Höstföräldrar 2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstföräldrar 2013

Kl

Apropå mjölkstockning: jag har läst någonstans att bygeln om man har bygelbh kan ställa till det (genom att klämma till då). Hur ser ni andra på det?

Jag har ingen erfarenhet men känner två som fått mjölkstockning och fått bannor från sköterskorna för att de använt amningsbh med bygel.

På tal om bh.
Här passar inte mina bhar så bra längre (vanliga) och jag märker det för att byglarna inte är där dom ska vara. :yuck:. Dessutom känns det inte som prio 1 att införskaffa en ny bh nu och inte veta om jag kan ha den sen. Tur jag har ett litet lager med sportisar som jag kan nöta på.
Dessutom har jag fått ett väldigt fult rött märke (irritation) under det ena bröstet som kliar, allra helst om det blir lite varmt.

I morse tittade min sambo på mig och så sa han "du, det ser ut som din mage har ramlat ner".
Hmm, det känns väl ändå som att det är lite tidigt ännu? Jag har ju några veckor kvar. Den har visserligen varit ganska låg hela tiden och kanske att lilla knyttet lagt sig på sådant vis att magen gav ett mindre intryck?
Jag har ingen aning.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

*kl*

Åhh, allt ska hända denna vecka...

Min mamma ramlade i duschen i torsdags men tänkte att hon bara halkat. Åkte till Åland med en jobbarkompis (första gången dom gör något utanför jobbet) på lördagen för att äta det efterlängtade viltbordet som hon tjatat om i flera år. Men svimmade, kräktes och vart jätte dålig o fick ligga i sjukhytt o inget viltbord vart det denna gång heller, :( Åkte dock hem efter det med huvudvärk. Så hon åkte på vårdcentralen o där var dom rädd att hon fått en mindre stroke.
Så hon vart inskickad till akuten igår.
Fick göra ct skalle o dom upptäckte ärrvävnad på lillhjärnan, så hon har mest troligt haft en mindre stroke. Dock inget hon märkt några men efter...

Detta känns ju jätte kul o få veta 1 dag innan jag ska sättas igång.. Så man ska behöva fundera på det oxå. Nu verkar det inte vara någon större fara, vad hon sa iaf.

Men var det tvungen o ske just nu (eller överhuvudtaget). Hon fick en blodpropp (2009) i benet 5 mån innan sonen föddes...

Ja det är inte så mycket jag kan göra. Syster funderar på o åka ner, får väl se vad som sker..
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Idag var jag på sjukhuset och spolade bröstet och fick medicin och då rekommenderade läkaren användande av bh för stöd och värme. Jag använder ju ingen just nu då det gör för ont och den jag har är utan bygel och sömmar, tror dock tuttarna växt mer och funderar på att skaffa ny...
 
Sv: Höstföräldrar 2013

*kl*
8 september föddes Joar. Precis på utsatt datum. :) Jag fick en extremt bra förlossning som gick mycket snabbare än vad jag kunnat drömma om. Började få värkar som gjorde ont på lördagskvällen. Kom in till förlossningen vid midnatt och var då öppen nio cm. Vid kl 3 på söndagen är han född efter ett klipp.

Det som tog längst tid var att vänta på att han skulle komma tillräckligt långt ner för att jag skulle få krysta. Sedan blev värkarna rätt korta och glesa mot slutet så det kändes bra med klippet.

Det är en helt fantastisk bebis vi har fått, såklart! :) Han är nöjd i princip hela tiden. Ibland blir han lite hungrig bara. Han har redan börjat le och skratta, vilket verkligen får mitt hjärta att smälta.
 
Sv: Höstföräldrar 2013


Hopps hopps! Uppdatering! Grattis Thalia! :banana:

September
7:e Freyja_bus - tredje barnet, en flicka enligt RUL. Idun född 6/9.
8:e Zvinto - första barnet, en pojke enligt RUL. Birk född 22/8.
8:e Thalia - första barnet, pojke enligt RUL. Joar född 8/9.
9:e Segelflygarinnan - första barnet Erik född 23/9.
21:a Jettan - andra barnet. Olle född 2/9.
21:a JuniNatt - första barnet, flicka enligt RUL

Oktober
14:e Mulles_matte - tredje barnet
16:e Hljomalind - första barnet
16:e Sassiball - tredje barnet
16:e Diskurs - andra barnet
23:e Vår_Vinter - andra barnet, flicka enligt RUL

November
2:a Vimsan - andra barnet
5:e Glamoroza - tredje barnet (ny tid, planerat snitt 22/10). Sara född 25/9.
12:e Andromedae - första barnet, pojke enligt RUL
16:e 0iliT - första barnet
17:e Exit - första barnet
18:e Jozze - första barnet
27:e Tramptass - första barnet

Så, nu har jag skrivit in namnen också som jag hade missat. Det är jobbigt att vara trådsekreterare. ;)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag hade tänkt svara/fråga på en massa inlägg men nu är jag så trött att jag inte minns något...

Jag var på ena föräldrakursen i kväll och det handlade framförallt om amning. Föreläsaren var lite rörig: först pratade hon om en sak, kom in på ett sidospår, pratade klart om sidospåret, började prata om en ny sak. kom tillbaka till den första saken osv. Det var inte lätt att hänga med hela tiden. :p Dessutom upprepade hon sig flera gånger och var inte helt på det klara med tekniken. Nåväl, lite intressant snappade jag väl upp.

Sedan när jag gick därifrån fick jag som molande mensvärk och det har jag haft en gång förut också, minns dock inte om det var tidigare i dag eller i går. Visst var det någon mer som hade det nyligen? Vad är det? Är det någon förvärk, tro? Det höll i sig några minuter och släppte sen och jag fick det bara en gång. Jag tror att det var likadant med den tidigare också.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Det är säkert förvärkar, så har mina känts!

*************

Skönt iaf att man slipper oroa sig för mamma iaf, mest troligt så var ärrvävnaden gammal o hon har haft en propp som hon aldrig märkt av. Utan dom misstänkte kristaller, vilket stämmer bra överens med symtomen. :)
Men hon har fått göra magnetröntgen o är fortfarande kvar för vidare undersökning osv.

Så då behöver jag inte oroa mig över det idag iaf :) Om 1 tim åker vi mot staden.
Inte har jag sovit mycket idag, sov gott mellan 23.30-01.30 sen har tiden sniglat sig fram o jag har vaknat flera gånger i timman... suck.:meh:
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Skönt med din mamma!

Lycka till idag!


*******
Febern och värsta huvudvärken har släppt :bow: , nu hoppas jag bara att det ska släppa helt i bröstet oxå.
Sara tycker nog jag är världens jobbigaste, bökigaste mamma som håller på med dumheter som att amma från olika håll.


****
Grattis Thalia till lille sonen :)

*****
Jettan, hoppas det ger sig nu för dig.
Efter 2 dagars helskotta så lider jag med dig så mycket som har haft det så här och ändå värre i veckor :nailbiting:
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Tackar!
Vi höll nästan på o bli hemskickade då dom var en barnmorska kort då hon var tvungen o följa med en helikopter...
Men sen kom bakjouren ( hon som beslutade förra veckan att jag skulle sättas igång...)
Men sen kom dom o sa att dom skulle ta hinnorna, men vi fick välja själva om vi ville göra det nu med "risk" för att liten kommer inatt eller komma in imorgon bitti igen. Ett lätt val, gör det nu! :)

Så nu får vi väl se vad som händer, vattnet har "gått" iaf... :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Grattis Thalia!

Och vad spännande Vår-vinter, väntar på nästa bäbisrapport inom kort då!

Jozze: Jag har också haft den där molande mensvärken nån gång då och då, verkar vanligt.

Igår kväll hade jag värk av en lite annan karaktär, var ute och åt med ett gäng och det var ganska obekväma stolar, barstolar typ. Då kom det till och från en ilande värk som liksom tryckte neråt. Samtidigt var det ganska spralligt i magen, så kanske att det var lillen som stångades, eller så var det förvärkar. Fick faktiskt ingen panik utan tänkte mer "oj... tänk om det faktiskt drar igång snart, vad häftigt!". Kanske börjar faktiskt längtan och spänningen ta överhanden gentemot rädslan.

Jag frågade den lille själv när han tänker komma ut (rabblade datum med en hand på magen) och fick en spark på den 20:e, ska bli skoj att se om det stämmer.

Vad jobbigt det låter för er som har bröstproblemen! Hoppas att det ger med sig, men i annat fall måste det ju vara det bästa för hela familjen att ge upp amningen när det ju finns bra alternativ. Kan ju aldrig vara värt det att ha ett sånt helvete. Själv har jag mitt Raynauds fenomen som jag kanske nämnt tidigare (stark och ihållande smärta när brösten blivit lite kalla eller fuktiga, brukar kunna göra amningen problematisk) och är förberedd på att det kan bli besvär för mig. Jag vill gärna amma, och har bunkrat upp med sånt som ullvärmare, vetekuddsbälte och luftningskupor för att försöka få det fungera. Ingen idé att måla fan på väggen innan barnet ens är ute. Men jag blir ändå less på att det från mvc:s och BB:s håll så hårt förutsätts att man ska vilja och kunna amma att det bara är det som det snackas om. Jag skulle ju gärna vilja veta mer om bröstmjölksersättning och flaskmatning och vad det finns för saker att tänka på kring det, vilka problem som kan uppkomma, så att man blir lite förberedd OM det skulle bli så att det är det vi måste köra på, men på t.ex. föräldrakursen togs det inte upp nåt om det alls, och all skriftlig info handlar om hur man får amningen att funka. Aldrig ett ord heller om fördelar som att partnern kan bli mer delaktig i matningen.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag tycker också det är jobbigt att infon om flaskmatning är i princip obefintlig och att man fortfarande pratar om amning som något heligt. Jag tycker det är skitjobbigt och får dåligt samvete av att fundera på att sluta... Trist att det ska vara så när alternativen faktiskt är mycket bra. Jag tycker inte heller man ser till helheten när det ska envist ammas in i absurdum... Jag ska på återbesök på fredag och planerar då att ta upp att jag nog vill sluta amma, jag behöver dock hjälp för att lyckas med det då jag producerar massor med mjölk, jag vill ju inte bli sjuk igen nu, det måste ta slut nu....

I övrigt har jag nu tillslut fått ont i magen av alla tabletter jag tar, jag har en mage av stål och tål det mesta, men nu fick den tydligen nog efter tredje antibiotikakuren plus max dos Alvedon och Ipren och nu även panocod.... Mannen fixade en dosett ask till mig idag då det är svårt att hålla ordning på alla tabletter och efter att ha fyllt den för en veckas bruk kände jag mig som en knarkare... Detta går över i mjölken och jag undrar om det verklige är bättre än ersättning???
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jozze: Jag har också haft den där molande mensvärken nån gång då och då, verkar vanligt.
Ja det verkar vara det!
Fick faktiskt ingen panik utan tänkte mer "oj... tänk om det faktiskt drar igång snart, vad häftigt!". Kanske börjar faktiskt längtan och spänningen ta överhanden gentemot rädslan.
Nu tror ju inte jag att mina förvärkar (om de nu ens är det) är ett tecken på någonting, men när det började gå upp för mig att det kunde vara förvärkar blev jag bara förväntansfull. :) Nu har jag inte varit ett dugg nervös över förlossningen, troligtvis mest för att jag nog inte fattat att det är dags snart, men det var ändå skönt att jag fick den reaktionen än panik. Har du känt dig rädd för förlossningen tidigare under grav?
Jag frågade den lille själv när han tänker komma ut (rabblade datum med en hand på magen) och fick en spark på den 20:e, ska bli skoj att se om det stämmer.
Åh, vad roligt! Så ska jag också göra när det närmar sig. :D Vad spännande att se om det stämmer.
Men jag blir ändå less på att det från mvc:s och BB:s håll så hårt förutsätts att man ska vilja och kunna amma att det bara är det som det snackas om. Jag skulle ju gärna vilja veta mer om bröstmjölksersättning och flaskmatning och vad det finns för saker att tänka på kring det, vilka problem som kan uppkomma, så att man blir lite förberedd OM det skulle bli så att det är det vi måste köra på, men på t.ex. föräldrakursen togs det inte upp nåt om det alls, och all skriftlig info handlar om hur man får amningen att funka. Aldrig ett ord heller om fördelar som att partnern kan bli mer delaktig i matningen.

Jag tycker också det är jobbigt att infon om flaskmatning är i princip obefintlig och att man fortfarande pratar om amning som något heligt.
Vad tråkigt att ni har de erfareheterna! Jag var ju på föräldrakurs om amning i går och föreläsaren pratade om flaskmatning och ersättning som helt naturliga och bra alternativ till amning. Det man skulle tänka på om man ger ersättning var att bebisen kunde få förstoppning vilket en bebis som ammas tydligen inte kan få (vet inte hur väl det stämmer) och att bröstmjölken är lättare för bebisen att smälta än komjölksbaserad ersättning. Men det var inte tu tal om någon skuldbeläggning där inte, och om inte amningen fungerade så skulle mamman aldrig tro att det var hennes fel.

Pumpa ur och flaskmata tyckte hon inte heller var några problem och hon sa apropå det oändliga utbudet som finns av nappflaskor nu för tiden att "på 70-talet fanns det två olika flaskor, en blå och en röd, och alla barn kunde dricka ur de flaskorna". :D Nu har jag ju förstått att vissa barn faktiskt inte gillar vissa nappar och att man kan behöva pröva sig fram, men jag tyckte ändå att hon hade en ganska härlig inställning till flaskmatandet. Det hon rekommenderade om man ville pumpa ur under en längre tid var att hyra pump från sjukhus eftersom de är mycket bättre än de man köper. Jag ska testa en som jag fått av en kompis och hoppas på att den funkar för de dagar som sambon behöver flaskmata.
 
Senast ändrad:
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag tror att det tyvärr finns någon slags bild av den ammande kvinnan som "madonna". Den ultimata modersgestalten, typ. Skitdumt, förstås, med tanke på att det ligger mer i mammarollen än huruvida man ger ungen mat från sina bröst eller ej.

Intressant nog har jag dock noterat att det står betydligt mer om flaskmatning i de äldre böcker jag har läst om allt med förlossning osv. Har en rejäl lunta från början av nittiotalet (ja, tog den från föräldrarna mina :p) och där går de igenom flaskmatning lika noga som de går igenom amning. Och en massa andra grejer.
(Bland annat har de en fäbless för att jämföra saker med grapefrukter. Fråga mig inte varför.)

Nej, det är väl helt enkelt så lätt att visst, bröstmjölk är det bästa alternativet för barnen om man bara jämför bröstmjölk och ersättning rätt upp och ner - men som du säger, man måste väga in den större bilden. Inte att förglömma är ju att vi här i Sverige faktiskt har rätt bra vatten, vilket jag tror kan spela in i t ex WHO's rekommendationer (det finns ju trots allt många länder där det är sådär med vatten ... och då kanske det inte är fullt lika lämpligt att föda upp barn på flaska).

Så, jag tycker definitivt inte att du ska skämmas. Lycka till på återbesöket!
 
Sv: Höstföräldrar 2013

*kl*


Eirah föddes igår 21.23, i v 37+6 efter Igångsättning. Vägde 4060 gram o 50 cm lång. Gick otroligt snabbt när jag väl var i förlossning ( alltså den fasen då de flesta kommer in på förlossning).
Fick dock klara mig mef bara lustgas eftersom narkosläkaren var tvungen o sticka iväg på ett traumafall. Inte roligt men vi överlevde :) Men inte långt efter att han gått så började det trycka på, men precis som med sonen så fastnade hon i en kant o det var väl den jobbigaste biten.Men vi mår bra, har några skrapsår i underlivet men slapp sys iaf.

Eirah vart inlagd nyss på neo eftersom hon har lågt blodsocker och inte riktigt vill äta tilläggsmaten som hon behöver. Så hon har fått sond o vi får kämpa på med amningen på sidan av.Vi hoppas vi får åka hem på lördag iaf..

20131010_123920_525691a3e087c33a831b9521.jpg
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag fick barn i början på 90-talet och tyckte det var rätt så amningshysteriskt då på vissa håll, trodde vi kommit längre än så och blir bedrövad av att det är än värre nu.
 
Sv: Höstföräldrar 2013


Eirah föddes igår 21.23, i v 37+6 efter Igångsättning. Vägde 4060 gram o 50 cm lång. Gick otroligt snabbt när jag väl var i förlossning ( alltså den fasen då de flesta kommer in på förlossning).
Fick dock klara mig mef bara lustgas eftersom narkosläkaren var tvungen o sticka iväg på ett traumafall. Inte roligt men vi överlevde :) Men inte långt efter att han gått så började det trycka på, men precis som med sonen så fastnade hon i en kant o det var väl den jobbigaste biten.Men vi mår bra, har några skrapsår i underlivet men slapp sys iaf.

Eirah vart inlagd nyss på neo eftersom hon har lågt blodsocker och inte riktigt vill äta tilläggsmaten som hon behöver. Så hon har fått sond o vi får kämpa på med amningen på sidan av.Vi hoppas vi får åka hem på lördag iaf..

20131010_123920_525691a3e087c33a831b9521.jpg
Grattis till guldklimpen! :bump: Och vilket fint namn ni har valt. Var har ni fått det ifrån? Väldigt ovanligt var det uppenbarligen (var tvungen att slå upp i SCBs namnstatistik :p).

Hoppas ni får komma hem snart.

*delvis kl*

Då är väl en uppdatering på sin plats igen då! :D

September
7:e Freyja_bus - tredje barnet, en flicka enligt RUL. Idun född 6/9.
8:e Zvinto - första barnet, en pojke enligt RUL. Birk född 22/8.
8:e Thalia - första barnet, pojke enligt RUL. Joar född 8/9.
9:e Segelflygarinnan - första barnet Erik född 23/9.
21:a Jettan - andra barnet. Olle född 2/9.
21:a JuniNatt - första barnet, flicka enligt RUL

Oktober
14:e Mulles_matte - tredje barnet
16:e Hljomalind - första barnet
16:e Sassiball - tredje barnet
16:e Diskurs - andra barnet
23:e Vår_Vinter - andra barnet, flicka enligt RUL. Eirah född 9/10.

November
2:a Vimsan - andra barnet
5:e Glamoroza - tredje barnet (ny tid, planerat snitt 22/10). Sara född 25/9.
12:e Andromedae - första barnet, pojke enligt RUL
16:e 0iliT - första barnet
17:e Exit - första barnet
18:e Jozze - första barnet
27:e Tramptass - första barnet
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Åååh, nu är det suuuupertidigt plus för mig, men jag chansar och startar tråden. Kanske får lite sällskap om ett tag får jag hoppas. :p...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
134 192
Senast: Roxer
·
  • Låst
Gravid - 1år Såg inte någon tråd för oss blivande höstföräldrar så jag tog mig friheten att skapa en. Fyll på listan! September 13 - Energi, andra...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
118 979
Senast: Emtherlia
·
  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande höstföräldrar 2014! Jag tänkte att jag kan starta tråden åt er så slipper ni andra jinxa något! Här kan ni som...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
122 377
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp