Höstföräldrar 2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstföräldrar 2013

Å jag har 12dagar kvar till BF å tycker redan att det är drygt :(
Första "lediga" dagen idag.
Tog en långfika med en kompis på förmiddagen medans lillkillen var på dagis.
Nu sover han gott och jag försöker mysa i soffan med vovven, men hur lätt är det att mysa med en kanonkula som är i vägen hela tiden, fingrar som sticker och det här med att inte få luft börjar tära på humöret.

Kan bäbis vara snäll och sjunka lite så mina lungor får lite mer plats TACK! :mad:
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Kl

Då var det dags igen.... För ännu en tur till sjukhuset! Den sista mjölkstockningen har förmodlige gått och blivit en böld.... Jag är glad att jag slutade amma och inte envist körde på, vilket skick hade jag då varit i nu??? Nu får det här verkligen vara sista problemet med mina bröst, jag är så sjukt trött på dom nu!!!:(:cry:
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Men vad är det här?!
Lider så med dig. :(
Hoppas verkligen att det inte kommer något mer för dig efter det här.
Rent otroligt vad det kan jävlas ibland :banghead:

*****

Håller tummarna för er som väntar på bebisleverans att storken dyker upp snart :D

**********

Idag blev Sara utskriven från neonatalen.
Vikten är för dagen är 3070g och längden tror jag var 49,5 cm.
Läkaren godkände besiktningen trots att Sara tyckte han var dum som körde in spatel i munnen, bände i benen, klämde på magen och lös en lampa i ögonen :mad:

Nu blir det till att besöka vanliga bvc i tid och otid i stället. ;)
Funderade på om man verkligen måste få hembesök första ggn av bvc-sköterskan?!
De har ju varit här förut. Skillnaden nu är att vi har 2 hundar som lär bli överlyckliga över besök.
Annars åker jag hellre till dom.
Blir så stressad över att få hem folk :wtf:
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Nämen din stackare, så jobbigt det låter.

Diskurs, ja då är vi två stycken då som går på övertid. Varför är just övertiden så jobbig? tycker också att man går där och känner men nähädå känner ingenting alls i bebismagen. Min lilla är i alla fall rätt vild och sparkar o har sig om kvällarna. Kan hon inte komma ut så man får hålla om henne istället :love:

Vimsan är det din första lediga dag ?

jag har varit hemma sedan den 29 juli och det börjar bli långtråkigt, även om jag såklart är glad att jag hade möjligheten att gå hem i tid.

Glamoroza jag gillar inte heller att bjuda hem folk, tycker det är riktigt jobbigt, bebis eller ej. Blir som du skrev, stressad över det och vill bara att de ska gå hem.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Kl.

Nu är det många veckor sen jag varit in här och skrivit så jag måste absolut börja med att säga STORT grattis till alla er som fått era bebisar hittills! Hoppas att ni alla hunnit landa lite och mår bra! :)

Jettan: Hoppas verkligen för din skull att allt elände med mjölkstockning och bölder ska ta slut nu så du får återhämta dig och njuta lite också, låter verkilgen väldigt jobbigt!:crazy:

Hejar också på er som börjar ha "övertidsbebisar", hoppas småttingarna tittar ut snart!:)

*************************************************************

Själv blev jag sjukskriven mitt i allt för snart en månad sedan. Har ju haft mycket sammandragningar hela tiden från typ vecka 23 men på läkarkontroll någon gång kring 27 veckor så var läget ännu lugnt. Någon vecka senare så hade det dock börjat hända grejer, tappen väldigt kort och började blir mjuk så då blev det soffläge. Mitt humör har verkligen pendlat. Ibland har jag känt mig helt värdelös som bara legat på soffan hela dagarna och ibland har jag försökt njuta och ta det som det är. Nu börjar vi äntligen vara så långt så att det ser ut som om bebis skulle kunna hålla sig inne helt tillräckligt länge (36 + 1 idag) :). Ännu denna vecka ska jag hålla tv:n och soffan sällskap men sen så tyckte bm att det börjar bli ok om jag gör lite mera, utan att förstås dra igång några jätteprojekt:angel: Hittills har sammandragningarna kunnat avlösa varandra med 10 min mellan helt plötsligt trots att jag inte gjort ett dugg.

Annars så har jag mer och mer börjat fundera över förlossningen. Hur känner ni andra? Är det nåt speciellt som ni funderar på/känner er osäkra kring? Jag har kännt mig rätt lugn hittills men nu börjar jag mer och mer bli ängslig för hur jag kommer att reagera. Tänk om jag flippar totalt och släpper allt så att jag helt uppslukas av smärtan? Om jag bara lyckas fokusera på en värk i taget/ ett steg i taget och inte släpper mig själv att få panik så inbillar jag mig att det kommer att gå bra, men.. Det kan jag ju inte veta! Tänk om jag helt tappar kontrollen?!:crazy: Era tankar och erfarenheter mottas tacksamt! ;)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Ang hembesök så ring och fråga? Det är ju tänkt att vara en service till föräldrarna så att man ska slippa ta sig till BVC, och ingen städinspektion eller dylikt. Jag tyckte det var jätteskönt. Ang att de har varit där förut så har det väl varit med tidigare barn? Då spelar det ju ingen roll, de kommer ju för att träffa det nya barnet.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Ang förlossningen så blev jag enormt hjälpt förra gången av att vi gått profylaxkurs. Hela förlossningen hade jag typ en tanke i huvudet - andas och slappna av. Det hjälpte mig att inte få panik över smärtan och att klara mer än jag trodde jag skulle göra. Ska köra samma fokus denna gång men visst är det lite nervöst. Det gjorde ju sjukt ont och i alla fall jag tyckte att det var en så himla speciell upplevelse.

Det jag annars är lite nervös över denna gången är att allt ska gå bra när vi lämnar sonen till våra kompisar, att han inte ska bli ledsen och att det ska gå bra när de är här på natten och tar hand om honom och att han inte ska vara sjuk. Vill gärna inte behöva be dem vabba.

Våra föräldrar bor 60 mil bort så de kan tyvärr inte hjälpa oss.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Vår bvc-sköterska var ledig idag så sköterskan som var där idag skulle be henne ringa upp i morrn för bokning av tid.
Ska fråga då :)

Det är jättebra att de har den servicen, men nu har lillan blivit såpass stor och den lilla biten vi har till bvc är ingenting jämfört med den svängen man får ta för att komma till sjukhuset.
Kan ju passa på att handla hem mat medans jag ändå befinner mig i samhället :D

Kan väl inte direkt vara ett tvång kan jag tycka att de MÅSTE komma hit?
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Nej jag har svårt att tro att det är ett tvång, det ska ju som sagt vara en service! :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Vimsan är det din första lediga dag ?

jag har varit hemma sedan den 29 juli och det börjar bli långtråkigt, även om jag såklart är glad att jag hade möjligheten att gå hem i tid.

Japp! Å jag har inte gjort nååågonting idag :D
Lillpojken soven än :o
Väntar bara på att maken ska komma hem och laga mat :p
Nä, det är nog bara idag jag kan hålla mig så här stilla, har massor som jag skulle vilka göra, men man blir ju ganska begränsad av en stor mage.
Skulle vilja plocka en hel del äpplen och spara i källaren till hästarna men det är nästan det jobbigaste jag kan göra. Böja sig ner 100 gånger!!
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag har inte heller gjort något idag..
Sambon jobbade för första gången på 1½ v idag, sonen var på badet med farmor mfl och ska sova där inatt.
Jag och Eirah har gjort absolut ingenting.. Jag vet inte vart dagen tog vägen.. vi klev upp vid 10 o sen var det matdags och jag kollade klart på en film som jag somnade ifrån häromdagen, sen tycker jag att vi inte gjort annat än ätit'

Jag har bara sovit 40 min mitt på dagen, så sovit bort dagen har jag inte gjort heller..
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Ibland är det skönt att inte göra någonting :)
I morgon blir det värre.... då kommer de och installerar en kamin i precis lagom tid då lillpojken ska sova :crazy:
Funderar på om det går att söva honom i vagnen och hålla till ute hos hästarna tills han vaknat.

Förresten, ni som inte fått än. Har ni blivit rekommenderade att ta influensavaccinationen?
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Ja, jag blev rekommenderad förra veckan. Känns ju lite sent liksom. Dessutom har jag dragits med en förkylning hela hösten så nej en vaccination vill jag inte ha just nu. Dessutom har det gått vattkoppor på dotterns daghem så hon har fått vara hemma nu för jag vill helst inte dra hem något till en nyfödd, känns onödigt.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag tycker också att det är i senaste laget att ta den nu.
Min BM har inte sagt något om det, men min arbetskamrat som ska ha två veckor efter mig fick nästan order om att ta den.
Jag brukar inte bli sjuk och har nog aldrig haft influensan innan, så jag anser inte att jag är i riskzonen även om jag är gravid.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Kl

Nu har jag besökt sjukhuset. Snabbsänkan var 20, så det var ju positivt jämfört med tidigare 85 och 165. Ultraljudet visade på vätska i bröstet, men läkaren trodde det var mjölk. Så jag slapp drän denna gång, men fick ännu mer tabletter att äta. Jag hoppas ju verkligen att det ska bara vara lite mjölk och att kroppen kommer ta hand om det nu då jag slutat amma och mjölkproduktionen nästan är slut. Tyvärr känns det dock precis som förra bölden så jag är ju rädd för att jag snart kommer få feberfrossan från helvetet och sedan behöva genom lida smärtan från bölden. Magen börjar också packa ihop nu efter all medicin, vill verkligen bara bli frisk nu!!!

Men just nu överlever jag. Blev så himla lättad när de inte tänkte skära i bröstet (något som jag varit jätte nervös för) att jag hela eftermiddagen och kvällen varit helt sprudlande glad och fixat och donat. Nu ska jag sova och försöka bli frisk!
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag hoppas det blir bättre nu!

----

Hoppas ni andra får era små underverk snart o slipper vänta. (fast det kanske är bra om alla som är kvar går över lite så kan jag få någon vecka före så att eventuell statistik jämnar ut sig :p :D ;))

Jag har varit och fått nya skenor i dag och hoppas att de hjälper. Jag kan väl ta att det domnar men när det ska envisas med att göra så fruktansvärt ont.
I natt när jag tyckte lite synd om mig själv så tänkte jag sedan på alla de med ledgångsreumatism och hur de som har det så hela tiden i alla leder ska känna och så blev jag lite ledsen för deras skull och så vidare.

Jag har väl fem veckor kvar nu och är så trött på att vara gravid, trött på att inte kunna böja mig hur jag vill (vaddå torka tassar och kratsa hovar?!), trött på att vara trött, att inte kunna rida, att ha någon som sparkar, att oroa mig för att hen inte sparkar och så vidare.
Visst, jag har ändå mått bra i kroppen men inte sjutton vill jag hålla med om att det är så "rosenskimrande underbart" som jag tycker man läser i många bloggar...

Lagom bitter i dag? Ja visst. Jag skyller på vädret ;)
 
Sv: Höstföräldrar 2013


Jag var hos BM i dag och allt var bra med knodden därinne. Hen var inne i en så kallad acceleration när vi skulle lyssna på hjärtljuden, dvs de var högre än normalt för att hen rörde på sig en massa. Men sen gick det ner till 150 som är ungefär där det har varit förut.

Med mig var det lite sämre. Dels hade jag lite socker i urinen (men det var ingen fara sa BM utan kunde bero på vad jag hade ätit) och dels var mitt blodtryck 120/80. Jag har ju hela tiden legat på ca 100/60 så hon tyckte att det var ett tecken på att jag skulle ta det lugnare och försöka varva ner. Jag har ju inte mått något vidare senaste dagarna utan haft en massa psykisk press på mig och varit gråtmild - undrar vad som är orsak och verkan. Hon ville att jag skulle komma på en extra bltr-koll i nästa vecka för att se om det var en engångsföreteelse.
Förresten, ni som inte fått än. Har ni blivit rekommenderade att ta influensavaccinationen?
Hon rekommenderade det i dag och jag tänker ta det. Man har ju tydligen sänkt immunförsvar när man är gravid men jag tycker att det verkar vara tvärtom för så lite förkyld som jag varit under den här tiden... det är sällsynt!
Men just nu överlever jag. Blev så himla lättad när de inte tänkte skära i bröstet (något som jag varit jätte nervös för) att jag hela eftermiddagen och kvällen varit helt sprudlande glad och fixat och donat. Nu ska jag sova och försöka bli frisk!
Hu, jag ryser bara av att läsa om att "skära i bröstet". :nailbiting: Jag hoppas verkligen att det här var sista vändan för dig och att du ska få må bra nu!
Jag har väl fem veckor kvar nu och är så trött på att vara gravid, trött på att inte kunna böja mig hur jag vill (vaddå torka tassar och kratsa hovar?!), trött på att vara trött, att inte kunna rida, att ha någon som sparkar, att oroa mig för att hen inte sparkar och så vidare.
Och jag nojjar för att jag kommer att sakna sparkarna! ;) Iofs har min bebis varit väldigt snäll och aldrig sparkat så det har gjort ont, utan det är mer ett mysigt buffande. Men att vara trött på att vara trött känner jag igen mig i. Och trött på att inte kunna ha mina kläder. :meh: Och jag är definitivt trött på att ha det här lagårdsarslet! :o
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Det är sällan knyttet sparkar så det gör ont här med men hen har så dålig tajming :D . Dessutom är hen otroligt aktiv, helst när jag är mätt (så mätt man nu kan bli när någon trycker upp fötterna överallt) eller ska sova :p.

Min kära sambo tycker det är betydligt trevligare med mig gravid nu när jag är stabilare i humöret och han kan tydligt se o känna den lillae så fick han bestämma ska vi ta en till på en gång.
Vi delar inte den åsikten kan jag säga. :D
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Kl

Och nu så har man fått feber! Ska detta aldrig ta slut? Orkade inte ringa läkaren idag, är rädd och arg och vill inte åka dit. Tyvärr måste jag nog göra det i morgon om inte ett mirakel sker... Mannen har tagit Olle, bra att han kan ta honom, tyvärr är jag dock väldigt hönsmammig, vilket gör jobbigt att jag inte kan ta hand om mitt barn...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Åååh, nu är det suuuupertidigt plus för mig, men jag chansar och startar tråden. Kanske får lite sällskap om ett tag får jag hoppas. :p...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
134 191
Senast: Roxer
·
  • Låst
Gravid - 1år Såg inte någon tråd för oss blivande höstföräldrar så jag tog mig friheten att skapa en. Fyll på listan! September 13 - Energi, andra...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
118 976
Senast: Emtherlia
·
  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande höstföräldrar 2014! Jag tänkte att jag kan starta tråden åt er så slipper ni andra jinxa något! Här kan ni som...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
122 371
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Hönstråden II
  • Kroniskt sjuk och hund

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Lerig hage

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp