Höstföräldrar 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Inatt hade jag, det jag antar är, mina första förvärkar. Kraftig mensvärk som kom i omgångar. Samtidigt har pyret haft, det jag tror är, kraftig hicka i omgångar sedan igårkväll så inatt kändes det väldigt mysko med
"hick hick Hick -SMÄRTA------ Hick. Hick. Hick"

Jag visste inte vart jag skulle vrida mig riktigt :idea: men jag hoppas nu att mina gissningar om vad som pågått där inne är rätt och riktigt annars blir jag lite orolig.

Jag börjar fundera lite på hur mycket sorg man klarar av under graviditeten. Kan det påverka bebis?
Sorg är ju en typ av stress för kroppen men många sörjer ju under graviditeten utan att barnen verkar mådåligt när de föds (tänker närmast på alla gravida som just nu lever i krig eller på flykt).

Men vill du skriva av dig om vad som pågår?

Just nu är det en riktig skitveckan och det känns som att det aldrig tar slut.
I lördags (förra veckan) gick min faster bort i Parkinson. Hon var väldigt sjuk så samtidigt som det var sorg så var det också en lättnad att hon slipper lida mer.

I måndags fick en väldigt nära vän besked att han har en hjärntumör. Han opererades i torsdags och operationen har gått bättre än förväntat. Bara språket är påverkat, men det tror de kommer att bli bättre. Nu väntar vi på resultat om vilken typ av tumören det är, men tyvärr ser det inte bra ut.

Igår gick min kusins man bort. Han har legat i koma den senaste månaden efter ett sprucket åderbråck men hade börjat öppna ögonen de senaste dagarna. Men igår dog han oväntat.

Jag är helt knäckt över detta, men det som skrämmer mig mest är beskedet om vännens cancerform. Hans sambo som är en av mina närmsta vänner, är också gravid och ska ha barn i november. Och hur jobbigt detta än är för mig, så kan jag inte föreställa mig vad ett negativt besked kommer att innebära för henne.
De har en son som är strax över året och bebis nr 2 på gång. Och beskedet de väntar kan innebära att pappan inte lever länge nog att se 2:ans ettårsdag.

Inatt hade jag, det jag antar är, mina första förvärkar. Kraftig mensvärk som kom i omgångar. Samtidigt har pyret haft, det jag tror är, kraftig hicka i omgångar sedan igårkväll så inatt kändes det väldigt mysko med

Jag visste inte vart jag skulle vrida mig riktigt :idea: men jag hoppas nu att mina gissningar om vad som pågått där inne är rätt och riktigt annars blir jag lite orolig.

Spännande med förvärkar! När är du beräknad ?

• Gilla
Reactions: Is
@HeleneK Jag beklagar verkligen :(
Jag har en kollega med elakartad hjärntumör som ser positivt på livet och är en helt underbar människa. Tror hen opererades något år innan 2010 och det är fortfarande under kontroll. Vill inte outa mig för mycket då personen inte är helt anonym men skicka gärna pm om du vill veta mer.
Gällande stress så påverkar det barnet, bla hjärtfrekvens men vet inte vad det kan innebära för långsiktiga konsekvenser.
Vill ge dig en jättestor kram!

Spännande! Visst ligger du inte så långt före mig? Eller var det lite oklart med bf? Det börjar bli lite otäckt nära nu tycker jag :crazy:

Min bebis höll på riktigt på att ta sig ut genom magen igår. Låg och sov middag och blev väckt två gånger av någon kroppsdel, troligtvis en fot, som liksom försökte preja sig ut under min hand. Sjukt läskigt!!

• Gilla
Jag svarar alla, enigt UL är BF runt 10 september men på VULet som gjordes väldigt tidigt i graviditeten så trodde de att BF skulle vara i månadsskiftet september/oktober, i journalen står det att dom räknat med att jag då va tidigt v.4 men att hjärtat va utvecklat och pickade på.

(När jag valde att göra abort i tonnåren va det samma grej, dom ifrågasatte om jag verkligen hade koll på sista mens eftersom att fostret va så litet så det nämndes att det kanske ändå var något fel som gjorde att den inte växte som den skulle)

Mina egna datum utifrån min cykel är runt 25 augusti eller 20 September beroende på vilket som faktiskt va sista mens, jag misstänkte ju grav redan tidigt i december men hade vanlig " mensblödning" både december och januari - därav VULet.

Jag har bestämt mig för att månadsskiftet augusti/september borde vara lagomt :angel:

Just nu är det en riktig skitveckan och det känns som att det aldrig tar slut.
I lördags (förra veckan) gick min faster bort i Parkinson. Hon var väldigt sjuk så samtidigt som det var sorg så var det också en lättnad att hon slipper lida mer.

I måndags fick en väldigt nära vän besked att han har en hjärntumör. Han opererades i torsdags och operationen har gått bättre än förväntat. Bara språket är påverkat, men det tror de kommer att bli bättre. Nu väntar vi på resultat om vilken typ av tumören det är, men tyvärr ser det inte bra ut.

Igår gick min kusins man bort. Han har legat i koma den senaste månaden efter ett sprucket åderbråck men hade börjat öppna ögonen de senaste dagarna. Men igår dog han oväntat.

Jag är helt knäckt över detta, men det som skrämmer mig mest är beskedet om vännens cancerform. Hans sambo som är en av mina närmsta vänner, är också gravid och ska ha barn i november. Och hur jobbigt detta än är för mig, så kan jag inte föreställa mig vad ett negativt besked kommer att innebära för henne.
De har en son som är strax över året och bebis nr 2 på gång. Och beskedet de väntar kan innebära att pappan inte lever länge nog att se 2:ans ettårsdag.
Beklagar:down: hoppas ni får lite bättre vindar snart

Jag svarar alla, enigt UL är BF runt 10 september men på VULet som gjordes väldigt tidigt i graviditeten så trodde de att BF skulle vara i månadsskiftet september/oktober, i journalen står det att dom räknat med att jag då va tidigt v.4 men att hjärtat va utvecklat och pickade på.

(När jag valde att göra abort i tonnåren va det samma grej, dom ifrågasatte om jag verkligen hade koll på sista mens eftersom att fostret va så litet så det nämndes att det kanske ändå var något fel som gjorde att den inte växte som den skulle)

Mina egna datum utifrån min cykel är runt 25 augusti eller 20 September beroende på vilket som faktiskt va sista mens, jag misstänkte ju grav redan tidigt i december men hade vanlig " mensblödning" både december och januari - därav VULet.

Jag har bestämt mig för att månadsskiftet augusti/september borde vara lagomt :angel:

En månad bort ungefär, låter lagom!

Jag börjar bli sugen på att köpa säng och få bädda lite och så. Hade tänkt vänta till augusti i och med att vi får det lite trångt i sovrummet men vad kan en månad hit eller dit spela för roll :angel:

Upptäckt att utedass sommartid skapar illamående. Extra kul när vi spenderat de senaste två och ett halvt dygnen på sommarstugan

Idag fick min barndomsbästis sitt andra barn. En välskapt liten pojke blev det.

Imorgon ska jag kanske hälsa på en klasskamrat sedan gymnasiet, har inte sett henne på närmare 2år och hon fick sitt första barn nu i april. Känns bra att kanske få prata ut lite, jag har som ingen att prata bebisgrejer med trots att alla mina närmsta vänner nyligen fått barn. Alla vi är liksom i olika krävande faser i livet, avstånden är för stora och tiden att träffas räcker liksom inte till
(En har just flyttat med sin 1åriga dotter från sin sambo och köpt ett eget hus, en annan har gift sig och provar bygga ett timmerhus från grunden med gamla metoder samtidigt som hon blev oplanerad gravid och fick barn i vintras, en har flyttat till sin kille i Kanada och en har flyttat med sin man till Jordanien osv). Men så nu hoppas jag verkligen att jag hinner in till denna vännina i morgon, de va faktiskt sambons idé att han kunde släppa av mig där en stund när vi ändå ska vara i den staden för att handla tapeter. Han ser nog att jag börjar ha lite smått panik över att vara så ensam i alla bäbisfunderingar.

Vad för typ av kläder har ni köpt att ha från BB eller typ den första tiden?
Jag köpte ju några bodys i den minsta storleken och tänkte att jag fyller på de övriga storlekarna som jag tror den kommer behöva mer. Men läste nu i appen att man skulle ha kläder som inte ska dras över huvudet den första tiden? Har ni hört det?

Hur går det för alla andra på listan? Känns som om vi bara är några stycken som uppdaterar.

Imorgon ska jag kanske hälsa på en klasskamrat sedan gymnasiet, har inte sett henne på närmare 2år och hon fick sitt första barn nu i april. Känns bra att kanske få prata ut lite, jag har som ingen att prata bebisgrejer med trots att alla mina närmsta vänner nyligen fått barn. Alla vi är liksom i olika krävande faser i livet, avstånden är för stora och tiden att träffas räcker liksom inte till
(En har just flyttat med sin 1åriga dotter från sin sambo och köpt ett eget hus, en annan har gift sig och provar bygga ett timmerhus från grunden med gamla metoder samtidigt som hon blev oplanerad gravid och fick barn i vintras, en har flyttat till sin kille i Kanada och en har flyttat med sin man till Jordanien osv). Men så nu hoppas jag verkligen att jag hinner in till denna vännina i morgon, de va faktiskt sambons idé att han kunde släppa av mig där en stund när vi ändå ska vara i den staden för att handla tapeter. Han ser nog att jag börjar ha lite smått panik över att vara så ensam i alla bäbisfunderingar.

Jag köpte ju några bodys i den minsta storleken och tänkte att jag fyller på de övriga storlekarna som jag tror den kommer behöva mer. Men läste nu i appen att man skulle ha kläder som inte ska dras över huvudet den första tiden? Har ni hört det?

Hur går det för alla andra på listan? Känns som om vi bara är några stycken som uppdaterar.

Jag är också rätt ensam med alla bebisfunderingar. Har en nära vän i närheten men de andra bor iaf strax över timmen bort. Eftersom jag inte alls mått bra tidigare och inte velat pratat om bebis så har jag ju avstyrt de chanser som kommit upp. Är faktiskt lite orolig över att bli lite ensam under föräldraledigheten också.

Vi har mest omlottbodys och byxor, ngn enstaka långärmad tröja, mössa, strumpor och ngn pyjamas i minsta stl. September brukar ju vädret ffa vara rätt varmt. Gällande dra över huvudet så har jag mest hört att det kanske inte uppskattas av bebis och underlättar med omlott men inget om att man "inte ska".

Jag har inte haft problem med sömnen öht fram tills inatt. Har vakna typ 5ggr, har varit varmt och trångt och dålig sömnkvalitet, är verkligen helt slut. Känns faaaaaantastiskt att gå och jobba.

Skönt med någon att prata bebis med @Is ! Jag har också varit orolig över det @vinkelina , men har insett att typ alla jag känner är gravida så det är alltid något! Bor någon i Stockholm är jag öppen för en fikadate och bebisprat :D!

Ang kläder (och shopping öht) så har vi mest kläder i stl 56 och 50, större tror och hoppas jag inte att han är när han föds. Vi har massa begagnade kläder som vi fått av gammelmormor, skönt att de är lagom urtvättade tycker jag! Lite har jag såklart köpt själv också... Däremot har jag inte köpt något annat... Inga ytterplagg, skötbord, amningsbhar etc. Känns som jag kan chilla med det ett tag till!

Ja, ibörjan är det väldigt skönt att ha bodies som man inte behöver dra över huvudet. Så köp in några sådana också. Hur mkt kläder man sen behöver är helt beroende på dels om man får en kräkbebi och dels hur ofta man vill tvätta. Men har man bara några bodies, några byxor (gärna med fötter, annars äv några sockor), mössa, ev några pjyamasar och filtar (en tjock och en lite tunnare) så klarar man sig den första tiden. Oavsett väder. Sen kan man köpa på nätet eller skicka ngn på stan att handla mer sen. För när man väl börjat anv kläderna på bebis så upptäcker man snabbt dels vad man gillar (tex dragkedja eller tryckknappar på pjyamas, omlott eller inte osv) och dels vad man verkligen är i behov av samt i vilka storlekar. För blir det tex en lång och varm höst så kanske det dröjer en storlek eller två- tre innan man behöver en overall. Eller så kanske man upptäcker att man klarar sig mer än väl med bara en kofta eller bara tjockfilten osv.
Sen får man ju dessutom ofta väldigt mkt kläder i present efter födseln.

Jag har hela tiden haft ett ganska litet lager med kläder. Jag gillar inte att ha kläder som nästan är oanvända innan de blir utvuxna. Men hon har heller aldrig varit ngn kräkbebi för då hade vi behövt ha lite mer. Men man klarar sig jättefint med bara ett fåtal plagg så länge man har lite filtar att använda (+ mössa).

• Gilla

Omlott blev vi också rekommenderade till första ungen. Mest för att bebis inte alltid uppskattar att man drar över huvudet. Inget vi märkte av alls dock utan vi körde vanliga och omlott blandat utan problem. Har lite i strl 50 och 56 då vi hade lite neutralt kvar efter dottern och så har jag köpt några plagg till. Nått i 62 mest för att det var billigt på rean. :D
Tyckte det var skönt att inte ha hyfsat gott om kläder för jag gillar inte att tvätta. :o:D

• Gilla
Jag har också köpt en del kläder men mest för att jag gillar att köpa kläder. Köpt upp till stl 62 men i princip mest bodys, byxor och någon långärmad tröja. Jag dock köpt en hel del på rea.

Köpte spjälsäng igår. Känns lite surrealistiskt. Allt ska tvättas till den men jag var tvungen att få provbädda lite :D

@Ravishing jag sov också skit inatt :down:
Jag känt mig pigg i helgen men låg vaken ett par timmar och kunde INTE somna. Såklart helt död nu. Ska lägga mig och sova lite middag nu efter lunchen.

@viadukt skönt att kunna gå och sova! Jag är gruvligt avundsjuk på alla som är lediga. Det är 28 jäkla grader där jag sitter och äter lunch. Håller förfan på att dö av värmeslag. Hemskt är det. Vill ha regn!

@viadukt skönt att kunna gå och sova! Jag är gruvligt avundsjuk på alla som är lediga. Det är 28 jäkla grader där jag sitter och äter lunch. Håller förfan på att dö av värmeslag. Hemskt är det. Vill ha regn!

Ja, samma här... 28 gr på rummet har jag. Att jag måste få 30 min att vila varje dag är du måste annars har jag inte fixat att jobba pga tröttheten. Jag jobbar ju med patienter konstant varje dag, kan ha upp mot 14-15 st normalt. Ett mindre patientbesök är liksom bättre än att jag inte jobbar alls eller bara halvtid så det var inte så svårt att få chefen att gå med på det.

Hahahah, styr du vädergudarna? Här i stan regnar det just nu.
Kan du önska att det blir fint igen till 16:00 när jag slutar från jobbet? :rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 064
Gravid - 1år Hallå! Gammal hemvändande medlem med nytt användarnamn :) Väntat på att en vintertråd ska starta, men nu tar jag tag i saken själv...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 292
Senast: feresia
·
Hemmet Jag har kommit över några fina gamla trämöbler, uppskattningsvis från senare delen av 1800-talet. De är rejäla och (så gott som) hela...
Svar
3
· Visningar
293
Senast: MML
·
Skola & Jobb Då jag inte är direkt anonym här på forumet så vill jag inte gå in i detaljer kring min egen situation. Men jag startar ändå en tråd med...
Svar
1
· Visningar
492
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka