Höstföräldrar 2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstföräldrar 2013

Nu ligger jag och lyssnar på hur det blåser ute och fick tanken "det kanske är därför de har så konstiga gränser, för att det är lättare att säga en grad då det är för kallt än att säga si och så mycket blåst". För fy vad det kan blåsa här... Det är då jag funderar på varför jag lämnade norr till förmån för slättbygd.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Samma här! Det blåser ALLTID i Blekinge :p

Sid överlevde minusgraderna både igår och idag så jag skickade in honom gymmet. Tänkte det var bäst med tanke på hans kraftiga viktuppgång ;)

1613958_421096531326905_342949622_n.jpg
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Hemskt att det finns så mycket okunskap hos bvc. Undra hur många denne har sagt det till o som dessutom lyssnar på det. .. :(
Det kan inte ha varit en ute människa iaf. ..
Det du skrev om blåst, barnen ligger ju så skyddat så blåsten gör ju inte direkt något. Värre när dom sitter upp, men har det blåst mycket då så har jag använt regnskyddet..
Det är vi som får gå som fryser :D
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag tror det är många som fått det rådet för det är ytterst sällan man ser någon ute med vagn. Tyvärr.
Ska se om frågan kommer upp i morgon när vi har återträff med f-grupp, annars ska jag ställa den o se hur de andra gör.
Fast i dag får han vara inne, inte så kallt men det är halv storm ute. :( det var så hunden (18 kg bc) hade svårt att hålla rak kurs när vi var ute och gick...
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag går tillbaka till min halvtidstjänst 1/9, då Bob är nästan elva månader. Vi har ju lite speciellt läge då pappan inte jobbar (har sjukersättning), så vi är båda föräldrar hemma nu.

Sen är planen att pappa tar honom när jag jobbar. På sikt ska Bob få börja på 15h/vecka-dagis, men det är svårt att veta i förväg när det är lämpligt tycker jag, även om man väl måste ansöka ett bra tag innan.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jättesöt Sid! Tycker inte han ser mer tjock ut än lite vanligt bäbiskramgo, så undrar om den där vågen verkligen visade rätt. Bob hade gått upp från 6 kg vid två månader till 7 kg nu vid tre.

Bob lekte vid sitt babygym tills han somnade idag! Men det var läskigt att vakna där sen. :arghh:

Han har utvecklats så mycket senaste veckan, började med att mer medvetet slå på leksakerna, nu greppar han, håller, och för till munnen, under ett ständigt koncentrerat jollerljud. Men det är som att det blir lite för spännande ibland, då blir han plötsligt rädd och gråter. Likaså om han störs av ett plötsligt ljud mitt i leken.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Ang förskola så började vår äldsta (15 timmar/vecka) när hon var 4,5 och det kändes som en lagom ålder! Vi har ju haft möjligheten att vara hemma länge med barnen och helt kunnat låta hennes behov styra, och då kändes det helt rätt när hon började!

Vår mellandotter är 3,5 år och kommer börja till hösten. Idun kommer vara hemma lika länge om det passar henne lika bra som de andra två.

Vi har förresten sökt inför varje terminstart och sen tackat nej när vi känt att det passat bättre att ha dem hemma. Då garderar man sig lite :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag kommer att vara hemma till i höst. Sedan kommer maken vara föräldraledig till i januari ungefär. Eller ja, så är planen i alla fall :)

Sedan så har vi ju redan nu en väldigt trevlig situation som innebär att maken vanligtvis jobbar max halvtid :D Vi har alltså rätt rejält med familjetid, vilket jag verkligen tycker är super. Klart att man inte blir rik på det, men äh, vi har hela livet att arbeta!
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Vi har än så länge bara planerat till månadsskiftet juni/juli. Tills dess ska sambon vara hemna - om inget oförutsett händer - och jag pluggar klart. Sen får vi se om jag jobbar över sommaren eller om jag tar fl istället. Blir jag erbjuden jobb där jag gör mitt exjobb så tar jag troligtvis det.

Vi hoppas på att vi inte behöver sätta henne på förskola förrän augusti 2016 men vi får väl se om vi lyckas.

På tal om babygym så lade vi I i det för första gången på riktigt i går. Oj vad hon gymmade! :D Hon var så söt! Tidigare har vi suttit och hålllt i en gosedjurskossa som har en speldosa i ovanför hennes huvud och hon älskar den. Nu slipper ju vi hålla och hon har massor att titta på. Perfekt! :D
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Ja gymmet funkar för det mesta.
Annars är arlakossan över skötbordet favoriten, där kan han ligga och jiddra hur länge som helst :D

Jag planerar att börja jobba igen efter årsskiftet, när inskolningen är klar men så sa maken häromdagen att han ville vara hemma ett tag och då går jag väl tillbaka till jobbet tidigare så får han sköta inskolningen.
Vi måste bestämma oss för det är dags att söka plats NU.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

4420 gram i dag så han håller sig till sina 200 gram i veckan.

Vi har inte bestämt om vi ska skola in vår eller höst 2015, vi får säga till fyra månader före om vilken förskola vi vill ha.

Gäller det för alla att man bara får söka 5 dagar under en 7 dagars period? Sambon hade lagt in dagar över jul och nyår men fick avslag på två med motiveringen att egna företagare inte fick söka mer än 5 av 7.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Menar du FP? Jag har då alltid kunnat ansöka om 7 dagar, så det måste vara något speciellt om man är egen företagare. Men det låter konstigt, jag vet en som har eget företag o är föräldrarledig, hon tar 7 dagar. :crazy:

*****
Ang. Diskussion om förskola. Vi kommer ställa Eirah i kö efter nyår 2015.
Jag kommer mest troligt vara hemma större delen av tiden. Beror på hur det ser ut för sambon med jobb.
Blir han arbetslös, så kanske han får gå över på FP o jag gå arbetslös o försöka få tim vik via bemanningsenheten. Men det förutsätter att jag slutat heltids amma vilket jag inte har planerat att göra ännu utan tidigast under sommaren.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Tanken är att jag ska gå tillbaka till studierna i början på september. Ska prata med studievägledaren imorgon och se om det går att få byta program, nu när det jag gick är nedlagt (de som började samtidigt som mig får naturligtvis läsa klart, men de tar inte in några nya klasser). Så vi får se. Annars går jag nog in och jobbar timme inom vården.

Lille gossen växer så det knakar och blir hela 5 månader imorgon! O_o Ska till BVC den 27:e och det ska bli spännande att se hur mycket han väger nu. Min gissning är runt 8500 g eller strax under. Vid 4 mån vägde han 7720 g till sina 66,5 cm.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

kl
BVC-besök idag. Vid 2,5 månad väger lilleman modiga 5650 gram och är 60,5 centimeter lång. Nästa gång är det dags för vaccinering! :o
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Har också varit på bvc idag, i samband med föräldragrupp. Vägde och mätte mest för kul, 7450g och 65 cm var det nu, 3 mån och 9 dar gammal. Så det fortsätter i en rasande takt... (han vägde bara 3300 när han föddes).

Nån annan som börjat föräldragrupp? Vi blir visst en liten grupp, bara två bäbisar förutom Bob, men kul ändå att träffa lite andra. Sen har vi ju grannarna också, som vi börjat lära känna, en jämngammal liten blivande polare där, och föräldrarna är jättetrevliga.

Nåt annat nytt nu är att Bob sovit en natt i sin spjälsäng för första gången. Det är mysigt och smidigt att ha Bob i vår säng, men börjar kännas lite trångt, och jag som ligger i mitten hamnar på skarven mellan sängbottnarna, så tänkte testa nu om det går att vänja över till egen säng, nu när Bob börjat sova relativt stabilt. Denna natt blev nog mycket jobbigare för mig än för Bob, då jag låg på helspänn och förväntade mig att han när som helst skulle vakna och känna sig övergiven och förtvivlad... Men det gjorde han inte. Han vaknade förstås när jag lade honom där och det tog ett tag av lite smågnäll innan han somnade, sen skruvade han lite på sig ibland, vaknade som vanligt och ville äta en gång efter 5 timmar, och sov sen tre timmar till sen jag lagt ner honom igen. Det är inte som att det är så stor skillnad att sova i den sängen heller, han är fortfarande nära mig och jag kan sticka in handen mellan spjälorna och ge nappen eller en lugnande hand (krävs speciellt vid första insomningen som brukar ta ett tag).

Ni som har barnen i egen säng, har ni haft det från start, eller vant dem efterhand? Är ni helt konsekventa eller växlar ni lite mellan samsovning och egen säng?
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Vi hade lilleman i vår säng i någon vecka efter att han föddes, men efter det har han sovit i sin spjälsäng. Vi har inte haft några direkta problem. Fram till åtta veckors ålder sov han 00-05 ungefär, för att sedan somna om efter mat och sova några timmar till. Nu sover han vanligtvis 00-07/08, med enstaka napptapp.

Vi är konsekventa när det gäller nattsovningen. Ligger vi och vilar på dagen ligger han dock med oss i sängen.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Vår föräldrargrupp har börjat.
Det är en grupp på 6 mammor med barn men vi har bara varit 4 st på de två träffarna vi varit på.
Lite skrämmande bara att jag typ har glömt ALLT vi pratade om för två år sen med storebror :crazy:

Sid sover i egen säng och har nog gjort det en månad nu.
Lägger ner honom vaken och han somnar ganska fort.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Åååh, nu är det suuuupertidigt plus för mig, men jag chansar och startar tråden. Kanske får lite sällskap om ett tag får jag hoppas. :p...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
134 168
Senast: Roxer
·
  • Låst
Gravid - 1år Såg inte någon tråd för oss blivande höstföräldrar så jag tog mig friheten att skapa en. Fyll på listan! September 13 - Energi, andra...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
118 955
Senast: Emtherlia
·
  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande höstföräldrar 2014! Jag tänkte att jag kan starta tråden åt er så slipper ni andra jinxa något! Här kan ni som...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
122 340
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp