Höstföräldrar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Som jag förstått det är det inte ens möjligt att lyssna på hjärtat innan v9-10. Även efter v10 kan det vara svårt att höra hjärtslagen och därför väntar man gärna, för att det kan skapa oro om man inte hittar hjärtslagen. Min bm sa att det inte är helt säkert att man kan höra hjärtljuden ens i v16. Att man skulle försöka lyssna i v6 tycker jag låter rentav märkligt, då hjärtat inte är färdigt förrän v7.

När görs nästa ul efter v11-14?

Från vecka 10 ska man kunna höra hjärtslag med doppler, senast vecka tolv ska det göras. Hjärtat börjar slå i vecka sex. Vecka 18 är nästa ul.

Då är det bättre att göra ett tidigt ul för att se om hjärtat slår.
Jag har gjort ett ul i vecka 6 en gång och det enda man såg var en liten klump. Nu i vecka 12 så syntes tydligt ett tickande hjärta. Så vill man se ett tickande hjärta så får man ju vänta till vecka 8-10 iaf.

Håller med dig om att tidigt ultraljud ger mer än att försöka hitta hjärtljud. Hade barnmorskan frågat om jag ville att hon skulle lyssna efter hjärtljuden på inskrivningen hade jag tackat nej, med risk för att hon inte skulle hitta ljuden. Jag är så avslappnad med graviditen så vill inte riskera att få något att oroa mig för :)

Från vecka 10 ska man kunna höra hjärtslag med doppler, senast vecka tolv ska det göras. Hjärtat börjar slå i vecka sex. Vecka 18 är nästa ul.

Två ultraljud hade jag gärna haft (inom basprogrammet alltså, vill man göra extra ultraljud finns det ju ingen som hindrar en), men hjärtljudsjakten låter i mitt tycke lite hetsig :)

Håller med dig om att tidigt ultraljud ger mer än att försöka hitta hjärtljud. Hade barnmorskan frågat om jag ville att hon skulle lyssna efter hjärtljuden på inskrivningen hade jag tackat nej, med risk för att hon inte skulle hitta ljuden. Jag är så avslappnad med graviditen så vill inte riskera att få något att oroa mig för :)

Samma här. Jag hade tackat nej till det. Däremot verkar det inte helt fel att erbjuda ett tidigt ul i vecka 12 på inskrivningen för att se så fostret lever så man kan slappna av lite. Tycker det är jobbigt att gå 18 veckor utan att veta någonting. Alla känner ju inte sparkar tidigt.

Samma här. Jag hade tackat nej till det. Däremot verkar det inte helt fel att erbjuda ett tidigt ul i vecka 12 på inskrivningen för att se så fostret lever så man kan slappna av lite. Tycker det är jobbigt att gå 18 veckor utan att veta någonting. Alla känner ju inte sparkar tidigt.

Ja ett ultraljud i v12 hade jag gärna sett inom basprogrammet. Väntan på RUL känns ju som en evighet!

• Gilla
Reactions: MM

Men oj, lyckas man alltid med det också?

Vi lyckades höra hjärtljud med doppler i vecka 10 hos barnmorskan. Men hon pratade verkligen innan om hur ovanligt det var att lyckas höra så tidigt så att vi absolut inte skulle oroa oss om det inte lyckades. Av vad jag har hört av andra i efterhand så har det varit senare de lyckats höra ljud också. Min svägerska fick höra samma "disclaimer" i vecka 16 innan man försökte lyssna på hjärtljud.

Eller har de helt enkelt mycket bättre dopplers i Finland? :)

Ja ett ultraljud i v12 hade jag gärna sett inom basprogrammet. Väntan på RUL känns ju som en evighet!

Det tycker jag också. Som det är nu blir det ju också att många gör KUB endast för att få ett extra ultraljud och slippa vänta till RUL för att få se bebisen. Jag har full förståelse för de anledningarna på individnivå men i ett större perspektiv känns det ju som fel användning av kub-test.

Att vänta tills b18 hade gjort mig tokig!
Har använt lördagskvällen till att googla barnvagn och har helt fallit för Joolz.
Herremin så snygg :love:

Men oj, lyckas man alltid med det också?

Vi lyckades höra hjärtljud med doppler i vecka 10 hos barnmorskan. Men hon pratade verkligen innan om hur ovanligt det var att lyckas höra så tidigt så att vi absolut inte skulle oroa oss om det inte lyckades. Av vad jag har hört av andra i efterhand så har det varit senare de lyckats höra ljud också. Min svägerska fick höra samma "disclaimer" i vecka 16 innan man försökte lyssna på hjärtljud.

Eller har de helt enkelt mycket bättre dopplers i Finland? :)

Jag tror att man vill undvika att försöka lyssna tidigt för att inte skrämma upp mammorna, eftersom det absolut inte är ovanligt att inga ljud hörs redan då. Men jag vet de som hört i vecka sju. De flesta hör väl kring vecka 10.

Jag lär väl inte få höra hjärtat förrän i vecka 25 när jag träffar bm igen. Inte funderat så mycket på det iofs eftersom jag gjort två UL vid den tiden.

Kul för alla som letar barnvagn osv. Här har vi ju redan allt, det enda jag behöver är en riktigt liten mjuklift som får plats i en brio race... Undrar om det finns :D

1/9 Californication, Stockholm, 1:a barnet, pojke
15/9 - Norma - Värmland, 1:a barnet, flicka
17/9 - krambanan, Skåne, 1a barnet, flicka
13/9 - Quickstep, Halland 2:a barnet, pojke
21/9 - westerngirl- Småland
22/9 - pontevecchio, Sthlm. 1a barnet.
26/9 - zewz - Småland, 2:a barnet

Oktober
4/10 - Flixon, Skåne. 1a barnet
4/10 - annoj - Småland, 1:a barnet
10/10 Allevo, 1a barnet, pojke
13/10 - Fivi - Gotland, 1:a barnet
17/10 EnLitenAnna, Sörmland, 2:a
23/10 Linisen, Uppland 1a barnet

November
4/11 - BuenoBull, Uppland, 2:a barnet
5/11 - TantGredelin, Stockholm 1a barnet
7/11 - Matmissbrukaren, Halland, 3:e barnet
19/11 - bebisinovember, Uppland. 1:a barnet.

Så jag blev flyttad som misstänkt, missade KUB-testet men det kvittar känner jag sådär nu ändå. En pojke med, och bonussonen ville ha en lillebror så han är eld och lågor. Har kommit med namnförslag och så :)
Har blivit officiella med klassiska FB-posten, bara chefen kvar och jag hoppas att det är äkta glada miner jag kommer få se. Dock vet jag inte varför men är rädd för vad arbetskollegorna ska tycka pga. mannens situation.. Men det är väl bara släppa fördomarna och köra på ändå, dem har inte med det att göra! :cautious:

Så jag blev flyttad som misstänkt, missade KUB-testet men det kvittar känner jag sådär nu ändå. En pojke med, och bonussonen ville ha en lillebror så han är eld och lågor. Har kommit med namnförslag och så :)
Har blivit officiella med klassiska FB-posten, bara chefen kvar och jag hoppas att det är äkta glada miner jag kommer få se. Dock vet jag inte varför men är rädd för vad arbetskollegorna ska tycka pga. mannens situation.. Men det är väl bara släppa fördomarna och köra på ändå, dem har inte med det att göra! :cautious:

Grattis till pojken :bump:
10/10 är en bra dag med, min tös födelsedag :D

Ingen har med det att göra så skit i dom!
Det är bara du och din man som bestämmer hur, när och var över bebisen. Andra kan sköta sig själva.

Jag lär väl inte få höra hjärtat förrän i vecka 25 när jag träffar bm igen. Inte funderat så mycket på det iofs eftersom jag gjort två UL vid den tiden.

Kul för alla som letar barnvagn osv. Här har vi ju redan allt, det enda jag behöver är en riktigt liten mjuklift som får plats i en brio race... Undrar om det finns :D

Det är både kul och inte kul. Jobbigt att behöva köpa allt igen :p
Vi har inte sparat något från dom andra men minsta blir ju 7 nu..
Fast vi har köksstol kvar och barnen ska snart byta sina sängar och då sparar vi en som bebisen kan ha efter spjälsängen. Å så har vi ju en vagn men den blir till stallet. Den är gammal och sliten och funkar inte optimalt till en nyfödd men i stallet går det eftersom bebisen bara lär ligger och sova i den där.

Jag ser dock fram emot klädesshopping :love:

Det ska bli jättekul att shoppa massa bebisgrejer, men inte för plånboken... :crazy: Maken pluggar fortfarande så det finns ju inte obegränsat med pengar. Blocket, here we come! :D

Det ska bli jättekul att shoppa massa bebisgrejer, men inte för plånboken... :crazy: Maken pluggar fortfarande så det finns ju inte obegränsat med pengar. Blocket, here we come! :D

Här blir det också en blocketspanare :D

Jag och min man är helt överens om att lägga så lite som möjligt på säng, skötbord och vagn. Det duger gott med begagnat i fint skick :)
Blir nog lite kläder från tradera med. Dom växer ju ur kläderna så fort och då känns begagnat bra för man kan få fina klädpaket för nyfödd till ett bra pris där.
Sen har ju inte alla tillgång till egen tvättmaskin, om man nu bor i lägenhet. Men vi bor i hus och har eget och kan tvätta när som så kommer försöka att inte köpa på mig för mycket i dom små storlekarna utan tvätta istället.

Ett babynest vill jag ha för jag sover gärna med bebisen i min säng hos mig.
Min tös började nog sova i sin säng först när hon var två år :o :love: Å då stod den bredvid min säng i säkert ett halvår :p
Hon var en riktig mammagris och är faktiskt fortfarande. Hon är ju snart 7 år men kommer och sover hos mig så fort hon får en chans.
Har sett många som säljer via instagram och även på tradera.

Det är skönt att veta att det blir många och tidiga VUL och UL redan innan man fått något på plats i livmodern :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 507
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 138
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 142
Senast: cirkus
·
  • Låst
Gravid - 1år Nu har alla bebisarna kommit och lagom till deras första jul så fortsätter vi att hänga här i nya tråden :heart September 1/9...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
106 799
Senast: MM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar