Höstföräldrar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det tråkiga är att dom bor 30 mil bort bara...

Min mamma har redan anmält sig som frivillig förlossningscoach (men hon har 3 timmars bilresa hit). ;) Men jag är lite löjlig och gör egentligen jobbiga saker själv. Är det helt rubbat att fundera på att föda helt själv frivlligt? Tror det har med kontroll och att jag har svårt att visa mig "svag" för någon annan än eventulla partners. Har jag "tur" så kanske bebisen vill ut redan i början på september på min lillasysters bröllop. :p

Nä han är allt annat än stöttande. Tvärtom. :mad:

Nu vet jag inte var i Skåne du finns men jag bor typ mitt i och är beräknad ett par veckor innan dig. Vill du prata eller shoppa bebisgrejer med någon som är mer entusiastisk än din sambo så finns jag på PM!

Så, nu har jag fått vila ett par timmar och käkat middag så nu kan jag gratulera ordentligt :bump:

Vad roligt!

Tyvärr är det nog ingen självklarhet att chefen blir positiv till en anställds graviditet även om dom faktiskt inte har ett skit med saken att göra.
Jag har inget sagt än inför sommarjobbet. Min handläggare på af bad mig dessutom att inte säga något än när jag rådfrågade honom. Så han har jag ju berättat för men chefen får väl vänta ett tag till.

Tack!!!

Tyvärr är det nog ingen självklarhet, som du säger. Jag har provanställning och ett arbete som ofta är svårt att kombinera även med en problemfri graviditet. Ska ju inte spela någon roll, men såklart skönt när chefen är positiv. Får se hur det går med jobbet, tar en vecka i taget och chefen bad mig vara öppen med hur jag mår så vi vid behov kan anpassa arbetstider och arbetsuppgifter. Kändes därför skönt att berätta relativt tidigt, är jag inte på topp vet chefen varför :)

Jag har RUL i början på juni, känns som en evighet tills dess. Ska dock till bm i v.16 och då ska hon försöka hitta hjärtljuden. :)

Blev erbjudna KUB men tackade nej. Är totalt ointresserad av själva testet. Skulle gärna göra ul för att se att allt är bra, men känns fel att använda KUB till det.

Tack!!!

Tyvärr är det nog ingen självklarhet, som du säger. Jag har provanställning och ett arbete som ofta är svårt att kombinera även med en problemfri graviditet. Ska ju inte spela någon roll, men såklart skönt när chefen är positiv. Får se hur det går med jobbet, tar en vecka i taget och chefen bad mig vara öppen med hur jag mår så vi vid behov kan anpassa arbetstider och arbetsuppgifter. Kändes därför skönt att berätta relativt tidigt, är jag inte på topp vet chefen varför :)
Vad jobbar du med?
Jag har ju också ett jobb som är lite svårt att kombinera med graviditet, och velar hela tiden om när det är "lagom" att gå in och sätta sig bakom ett skrivbord. Jag VILL ju vara ute och jobba men jag vill inte vara begränsad i arbetet, eller vara en begränsning för mina kollegor. Det är svårt, det där...

Vad jobbar du med?
Jag har ju också ett jobb som är lite svårt att kombinera med graviditet, och velar hela tiden om när det är "lagom" att gå in och sätta sig bakom ett skrivbord. Jag VILL ju vara ute och jobba men jag vill inte vara begränsad i arbetet, eller vara en begränsning för mina kollegor. Det är svårt, det där...

Vill inte gärna berätta exakt vad jag jobbar med, men det är ett jobb som kan vara fysiskt påfrestande som gravid och med oregelbundna arbetstider. Plus att det finns risk för hot och våld, men tack och lov är den inte så stor.

Vill inte gärna berätta exakt vad jag jobbar med, men det är ett jobb som kan vara fysiskt påfrestande som gravid och med oregelbundna arbetstider. Plus att det finns risk för hot och våld, men tack och lov är den inte så stor.
Låter som att vår arbetssituation är ganska likartad då!

Det är intressant att man lyssnar på hjärtljuden så sent i Sverige. Samma sak med UL. Här brukar man ofta lyssna vid inskrivningen i vecka 9 ungefär. Senast i vecka tolv ska man ha lyssnat, men det händer att man försöker redan i vecka 6. Sen är det UL i vecka 11-14. Allt som allt 13 besök hos bm, varav tre är läkarunderseökningar.

Det är intressant att man lyssnar på hjärtljuden så sent i Sverige. Samma sak med UL. Här brukar man ofta lyssna vid inskrivningen i vecka 9 ungefär. Senast i vecka tolv ska man ha lyssnat, men det händer att man försöker redan i vecka 6. Sen är det UL i vecka 11-14. Allt som allt 13 besök hos bm, varav tre är läkarunderseökningar.

Ja, så har vi det inte alls.

På mitt Mvc för mig som omföderska så ska jag på dessa koller:

Om man vill hälsokontroll när man plussar blir oftast runt vecka 6-8 (inget jag gjort denna gången)
Inskrivning vecka 12
RUL vecka 18
BM vecka 25 (här börjar vi lyssna på hjärtat)
BM vecka 30
BM vecka 34-35
BM vecka 37
BM vecka 39

Och sen bokas det någon mer gång om bebisen inte kommit ut.
Aldrig någon läkare. Bara vid behov.

Ja, så har vi det inte alls.

På mitt Mvc för mig som omföderska så ska jag på dessa koller:

Om man vill hälsokontroll när man plussar blir oftast runt vecka 6-8 (inget jag gjort denna gången)
Inskrivning vecka 12
RUL vecka 18
BM vecka 25 (här börjar vi lyssna på hjärtat)
BM vecka 30
BM vecka 34-35
BM vecka 37
BM vecka 39

Och sen bokas det någon mer gång om bebisen inte kommit ut.
Aldrig någon läkare. Bara vid behov.
Åh, vad skönt, hoppas samma plan gäller för mig trots annat landsting :p jag har hellre få besök och bokar tätare om jag önskar eller om det är något med bebis. Känns som om jag har rätt bra koll nu ändå iom bebis dygnsrytm osv. Det är ju min egen hälsa jag kanske behöver kolla oftare känner jag i så fall.

Åh, vad skönt, hoppas samma plan gäller för mig trots annat landsting :p jag har hellre få besök och bokar tätare om jag önskar eller om det är något med bebis. Känns som om jag har rätt bra koll nu ändå iom bebis dygnsrytm osv. Det är ju min egen hälsa jag kanske behöver kolla oftare känner jag i så fall.

Min BM sa så här, att detta är grundplanen. Dom önskar att man kommer på alla dessa tillfällen. Hon påpekade att allt är frivilligt och det är inget tvång, men önskvärt. Och så sa hon att dom vill inte plocka bort någon koll men har inga problem med att boka in extra om det behövs. Så det känns som en bra plan för min del :)

Min BM sa så här, att detta är grundplanen. Dom önskar att man kommer på alla dessa tillfällen. Hon påpekade att allt är frivilligt och det är inget tvång, men önskvärt. Och så sa hon att dom vill inte plocka bort någon koll men har inga problem med att boka in extra om det behövs. Så det känns som en bra plan för min del :)
Ja men så känner jag med. Jag går gärna på 4-5 kontroller i hela graviditeten. Hade inskrivning vid v.11 och nästa besök är på tisdag v.25. Då borde jag få planen för resterande med men jag upplever inte att jag personligen behöver mer egentligen. Inte i dagsläget i alla fall.

Ja men så känner jag med. Jag går gärna på 4-5 kontroller i hela graviditeten. Hade inskrivning vid v.11 och nästa besök är på tisdag v.25. Då borde jag få planen för resterande med men jag upplever inte att jag personligen behöver mer egentligen. Inte i dagsläget i alla fall.

Om allt är bra behöver man ju inte springa där mer än nödvändigt känner jag. Skulle denna planen hålla så är det dock första gången. Jag hade så mycket besvär första graviditeten att jag gick varannan dag sista tre veckorna ungefär :wtf: Tills jag blev inlagd på förlossningens intensivavdelning :down:

Andra gången så blev det bättre men fick ändå gå på lite tätare koller.

Så att jag håller deras grundplan tror jag på när det är genomfört :p

Om allt är bra behöver man ju inte springa där mer än nödvändigt känner jag. Skulle denna planen hålla så är det dock första gången. Jag hade så mycket besvär första graviditeten att jag gick varannan dag sista tre veckorna ungefär :wtf: Tills jag blev inlagd på förlossningens intensivavdelning :down:

Andra gången så blev det bättre men fick ändå gå på lite tätare koller.

Så att jag håller deras grundplan tror jag på när det är genomfört :p
Men fy :o nu har jag ju flyttat ut från stan så för min del känns det bara meckigt att ta sig till stan för mvc-besök. Bokade i stan för att sambon lätt ska kunna vara med om han vill men det är ju någon timme dit härifrån.

Som jag förstått det är det inte ens möjligt att lyssna på hjärtat innan v9-10. Även efter v10 kan det vara svårt att höra hjärtslagen och därför väntar man gärna, för att det kan skapa oro om man inte hittar hjärtslagen. Min bm sa att det inte är helt säkert att man kan höra hjärtljuden ens i v16. Att man skulle försöka lyssna i v6 tycker jag låter rentav märkligt, då hjärtat inte är färdigt förrän v7.

När görs nästa ul efter v11-14?

Som jag förstått det är det inte ens möjligt att lyssna på hjärtat innan v9-10. Även efter v10 kan det vara svårt att höra hjärtslagen och därför väntar man gärna, för att det kan skapa oro om man inte hittar hjärtslagen. Min bm sa att det inte är helt säkert att man kan höra hjärtljuden ens i v16. Att man skulle försöka lyssna i v6 tycker jag låter rentav märkligt, då hjärtat inte är färdigt förrän v7.

När görs nästa ul efter v11-14?

Då är det bättre att göra ett tidigt ul för att se om hjärtat slår.
Jag har gjort ett ul i vecka 6 en gång och det enda man såg var en liten klump. Nu i vecka 12 så syntes tydligt ett tickande hjärta. Så vill man se ett tickande hjärta så får man ju vänta till vecka 8-10 iaf.

Min unge kommer ju vara chokladfärgad när hen kommer ut av all O'boy jag häver i mig :o
Tänkte precis så som jag hört att äter man mycket morötter så blir man orange :p

Mitt andra paket tog slut idag så ikväll måste jag öppna det tredje för denna månaden O_o
Jag verkligen hinkar i mig!

Kroppen måste ju känna av någon brist? Jag dricker ju inte mjölk alls vanligtvis eftersom det inte är gott och O'boy har jag inte druckit på flera år och så poff så känner jag mig som en O'boymissbrukare :p

Tösen skulle på kalas igår så jag var inom en butik för att fixa present och passade på att klämma på vagnar. Håller med om nitron. Den såg fin ut.
Bilstol blir nog en akta graco igen. Vi var så nöjd med den till dom andra så vi kör på den igen. Men Britax har en liknande och hade en jättefin lila i färgen :love:
Akta har mest neutrala färger om jag minns rätt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 507
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 138
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 142
Senast: cirkus
·
  • Låst
Gravid - 1år Nu har alla bebisarna kommit och lagom till deras första jul så fortsätter vi att hänga här i nya tråden :heart September 1/9...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
106 799
Senast: MM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar