Höstföräldrar 2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstföräldrar 2013

Grattis till er lilla Amanda!

********

Idag blev vi av med sonden :)
Sköterskan tror att Sara ska klara sig utan den nu, men vi kör liten utvärdering tills på måndag då nästa besök är och kollar hur hon gått upp i vikt.

Idag vägde hon 2840g trots att hon matningen innan kräktes upp över hela mig. Som tur är hade jag inte hunnit klä på mig än för det var bara att hoppa in i duschen fort som attan då jag skulle köra de andra 2 barna till skolan.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Åh va skönt att Sara äntligen blivit av med sonden, håller tummarna för att hon går upp i vikt som hon ska. Ska ni tilläggsmata ändå? För visst ammade du?

Påtal om sond, så när vi låg på BB o de, så sa barnmorskorna där att de var otroligt många med sond just nu, vilket dom inte alls gillade. Det var flera som pendlade mellan neo o BB. :(
Någon kände jag igen från diabetesmottagningen o det var tydligen extremt många som hade diabetes o skulle ha i oktober (kanske en förklaring till alla med sond)....
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Olle är också vårt andra gemensamma barn men vi var ändå tvungna att åka in och skriva på papper... Nåja nu är det ju gjort!

Kl
Grattis till Amanda! Känns som att bebisarna kommer på löpande band nu?!

Glada nyheter från mig (som omväxling) Olle har gått upp bra i vikt, 5640 väger han nu! Börjar även kännas bättre med att mata med flaska!
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Åh va skönt att Sara äntligen blivit av med sonden, håller tummarna för att hon går upp i vikt som hon ska. Ska ni tilläggsmata ändå? För visst ammade du?

Påtal om sond, så när vi låg på BB o de, så sa barnmorskorna där att de var otroligt många med sond just nu, vilket dom inte alls gillade. Det var flera som pendlade mellan neo o BB. :(
Någon kände jag igen från diabetesmottagningen o det var tydligen extremt många som hade diabetes o skulle ha i oktober (kanske en förklaring till alla med sond)....

Kändes väldigt bra att hon slipper den. Är ett himla sjå att få med sig den utan att den fastnar i div. skrymslen och man råkar dra ut den :crazy:
Vi ska inte ge något extra utöver amningen.
Sara kommer ev. vilja ha mat oftare nu (vilket barnen vanligtvis vill) när hon själv får känna av sin hunger och man inte matar var 3:e tim vilket barnet vill eller inte.
Men även "vanliga" barn äter ju lite si och så. Ibland vill dom ju snutta
1 gg/h, ibland håller dom sig 4 timmar.

Ok. Tyckte det var ganska få barn där i korridorerna och på neo-rummen.
Men det pendlar nog hela tiden.
Visserligen hade jag lite dålig koll på de andra :o
De som hade barn i samma rum såg man såklart lite mer, men de andra rummen hade jag ingen aning om.
Tror det var 5 rum som barnen var fördelade på beroende på storlek & vad de behövde för hjälp.

Är det vanligt att barn med mammor som har diabetes får hjälp med sond?
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jo, det där med att vara rädd för att fastna i allt, eller att hon drar ut den känner jag igen. Den är ju ganska grepp vänlig, iaf den Eirah hade :p

Eirah äter inte oftare, utan det kan gå mellan 3-4 timmar. och hon äter inte länge heller, utan kan vara kanske ibland 5-15 min på varje bröst. :crazy:
Hon har svårare med vänster bröst så försöker amma, vänster-höger-vänster ena gången o nästa matning höger-vänster-höger.

BVC kommer på fredag så vi får väl se då om hon ökar i vikt, jag hoppas det.

Hos oss så var det nästan fullt på neo, dom hade ett familjerum kvar som dom ville spara ifall det kom ett barn som var för tidigt fött o någon plats kvar i de delade rummen. Hos oss hade dom 2 rum tror jag med 4 o 3 platser i, sen hade dom två rum till där jag tror det låg barn som hade större vårdbehov (respirator mm) men hur många platser det var i dom vet jag inte, sen hade dom nog 4-5 familjerum.

Som det lät på dom så är det ganska vanligt att nyfödda till mammor som behandlats med insulin behöver tilläggsmatas pga för lågt blodsocker. Eirah tilläggsmatades först av dom nere på BB varannan timma, men eftersom hennes blodsocker inte ökade tillräckligt o hon de sista måltiderna bara spottade ut maten o bara sov, så fick det bli neo och sond.
Så det är inte alltid dom får sond, utan dom försöker först öka det genom att bara tilläggsmata med kopp o de flesta behöver bara några matningar så är det bra sen medan andra behöver hjälp tills iaf mammans mjölk runnit till 8o då blir de sond för enkelthetens skull) :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Olle är också vårt andra gemensamma barn men vi var ändå tvungna att åka in och skriva på papper... Nåja nu är det ju gjort!

Kl
Grattis till Amanda! Känns som att bebisarna kommer på löpande band nu?!

Glada nyheter från mig (som omväxling) Olle har gått upp bra i vikt, 5640 väger han nu! Börjar även kännas bättre med att mata med flaska!

Jasså, hon sa att de enda som behövdes var att namnteckningen bevittnades av två personer. Säkert bara olika rutiner, skönt o slippa åka dit iaf. :D
 
Sv: Höstföräldrar 2013

*kl*

Grattis alla nya bäbisar!!
Här händer det ju grejer så jag minns knappt vilka jag grattat eller ej :p

Jag har varit hos arbetsterapeuten idag.
Fick fina skenor att ha på nätterna och dagen (om de gör någon nytta då)
Har ju domningar och stickningar i vänster hand och upphakningar i höger :crazy:

Det snyggaste är att de matchar mina stödstrumpor, ha ha

1395361_391934124243146_1151273182_n.jpg
 
Sv: Höstföräldrar 2013

kl
Varit hos MVC-läkaren idag för att titta på min rygg. Jag har scolios, vilket eventuellt kan ställa till det vid en ryggbedövning. Nu vill jag inte ha en ryggbedövning (:p), men det måste väl till om det nu skulle hända något som gör att jag inte har något val. Dock så resulterade besöket enbart i att jag blev remitterad vidare till narkosläkarna på Östra. Vi får se när de lyckas klämma in mig - är ju trots allt vecka 36+1 idag, så det blir spännande att se om bebis har lust att vänta tills läkarna har sagt sitt.

Men, vi fick titta lite på bebis också! Och j-vlar vad trångt det verkar vara där inne. Inte undra på att det bökar runt så att hela magen hoppar :o
 
Sv: Höstföräldrar 2013


Annars vill jag påminna alla om att skaffa barnförsäkring så fort som möjligt till sitt barn.
Sonens skaffade jag redan på BB. Men denna gången kom jag aldrig iväg till försäkringsbolaget och hade inte en tanke på att man kunde ha skrivit ut blanketterna på nätet och gjort iordning dom så det bara var att skicka. :mad:

Så nu håller jag på att fylla i pappret, jag hoppas att hennes korta vistelse på neo inte orsakar någon "reservation" på försäkringen.

Ringde även för att fastställa faderskapet.
Jättebra påminnelse! Jag hade ju en försäkringsgenomgång med en representant från Trygg Hansa och han berättade om en gång då han var inne på BB och ordnade med en försäkring åt ett par. Deras förstfödda hade nämligen fått en helt vanlig febertopp några dagar efter födseln och det gjorde att de inte fick teckna försäkring på 1,5-2 år! O_o Så vi tänker skaffa försäkring pronto. Håller tummarna för att neo-vistelsen inte ska påverka!

Här har vi äntligen kommit i kontakt med rätt person på socialtjänsten. Det har tagit sin lilla tid och den första som ringde ifrågasatte varför jag ville ordna det redan nu. :meh: Nu ska vi iaf bara boka in en tid och bege oss dit. Skönt att ha det överstökat snart.
Jag har dessutom vuxit ur mina vanliga byxor nu, hur värdelöst känns inte det när det bara är dryga månaden kvar.
Hehe, jag tänkte först att det är väl inte konstigt att hon har vuxit ur sina byxor - det gjorde ju jag för länge sedan. Men nu misstänker jag att du hade hoppats på att slippa köpa mammabyxor när det är så kort tid kvar och de vanliga funkat hittills? ;) Jag är dödligt trött på mina jeans - jag föredrar egentligen svarta och gråa jeans men har nu bara de här blå. Vägrar lägga pengar på fler och alternerar med klänningar och strumpbyxor.
Nu har kanske din bebis också kommit?? ;)
Nä nä, ingen bebis här inte! :p Den får inte komma än heller - jag måste ju bli klar med min kurs först. ;) Men när jag kände lite magknip i går tänkte jag genast på hjolmalind! :D Dock försvann mitt efter ca en halvtimme så det var nog matrelaterat.

I måndags (på bf) tittade lilla Amanda ut, 3300 gram tung och 51 cm lång :love:.
Grattis till tösen! :bump: Och vad duktig du är som uppdaterat listan helt själv! :D

Andromedae: Åh, vi skulle också vilja titta på bebisen igen! Dock får vi väl vara glada om vi "slipper" eftersom det bara skulle ske in case of medicinsk indikation. :p


Ursäkta text- och smileybomben!
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag kan villigt erkänna att jag inte tyckte att man såg särskilt bra, så det är ju inte så att man missar något utan ett extra UL (rent estetiskt, alltså). Är en coolare bild på RUL:et :p Men min mor som var med (maken jobbade) var förstås överlycklig. Tippar på att hela hennes jobb har fått höra om hennes fantastiskt snygga barnbarn nu.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Håller helt med dig. De 2 ultraljuden jag gjorde i v 35 o 37 syntes d e t jätte dåligt. Mest en massa skuggor osv. I v 32 såg man lite mera iaf..

********

Idag har vi provat bärsjal en sväng, har köpt en begagnat tricot slen sjal. :) Eirah verkar gilla den.

Jag har hört att det ska vara svårt att knyta, men jag tyckte det var jätte enkelt.Om jag nu gjort rätt, hon verkar inte tycka att det är obehagligt iaf o hon sitter där hon sitter :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Nu har vi haft BVC tanten här (eller ja, det är faktiskt frun till min sambos farbror ;) )

Eirah hade bara gått upp 30 gram, men det oroar mig inte. Hon hade iaf inte gått ner. :) Dom säger att dom vill att hon går upp 100 gram/veckan.

Men brorsan hade inte gått upp 100 gram försen han var 18 dagar. Så jag tror Eirah också kommer gå upp, tar väl en stund innan mjölkproduktionen ställts in.
Så vi får väl se på onsdag om hon gått upp lite till iaf.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Grattis till de nya bebisarna i tråden :).

---

Här lunkar det fram så sakta, det som händer är väl att karpalen blir sämre så jag väntar på ett nytt besök hos arbetsterapeut och se om vi kan komma på något annat som fungerar.
Jobbar fortfarande men på halvtid, har ingen aning om var min sgi landar ännu men det ger sig.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Här är det också som vanligt, har bf imorgon och känner inte ett smack, liten bebis verkar trivas i magen. Tror det står bf 16 i listan men det är bara jag som inte ändrat.

Ändrade lite på den där overallen jag sydde för ett tag sedan, tog bort tossorna för jag tyckte de inte var helt lyckade, så bebis får ha sina bebistossor jag sytt istället sen när vi åker hem. Sydde lite små bebislakan o örngott o påslakan till den nygamla vagnen.

Sydde av gamla lakan som är sådär lagom slitna och mjuka, de nya jag köpte på ullared var lite hårda tycker jag. Ändrade lite på babynestet också, hade gjort kanten runtom lite för smal tyckte jag men nu blev det bra.

Vad gör man inte för att få tiden att gå :p
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Kul att det funkar med sjal, har aldrig testat på mina :) Och precis som du sa, hon har ju gått upp i vikt och det är ju huvudsaken.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Vi använde aldrig sjal till sonen, utan köpte en manduca sele m är han var ett par månader gammal. Men sele n användes inte alls speciellt mycket. Men ville prova sjal denna gång, tror den kan berövas :)

ursäkta stavningen när b jag skriver o a andra ev fel, skriver från mobilen o ammar samtidigt :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Vi använde aldrig sjal till sonen, utan köpte en manduca sele m är han var ett par månader gammal. Men sele n användes inte alls speciellt mycket. Men ville prova sjal denna gång, tror den kan berövas :)

Jag tänker tvärtom, förra gången använde jag sjalen jättemycket men denna gång behöver vi nog en sele. Nu blir det mer att bebisen får hänga med mycket mer på storebrors grejer och man behöver kunna växla snabbt mellan vagn och bära och då är nog sele bättre. I alla fall jag fick aldrig kläm på hur man tog i och ur bebisen från sjalen utan att knyta om den.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

O jag tyckte det var så fruktansvärt enkelt, att jag funderar på vart jag gjort fel eftersom det var så enkelt. :crazy:
Men sele blir det senare, mysigare med sjalen. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Åååh, nu är det suuuupertidigt plus för mig, men jag chansar och startar tråden. Kanske får lite sällskap om ett tag får jag hoppas. :p...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
134 191
Senast: Roxer
·
  • Låst
Gravid - 1år Såg inte någon tråd för oss blivande höstföräldrar så jag tog mig friheten att skapa en. Fyll på listan! September 13 - Energi, andra...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
118 979
Senast: Emtherlia
·
  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande höstföräldrar 2014! Jag tänkte att jag kan starta tråden åt er så slipper ni andra jinxa något! Här kan ni som...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
122 373
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Lerig hage

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp