Höstföräldrar 2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstföräldrar 2013

:)

Sonden är för att hon ska få i sig tillräckligt med mat.
Det är min bröstmjölk (den jag pumpat) som sprutas i.
Vet inte hur sköterskorna räknande ut hur mycket som skulle ges per tillfälle men det var något med vikt, antal ggr/dygn osv.
Ju mer mat barnet själv kan få i sig genom att suga/amma, desto mindre behövs tilläggas i sonden.

Är inte heller så väldans insatt, det är ju inte direkt något man brukar behöva göra när man får barn (Tack och lov).

Är det så att man inte kan/vill amma så används ersättning eller donerad bröstmjölk. Det sista iallafall på sjukhuset. Vet inte om det är något man kan köpa med sig hem?
Själv har jag haft tur att min mjölk kommit igång tidigt och sedan kommit i massor.
Sen jag kom hem så fick jag lite smått panik när jag använt så gott som alla flaskor och lagt i frys.
Fick syn på isbitspåsarna i lådan och frös in i dom.
Frågade hemsjukvårdssköterskan igår om det var ok att ha mjölken i dom påsarna. Det var det! Puuh, slapp jag slänga det :D
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Gott att blodsockret blivit bra. Gör så ont i en att se de små bli stuckna :(
Denna gången var jag med in när de skulle ta prov på Sara och om hennes gulsotsvärde var bra. Då sticker de i huvudet. :crazy: <-- sån kände jag mig, jag och nålar har inget jättebra förhållande.

Redig tjej med egna åsikter verkar ni ha fått ja :D
Inga äckliga slangar i näsan där inte.
Hon kommer nog igång fint med maten.

Håller tummarna att ni snart är hemma :)


Fy vad tråkigt med din kompis :cry:
En av ens värsta mardrömmar!
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Måste vara fruktansvärt att förlora sitt barn! Min dotter var allvarligt sjuk när hon var fyra år, så pass att man faktiskt tänkte att det kanske var slutet... Det var en fruktansvärd känsla, man känner att man själv dör också och att hela livet saknar mening. Hoppas din vän har bra stöd från omgivningen och orkar fortsätta på något vis ändå!

Jag har under den här månaden som Olle varit hos oss många gånger tänkt på barn som inte har sån tur som Olle som har kommit till ett kärleksfullt hem. Jag vet inte var de tankarna kommer ifrån, men när vi gosar eller ammar (nu matar med flaska) tänker jag att det är synd om de barn som inte får mat eller som inte blir älskade eller som till och med lämnas att dö... Kanske uppskattar man livet på ett annat sätt när man är förälder eller varför låter jag dessa hemska tankar uppta mitt sinne?

För att komma tillbaka till verkligheten och mina dåliga bekymmer så är det mycket jobbigare att sluta amma än vad jag trodde! Brösten spänner så jag tror jag avlider och första dagen var riktigt jobbig då Olle grät och ville bli ammad till tröst och jag inte kunde ge honom bröstet! Jag grät och Olle grät och brösten gjorde ont och jag ville inget hellre än att amma!!!! Just nu känns det som att det är på väg att vända, brösten gör ont, men inte lika intensivt och jag mår lite bättre psykiskt och Olle börjar acceptera flaskan. Vi försöker hitta andra sätt att gosa än via amningen så just nu sover han på min mage vilket både han och jag gillar. Jag kämpar på och tänker att snart sinar mjölken och jag blir frisk och kan börja göra saker igen som gå till affären och handla. Jag ser fram emot det.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Sådär kände jag jättemycket när jag fick barn sist och det satt i flera månader. Det försvann aldrig helt, det är fortfarande en massa böcker jag inte klarar av att läsa och filmer jag inte klarar av att se. TV-nyheterna är också jobbiga.

Nu inför nästa barn så har känslan börjat bli starkare. Det är sjukt jobbigt att vara så känslig. Man blir liksom hudlös på något sätt. Flera jag känner har sagt att det varit samma för dem när de fått barn.

Jag kan förstå hur du känner med amningen. Hoppas att det snart känns bättre.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Höstföräldrar 2013

*kl*

tre veckor kvar till BF
Just nu skulle jag bara vilja ha tillbaka lite känsel i fingertopparna och slippa stickningarna!! :crazy:
För övrig så känns det som bäbis har kommit ner lite nu, har fått ett annat tryck neråt.
Ska till BM i morgon, har ju inte varit där på tre veckor.
Konstiga rutiner de har, min arbetskamrat är beräknad 2 veckor efter mig. Hon går på besök varje vecka och är sjukskriven 50 % pga sammandragningar och trötthet. Hon fick till o med göra ett extra ultraljud nu i veckan för att säkerställa att bäbisen hade huvudet neråt. Vi har visserligen inte samma BM men hur kan det vara så olika??
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Som omföderska går man inte på kontroll lika ofta som man gör som förstföderska ifall graviditeten är normal. Din arbetskamrat kanske är förstföderska?

Ang ultraljudet så brukar barnmorskan kunna känna hur bebisen ligger, har faktiskt aldrig hört att man behöver ultraljud för det. Verkar lite konstigt att hon inte kunde känna hur barnet låg.

Sen ang sjukskrivning så är det ju inte barnmorskan som sjukskriver utan läkare. Din kollega kanske själv har bett att få träffa mvc- mottagningens läkare? Eller kanske påtalat mer för sin barnmorska att hon mår dåligt?

Det verkar inte vara så svårt att bli sjukskriven när man är gravid, jag kände mig nedstämd ett tag vilket jag nämnde för min barnmorska och hon frågade sen flera gånger om jag ville träffa läkaren för sjukskrivning.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Nä, hon är omföderska precis som mig.

Å visst är hon lite orolig än mig, jag biter ihop och tycker att jag lika gärna kan sitta på jobbet stilla på en stol som hemma. (vi jobbar båda 75 % på kontor) Jag får ju också mycket sammandragningar men det var ju heeelt normalt enligt min BM.

Tycker också det verkar konstigt att de behöver göra ultraljud för att kolla hur bäbisen ligger och redan nu!? Hon har ju 5 veckor kvar.

En annan sak vi diskuterade i veckan var rödahund. Min BM sa att jag skulle vaccineras efter förlossningen för jag inte hade fullgott skydd. Min jobbarkompis frågade sin BM men hon fick till svar att hon hade fullt skydd. Är det något de ser på blodprovet man gör när man kollar blodgrupp och HIV å sånt?
 
Sv: Höstföräldrar 2013

En annan sak vi diskuterade i veckan var rödahund. Min BM sa att jag skulle vaccineras efter förlossningen för jag inte hade fullgott skydd. Min jobbarkompis frågade sin BM men hon fick till svar att hon hade fullt skydd. Är det något de ser på blodprovet man gör när man kollar blodgrupp och HIV å sånt?

Ja. Jag saknar också fullgott skydd för rubella - trots att jag är vaccinerad för det. Tydligen är det inte alltid vaccinet tar.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Kl på mig själv

Jag är trött. Sover om möjligt ännu sämre än tidigare. Har mer eller mindre konstanta sammandragningar. De gör förvisso inte ont, så de stör mig inte. Däremot tycker jag att det är coolt att det känns som att min livmoder har blivit starkare.

Mest intressant är väl det där med att jag fortfarande har lite svårt att greppa att det ska komma en bebis inom max sex veckor. Bara vadå, bebis?! Näää :p Men jag antar att jag inte är ensam om att känna så som förstföderska. Jag vet ju inte alls vad jag ska förvänta mig, så jag tänker inte så mycket på det. Jag ska ordna de sista praktikaliteterna och sedan får vi helt enkelt se.

30 dagar kvar till BF idag.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

KL

Bob har kommit! :)

Mina värkar (som jag fortfarande tänkte säkert bara var förvärkar, för det fanns ju inte i min värld att jag skulle föda före BF-datum) fortsatte under fredagen och på kvällen åkte vi in. Jag var då öppen 5 cm. Har inte gått nån profylaxkurs, men märkte att jag kunde ta värkarna bäst om jag sjöng, så jag körde nån variant där jag tog i och sjöng en bra låt under hela värken, och sen i pausen funderade jag ut vilken låt jag skulle sjunga nästa värk. Funkade bra ganska länge, bättre än lustgasen, men sen blev det lite väl plågsamt och när den enda sång jag kunde sjunga var "jävla värkar, jävla helvetesvärkar, raj raj raj" tyckte jag det var dags för bedövning. Var för sent för epidural, så de föreslog PCB, livmoderbedövning. En läkare kom och skulle lägga det men sa "nä, ni får nog föda barn i stället" för jag var redan öppen 10 cm så det var för sent att lägga den också. Bara att köra på... Blev ganska tufft mot slutet, då jag hade lite dåliga krystvärkar och fick jobba mycket "själv". Kände ett tag som att "det här går aldrig". Men kl 4.20 lör 12/10 hade jag en underbar liten bäbis på magen!

Den lille mår jättefint, mamma däremot är ganska sliten. Sprack och fick sys på några ställen, speciellt röven fick ta mycket stryk, så jag linkar runt här på bb och är i betydligt sämre fysiskt skick än jag nånsin varit under graviditeten, men lycklig!
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Grattis! Nu får Jozze ta och jobba med listan igen :D

Är det bara som jag fått för mig, eller har det blivit många pojkar än så länge? Blir intressant att se statistiken i slutändan :p
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Grattis till er lille gosse!

Jag har snart bf och vill också in till bb nu. Men blir väl att gå över :meh:

Vår_vinter ush vad jobbigt det låter att förlora sitt barn. Fruktansvärt för dem som får gå igenom detta.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Grattis till gossen!! Det där med att på slutet känna att det inte går mer och att man helst vill gå hem tror jag är ganska vanligt! :p
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Grattis till er lille Bob!!!

Jag har precis varit hos BM.
Har jättebra värden.
Hjärtljudet låter bra.
MEN den har inte kommit ner något än och är absolut inte fixerad :p
19 dagar kvar till BF.
Första barnet vägde 3900 g och hon trodde att denna skulle väga mer.

Å så fick jag nr till någon för mina stickiga fingrar.
Ska ringa dit och se om jag kan få en skena.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Har faktiskt ingen koll på röda hund. Men angående sammandragningar så kände jag som du, att jag kan lika gärna sitta stilla på jobbet som sitta stilla hemma. Men sammandragningarna försvann direkt jag slutade jobba, så det var nog inte riktigt så ändå.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Vi har fått kommit hem. Eirah vart utskriven från neo igår morse, hon hade då under 2 måltider bara ammat och fått i sig deras godkända nivå (ca 30 ml bröstmjölk).
Det kändes skönt. Eirah vart utskriven MEN BB ville inte skriva ut mig (först)..

Anledning var att jag hade havandeskapsförgiftning med sonen och högt blodtryck, men denna gång har jag legat bra genom hela graviditeten och ALLA blodtryk dom tagit på BB, förutom igår morse då undertrycket var högt (men jag hade hunnit upp o gå innan jag kom på att trycket skulle tas o dessutom fått sprungit upp o ner mellan BB o neo)....

Dom kollade sen blodtrycket igen efter att jag vilat, o de var lite högt men det kan ju ha sina förklaringar eftersom man bara låg o tänkte att det måste vara bra så jag får åka hem..
Så dom skrev ut mig efter många om och men. Så vid 17.30 fick vi lämna BB, jag sprang in på MAXI o handlade lite och strax innan 20 klev vi innanför dörren hemma, UNDERBART!

Första natten hemma var lite jobbig, tror Eirah har lite magknip, hon var missnöjd tills kl 02. Men när hon väl ätit klart vid 03, så sov hon helt lugnt till iaf kl 06.30 vilket var skönt. :)

Imorse så hämtade sambon sonen som kom med bonusfarfar. Åhhh vad jag saknat honom. Han vart jätte förtjust i lilla Eirah, och ville genast hålla i henne :love:
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Grattis till gossen :)

--->
Glamoroza . Tack för förklaringen :)

--->
Vår_vinter. Det lät skönt att få komma hem :)

--->
Vimsan. Min syster fick också åka in på ett extra ul för att se hur bebisen låg, hennes bm kunde inte känna exakt hur han placerat sig. Där blev det snitt för att han hade fixerat sig i säte. Nu var det någon vecka senare än för din kollega.

--->

Jag var hos bm i dag, sambon följde med och var "laddad till tänderna" utifall hon skulle börja likadant som förra gången (dåligt med tider hos den andra bm). Hur som så var hon hur trevlig som helst, inget klagomål på någonting, värdena var bra, hon kände och lilla knytt ligger just nu med huvudet neråt, sambon fick lyssna med tratten och sedan använde hon den rätta "avlyssningen". Vid det laget var knyttet mycket "argt" efter stök och bök men efter en liten stund hade hjärtljuden kommit ner till ca 150.
När vi gick ut så sa jag till sambon "det är väl ingen konst att gå till henne om hon fortsätter vara såhär".
Jag blir inte riktigt klok.

Mitt troliga karpalhelvete har inte gått över. Jag ska ringa lite i morgon och se vad vi kan konstruera ihop som kanske kan hjälpa något mot handen. Jag skulle behöva arbeta min ena häst lite, han är rastlös och blir så onödigt kreativ i hanteringen ;). Skrutthäst :love:
Nattsömnen har också förändrats, jag vaknar lättare och har svårare att somna om.

Är det bara jag som fått rekommendation att ta influensavaccin?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Åååh, nu är det suuuupertidigt plus för mig, men jag chansar och startar tråden. Kanske får lite sällskap om ett tag får jag hoppas. :p...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
134 191
Senast: Roxer
·
  • Låst
Gravid - 1år Såg inte någon tråd för oss blivande höstföräldrar så jag tog mig friheten att skapa en. Fyll på listan! September 13 - Energi, andra...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
118 979
Senast: Emtherlia
·
  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande höstföräldrar 2014! Jag tänkte att jag kan starta tråden åt er så slipper ni andra jinxa något! Här kan ni som...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
122 376
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp