Höstföräldrar 2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstföräldrar 2013

Har ni läst det här?

http://www.aftonbladet.se/halsa/article12680167.ab

Om det kommit en barnmorska och bett mig bita mig i läppen och tänka att det gick över skulle jag förmodligen ha kastat lustgasmasken efter henne :p

Jag hade förmodligen lappat till henne :P

OT:
Har inte varit här på ett tag, tiden räcker inte riktigt till för datorn längre.
Amanda blir 3 mån på tisdag och växer så det knakar. Exakt 4 kg har hon gått upp, och växt 10 cm sen hon föddes. Det är inte klokt. Det går alldeles för fort :S
Ibland tror jag nästan att någon bytt ut min lilla bebis medans jag sov, och ersatt henne med en mycket mycket större variant.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Vad synd!

Vi har både en sån BB med ryggplatta och en Ergobaby. Ergon kommer helt klart att vinna i längden, men hittills har BB:n varit enklare att få på, och han har suttit bättre i den (till ergon behövs ett spädbarnsinlägg och det blir klumpigt och svårt att sitta riktigt bra). Nu när han är 3 mån har jag tagit bort spädbarnsinlägget, och då känns ergon väldigt bekväm för både mig och barnet. De 7 kg han väger nu känns mycket lättare när man har ett höftbälte.Jag har dock fortfarande en tunn kudde som jag sticker ner bakom hans rygg så han får lite extra nackstöd. Är inte helt nöjd med nackstödet på ergon, hade nog kollat lite på andra ergonomiska selar också ifall jag fått vara efterklok.

Kan rekommendera att ha två selar, förutsatt att man har råd eller som oss lyckas ramla över en billig sele. Onödigt kan tyckas, men det är skönt att snabbt kunna knäppa på sig selen utan att behöva justera remmarna varje gång den andra föräldern haft den.

KL
Idag vill inte Bob sova (men sover bra på nätterna nu så jag klagar absolut inte). Han vaknade nio, och har sen bara sovit några korta 20minuterspass. Till och med i vagnen har han vaknat efter halva promenaderna. Han är i alla fall på hyfsat bra humör, ligger en del under babygymet och testar pruttljud och viftar med armar och ben. Vi väntar på att han ska börja sträcka sig efter saker, han börjar bli fascinerad över händerna, fingrar mycket på dem och försöker äta upp dem men än så länge verkar det vara ganska omedvetet han viftar till eller råkar greppa sina leksaker.

Känns som att jag fått loss så mycket tid på sistone, även om Bob alltså är vaken mer på dagarna. Dels detta att han kan roa sig själv lite medan man t.ex. äter, men också att pappas sällskap duger mycket bättre nu, så att jag kan koppla av lite och höra joller i bakgrunden i stället för skrik. Pappa är bäst på att toka sig och får de största leendena nu. :D
Känns som att det bara blir bättre och bättre! :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Känns som att det bara blir bättre och bättre! :)

Så är det absolut tycker jag. Min stora pojke är 2,5 år och det är så spännande och roligt att hänga med honom. Små bebisar är ju väldigt söta och mysiga men så spännande tycker jag inte att det är faktiskt. Går nästan och väntar på att lillebror ska bli större och börja gå och prata. Så kände jag inte alls med min stora och tog nästan illa upp om någon sa samma sak som jag säger nu.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Ha ha, så känner jag också ibland å vissa stunder vill jag att båda ska vara bäbisar (som idag när 2 åringen vägrade sova middag)

Sid hoppade över nattmålet i natt.
Ammade kl 23 och sen sov han till 06:45 :o
Han sov gott men jag vet inte hur många gånger jag vaknade för att se om han levde, det gör jag inte annars.
Plus att brösten hade formen av två mjölkpaket på morgonen. Helt fyrkantiga och knöliga. Som tur var tömde han båda så efter frukosten var de som vanligt. Vill inte åka på mjölkstockning :crazy:
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag funderade lite kring det här med blöjor och tvättlappar. Det finns ju lite märken att välja på och till olika priser.
Är det dyraste bäst? Eller är butikens egna märke lika bra? Eller är mittemellanalternativet bäst?
Har ni provat olika märken?
Här har det varit lite dåligt och jag blir lite feg när det jag har fungerar även om något annat kanske är mycket bättre.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag funderade lite kring det här med blöjor och tvättlappar. Det finns ju lite märken att välja på och till olika priser.
Är det dyraste bäst? Eller är butikens egna märke lika bra? Eller är mittemellanalternativet bäst?
Har ni provat olika märken?
Här har det varit lite dåligt och jag blir lite feg när det jag har fungerar även om något annat kanske är mycket bättre.

Tvättlappar kör vi med coops egna. Xtra tror jag dom heter.
Dom 4-kantiga vita. Har även våtservetter därifrån men använder inte dom så ofta på Sara. (däremot funkar det bra att ta bort smink med) ;)
Tror Willy´s har likartade vita tvättlappar, förpackningen är väl gul & lila?

Blöjor kör vi lite olika.
Just nu har vi 3 st paket öppnade som vi varvar mellan.
Favorit (bamseblöjor)
Higgins, fick detta paket av en arbetskamrat till min make. De hade kvar från sitt barn.
Pampers

Uppsugningsförmågan tycker jag är likvärdigt men pampers har något bättre passform.

Libero sitter bra men när lillan har gjort nr 2 så luktar det såå surt.
Bajset luktar surt av sig själv, behöver inte extra hjälp på traven av en blöja.
Hade det inte varit för lukten hade jag klart föredragit Libero av dessa 4.

Än har jag inte provat Willy´s blöjor, har inte varit förbi den affären på länge & när jag var där sist så hade de inte rätt strl.
Tror inte jag har sett så små blöjor alls av Willy´s.
Till sonen körde vi mest av deras.

Strl 3 kör vi på blöjor nu.
Kan hända att det ändrar sig till nästa strl.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Kanske ska tillägga att vi använder pampers (jag gillar det blå strecket som blir på blöt blöja ;) ) och tvättlappar har vi hittills använt natusan o libero.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Ja på pampers new baby blir det ett blått streck, i alla fall på steg ett och två. Det var väldigt bra i början när vi var osäkra och hans kisseri inte var så mycket och sedan har de hängt kvar.
Jag tycker att de brukar kännas geléiga när de är blöta också.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Ja på pampers new baby blir det ett blått streck, i alla fall på steg ett och två. Det var väldigt bra i början när vi var osäkra och hans kisseri inte var så mycket och sedan har de hängt kvar.
Jag tycker att de brukar kännas geléiga när de är blöta också.

Jaha :)
Där ser man. Käck grej!
Ja lite geléiga kan det nog kännas.
Eller svampiga, beror lite på hur blöta dom är.

Glömde kolla efter streck när jag bytte nyss. Får göra det nästa gång, hon fick på sig en pampers nu, de låg närmast :D
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Vi använder Libero när det kommer till blöjor. Började med det på BB och tja, de sitter bra, så det har helt enkelt inte blivit att vi använt något annat :p

Tvättlappar kör vi med lite olika. I skötväskan har vi libero våtservetter (mest praktiskt om man bara är iväg) men hemma använder vi torra tvättlappar av billigaste sort. Växlar lite mellan Willys, Coops och Ullareds, beroende på var vi har handlat senast.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

*kl*

Idag har varit en hemsk dag. Mi sambo hade försökt få tag i sin far hela dagen igår men han svarade inte, vilket händer ganska ofta. Han får sedan ett oroligt samtal från sin fars vän nere i uppsala som berättade att en granne varor dit o kollat o maten från hemtjänsten ligger kvar i en fryslåda ute.

Som tur var så är min pappa här av en slump så jag o sambon åker dit o pappa tar barnen. O vi går in med extra nuckeln o där ligger han i soffan o vi förstår på en gång vaf som hänt.

Allt såg dock väldigt fridfullt ut o han har antagligen somnat in i sömnen, antagligen i torsdags.
Ambulans, polis, läkare o begravningsentreprenören var dit.. svärmor, o sambons syster, farbror kom dit.
Allt bara snurrar för oss.Frågorna är många.

Varför reagerade inte hemtjänsten på att det låg mat kvar i fryslådan ute sen i torsdags, det har aldrig hänt förr?
Var han så dålig innan att han inte orkade hämta maten eller ringa någon?
Ska sonen vara med på begravningen? Hur gör man nu?
Osvosv..
Jag gråter floder då allt vart så nära o tanken på att förlora mina föräldrar,) gör ont i mig. Att mina barn inte har en farfar längre.
Han kommer inte längre hjälpa oss med huset som han älskade att göra.
Åhhhh!!!!! R.I.P svärfar 1949-2014, endast 64 år gammal (fyller 65 i feb). :cry:
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Tack så mycket!

Allt känns så konstigt. Han är borta o kommer inte komma hit någe mer. Han skulle varit här o hjälpt oss i helgen med sonens nya rum...
Jag tycker det är jobbigt att komma hem o se sonens nya rum som vi 3 jobbade/jobbar så hårt med o veta att han aldrig kommer få se det klart. :( Han var här o hjälpte oss otroligt mycket med allt o lagade saker åt oss osv, så mycket påminner om honom o allt han hjälpt oss med.

Sonen fattar inte riktigt vad som har hänt. Försökte berätta, men man får ju bara svar som "jahaaa, nä du skojar mamma!" "Okeeeej mamma".

Jag funderar i dom banorna att det skulle nog vara bra att sonen fick se farfar o att farfar inte lever längre. O få vara med på begravningen. Funderar även på om han ska få följa med till hans hus så han får se att farfar inte är där. Så svårt, han är duktig på att fantisera....
Hon på fonus sa det att det kan vara bra att låta dom t.ex. rita en teckning till farfar osv.

Ja frågorna o funderingarna snurrar o ibland på helt oväsentliga saker. Tex pratade vi om att sambon måste gå en jägarexamenskurs för att få tillbaka sin fars gevär.. Som om det egentligen är det viktigaste just nu :crazy: men ja tankarna är inte helt klart. .

Sorry för långt inlägg, men skönt att få skriva av sig.. :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Beklagar. Usch så sorgligt, vad tomt det måste kännas! :(
Här är det bara att skriva av sig så mycket du vill i alla fall!

Tänker att det borde finnas bra barnböcker om döden som kan vara till hjälp, men har tyvärr inga egna tips.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Tack så mycket. Det finns en tidskrift som brukat finnas på begravningsbyråerna (fanns tyvärr inte på våra bibliotek), som heter farfar och lammen. Ska se om jag går tag i den nu.

Känns lättare att förklara med en bok som hjälpmedel. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Åååh, nu är det suuuupertidigt plus för mig, men jag chansar och startar tråden. Kanske får lite sällskap om ett tag får jag hoppas. :p...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
134 171
Senast: Roxer
·
  • Låst
Gravid - 1år Såg inte någon tråd för oss blivande höstföräldrar så jag tog mig friheten att skapa en. Fyll på listan! September 13 - Energi, andra...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
118 958
Senast: Emtherlia
·
  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande höstföräldrar 2014! Jag tänkte att jag kan starta tråden åt er så slipper ni andra jinxa något! Här kan ni som...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
122 341
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp