Höstföräldrar 2014 del 2.

Kom på en fråga till :o
Ni som har äldre barn på dagis, skulle ni vilja berätta hur barnens dagar ser ut? Alltså ungefär vilka tider det är mat, lek och vilka tider man får hämta/lämna!
I princip brukar man få lämna/hämta när som men helst inte mitt i måltiderna. Kanske dumt att hämta mitt i sovstunden också.

De pedagogiska inslagen är på förmiddagarna hos oss. Eftermiddagarna är mer bus och lek. Så även om vi tex skulle klara oss med förskola efter 11:00 så vill vår förskola att vi lämnar senast 09:00.

Vår förskola:
Frukost 08:00-08:30.
Frukstund ca 10:00
Lunch ca 11:00-12:00
Sova ca 12:00-14:00 (gäller främst barn upp till 2-3 år)
Eftermiddagsmat (typ macka) ca 15:00

Oftast ute på förmiddagen och eftermiddagen. Så ofta som det är möjligt försöker man lägga in pedagogiken ute på förmiddagen.

Jag bara :love: våran förskola. Så goa med barnen och aldrig något krångel. Allt går och lösa och inga "polisfasoner".

Fick bla enormt mycket stöd från dom och hjälp med barnen när min mamma dog.

@Cocos Åh herregud så skönt det låter med ett barn som somnar bara sådär! Säger hon, vars bebis i princip inte sover alls på dagarna... ;)

Vi har valt en väldigt liten förskola där det endast finns två avdelningar med få barn i varje grupp. Den ligger i samma byggnad som den lilla lantortsskolan som ständigt är nedläggningshotad pga sviktande elevunderlag. :p De är skyldiga att hålla öppet 6-18, behöver man förskola utöver det får man ansöka om att gå på det "nattis" som kommunen tillhandahåller för familjer med oregelbundna arbetstider.

6-7 är det öppet efter behov och då är förskolebarn och fritidsbarn tillsammans.
7-7:45 är oftast förskoleavdelningarna tillsammans om det inte är för mycket barn
7:45 frukost
8:15 lämnar de som har 3x5 timmar i veckan (dvs vi)
8:30 lämnar de som har 5x3 timmar i veckan
8:30-9:30 brukar det vara fri lek
9:30 samling där de sjunger, övar på att presentera sig eller har olika teman
därefter fruktstund
därefter går de ut eller till gympasalen, vissa dagar går de i smågrupper till skogen eller jobbar med olika teman
11:30 hämtning av de som har 5x3 timmar i veckan
11:45 lunch
efter lunch brukar de båda förskoleavdelningarna leka tillsammans, ibland går de ut igen
13:15 hämtning för de som har 3x5 timmar i veckan (dvs vi)
14:45 mellis
16-17 är förskoleavdelningarna ofta sammanslagna
17-18 är det öppet efter behov och då tillsammans med fritids

De har inga fasta sovtider utan får sova helt utifrån föräldrarnas önskemål. Några sover flera gånger om dagen om de har långa dagar. De flesta sover ju dock efter lunch, så det blir oftast så att de små sover och de stora leker inne på avdelningen för större förskolebarn.

Glömde ju fråga....
Detta låter säkert helt absurt om man har en bebis som sover dåligt/lite så hoppas ingen tar illa upp!
Men alltså är det meningen att en så liten kotte ska somna "bara sådär" Edith kan typ ligga på en filt i köket när jag diskar och så bara somnar hon.. Eller i babygymmet/på skötbordet/på en kompis badrumsgolv O_o
Ibland blir jag rädd att hon typ har gett upp tanken på att få sova i famen och därför somnar aldeless ensam och övergiven!
Hon sover dock i sjalen minst 2 ggr per dag och somnar oftast för natten i famen också. Är jag för snål med famnsovning?!
Edith är så himla cool! :love: Önskar hon kunde visa H hur man gör! När vi var första gången på mamma-baby-yoga var det en femmånaders som somnade (man har bebisen på en filt framför yogamattan). Det skulle H aldrig göra, tvärtom får jag köra passen med bebis i famnen minst halva tiden om jag ens tillåts delta. Vi går ju också på babymassage och det är knappt hon har tid att bli masserad, hon försöker hela tiden rymma från mig (tur hon inte kan krypa än!). Jag älskar ju H med alla hennes egenheter men jag hade inte haft något emot en lite mer relaxad bebis heller. Jag var för övrigt likadan när jag var liten...

Fullt normalt. Vissa barn somnar när och var som helst.

Passa på och njut av "friheten".

Så länge hon inte gråter sig till sömn så är det inga problem att hon somnar bara så där. Snarare skall du se det att hon är så trygg och nöjd så hon somnar där hon är.

Förvisso ett äldre barn men bevis på att man kan somna var och när som helst:

image_zps7e329594.jpg

(Tror jag visat den förr men det är ett så bra exempel på att barn kan somna överallt :D)

Gråter gör hon bara när det är dags att sova för natten :cool: därför det blir somna i famn på kvällen men inte alltid på dan.
Hon kan gnälla lite men oftast är det för hon har råkat putta iväg snutten, ger man då tillbaka den somnar hon som en klubbad säl!

Alltså din unge :laugh: skön stil, klart han ska sova där lixom!

Edith är så himla cool! :love: Önskar hon kunde visa H hur man gör! När vi var första gången på mamma-baby-yoga var det en femmånaders som somnade (man har bebisen på en filt framför yogamattan). Det skulle H aldrig göra, tvärtom får jag köra passen med bebis i famnen minst halva tiden om jag ens tillåts delta. Vi går ju också på babymassage och det är knappt hon har tid att bli masserad, hon försöker hela tiden rymma från mig (tur hon inte kan krypa än!). Jag älskar ju H med alla hennes egenheter men jag hade inte haft något emot en lite mer relaxad bebis heller. Jag var för övrigt likadan när jag var liten...

Hon är lite väl cool ibland.. Jag blir typ hispig av att hon är så lugn :o
Du får ta med Edith på baby-yoga så kan H få hänga här och lyssna på mitt sövande diskslammer (mobilen ville skriva fiskstammar :D)
Det verkar ju onekligen va en del grejer som går i arv, mamma berättade att jag kunde ligga och greja med typ en leksak på en filt i en timme. Edith är exakt likadan, undrar om man ska kalla det "lätt bebis" eller "lättroad" :laugh:

Tack för svar om förskolescheman @Tora och @thoora!!!
Det verkar va ungefär samma upplägg jag förväntade mig, är ju ett år kvar tills det är dags för Edith att gå på dagis men är bra att ha ett hum om hur det funkar så man kan planera lite!

Tack för svar om förskolescheman @Tora och @thoora!!!
Det verkar va ungefär samma upplägg jag förväntade mig, är ju ett år kvar tills det är dags för Edith att gå på dagis men är bra att ha ett hum om hur det funkar så man kan planera lite!
Det där året går så otroligt fort. Rätt som det är så är det dags.

Glöm inte ställa dig i förskolekön. Här i Kungsbacka kan man ställa sig redan 6 månader i förväg. I Göteborg är det bara 4 månader (om dom inte ändrat nu).

@Tora ja tiden flyger verkligen iväg.. Tyckte jag precis checkade ut från BB och ungen är redan tre månader :nailbiting:
Förhoppningsvis blir det tre års distansstudier för mig med start nästa vårtermin så skulle hon inte få plats på önskat dagis, kan det vänta lite!
(inser nu vilken lyx det kommer blir om jag börjar plugga, kan lämna sent, hämta tidigt tills hon är 4 år :))

Härligt med storasyster på dagis!
Att se sjuka barn som igentligen borde vara hemma men istället är på dagis nästan varje dag är frustrerande!
Båda mina barn har blivit hostiga och snorar igen :(
Och till på köpet så har Iris första tand börjat titta fram.

Här är också första tanden framme. Storasyster har feber och lillan är snorig och hostig... Nåväl, snart är det sommar. Jag skickade in ett skolarbete idag, med 2 dagar till godo, det händer inte ofta. Så då passade jag på att shoppa lite kläder till brudarna när båda (!!!) låg och sov en stund idag. Första gången det händer. Lillan växer ju som ogräs, hon ligger på 80-86 nu, och storasysters kläder i 86 de få plagg som är sprade är shorts, tshirt och kortärmade klänningar. Så det känns inte så aktuellt nu... När ska hon lugna ner sig? Provade henne i en toddlersele i veckan, och den var lite stor, men hon satt faktiskt riktigt bra och jag skulle kunna ha en sån redan nu.

Beslutsångest kan man få tidigt, vilken leksak är egentligen godast?
Gulle! :love: H har inte testat kringelgrejen men kan intyga att giraffen smakar mycket utsökt! Även den stora gummigiraffen är delikat.

H har för övrigt firat fotens dag (som det tydligen är idag) med att hitta båda sina fötter och få dem till munnen :up: Mindre positivt är att vi har haft hela tre blöjläckage idag. Måste kanske prova ett annat märke. Vi kör med Libero. Jag gillar inte alls Pampers.

Gulle! :love: H har inte testat kringelgrejen men kan intyga att giraffen smakar mycket utsökt! Även den stora gummigiraffen är delikat.

H har för övrigt firat fotens dag (som det tydligen är idag) med att hitta båda sina fötter och få dem till munnen :up: Mindre positivt är att vi har haft hela tre blöjläckage idag. Måste kanske prova ett annat märke. Vi kör med Libero. Jag gillar inte alls Pampers.

Den stora giraffen vågar jag inte köpa, den piper och hunden lär sno den på 0,3 sekunder. :D kringelgrejen är kanon, så lätt att greppa och senare även slunga iväg över rummet. Kvar sen storasyster var liten och hennes favorit, men lillan vill mest bara ha någonting som är lätt att greppa och gnaga på.

Kul att hon hittat fötterna! Här är vi mest intresserade av allt som gnuggar tandköttet (eller tandfärsen som storasyster envisas med att det heter...) då tand nr två börjar kännas också insåg jag. Inte konstigt det kliar!

Vid.blöjläckage hade jag börjat med att gå upp i strl, här är det det som är bekymret när det börjar läcka och båda Kidsen har vi behövt byta ungefär två kilo innan dom är uppe i vikten som står på paketet. Så prova det först. Själv är jag totalt obrydd om blöjmärke, så det brukar bli det som det finns extrapris på av pampers och libero. Dom är ganska lika ändå, Pampers är mjukare men luktar lite, och libero är lite mer pappriga (är det ens ett ord?) och mindre i strl i jämförelse.

En större storlek skulle inte hjälpa?

Ja, läckande blöjor är lagom roligt. Här läcker Libero 95% av gångerna och Pampers bara 50%. Mycket nedbajsade kläder blir det... För oss funkar det bäst med mindre blöjor, nu har vi precis gått upp en storlek och då läcker det genast värre.

@Emor värst vad du va förutseende då :D Här tog jag glatt fram giraffen till bebis och vände ryggen till.. Undrade då hur hon kunde pipa på den så intensivt! Ja det va ju hundskrället som tuggade och inte ungen :cool:

@hvala jag röstar också för större storlek! Sen tycker jag att libero alltid läcker om bebisen gör mer än typ ligger på rygg. Kanske för att dom är lite pappriga (@Emor har kommit på ett bra ord ;))
Pampers älskar jag för dom är mjuka och inte ger några röda märken från resåren men dom luktar typ kattlåda O_o
Jag ska köra lite blöjmärkestest när lönen kommer kan återkomma med recensioner :)

Och bara för att jag imponerades så mycket av era bebisar som rullar runt åt alla håll och kanter bestämde sig Edith för att inte va sämre!
Va ute och kissade hunden och slängde sopor och när jag kom tillbaka hade hon vänt från mage till rygg! Tänkte att det va en slump, hon vänder från rygg till sidan sen några veckor. Men har sedan fortsatt att vända hela dagen :D problem uppstår dock för hon är inte så bra på att vända tillbaka, armen är ivägen och då blir hon som en knallröd, stånkande liten rumpnisse för att sen skrika som en besatt tills jag vänder tillbaka henne :cool:

@Emor @Tora @Cocos jag kan prova gå upp en storlek men då lär knäppningen gå en rejäl bit omlott för det gör den nästan nu med nuvarande storlek. Det är framför allt i ljumskarna det läcker och då tänker jag att det beror på att blöjan sitter för löst men vi kan inte gå ner i storlek för strl 2 är helt klart urvuxen.

Jag gillar att Libero är papprig. Pampers känns fullproppad med otrevliga kemikalier, luktar blä och släpper igenom fukt så att hela ungen är alldeles fuktig på morgonen trots att det inte skett något regelrätt läckage.

Om någon har tips på sort som de tycker passar bra till smal bebis (@Nelle?) tar jag tacksamt emot!

Ja jag kommer vara där! Förutsatt att inte lillan åker på nån feber från vaccinationen igår, men har inte märkt nåt än iaf. *håller tummarna*

Ang blöjor; vi har precis provat ICAs egna (ej basic), men dom verkar hopplösa. Läcker uppe vid höften av bara lite kiss av nån anledning. Vi brukar köpa libero annars som funkar bra för oss.
Har hört att Lidls blöjor ska va bra, nån som testat?

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 246
Senast: Tantan
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
371
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 572

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025

Hästrelaterat