Höstföräldrar 2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag fick tid på onsdag för händerna.
BM sa att jag behövde skenor men hon på arbetsterapeuten sa att jag skulle få händerna lindade. Blir spännande å se vad jag får :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Sambon kom hem i kväll, tittade på mig och sa "du, har vi någon lista så vi kan kolla att vi har allt det vi behöver tills att barnet kommer. Måste vi åka o handla? Ska jag ta ledigt den här veckan och vi åker?"
Älskade sambo :love:

Han kom nog på att det inte var så långt kvar ändå :D
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Grattis! Nu får Jozze ta och jobba med listan igen :D
Anmäler mig till tjänstgöring! :D :p Får dock uppdatera i eftermiddag då jag har tillgång till dator. Det är så bökigt att klippa och klistra på mobilen.

Men ett stort Grattis till hjolmalind med sambo så länge! :banana: Bob hade visst fel om sitt ankomstdatum. ;)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Omtänksamt av din sambo. Här har det mesta varit färdigt i månader, bara bebisen som saknas :D

Vimsan, lindas låter omständligt? jag har skenor som är lätta att ta av och på och att tvätta i maskin. Men så skönt att du får hjälp, dessa stickningar som det börjar med är ju också väldigt jobbigt och skulle det sen bli ännu värre så är det inget kul.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Vi saknar egentligen inte så mycket heller, en liten overall och en "barnvakt" (vet inte vad dom heter men en sådan så att jag hör nere om barnet vaknar uppe). Barnvakten känns väl egentligen som något som kan vara bra senare och inte är ett måste när knyttet kommer.
En skötbädd ska inhandlas också. Annars har blocket och mina systrar varit bra till det mesta ;)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Systrar är bra att ha, jag fick exempelvis tillbaka en vinteroverall o en fleeceoverall som jag gett till henne när hon fick barn. Tycker det är roligt att återvända.

Nu har jag köpt en extra barnvagn..... det var såhär, jag köpte en barnvagn utan att kolla märke i somras, jättefin på alla sätt, fräsch , inte sliten, känns kanonbra att köra med lite lagom gung i, mycket tillbehör,både åkpåse täcke mm.

Men så började jag fundera på vad det var för märke, stod ingenstans vad det var så kontaktade säljaren som sa att det var en Dorjan. Aldrig hört talas om men när jag googlade så hade den tydligen varit problem med att handtaget kunde släppa. Maken tyckte jag var överdrivet nojig för den här ska vara av senare modell och vi kan då inte se att det är något märkligt med handtaget, den ser väldigt rejäl ut.

Men nu har jag köpt en begagnad brio, och även om den är äldre och lite sliten och inte så snygg så känns det bättre att ha en svensk.... vet inte om det är fördomar eller vad, den polska känns egentligen bättre rent kvalitetsmässigt.

Men nu har jag två att testköra, får väl se vilken man använder mest.
 
Senast ändrad:
Sv: Höstföräldrar 2013

Nu ligger all textil till brion i tvättmaskinen och underredet fick sig en rejäl omgång i badkaret, så allt ska vara rent och fräsht.

Men frågan är hur fasen får jag ihop den sen, det var ändå ganska många delar.... nåja det löser sig väl.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Sådär, då är listan uppdaterad. Och jo, Andromedae, det är flest killar. 3-5 tror jag att det står till killarna just nu. Men det jämnar nog ut sig. :)

September
7:e Freyja_bus - tredje barnet, en flicka enligt RUL. Idun född 6/9.
8:e Zvinto - första barnet, en pojke enligt RUL. Birk född 22/8.
8:e Thalia - första barnet, pojke enligt RUL. Joar född 8/9.
9:e Segelflygarinnan - första barnet Erik född 23/9.
21:a Jettan - andra barnet. Olle född 2/9.
21:a JuniNatt - första barnet, flicka enligt RUL

Oktober
14:e Mulles_matte - tredje barnet
16:e Hljomalind - första barnet. Bob född 12/10.
16:e Sassiball - tredje barnet
16:e Diskurs - andra barnet
23:e Vår_Vinter - andra barnet, flicka enligt RUL. Eirah född 9/10.

November
2:a Vimsan - andra barnet
5:e Glamoroza - tredje barnet (ny tid, planerat snitt 22/10). Sara född 25/9.
12:e Andromedae - första barnet, pojke enligt RUL
16:e 0iliT - första barnet
17:e Exit - första barnet
18:e Jozze - första barnet
27:e Tramptass - första barnet


Jag har nog varit ganska lugn tidigare under graviditeten, och den rädsla jag känt nu på sistone har inte bara med just förlossningen att göra, utan är nån slags mix av flera orosmoln (Kommer det bli några komplikationer? Kommer barnet vara friskt? Kan vi ta hand om ett sånt litet knyte? hur kommer denna gigantiska förändring i livet att kännas? hur kommer vår relation påverkas? osv) och en känsla av att inte vara riktigt redo. Tidigare var det så lätt att tänka att det låg låååångt fram i tiden, sen började plötsligt veckorna att bara rasa iväg, och det var då paniken kom lite. Och nu är jag då här, en knapp vecka till bf, och redo? Nej knappast, men det börjar kännas mer positivt spännande än panikslaget, och det är i alla fall skönt!
Lite sent att svara på det här nu :p men jag förstår verkligen vad du menar med det inom parentes - det är det jag också kan oroa mig för, snarare än själva förlossningen. Vad gäller förlossningen kan jag noja lite över att jag ska föda på ett såpass litet sjukhus som jag ska. Vi var på Huddinge sjh i går på förlossningskurs och det känns som att de har bra mycket bättre resurser för att ta hand om en om något går snett än vad "mitt" sjukhus har. Nåja.

Tråkigt att du råkade ut för dina komplikationer. :( Hoppas att det läker bra och att du mår bättre snart.

*kl*
Nu har jag haft molvärk i drygt 45 min. :cautious: Tidigare förvärkar (eller vad det nu är) har släppt efter bara några minuter. Jag hoppas att det här släpper snart, annars blir det svårt att koncentrera sig på pluggandet.

 
Sv: Höstföräldrar 2013

Vi kommer ha två emmaljungor. En nitro som kan följa med till mina föräldrar osv samt en "gårdsochstallvagn", duo edge har jag för mig ?!

Jag var den enda förstföderskan i min f-grupp som handlade begagnat, de andra skulle ha allt nytt...
Tur vi alla är olika :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag hade en äldre Emmaljunga till sonen som föddes för 7 år sen. Den var vi nöjda med. Sen gjorde vi av med allt eftersom vi inte skulle ha fler barn.

Jag har köpt både vagn och babyskydd begagnat och har sen dessutom sytt en del till vår bebis, hoppas hon inte misstycker. Men det tror jag inte :)

Jag tänker så med att det kan vara bra med en vagn till, eventuellt tar jag med den till bebisens farmor som hjälper oss ganska mycket med barnpassnign, det är ju guld värt att ha en vagn att somna bebisen i, tycker de somnar lätt där när de är små.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Vi har köpt nästan 50/50 nytt o gammalt. Vissa saker som när det gäller säkerhet så köper jag alltid nytt (om jag inte vet vem de kommer ifrån). Så babyskyddet är nytt då vi förra gången fick låna av en vän :)

**************************

Annars vill jag påminna alla om att skaffa barnförsäkring så fort som möjligt till sitt barn.
Sonens skaffade jag redan på BB. Men denna gången kom jag aldrig iväg till försäkringsbolaget och hade inte en tanke på att man kunde ha skrivit ut blanketterna på nätet och gjort iordning dom så det bara var att skicka. :mad:

Så nu håller jag på att fylla i pappret, jag hoppas att hennes korta vistelse på neo inte orsakar någon "reservation" på försäkringen.

Ringde även för att fastställa faderskapet. Fick då veta att vi inte behövde komma dit eftersom det är vårt 2a gemensamma barn och kan skriva under dom hemma. SKÖNT! :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Kl

Angående nytt/begagnat:

Förra gången fick vi 25 000 kr bara sådär av mina föräldrar att köpa barngrejer för. Jag hade gärna sparat så mycket det gick av pengarna och köpt begagnade grejer men sambon är mer slösatypen och stod på sig om att vi skulle handla nytt och till slut orkade jag inte diskutera längre. Vagn och spjälsäng med tillbehör funkar ju utmärkt begagnat exempelvis men vi köpte alltså nytt. Skötbord köpte vi inget utan använde ett skrivbord men nu får inte det plats så jag har köpt ett begagnat från Elfa, superbra med trådbackar under där man kan ha kläder och blöjor och sånt.

Vagnen har vi precis lämnat in på reparation och service eftersom den gått i sönder på ett ställe och är rätt hårt körd med flera timmars skogspromenader unde i princip hela föräldraledigheten. Hoppas vi hinner få tillbaka den innan vi behöver den, jag har ju bf idag...
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Spännande. Då är det ju snart en bebis till i tråden :)

----

I dag är jag på dåligt humör. Sovit väldigt väldigt dåligt och det brukar märkas. Jag kan inte ligga platt på rygg för då trycker bebis, ligger jag på vänster sida domnar hela handen och börjar göra ont, ligger jag på höger sida hela natten värker höften och när jag sover som bäst vaknar jag och behöver gå på toa och när jag kommer upp så bökar knyttet en stund innan jag kan somna igen :p
Jag känner mig som en pensionär där jag ligger och trixar med täcken och kuddar för att bygga upp, göra om och avlasta.

Jag har dessutom vuxit ur mina vanliga byxor nu, hur värdelöst känns inte det när det bara är dryga månaden kvar.
Jag får nog bita i det sura äpplet och inhandla ett par nya, har ett par saker inbokade som kräver lite bättre klädsel än mysbyxorna som fungerar hemma.
Eller så blir det leggins även om jag inte tycker det är det allra skönaste.
Vilket i-landsbekymmer ;)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag sov också dåligt. Kan inte heller ligga på rygg och händerna domnar annars har jag inte ont någonstans. Men min tvååring ligger typ på mig hela natten, blir sur när jag ligger med ena benet uppdraget för då hamnar jag ju för långt bort, och han trampar gärna på mig, och gärna då i magen...

Sen vill hunden också gärna vara med och jag har inte hjärta att köra bort henne.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Förresten angående babyvakt så verkar ödet ha bestämt att vi inte ska ha någon sån. Förra gången hade vi en från Ikea som var så dålig att vi knappt kunde använda den. Sen fick jag köpa en Philips av en kollega men när vi provade så fungerade den inte. Sen köpte vi en ny men efter att vi testat den en gång och den funkat så hittade vi inte "föräldradelen" när vi väl behövde använda den. Vi har letat igenom hela lägenheten och den är ingenstans. 700 kr i sjön. :banghead:
 
Sv: Höstföräldrar 2013

*kl*

Har inte rikigt haft tid med datorn på sistone.

I måndags (på bf) tittade lilla Amanda ut, 3300 gram tung och 51 cm lång :love:. Damen hade dock lite väl bråttom ut, från att värkarna började till att hon var ute tog det 3 timmar. 4 timmar totalt från det att vattnet gick.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Uppdaterar lite.
September
7:e Freyja_bus - tredje barnet, en flicka enligt RUL. Idun född 6/9.
8:e Zvinto - första barnet, en pojke enligt RUL. Birk född 22/8.
8:e Thalia - första barnet, pojke enligt RUL. Joar född 8/9.
9:e Segelflygarinnan - första barnet Erik född 23/9.
21:a Jettan - andra barnet. Olle född 2/9.
21:a JuniNatt - första barnet, flicka enligt RUL

Oktober
14:e Mulles_matte - tredje barnet Amanda, född 14/10
16:e Hljomalind - första barnet. Bob född 12/10.
16:e Sassiball - tredje barnet
16:e Diskurs - andra barnet
23:e Vår_Vinter - andra barnet, flicka enligt RUL. Eirah född 9/10.

November
2:a Vimsan - andra barnet
5:e Glamoroza - tredje barnet (ny tid, planerat snitt 22/10). Sara född 25/9.
12:e Andromedae - första barnet, pojke enligt RUL
16:e 0iliT - första barnet
17:e Exit - första barnet
18:e Jozze - första barnet
27:e Tramptass - första barnet
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Tack :)
Ja det var riktigt skönt att hon kom ut i tid, även om jag blev måttligt förvånad när det satte igång, för min stora tös är också född på bf.. hur stora är oddsen för att man får två som är punktliga? :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Åååh, nu är det suuuupertidigt plus för mig, men jag chansar och startar tråden. Kanske får lite sällskap om ett tag får jag hoppas. :p...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
134 191
Senast: Roxer
·
  • Låst
Gravid - 1år Såg inte någon tråd för oss blivande höstföräldrar så jag tog mig friheten att skapa en. Fyll på listan! September 13 - Energi, andra...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
118 979
Senast: Emtherlia
·
  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande höstföräldrar 2014! Jag tänkte att jag kan starta tråden åt er så slipper ni andra jinxa något! Här kan ni som...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
122 373
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Lerig hage

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp