Höstföräldrar 2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstföräldrar 2013

Ja alltså jag mådde ju väldigt bra under graviditeten, kunde rida hela tiden och röra mig mycket, även om det såklart var en mage som begränsade lite och gav mig sammandragningar i slutet ;)

Jag var inte ens öm efter förlossningen och kände mig typ helt som vanligt direkt efter förlossningen. Ingen tyngdkänsla alls, vilket jag ändå hade med de andra två. Kunde gå lång promenad redan några dagar efter förlossningen med dubbelvagn till syskonen och Idun på magen, så jag har verkligen haft tur och bra flyt den här gången! Känns jättebra!

Med syskonen går det oxå väldigt bra, och jag har nu klarat av flera läggningar och nätter utan min man med dem alla tre och det går bra. Det har annars oroat mig lite, eftersom det är tre små som behöver närhet!
Storasystrarna tycker mycket om Idun och jag har inte märkt av någon svartsjuka eller så.

Förstår att du längtar efter att få tillbaka din vanliga kropp, det gjorde jag med på slutet! Nu längtar jag efter att få ha den där mysiga kulan igen och känna bebisen röra på sig och att få vara med om en förlossning till ;)
Men hör blir nog inget mer barn ändå.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Låter som om det knappt kan vara bättre för din del. Har du bärsele till Idun? funderar på att sy en till vår bebis men har inte bestämt mig ännu..

Det där med att lägga barnen på kvällen låter lite som en utmaning.. vi har ju också tre sedan. Får se hur allt löser sig sen :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag oroar mig oxå lite för hur det ska gå med syskon o allt. Sonen är väldigt mammig just nu o han vill helst att jag ska göra allt med honom... Nattningarna kan ju bli en utmaning, just nu nattar vi varannan kväll o det ska läsas saga, pratas om dagen mm. Det tar en stund...
Men det löser sig nog :)

********

Annars är jag lite små orolig, liten i magen rör sig inte som hon brukar göra. Brukar alltid vara fullfart på kvällarna men inte igår.. Jag får några buffar ibland men inte samma rörelse. Det är precis som det var för 1,5 v sen.. Får se om hon vaknar till liv snart, annars får jag väl ringa o fråga. Men det är ingen passande dag då alla barnvakter egentligen är på vift o har annat för sig..

Vi får se här efter frukost..
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Nej jag vet, det är nästan så att jag skäms! :)

Jag har en manduca sele men har inte använt den till Idun än. Bär däremot ofta mellantösen i den ofta fortfarande (hon är 3 år). Sen har jag två trikåsjalar (en att ha i stallet och en hemma) och en vävd sjal. Använder sjalen större delen av dagen här hemma, Idun är alltid nöjd i den och man har två händer fria och kan bära ett annat barn på höften vid behov. Jag skulle aldrig klara mig utan sjal och det är mycket mysigare än med selen, även om selen är väldigt praktisk när man är ute och när barnet är lite äldre och kam bäras på ryggen. Då tycker jag det blir krångligare med sjal, för det är inte lika lätt att knyta på och av den på ryggen som att sätta på och ta av selen (när barnet vill upp och ner lite då och då).

Läggningarna går ju väldigt bra just nu eftersom Idun oftast sover vid den tiden och kan ligga nöjd i sjalen medan jag läser bok och sedan sjunger. Det blir säkert svårare när/om hon börjar ha en vakenperiod då och vill leka. Det minns jag var jobbigt en period förra gången.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

+ Freya.

Vad ni är ambitiösa med nattningen av barnen med godnattsaga, sång och allt. Jag läser ibland för barnen men det blir oftast inte ihop med nattningen.

Nattningen gör vi så att barnen får borsta tänderna (eller vi gör det) och sen välja en varsin film att somna till. För det mesta somnar de ganska snart. Det svåraste här är att få till tandborstningen, brukar bli lite protester.

Ok Freya angående sele, jag får se hur det blir, hade en till sonen men han trivdes inte i den alls och till dottern testade jag aldrig.


Vårvinter, angående att hon inte rör sig lika mycket, har du testat att dricka ett stort glas kallt vatten och sen lägga dig på vänster sida? det är väl det första man brukar rekommendera? Tydligen ska bebisen då vakna till och sparka lite om allt är normalt. Jag tycker det rör sig lite överallt i min mage.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

*KL*

Tycker tiden går i en rasande fart. Tänk att lille Birk redan är 6 veckor gammal. :love: Hundarna är lika förälskade i honom som jag och hans pappa är. Tiken ska prompt ge honom ett par pussar så ofta hon kan och hanen vill gärna ligga bredvid oss när vi vilar i soffan. Allting flyter på kanon här hemma, mycket tack vare att han fortfarande är en väldigt snäll och nöjd liten gosse. Mycket läten har han för sig och knorrar både när han är missnöjd och även i övrigt. Funderar på om han inspirerats lite för mycket av hundarna. ;) Ler för fulla muggar och snacka om att det värmer hjärtat på en. På onsdag börjar maken jobba igen, så då får vi se hur allting kommer fungera med rastning av hundarna själv. Men det ska nog gå det med. :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Fina bilder på lille Birk i fb gruppen ;)

Visst var det hos er dom höll på att stamrenovera eller var det hos någon annan? Hur gick det isf med hyresvärden o de?
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Fina bilder på lille Birk i fb gruppen ;)

Visst var det hos er dom höll på att stamrenovera eller var det hos någon annan? Hur gick det isf med hyresvärden o de?

Tackar tackar. ;)

Japp, de håller på att fasadrenoverar. Jodå, det gick bättre än förväntat faktiskt. Han kom hem till oss och kikade i lägenheten. Jag och Birk var dock inte hemma, så det var maken han pratade med. Det första han sa var att han inte var imponerad över hantverkarnas brist på städning och det faktum att de inte täckte för golven där de höll på, för det hade de gjort i alla andra lägenheter. Så vi skulle få ersättning för det. Vi skulle också skriva upp de datum vi inte kunnat vara hemma pga renoveringen och så får vi ersättning för det sen när allt är klart. Det var det han kunde erbjuda, då ersättningslägenheterna redan är utlånade, då det görs stambyte i ett område lite längre bort.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

+ Freya.

Vad ni är ambitiösa med nattningen av barnen med godnattsaga, sång och allt. Jag läser ibland för barnen men det blir oftast inte ihop med nattningen.

Vi läser mycket för vår tvååring. Främst för att vi tycker det är viktigt och för att han tycker så mycket om det, men även av bekvämlighetsskäl. Jag sitter hellre i soffan och läser än att hålla på och måla, leka med lera, duplo eller tågbana, även om jag såklart gör sådant också.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Vilken söt tjej :)

Vår Vinter
Hur har det gått med magen?

-----

Det är så irriterande med karpalhelvetet :banghead::mad::nailbiting: . Tyvärr hjälper det inte med skena heller. :cautious:
Förhoppningsvis försvinner det är när knyttet har kommit ut, vilket känns som en hel evighet bort.

I går hade någon stulit min ena fot och ersatt den med något från en elefant. Jag såg ut såhär :eek: när jag såg den men eftersom det försvann så gott som helt under natten så ska det väl inte vara någon större fara?!
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Åh så gullig liten tjej :love:

Tramptass, ush jag lider med dig, är så glad att slippa det den här gången.

En arbetskamrat till mig vars tjej hade jättestora problem sa åt henne att inte tänka på det så mycket, vad sägs om det tipset :meh: Tänka bort smärta, låter ju enkelt.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Tänka bort smärta.. Hade det fungerat så hade apoteken och de som tillverkar smärtstillande nog gått i konkurs :P
 
Sv: Höstföräldrar 2013

*kl*

Tack!
Hon är verkligen en liten docka :love:
Verkar som om hon ärvt min dygnsklocka, till kvällen kommer hon till liv :D
Hon ligger och trynar så gott bredvid mig. På bilden låg hon på min mage, var säkert 2 timmar som förflöt där.

Maken fick äran att hålla henne förut medans jag fixade i ordning mat (mjölk) och det där runt omkring som behövs innan man väl kan mata lillan, typ som att fylla tvättmaskinen ;)
Tror det hann gå 5 min, sen började han knorra om att det började bli lite tungt! :cautious:
Hon väger strax över 2 kg. Tungt???
Som belöning för sina åsikter i frågan fick han även byta blöja :D
Sara bajsade igen precis när han var klar. Haha!

Tänka bort smärta ja.
Tänk om det vore så lätt!
Då skulle man väl runt och profylaxandas en stor del av tiden.
In genom näsan, ut genom munnen!

Har/haft ont en del i mina fot & handleder nu efter förlossningen.
Handlederna har jag lite problem med innan, men fötterna var nytt.
Vet inte varför jag efter denna förlossningen oxå blev görsvullen om fötter/anklar.
Kanske samband med ömheten som är nu.
 
Senast ändrad:
Sv: Höstföräldrar 2013

Är fruktansvärt dålig på att läsa för barnen.
Tycker det är jättejobbigt att läsa högt så vi har cd-sagor som de lyssnar på.
Speciellt sonen fastnar lätt i samma saga, kväll efter kväll.
Just nu är det Pippi Långstrump som går.
Lite skoj att höra honom sjunga med i sångerna för sig själv :D

Moa har fortfarande kvar från när hon föddes att hon har svårt att somna om det är tyst så det är en ok lösning för henne att lyssna på band/cd.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

*kl*

Zzzzzz....... Fyra veckor kvar å jag är så trött!
Sov 3 timmar igår efter lunch och två timmar idag. Sover hela nätterna...
Maken är i alla fall förstående och tycker det är bättre att jag vilar trots att jag helst hade hunnit med både tvätt o städ i heglen.

Vi var å handlade igår. Jag hade svårt att andas och hade hjärtklappning :( Fick sätta mig utanför å vila tills han var klar. Rör jag mig får jag sammandragningar.
Vill ju inte gnälla men det här är inte roligt längre.
Jag är nog för gammal för sånt här :crazy:
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Vilken söt tjej :)

Vår Vinter
Hur har det gått med magen?

Det är inte lika full fart som det brukar vara. Men jag känner ju av lillen emellanåt iaf, så lever gör den. Kan vara så att den ligger så pass långt ner och trycker mot ryggen istället, vilket gör att jag inte känner lika väl.

Sen har man ju inte tid och lägga sig ner ett bra tag och känna efter.. Dom säger ju ISKALLT vatten och sen ligga på vänster sida i 2 tim. Det har jag då inte tid med när jag har en 3,5 åring hemma ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Åååh, nu är det suuuupertidigt plus för mig, men jag chansar och startar tråden. Kanske får lite sällskap om ett tag får jag hoppas. :p...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
134 193
Senast: Roxer
·
  • Låst
Gravid - 1år Såg inte någon tråd för oss blivande höstföräldrar så jag tog mig friheten att skapa en. Fyll på listan! September 13 - Energi, andra...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
118 981
Senast: Emtherlia
·
  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande höstföräldrar 2014! Jag tänkte att jag kan starta tråden åt er så slipper ni andra jinxa något! Här kan ni som...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
122 378
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp