BM som tagit emot oss. Hon går fram och skriver ut kurvan. "oj hur länge har dom tagit kurva på dig egenligen?!. Ja Kurvan ser jätte bra ut. Verkligen jätte bra. Men genom att det du är tidig måste jag prata med läkaren" så försvann hon ut och jag och sambon ser ut som två frågetecken "vad innebär det att kurvan är jättefin?"
Hon kommer tillbaka och säger att doktor givit henne tillåtelse att undersöka mig så det görs och sedan pratar hon om att jag inte är öppen så jag ska fara hem och prova sova och återkomma om jag inte får sova på några nätter för då får jag sova där. Sedan säger hon "men du snälla sätt dig upp jag vill inte att du ligger på rygg så du tuppar av för mig!" Jag ser här ut som ett stort frågetecken, jag har ju trots allt legat där på rygg i över två timmar vid det här laget. när jag säget det är der hennes tur att se förvånad ut. Tydligen skulle jag ha legat på sidan hela kurvtagningen för att inte riskera hälsan på mig och barnet :cautious: ensligt henne ska höggravida kvinnor ALDRIG ligga på rygg...

Jaja nu är vi på väg hem iaf efter en låååång dag.
Trött och sliten men annars i bra skick.

Men snurrigt värre!
Bra att stor verkar ok iaf.

Jag ligger alltid på rygg. BM och läkare på spec MVC har sagt till mig att det är helt ok att ligga på rygg så länge det känns ok. Är ett stort kärl som kan komma i kläm pga tryck.

• Gilla
Uppdatering, värkarna har avtagit och jag måste ha varit helt utmattad. Hade en riktigt kraftig värk i går kväll så tog två alvedon ovh gick och la mig vid 22.
Måste ha däckat totalt, kommer inte ihåg ett skvatt efter det och har inte varit upp en ända gång i natt ens för att kissa.
Men nu känner jag mig som en ny människa, så nu tar jag tag i livet igen. Kände mig minst sagt bedrövligt i går.

Hur går det för er andra?

Dagarna tickar neråt här. Vi vet ju sista vräkningsdag för bebis men har valt att hålla det för oss själva. Nästa vecka kommer vagnen och vi hämtar nya bilen och köper babyskydd. Sen är allt klart till henne.

Jag har haft en kväll med lite förvärkar men annars är allt som vanligt. Magen fortfarande nästan löjligt liten men det blir jobbigare och jobbigare för mig att äta och andas. Sover sämre och sämre också så det är väldigt skönt att vara ledig!

• Gilla
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
32
· Visningar
1 968
Gravid - 1år Hallå! Gammal hemvändande medlem med nytt användarnamn :) Väntat på att en vintertråd ska starta, men nu tar jag tag i saken själv...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 278
Senast: feresia
·
Hemmet Jag har kommit över några fina gamla trämöbler, uppskattningsvis från senare delen av 1800-talet. De är rejäla och (så gott som) hela...
Svar
3
· Visningar
293
Senast: MML
·
Skola & Jobb Då jag inte är direkt anonym här på forumet så vill jag inte gå in i detaljer kring min egen situation. Men jag startar ändå en tråd med...
Svar
1
· Visningar
492
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka