Höstföräldrar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har redan bestämt namn, har ett backup ifall hon absolut inte skulle passa i det tilltänkta.

Efternamn blir mitt. Är superovanligt och bara min familj som heter så i hela Sverige. I Norge finns det två familjer till men det är enda. Så väldigt ovanligt :)

Min sambo har också rätt ovanligt så jag föreslog dubbelnamn men bådas efternamn har typ 10-11 bokstäver styck så sambon tyckte synd om barnet när hon ska lära sig skriva..

Vi är rätt ense i namnfrågan än så länge. Men allt kan ju hända.... hur har ni gjort med efternamn om ni inte är gifta? Här lutar det åt mitt efternamn då det är mkt ovanligare och finare än ett vanligt son-namn.

Nu är vi gifta men jag behöll mitt efternamn när vi gifte oss och har således dubbelnamn då jag även tog mannens. Barnen har dock bara sin pappas. Dom hade väl kunnat ha dubbelt dom också men det var inte nödvändigt. Det var jag själv som inte ville byta bort mitt fina mot ett ovanligt som bara min mans familj heter. Det var liksom inte jag utan mitt egna efternamn kände jag, därför behöll jag det.

Man får känna efter själv vad man tror blir bäst.

Fick ha-begär igår, såg världens sötaste barnvagnsmobil med virkade ugglor :love:
(bild från google)
Uggleh%C3%A4nge2%2B027.JPG

Så nu har jag anlitat en kompis som kan det där med att virka :D Orange och lila kommer ugglorna bli!

Åh, jag har massor av habegär men så kommer smålänningen fram i mig och säger att det är onödiga prylar och jag borde spara pengarna till annat istället :p

Jag vet ju vad vi haft användning av tidigare och på den listan är tyvärr bara alla tråkiga saker :meh:

Åh, jag har massor av habegär men så kommer smålänningen fram i mig och säger att det är onödiga prylar och jag borde spara pengarna till annat istället :p

Jag vet ju vad vi haft användning av tidigare och på den listan är tyvärr bara alla tråkiga saker :meh:
Haha, jag tycker att jag har varit ganska duktig på att låta bli att shoppa loss allt för mycket, så de kronorna hon ville ha för garn kan vi leva utan ;)

Vecka 29 idag. Börjar bli lite otympligt att komma in i bilen, sover bara bra om det är svalt. Med andra ord höll jag på att tuppa av i helgen när vi var iväg med ponnyn. Vi hade hyrt en stuga och jag stod i valet och kvalet om jag skulle ta med fläkten eller inte men hoppade över den och tänkte att det går nog bra utan en natt. Tji fick jag som vaknade vid halv två på natten av panik i värmeslag och slängde mig ut ur stugan för att få luft.
Jag öppnade ett fönster fastän det kändes sådär men sen kunde jag iaf sova hyfsat.
Min man vaknade dock av att det var kallt och själv hade en resa till Antarktis inte känts helt fel just nu :p

AQFAAAACcypodHRwczovL2NkbjIuY2RubWUuc2UvNDE4MjA5Ni84LTMvdGVtcG9yYXJ5LWltYWdlMTQzOTc0ODA1NDM5OV81NWQwY2ZkYWRkZjJiMzJmOGQwOWExNDEuanBn

Bonusbild på mina fina pojkar från i helgen :love:
AQFAAAACBmRodHRwczovL2NkbjEuY2RubWUuc2UvNDE4MjA5Ni84LTMvdGVtcG9yYXJ5LWltYWdlMTQzOTc0ODg3OTM5NV81NWQwZDMxMTJhNmIyMjZmOWJlZDQxYWMuanBn

Väldigt tacksam över hjälpen jag får från min man, så jag slipper springa med ponnyn själv med den där magen :p

Vi har inte bestämt namn, men det blir nog när hon väl kommer. Jag har ett förslag iaf som min sambo inte är helt emot :p
Efternamn tänkte jag att det blir sambons, för jag vill gärna ha det också när vi gifter oss framöver. Jag har också lite ovanligt efternamn men jag känner att jag nog ändå vill byta.

Kan man ha dubbel(efter)namn numera?
När mina ungar föddes fanns inte den möjligheten utan det fick bli sk mellannamn - helt jäkla värdelöst.

När mina ungar föddes fanns inte den möjligheten utan det fick bli sk mellannamn - helt jäkla värdelöst.

Det är fortfarande mellannamn tror jag men det blir ju som ett efternamn. På alla mina visakort/körkort/pass så har jag som dubbla efternamn.

Det är samma fortfarande. Det snackas om en ny namnlag som då skulle ge möjligheten till dubbla efternamn, den skulle kommit 2014 egentligen men det har hänt noll och inget där, är nu uppskjutet till 2016.

Länk till den nya namnlagen (som alltså inte trätt i kraft än!)
http://www.regeringen.se/rattsdokument/statens-offentliga-utredningar/2013/05/sou-201335/

Det är fortfarande mellannamn tror jag men det blir ju som ett efternamn. På alla mina visakort/körkort/pass så har jag som dubbla efternamn.
Samma här. Förutom en gång när jag skulle lämna blod och en högst osympatisk sjuksköterska förklarade för mig att man kan faktiskt bara ha ett efternamn, så det så :confused: Hon verkade bli personligt förolämpad av det hela...

Samma här. Förutom en gång när jag skulle lämna blod och en högst osympatisk sjuksköterska förklarade för mig att man kan faktiskt bara ha ett efternamn, så det så :confused: Hon verkade bli personligt förolämpad av det hela...

Okej O_o

Det funkar hur bra som helst med dubbla efternamn ju :p

Hon var väl sned för att hon själv ville ha det men trodde att man inte fick :idea:

Jag vill minnas att man kunde "tillverka" ett eget efternamn av två namn. Reglerna runt detta är jag oklar med men då skulle båda namnen bli efternamn i alla fall.

Vi är rätt ense i namnfrågan än så länge. Men allt kan ju hända.... hur har ni gjort med efternamn om ni inte är gifta? Här lutar det åt mitt efternamn då det är mkt ovanligare och finare än ett vanligt son-namn.

Vi är förvisso gifta men vi har behållt våra respektive efternamn. För maken kändes det viktigt att dottern skulle ha hans efternamn för mig kvittar det så då blev det så.

Jag vill minnas att man kunde "tillverka" ett eget efternamn av två namn. Reglerna runt detta är jag oklar med men då skulle båda namnen bli efternamn i alla fall.

Lite så gjorde min svärfar. Min man och hans familj (mamma, pappa, syskon och numera några till bla jag och barnen) har ett namn som svärfar "tillverkade" själv.
Dels är namnet gjort på min mans farfars namn och en del är tagen ur luften så att säga.
Dom hade ett -son namn innan och ville ha något eget.

20 dagar kvar. Sover dåligt som satan, blev erbjuden Lergigan av BM igår men tackade nej. Funderar dock på att ringa och be om att få utskrivet i alla fall. Vore kanske skönt att få sova en natt. Dock lite orolig över att vakna och ha ont i kroppen istället. Mitt problem är ju främst att jag måste kissa ofta och om jag inte gör det så vaknar jag och har ont. Status quo?

Har med börjat sova så sjukt dåligt. Exakt en månad till BF idag. Värst är att somna. Känns ungefär som jag druckit två stora koppar kaffe precis innan jag gått och lagt mig...sen om/när jag väl somnar vaknar jag hela tiden. Och så nojjar jag fortfarande om att hon rör sig lite. Verkar som hon har en aktiv dag och sen ett par lugna. Men ska till BM imorgon så känns ändå rätt okej. Vaknade av förvärkar häromnatten också...:nailbiting:

Blev överraskad med TVÅ babyshowers i helgen. En av familjen i fredags (Småland) och en av vännerna i söndags (hemma i Skåne). :love:

Min liv är över, mannens ersättare byrålådan har nu gått i pension :cry: :p

Min sexlust är fortfarande galet hög så jag har väl kört slut på den :o
Fast den var ett ex antal år så jag skyller på det istället.

Jaja, nu vet jag vad jag ska önska mig i födelsedagspresent :D

Tänkte packa BB-väskan snart. Får väl släpa med mig den på bröllopet också för säkerhets skull. :angel:

Vad får man inte missa att ha med sig?

Har det hänt något? :p
Nä och vet du, jag frågade sambon om han hade några förslag. Icke! Så barnet lär vara namnlös första tiden :p tänkte ta en sväng ut och plocka någon halvliter blåbär efter att jag har nattat dottern, sista dagarna har jag varit säker på vattenavgång i blåbärsriset så som jag håller på och bunkrar men vi får se ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 507
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 138
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 142
Senast: cirkus
·
  • Låst
Gravid - 1år Nu har alla bebisarna kommit och lagom till deras första jul så fortsätter vi att hänga här i nya tråden :heart September 1/9...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
106 797
Senast: MM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits