Höstföräldrar 2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstföräldrar 2013

Nu var jag ju väldigt artig under min förlossning (jag bad om ursäkt för att jag skrek när de tryckte på min mage efteråt, för det gjorde så jävla ont), men hade någon sagt åt mig att bita mig i läppen ... Ja, jag vet inte vad jag hade gjort.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jaa, lägg in bilder, fler bilder på bebisar här tycker jag.

Här är mina små gossar.

1483267_412381138865111_105938339_n.jpg


Å va skönt att alla helger är över så man kan få lite lugn och roooo :p
Jul hos svärföräldrarna, nyår här, besök hos mamma 20 mil bort, 40 års kalas här hemma samt pappa med sambo på besök i 3 dagar.
Jag har varit så trött i huvudet så jag knappt kommer ihåg vad jag heter :crazy:
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Ja, usch, det var ju det värsta på hela förlossningen när all ens smärttålighet var förverkad och man var helt färdig och så skulle de klämma på magen. Blev mycket gnäll från mig då fastän jag äntligen hade en sötnos på magen. Och inte bad jag om ursäkt, fy på mig. ;)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Mjo, inte fasen hade jag trott att just det skulle göra så panikont! Jag tyckte att den där biten efteråt var värre än själva krystningen ...

Jag har lyckats betinga mig själv till att alltid vara artig mot vårdpersonal, så jag kan inte riktigt ta åt mig äran för att jag bad om ursäkt där. Jag bad om ursäkt för att jag krystade ut ungen när de hade sagt åt mig att låta bli också, vilket kanske säger något om hur med jag egentligen var :p
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Ja det där efteråt kan ju vara minst lika jobbigt som själva förlossningen! Med Idun, som ju är mitt tredje barn, gick förlossningen så dunderfort och jag hann inte ens få lustgas som jag eg ville. Men efteråt blev det till att skrika efter lustgasen när jag fick oxytocin direkt in i blodet för att livmodern inte drog ihop sig (och mycket kläm och häng på magen därtill), DET vill jag lova gjorde grymt ont. Det blev som en eld över magen och det var som värsta värkarna som gick i varandra. Usch. När bebisen är ute vill man ju att det ska vara klart liksom :)

Kl

Här har det varit fullt upp under jul och nyår och det verkar fortsätta i det tempot. Idun är nöjd och glad jämt så det är tur iaf :) Hon blir fyra månader idag och sitter ganska stadigt redan, korta stunder helt utan stöd. Hon har börjar åla lite på mage och hon går gärna om man håller henne under armarna. Hon har invigt sin matstol oxå och fått suga lite på päron och äpple och smakat gröt. Tänk vad stor hon blivit, helt galet!!
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Å jag minns inte ens att de tryckte på magen :o.
Så olika.
Det jag tyckte var värst under förlossningen var känslan av att det brände och sved där nere när han var på väg ner och ut.

I dag var vi på bvc. 55.5 cm och 4050 g. :)
Fick även ett läkarbesök inbokat när han är åtta veckor som hör till rutin. Däremot hade jag en rasande kille i famnen så jag glömde fråga vad det är de kollar då.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

På vårat tvåmånaders besök kände läkaren på magen och kollade hjärtljud och kanske lungljud också, minns inte riktigt. Det gick fort i alla fall. Hon hade tänkt kolla svarsleende, ögonkontakt och joller också, men blev inget av med det då lille herrn var ursinnig och bara skrek...

Idag visade han däremot upp sin solstrålesida, låg på skötbordet och sprattlade, log och jollrade då vi gjorde ett extra bvc-besök eftersom han inte bajsat på 23 dar. Även om läkaren tyckte han verkade må bra så är det i längsta laget, så han fick ett litet lavemang som gjorde susen sen här hemma. Jag och sambon slogs om att få byta den bajsblöjan! :D
 
Sv: Höstföräldrar 2013

23 dagar haha det måste vara rekord!

Idag är andra dagen Elvira inte bajsat och jag och maken diskuterar redan det haha :D

Vimsan, så fin bild på dina söta killar !
 
Sv: Höstföräldrar 2013

*kl*

Oj oj, här var det länge sedan jag skrev! Jag har dock hängt med ganska bra i läsandet och det är så roligt att läsa om era småttingar. :) Fina bilder har ni bjudit på också!

Just nu är lilltjejen och jag på besök hos min mamma. Det blev förlängt med en dag på grund av tågurspårningen i Huddinge som gör att tågen jag skulle åka med i morgon med största sannolikhet är inställda. Så jag blev kvar här en extra dag och så får mormor ta hand om lillskruttan helt själv i närmare sex timmar i morgon när jag är i skolan! :nailbiting: Jag är egentligen inte nervös, det är mest hon som är det. :D Moderna blöjor, ersättning och gud vet vad för påhitt vi ungdomar hittar på med våra telningar! Farmor har varit barnvakt en lite längre stund vid tre tillfällen varav bytt blöja vid två, och hon var stolt som en tupp första gången hon hade gjort det.

Annars funkar det mesta bra. Trots att vi blandar nappflaska och amning samt ersättning och bröstmjölk funkar ätandet bra. Sedan en tid tillbaka sover hon bra på nätterna med två eller tre matningar. Hon är vaken mer och mer, har börjat le och "snacka" och är så himla mysig! Jag är så kär i den här lilla tjejen! Jag vet inte riktigt hur jag ska klara av att vara ifrån henne nästan hela veckorna senare i vår när jag ska skriva exjobb.

På torsdag fyller hon 8 veckor och då ska vi mäta för första gången sedan första BVC-besöket (det har inte hunnits med de senaste besöken, men vi mätte henne hemma och tyckte att hon var 56 cm när hon fyllde 6 veckor) samt väga för första gången sedan veckan innan jul då hon vägde 3940... tror jag. Ska bli spännande att se hur mycket hon har vuxit och gått upp!

Ursäkta romanen! Så går det när man varit borta för länge från tråden! :D
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Ja, nog har vi en rekordbaby! :) Jag har i alla fall inte hört om någon, eller ens lyckats googla fatt i någon som kommer upp i så många dar. Vi ställer nu gärna upp som lugnande exempel ifall att någon av er börjar oroa er för att det gått 4-5 dar. ;)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Tur det släppte till sist!

Vi fortsätter på "jag ska bara bli buren annars skriker jag och får jag inte äta en gång i timmen skriker jag också"-temat. Fast han sover på natten, det är än så länge bara dagarna som blivit så här.
Visst är det lite tröttsamt men det går nog över snart :). bvc trodde att han försökte öka upp produktionen.
Jag är nöjd att han är glad för vem som än bär honom. Mindre nöjd över att han inte vill sova på dagen så i dag ska jag testa att ta en sväng med bilen för där har han hittills sovit.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

*kl*

Nu har vi vaccinerat, vi hade glömt att prata om hepatit b förra gången o om jag ville lägga till det i vaccinationen. Eftersom det ändå är jag som får fatta dom besluten så valde jag att göra det Ledsen en kort stund sen var det bra

Vägde oxå, hon har bara gått upp 230 gram på nästan 5 v (5230 gram). Visserligen har vi alla varit sjuka och kanske en anledning till den dåliga viktuppgången.
Hon hade växt 3 cm (57,5 cm), o huvudet 1 cm (38,6). Dock ligger hon under kurvan på huvudomfånget. Men bvc sköterskan var inte oroligt utan vi väger igen om 1 mån.
Passade på att amma när jag ändå var där, tog då en amningsvikt på eget initiativ när jag ändå hade vågen där. På de 15 min hon åt där, o då från båda brösten (åt dock inte klart då hon vart trött) eftersom hon blir så otålig så fick hon i sig 60 ml. Inte speciellt mycket tycker jag...

Så ska prova o se så hon äter var 3e timma på dagen iaf, ibland kan det gå både 4 o 5 tim innan hon äter något... Men hon är alltid nöjd och aldrig ledsen, tycker att hon borde gnälla om hon är hungrig..

Hoppas bara hon inte blir dålig nu pga vaccinationen. Sonen går inte på dagis imorgon, jobbigt om Eirah blir dålig o jag är trött imorgon.. Men det löser sig väl :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Det är nog rekord ja :D

här byter vi nog minst 2-3 bajsblöjor/dag. Oftast e:Dfter varje amning

Ammar di? Tänkte för annars om man ger ersättning är det ju vanligt att det kan gå både 1 o 2 veckor.. :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Har du bärsele? Det kan ju annars vara skönt om de vill bli burna.

KL
Tvåmånaderskontroll på BVC idag. Lilleman fortsätter att öka fint i vikt, han ligger på 5355 gram. Det innebär att han på sex dagar har gått upp 265 gram - inte undra på att han börjar få sådana där mystjocka lår :D Längden och huvudet hade det inte hänt alls särskilt mycket med, några millimeter på varje. Nu får vi vänta två veckor igen innan det blir dags att gå dit igen!
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Vi helammar, och då ska det tydligen också vara hyfsat vanligt att det kommer sällan, även om det också är normalt med flera ggr/dag. Men märkligt att det är så olika!

KL
Idag har jag för första gången testat mjölka ur ett bröst och ge i flaska, bara för att se om det funkar. Det var lite läskigt att pumpa tyckte jag... Använde en enkel handpump och hade ingen aning om teknik, visste inte hur mycket jag skulle våga dra då det kändes som bröstet kunde gå sönder. :eek: När tålamodet var över hade jag fått ut 60 ml, och bröstvårtan var lila, är det normalt? den blev snabbt normalfärgad igen sen, men kändes lite öm.

En hungrig Bob såg skeptisk och förvånad ut när jag satte flaskan i munnen på honom, men drack sen nöjt upp alltihop utan att blinka. Är ju bra att veta att det verkar funka med flaskmatning ifall det skulle behövas plötsligt. :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Mina bröstvårtor har aldrig blivit blå när jag pumpar ... Och jag pumpar dagligen. Dock använder jag ju en automatisk bröstpump. Men det blir inte ömt :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag har inte blivit blå om brösten men däremot att det är obehagligt om vacuumet släpper.

---

Bärsele är på gång, kommer i nästa vecka så det ska bli skönt! :)

---

I dag ska vi upp och skriva på papper att sambon är pappa till lilla J. Sen blir det en tripp till gammelfarmor (*suck*) men då är hon nöjd för en tid.

Jag funderar på om det är så att min mjölk inte räcker? Missnöjet fortsätter och han verkar inte bli nöjd på samma vis som förr förutom vid natt och morgonamning då det blir lite längre intervall mellan ätandet. Då blir han nöjd på ett bröst åt gången. Tur vi ska till bvc på måndag igen så får jag prata med henne och väga.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Bärsele är underbart! Vad blev det för sort?

Jag var också osäker över mjölktillräckligheten när Bob började vara vaken mer på dan/kvällen och därför ville äta oftare. Jag brukade ge honom från båda brösten och han kunde äta sig proppmätt (kräktes) men var ändå snart hungrig igen, och då hade det inte hunnit bildas så mycket mjölk. Nu gör jag så att jag, förutom sista amningen innan natten, bara erbjuder ett bröst varje amning, men ammar nästa bröst ganska snart igen, när han börjar bli gnällig. Det kan bli täta amningar, ofta med bara 1,5-2 timmar emellan, men han håller sig på mycket bättre humör under vakentiden, och kräks sällan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Åååh, nu är det suuuupertidigt plus för mig, men jag chansar och startar tråden. Kanske får lite sällskap om ett tag får jag hoppas. :p...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
134 171
Senast: Roxer
·
  • Låst
Gravid - 1år Såg inte någon tråd för oss blivande höstföräldrar så jag tog mig friheten att skapa en. Fyll på listan! September 13 - Energi, andra...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
118 958
Senast: Emtherlia
·
  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande höstföräldrar 2014! Jag tänkte att jag kan starta tråden åt er så slipper ni andra jinxa något! Här kan ni som...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
122 341
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp