Höstföräldrar 2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstföräldrar 2013

*kl*
(ursäkta för kommande inlägg, massa svammel som far omkring i min hjärna & kropp. Tyvärr blir ni drabbade :o Hoppa gärna över ;) )


Går i någon slags stresskänsla av att helgen snart är slut och det är dags att gå till jobbet igen. Typ, Ånej det är måndag morgon igen! :yuck: :crazy:
Kan inte riktigt hitta lugnet än i mammaledigheten.
Om det nu finns något lugn i det? O_o
Kan vara att jag inte hann vara lite ledig och börja boa innan lilltrollet kom.
Var stressad redan mitt upp i jobbet. Såg framför mig "har bara veckan ut, håll ut!"
Men nejdå, här jobbar vi på dagen och föder barn på natten. *skynda, skynda*
Även om man nu slipper jobbet så fortsätter vardagen hemma.
De större barnen ska till skola. Sonen ska hämtas från skolan.
Maken jobbar skift så denna veckan har han kvällsskift vilket innebär att jag för första gången sedan vi kom hem från sjukhuset fick fixa middagen själv utan möjlighet att lämpa över på maken när nöden kräver.
Och det var väl klart att Sara blev hungrig hon med mitt i allt ståhej.
Bara att skynda på med det som var på spisen och sätta sig och amma.
Som tur är gjorde jag gratäng idag så maten klarade sig själv i ugnen den stunden.

Fick tagit en sen kvällspromenad (runt 23) med Sara och hundarna. Lite lugnande för min själ.
Fick lekt med hundarna inne efteråt en stund med.

Nä nu ska jag ta mina tankar och försöka sova en stund till tvättmaskinens oljud.
Snart vaknar Sara igen för nattens första matning.

Sov gott! :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Det största felet är nog att det heter mammaLEDIGHET för ledig kan ingen påstå att man är :p
Jag kan känna lite panik när jag inser hur mycket jag vill göra nu när jag är hemma men som jag vet att jag inte kommer kunna/hinna med.
Man är ju ledig från jobbet för att ta hand om sina barn, annars hade någon annan likväl kunnat gjort det.
Försök att hitta rutiner som underlättar, som tex laga gratäng eller annan lättlagad mat när du är själv. Kanske kan göra storkok på helgen som bara är att ta fram och värma.

Jag kan inte bestämma mig om det är bra eller dåligt att ha lillpojken på dagis 15 tim / v Det känns som jag bara hinner köra dit honom och hem igen innan det är dags att hämta igen, men å andra sidan så hade jag inte fått något gjort om han varit hemma hela tiden ;)

Fotade förresten magen igår. HJÄLP jag tror jag spricker snart :crazy::D

1013362_394102904026268_128897910_n.jpg
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Ja, att vara mammaLEDIG är inte direkt att vara ledig när man har en 3,5 åring att springa efter..

************

Inatt sov vi uselt jag o Eirah.. Hon gnydde o små grinade mest hela natten fram till 04.30, då gick jag upp o gjorde en pysbehandling (med pysventil) eftersom massage o benböj inte hjälpte. Sen sov hon, men upp 06.30 då sonen tyckte det var morgon.. Men jag o Eirah sov vidare i soffqn till 08 med sonen lekte:)

Vi har nu varit på bvc, jag behöver inte vara orolig iaf över att hon intw går upp i vikt. Hon äter så kort tid så har varit lite orolig.

Men seb i fredags hqr hon gått upp 280 gram o passerat födelsevikten, från 3850 i fredags till 4130 gram :D

Har bara vuxit 0,5 cm (50,5 cm nu)sen hon föddes, men kan ha o göra med att huvudet ändrat form..

Nu ska vi hämta storebror.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

*svarar båda*

haha, nej att tro att mammaLEDIG = få fotmassage och äta praliner dagarna i ända, det är korkat.
Har ju 2 barn sen innan så den villfarelsen har jag inte :D

Fick ett litet stressmoment till idag. :crazy:
Microskrället sa upp sig :banghead:
Hade planer på att ha den som medhjälpare i köket lite mer.
Blir till att ge sig ut och leta upp en ny.
Tänkte jag skulle ta första, bästa, billigaste jag hittade men då kom maken med invändningar.
Den ska minsann ha minst 800 w (eller vad det nu var) och gärna funktioner som Nasa skulle bli stolta över. *karlfan*
*mutter mutter*
Ska höra om min mamma kan tänka sig att följa med, eller pappa kanske, så jag har lite bärhjälp/extra koll på storebror.
Skickar jag ut min man själv på detta uppdrag i morrn så hittar han säkert något som göra att vi får en extra avbetalningsräkning några månader framåt :rage:

Men Sara sköter sig fint och är söt som socker :love:
(Och sonen är lugn och sansad en stund när han spelar Skylanders som han fick i födelsedagspresent)
Stortjejen har ännu inte kommit från skolan, men hon brukar vara sansad ;)

*******

Vimsan
Vilken tjusig mage du har!

Vår_vinter
Hon är effektiv din lilla!
 
Senast ändrad:
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag skickade karln till stan igår för att köpa ett bil batteri o ett element, samt storhandlq...Hem kom han med massor av andra saltet o visa helt onödiga....
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Ja pappa är ännu värre :p Han kan åka på lilla lanthandeln o ska ha mjölk, hem kommer hg an 1 tim senare med två fulla påsar..suck :D
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Ja, det där med andning och avslappning kan säkert vara nyckeln till mycket. Börjar man spänna sig och kämpa emot så tror jag nog att paniken kommer snabbt. Jag har inte gått nån speciell kurs förutom föräldraförberedelse som ordnas av kommunen. Usch... Finns väl inget annat att göra än att försöka ta det som det kommer...

Förstår att du funderar mer över det praktiska med din son denna gång, all fokus kommer ju inte längre bara att ligga på bebisen. Synd att dina föräldrar bor långt bort men ni verkar ha fixat det bra iaf:) Det kommer säkert att gå bra! Kan ju hända att killen själv tycker det blir jätteroligt att få åka med era vänner.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Tack, vad gullig du är! :)

Jag vet inte när du har bf eller var du bor men det finns profylaxkurs på distans och sista minutenkurs (t ex profylaxgruppen/Annas profylax) om du känner att det kan vara något för dig.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

+ Glamoroza ox

Vad jobbigt det låter med män som inte klarar av att storhandla! Är det ni själva då som planerar och handlar all mat?
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Haha!
Känner så igen det där. Både från min man OCH min pappa :D

Hoppsan! Jag skulle bara ta en tur till stan idag för att köpa något till lillpojken som fyller 2 år på lördag.
Fyllde två kassar och shoppade loss för 1000 spänn :p
Allt var inte till liten men det var nyttiga saker i alla fall :D
Tänkte passa på när det fanns pengar kvar sen lönen. Blir ju lite tajtare sen med föräldrapengen.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Tyvärr tycker jag det är skittråkigt att handla så oftast får maken göra det.
Då får jag ta det att vissa saker som inte var tänkta kommer med hem.
Storhandling lyckas vi sällan få till.

(sen kan jag allt också få med både det ena och andra hem ibland, men inte i lika stor utsträckning och framför allt inte lika dyrt)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Det är sällan han som handlar utan oftast är det jag som handlar, planerar maten o lagar den. Storhandlar gör vi när vi åker till stan (7mull dit).

Har väl blivit så eftersom jag varit hemma, först f-ledig i 1,5 år o sen pluggat distans/jobbat extra i 1,5 år..
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Angående det här med profylax så gick jag aldrig någon sådan kurs, däremot har jag yogat en del och det hade jag nytta av under krystvärkarna, då kunde jag andas igenom smärtan och hålla fokus.

Kl
Jag har varit på sjukhuset en sväng till då febern har ökat. Läkarna tycker fortfarande inte att jag har någon bröstböld, men jag har fått ännu mer antibiotika. Läkarna trodde det kunde ta ca tre veckor att bli bra... Bara att kämpa på och hoppas på det bästa.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Hoppas du blir bra snart, det låter jobbigt.

KL

Vår tös har kommit :love: , idag kl 5.30 på morgonen. Hade oregelbunda värkar igår från och till som under natten blev regelbundna men med 10-12 min emellan. Helt plötsligt var det bara 2 min emellan och ilfart in till förlossningen. Var öppen 4 cm, inom en timme var hon född. Så det gick lite väl fort och givetvis ingen eda den här gången heller.

Men vi mår bra och det är det viktigaste, har ju varit så nojig denna graviditet över precis allting.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Hoppas du blir bra snart, det låter jobbigt.

KL

Vår tös har kommit :love: , idag kl 5.30 på morgonen. Hade oregelbunda värkar igår från och till som under natten blev regelbundna men med 10-12 min emellan. Helt plötsligt var det bara 2 min emellan och ilfart in till förlossningen. Var öppen 4 cm, inom en timme var hon född. Så det gick lite väl fort och givetvis ingen eda den här gången heller.

Men vi mår bra och det är det viktigaste, har ju varit så nojig denna graviditet över precis allting.

Stort grattis till tösen här också! :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

+ glamoroza

Tack så mycket :) Maken var snäll o tog med datorn vid besöket idag så man kan surfa lite man blir ju lätt lite uttråkad här.
Tycker så synd om Jessie, vår 4åring. Hon trodde att jag skulle följa med hem nu när de var på besök och blev jätteledsen över att jag skulle stanna en natt till här med bebisen. Maken skulle köpa en varsin leksak till henne och storebror 7 år så jag hoppas hon nöjer sig.

Jag kände mig lite som en svikare mot Jessie, ush jobbigt :(
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Grattis! :)

kl
Själv har jag varit både på narkosundersökning och barnmorskebesök nu igår och idag. 19 dagar kvar till BF och bebis har tydligen sitt huvud jättelångt ner :p Jag och maken försöker fjäska lite för att den lille ska komma tidigare, men bara därför lär det väl ta två veckor extra. Nåja, jag är säker på att bebis kommer på sin födelsedag i alla fall!
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Grattis!

Snabba ryck här :)

Förstår din känsla ang. Jessie.
Sonen kom aldrig o hälsa på eftersom det är 10 mil enkel resa. Men han var hos farmor i 6 nätter när vi var på bb.... Vi pratade med honom i telefon varje dag o jag storbölade varje gång :)

O imorgon ska han få åka till farmor över natten. Hämtar honom dock på lördag fm för att stilla mitt samvete. Han älskar att vara där o har det nog roligare där än med mig o han säger att han vill åka dit.
Men jag har så dåligt samvete över det, framförallt eftersom han nästa helg ska vara hos Moffa då vifirar 5 år o vill mysa lite "själva" (Eirah är ju hemma) o behöver fixa lite saker som är omöjligt o få gjort bär spnen är hemma.

Borde inte ha dåligt samvete eftersom han alltid har så roligt där o får 100% uppmärksamhet.. men men... rädd för att han ska känna sig bortvald o vara svartsjuk, han visar dock inga tendenser till det ännu o vi försöker ge han så mycket uppmärksamhet vi bara kan annars.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Åååh, nu är det suuuupertidigt plus för mig, men jag chansar och startar tråden. Kanske får lite sällskap om ett tag får jag hoppas. :p...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
134 189
Senast: Roxer
·
  • Låst
Gravid - 1år Såg inte någon tråd för oss blivande höstföräldrar så jag tog mig friheten att skapa en. Fyll på listan! September 13 - Energi, andra...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
118 974
Senast: Emtherlia
·
  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande höstföräldrar 2014! Jag tänkte att jag kan starta tråden åt er så slipper ni andra jinxa något! Här kan ni som...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
122 369
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp