Höstföräldrar 2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstföräldrar 2013


Nu har jag inte varit ett dugg nervös över förlossningen, troligtvis mest för att jag nog inte fattat att det är dags snart, men det var ändå skönt att jag fick den reaktionen än panik. Har du känt dig rädd för förlossningen tidigare under grav?


Jag har nog varit ganska lugn tidigare under graviditeten, och den rädsla jag känt nu på sistone har inte bara med just förlossningen att göra, utan är nån slags mix av flera orosmoln (Kommer det bli några komplikationer? Kommer barnet vara friskt? Kan vi ta hand om ett sånt litet knyte? hur kommer denna gigantiska förändring i livet att kännas? hur kommer vår relation påverkas? osv) och en känsla av att inte vara riktigt redo. Tidigare var det så lätt att tänka att det låg låååångt fram i tiden, sen började plötsligt veckorna att bara rasa iväg, och det var då paniken kom lite. Och nu är jag då här, en knapp vecka till bf, och redo? Nej knappast, men det börjar kännas mer positivt spännande än panikslaget, och det är i alla fall skönt!

Har ni sett förresten att det går en dansk dokumentärserie om förlossning på svt, "Hjälp vi ska föda"? Avsnitt 2 ikväll kl. 22.50.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Nej det tv programmet har jag missat.

Jag är också lite fundersam, inte precis över själva förlossningen men att barnet ska vara skadat på något vis eller kanske få syrebrist under förlossningen..

Sen tänker jag även att jag ska missa åka in i tid. Sist jag fick barn för 4 1/2 år sedan så hade jag inte jättemycket värkar när åkte in och sen avtog de helt när jag kom in, varpå bm sa att "du får ta något att sova på". Sen gick bm ut och då tilltog värkarna med en väldig fart, efter ett tag hämtade maken bm och då var det ju nästan dags att krysta. Tycker det hela var lite märkligt egentlig. Hon kunde egentligen lika gärna fötts hemma.

Med sonen hade jag mer ont innan vi åkte in så det var inte samma där.


Vår_vinter - Grattis till er lilla tjej, så rund o gosig hon ser ut :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag undrar en annan sak, så här i sista stund. Jo de här gratis babyboxarna, jag har beställt från ett ställe som skulle skicka hem (kommer inte ihåg vad det hette) och hon har båda gångerna frågat om adressen är rätt och sen sagt att hon skickat, men det har inte kommit något paket?

Jag bara undrar vem har då fått grejerna :D ? För första gången bad hon om ursäkt att det inte hade kommit fram och frågade om adressen var rätt och sen sa hon att det var skickat, det måste vara flera månader sen nu.

Har ni fått det ni beställt?

Sen hämtade jag ut en box från babyproffsen så det var ju inget konstigt.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag har bara beställt Allt för föräldrars paket, och var väl inte sådär jätteimponerad av innehållet. Nu känner jag mig så trött på att vara gravid och allt kring så att jag sannolikt skiter i resten av boxarna :o Bortsett från skötbädd och lite blöjor finns det ändå ingenting som vi "behöver", så de där shoppingerbjudandena är inget jag har nytta av ...

(Att jag är lat och inte orkar gå och hämta grejer är en annan sak :p Lite pinsamt, med tanke på att vi bor typ 500 meter från ett av apoteksgruppens apotek ... Men det är ju trååååkigt att gå dit bara för att! 90% av grejerna är säkert ändå skräp!)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Kl.

Grattis till de nya bebisarna i tråden :love: .

Jag har "bara" 48 dagar kvar enligt min app. (det känns som det var ungefär 100 igår?!).
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Kl

Grattis till bebisen!

Här är det inga glada toner, Olle har varit på bvc idag och han går inte upp i vikt som han ska... Och sen har jag fått mjölkstockning nr fem!!!:arghh:

Så nu har jag bestämt mig nu ammas här inte mer, jag har fått nog! Ska höra med läkaren i morgon om hur jag ska gå tillväga för att få slut på eländet så fort som möjligt... :(
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag är impad att du hållt ut så länge som du gjort!

Bra val att ge upp amningen tycker jag, det verkar ju så plågsamt för dig och om Olle inte går upp som han ska så kan han nog behöva lite ersättning.

kl

Nä, jag skiter också i de här babyboxarna tycker bara det är konstigt att en låda blivit skickad till mig två gånger och jag har då inte sett nån :confused:
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Kl

Grattis till bebisen!

Här är det inga glada toner, Olle har varit på bvc idag och han går inte upp i vikt som han ska... Och sen har jag fått mjölkstockning nr fem!!!:arghh:

Så nu har jag bestämt mig nu ammas här inte mer, jag har fått nog! Ska höra med läkaren i morgon om hur jag ska gå tillväga för att få slut på eländet så fort som möjligt... :(

Stackare! Hoppas du kan få bra hjälp imorgon. Det finns väl tabletter man kan få som hämmar mjölkproduktionen.

Kl

Jag har bf på torsdag om en vecka. Känner mig så sjukt trött. Sonen är på förskolan mellan halv nio och fyra varje dag och under de timmarna blir det inte mycket gjort. Är inte van att vara så här trött, förra gången var det full rulle in i det sista, jag var ute och spårade med hunden, bakade och plockade litervis med blåbär. Hoppas jag blir piggare när barnet väl är fött.

Samtidigt som jag längtar så känner jag mig lite nervös. Jag hoppas nästan att jag kommer att gå över tiden, förra gången gick jag över 10 dagar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag tycker också det låter klokt att sluta amma. Det känns väldigt avigt om man ska göra det till varje pris.

---

Vattengympa i dag. Det känns väldigt skönt i kroppen sen.
Funderade lite i dag var skillnaden är mellan en vanlig vattengympa av sjukgymnast och en vattengympa för gravida av sjukgymnast.
Det är ju inte direkt några stora eller konstiga rörelser som utförs.
Fast det kanske är olika på olika grupper också, jag är i en grupp med flera tanter som är där för sina slitna ryggar, höfter och knän.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag har varit på vattengympa för gravida två gånger, väldigt skönt! Fick hoppa med tillfälligt i en grupp som det fanns plats i. Kan tänka mig att det inte är så stor skillnad på rörelser och så, men vår gympa leddes av barnmorskor, och under de lugnare partierna pratade de en del om förlossningsarbetet, vi fick träna lite på att andas och röra oss rätt när värkarna kommer.

Nu känns det lite lite spännande här, skulle kunna vara nåt på gång, men skulle också kunna vara långt kvar förstås. Imorse när jag gick upp blev det ovanligt blött i trosorna (brukar ju ha rätt blöta flytningar, men nu var det lite mer) och sen har det fortsatt rinna lite mer än det brukar och även kommit rosa teckning. Vi hade vanlig kontroll hos bm på morgonen, bäbis verkar pigg, och bm tyckte jag skulle avvakta, hålla lite koll på om det kommer mer vätska och i så fall ringa förlossningen.
Det rinner inte direkt nåt just nu, så jag tror nog inte det är vattenavgång ändå, men i magen molar det och tar i. Av nån märklig anledning är jag lite nervös, så det är svårt veta skillnad på förvärkar, vanligt magknip och nervositetsdiarré, förmodligen är det en salig blandning. Tar och packar lite bb-väska här i alla fall så får vi se om det händer nåt mer under dagen.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Kl

Nu har jag varit hos läkaren. Bröstet såg bra ut så jag har fått tagit bort dränet. Har nu ett hål i bröstet, skit äckligt tycker jag som har lite svårt för blod och sår och sånt... :wtf:

Jag talade om för läkaren att jag fått ännu en mjölkstockning och att jag därför inte ville amma mer. Hon var jätte trevlig och bra och sa att det var ju inte konstigt och att jag har kämpat jättebra. Vi pratade också om amnings hysterin och hon förstod att jag tyckte det var ett jobbigt beslut att ta. Jag fick tabletter utskrivna och rekommendationen att sluta nu bums och bara mjölka ut värsta trycket samt försöka mjölka ut mjölkstockningen för hand.

Det känns lite vemodigt, men i slutändan tror jag det här blir bäst för hela familjen.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Vad bra att du träffade en vettig läkare :) Förvisso känns det som att man skulle vara tvungen att vara extremt ovettig för att försöka råda dig till att fortsätta amma ...

Jag tror att både du, Olle och resten av familjen kommer må bättre med flaska!
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Ingen vanlig magknip detta. Haft regelbundna värkar i 5 timmar nu med 5-10 minuters mellanrum. När de tar i gör det så ont att jag bara kan gå omkring och andas. Får väl se om det är falskt alarm och klingar av, annars blir det kanske bäbis redan i helgen, herregud! :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Det låter absolut som att det är dags! Spännande!!
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Ännu ett glädjande återbesök hade vi idag.

Nu stannade vågen på 2670g (2525g i fredags)

Sonden blev minskad från 30 ml -->15 ml , fås under/efter amning.
Så idag har Sara under dagen redan ökat på sina matstunder en del.

Nu ska vi se om hon kan tänka sig att sova i ett par timmar :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Vad skönt att hon ökar :)

Sonden, är det för att ge någon form av tilläggsmat eller säkerställa att hon får i sig av ditt? Du kanske har skrivit om det tidigare och jag har missat det inlägget.
Känner att jag har väldigt dålig koll på detta område :o
 
Sv: Höstföräldrar 2013

*kl*

Tack så mycket!

Vi är fortfarande kvar på neo/bb. Eirahs blodsocker är bra nu och vi har slutat mäta, stackars små fossingarna.
Hon hade sonden kvar tills för ett par timmar sen (innan förra matningen), då bestämde hon själv att den skulle bort o hon slet ur den Så dom satte aldrig i en ny utan vi provar o ser om hon orkar amma o äta ur snipa. Förra måltiden gick bra.
Så nu väntar vi egentligen bara på att hon ska lära sig att äta själv o orka amma, då borde vi få komma hem.

Saknar världens bästa kille oxå, sonen!

O idag kom 3 dagars gråten ä, så just nu sprutar tårarna för att jag tänker på sonen o förut sprutade dom när jag gav en nalle tilö Eirah som jag köpt, haha.

Läste även något på facebook jag inte ville läsa :( En kompis syster fick barn i tisdags o miste sitt barn samma dag pga en missbildning på lungorna så han klarade inte av att andas utanför magen. Hade ingen aning om det innan, dom visste att han hade en missbildning på armar/ben.
Huvva va hemskt!! Är så lycklig över att till synes ha en fullt frisk dotter o son!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Åååh, nu är det suuuupertidigt plus för mig, men jag chansar och startar tråden. Kanske får lite sällskap om ett tag får jag hoppas. :p...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
134 191
Senast: Roxer
·
  • Låst
Gravid - 1år Såg inte någon tråd för oss blivande höstföräldrar så jag tog mig friheten att skapa en. Fyll på listan! September 13 - Energi, andra...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
118 979
Senast: Emtherlia
·
  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande höstföräldrar 2014! Jag tänkte att jag kan starta tråden åt er så slipper ni andra jinxa något! Här kan ni som...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
122 376
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp