Höstföräldrar 2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstföräldrar 2013

Haha, den där listan gör mig deprimerad. Det känns som jätte lång tid kvar när jag ser den :(:p

Men det känns desto kortare när jag tänker i veckor och hur snabbt dessa 31 veckor har gått.

Men idag gör jag mitt sista planerade jobbpass så nu lär väl tiden gå långsammare.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Här får man ha på mobilen efter förlossningen, men inte under - ifall det stör nån av maskinerna säger de.. Men "kan"/orkar man lägga energi på att titta på film under förlossningen? :D Jag har gjort en musiklista, men blev dumförklarad på Facebook av "alla som vet"... (Jag har ett gäng såna bland mina vänner har jag insett..!)

Jettan: vad är det för förlossningsbindor du köpt? De största jag hittat är nattbindor.. :-/
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Tror bara förlossningsbindor finns på apoteket.
Jag trodde det skulle räcka med nattbinda.... det gör det inte ;)

Angående musik så strunta i vad andra säger och tycker å gör som du vill.
Vi hade radion på (min favoritstation) men i slutet när man kan tro att det skulle hjälpa så hörde jag inte ens att den var på. Men mellan värkarna var det skönt att ha den som bakgrundsljud.
Tänk på att ha en lååång spelista i fall det drar ut på tiden.
Det kan vara irriterande att höra även den bästa för 17 gången :p
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag vart ju igångsatt förra gången, tyckte det var skönt oha något att göra.

Sen lyssnade vi på min favvo station. Så skit i vad dom andra säkert, de flesta har nog radio eller så .
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Stort grattis till Birk! :) Jättefint namn!

Men jag har nog missförstått det hela. Jag trodde vi skulle fortsätta gå här med våra bäbisar i magen och fantisera lite om vilka som bor därinne. Är det alltså tänkt att de ska komma ut en efter en? Hjälp!
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag tror bestämt att dom påstår det :D fast jag har ju låååångt kvar tills jag får träffa den lill* boxaren därinne ;)

-----
Jag tror jag fått foglossning eller någon form av överansträngning :(
ska ringa sjukgymnast i morgon...
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Förlossningsbindor hittar du på apoteket, de är mycket större än vanliga bindor och det kan behövas i början då man blöder mycket, på mig rann det längs benen vilket var grymt irriterande när man precis duschat!!! :-P men på mig avtog det ganska snabbt sen och då var det skönt med lite normala bindor.

Kl
Jag mitt slughuvud kunde i morse inte låta bli att försöka ge mig på att gå en liten sväng i skogen, jag saknar så att få komma ut och tyckte nu att en liten sväng går nog... Det var fel. Nu har jag hysteriskt ont och är sängliggande. Tror jag har lite värkar också men det är så svårt att känna skillnad när man har så ont hela tiden... Tänker att jag märker nog när det komme igång ordentligt... Vill hemskt gärna att bebis kommer snart!!!
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Hos oss fick man bindor på förlossningen/BB. Sen tog jag med mig några hem också, nu behövdes dom inte användas (använde dom kanske 2 nätter, för att inte råka bloda ner madrass o allt) så länge. Men vi låg juh på BB under 6 dagar och där använde jag dom flitigt.

Haha, jag har ett minne från BB med dom där bindorna. Kommer ihåg att jag skulle gå på toa, detta var kanske dag 2 eller nått. Sätter mig på toan och reser mig upp och sätter på mig dom fina nättrosorna och bindan (det var en mindre variant) och bara känner hur det forsar. Kollar mig omkring och det ser ut som värsta blodbadet hade inträffat :yuck::rofl:
Ringer på klockan, o sköterskan kommer och hjälper mig som var en aningen chockad...
Sen var jag jätte kinkig och använde bara den stora varianten av binda under hela BB. :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

*kl*

Visst var det någon som frågade om cravings för ett tag sedan?

Jag har fått en dille på MELON, det är så fruktansvärt gott, men inte vanlig vattenmelon, utan det ska vara Galiamelon, Cantaloupmelon, piel de sapo :d Det är så jäkla gott.

Förut var det ju fruktsallad, men nu så skulle jag kunna leva på melon. Sen om det är så jäkla bra för mitt blodsocker vet jag inte, men det måste juh vara bättre än att äta godis iaf :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag lever på (hårda) nektariner och morötter :)

Kl
Idag har vi haft barnkalas för yngsta dottern som fyller tre år den 9 sept. Eftersom jag är beräknad till den 7:e tänkte vi att det var bäst att passa på den här helgen så att det inte riskerade att krocka. Vi vill ju att hon ska få ha sitt kalas "ifred" utan att någon liten bebis snor all uppmärksamhet.
Så här har varit full rulle! Min man jobbade 7-18 i fredags, dygn lör-sön och sen åkte han och hämtade några skåp vi kunde få gratis (och behöver!) och var inte hemma förrän kl 10:40 i förmiddags. Kalaset skulle börja kl 13, och jag hade ju fått stå för alla förberedelser hela helgen med tankar och handling och bakning och städning samtidigt som båda barnen var hemma. Så man kan lugnt säga att jag har haft fullt upp och i förmiddags kände jag mig minst sagt stressad! Men fem i ett hoppade jag i klänningen och allt var i stort sett klart :)

Kalaset var väldigt lyckat med rolig "snörjakt" och en kiosk för mat och tårta, och Maja var mycket nöjd! Så nu känns det skönt att det är avklarat och lilla bebisen har fått fritt fram att komma ut nu. Fast det lär väl dröja, för nu känner jag inte så mkt längre. I går red jag en barbackatur på hästen i skogen där det är grymt jobbig terräng (mkt upp och ner) och det gick hur bra som helst och jag kände inget särskilt efteråt heller (brukar annars ha lite sammandragningar efter ridpassen). Helt galet att det går så bra, jag är ändå i v39!
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Tack för tipset, ska kolla det idag!

Freyja_Bus: Oj, och att du har sån koll att du vågar rida barbacka! Utan min cowhorsesadel hade jag inte ens hoppat upp på min trygga (enligt mig :p) häst! :D

Ni som är i "sluttampen" - har era busfrön fixerat sig än? Jag går in i v38 idag, men är fortfarande inte fixerat. Ska in till MVC idag för "rutinbesök", men kan slå vad om att det inte fixerat sig än.. På dagarna sjunker det neråt, men på nätterna kryper det upp igen. (Märks under alla toabesök, haha!)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Här är bebis inte helt fixerad, men enligt läkaren är det inte ovanligt att omföderskor inte blir fixerade på samma sätt som förstföderskor. Bebis har dock legat med huvudet åt rätt håll ett bra tag nu så jag känner mig förvisad om att hen nog ska hitta ut! ;)

Annars ägnar jag den här dagen åt att försöka styra upp det här med fk. Det krånglar mest hela tiden och jag är så less på skiten, jag fattar inte att det ska vara så jävla svårt! Är det fler än jag som har bekymmer, eller är jag ensam om att stånga mig blodig???:banghead::banghead:
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Våran har också legat med rumpelumpen uppåt ett tag, men när första paret i föräldragruppen fick förlösas med kejsarsnitt, då deras vänt på sig igen samma dag, så vågar jag inte ropa hej.. :P

Jag har skickat in papprena till FK om vad jag tjänar osv, resten hoppas jag ska lösa sig när det väl är dags.. :nailbiting: Det ser ju iaf ut som att man bara loggar in på sina sidor och registrerar när man ska vara föräldraledig...? Däremot har vi inte löst det helt med sambons 10 dagar - han borde väl också få skicka in papper på vad han tjänar för att de ska veta vad de ska betala ut?
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Bara för att jag gnällde om fk så ringde de nu och sa att de börjat ordna upp det hela... :p
Jag har ju inte bara föräldrapenning att bråka om, först har jag ju fått bråka om sjukpenning och nu om gravidpenning, de ligger hela tiden typ två månader efter, så ni kanske förstår att det sliter lite på min ekonomi... :meh:
Sen har jag ett barn till sen tidigare där jag måste ta ut föräldrapenning nu innan det brinner inne (gör väl det vid 8 år??) så tänkte kanske ta hennes penning först och spara andra barnets lite och då kanske kunna vara hemma längre också, men det är lite rörigt där med hur man kan göra när hon går i skolan och så, men som sagt, nu har de hört av sig, så nu ska det nog ordna upp sig! :) Och då slipper jag ha så ont i magen hela tiden också vilket är rätt trevligt... O_o:p
 
Sv: Höstföräldrar 2013

*lite kl*

Har gett pappren som ska in till fk till min arbetsgivare, han skulle hjälpa mig skicka in de uppgifter de behövde från honom. Hoppas han får tummen ur och gör det oxå :cautious:
Känns bara lite konstigt att de ska behöva de uppgifterna IGEN.
De har ju dom redan i.o.m att de andra barnen finns och behöver VABas för ibland. Sonen finns det även dagar kvar att ta ut på.
Jaja, de gillar väl lite extra pappersarbete kan jag tänka :p

Hoppas jag nu får reda på nästa gång jag är hos BM hur de planerar med snitt och så på mig.
Min andra arbetsgivare (gift par) är på och frågar hur länge jag planerar att gå kvar på jobbet, vilket jag förstår då det även ska planeras där, när tjejen som ska jobba för mig ska in osv.
Vi hade en tjej till som var tänkt att jobba extra vid behov men tyvärr gick hon bort nu i juli :cry:
Får se hur dom löser det, de får väl ta in någon ny och lära upp.

Nä nu ska jag ta en dusch innan jobbet och se om även min envisa huvudvärk som dök upp igår vill följa med duschvattnet ut i avloppet.

Ha en bra dag allihopa :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Ni som är i "sluttampen" - har era busfrön fixerat sig än? Jag går in i v38 idag, men är fortfarande inte fixerat. Ska in till MVC idag för "rutinbesök", men kan slå vad om att det inte fixerat sig än.. På dagarna sjunker det neråt, men på nätterna kryper det upp igen. (Märks under alla toabesök, haha!)

Jag väntar mitt andra barn (är i vecka 33) och vet vid närmare eftertanke inte om barnmorskan sagt att bebisen är fixerad. Men jag känner ju själv att den ligger långt ner och den ligger med huvudet neråt. Så jag känner mig inte så orolig.

Jag har också fått samma info som Jettan, att bebisar fixerar sig senare på omföderskor än förstföderskor.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

kl
Det låter som att det inte bara är jag som har lite problem med försäkringskassan. Många svordomar har fällts över den där hemsidan här hemma, så mycket kan jag säga ;)

Idag var det i alla fall dags för barnmorskebesök igen. Blodtrycket har sjunkit igen och är jättebra, bebis har placerat sig med rumpan upp och hjärtslagen gick på 144 slag (gissa om maken är mallig för att han gissade på 145?). Och nya barnmorskan verkade vettig.

Nu är det tre veckor till nästa besök hos bm, men nu börjar snart också föräldrakursen och psykoprofylaxkursen - så det blir säkert skoj!

Nu var det nog med babbel från min sida ;)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag har skickat in papprena till FK om vad jag tjänar osv, resten hoppas jag ska lösa sig när det väl är dags.. :nailbiting: Det ser ju iaf ut som att man bara loggar in på sina sidor och registrerar när man ska vara föräldraledig...? Däremot har vi inte löst det helt med sambons 10 dagar - han borde väl också få skicka in papper på vad han tjänar för att de ska veta vad de ska betala ut?

+ Jettan och Andromedae

Nej, jag blir också helt galen på försäkringskassan. Bara exakt allting är enligt deras mall så går det väl ok men så fort det är något extra att tänka på så krånglar det är min upplevelse.

Typ hur man ska göra för att skydda sin SGI mellan barn ett och två, hur man ansöker om VAB när man jobbar deltid och dessutom har 37,5 timmar som heltid på jobbet. Osv.

Dessutom är det väldigt otydlig information på hemsidan som dessutom är helt ologisk och informationen blir i vissa fall felvisande och helt förvirrande. Exempelvis under Kommande utbetalningar så syns bara utbetalningar som kommer att göras påföljande dag, inte de som kommer att göras om två dagar. Förutom barnbidraget, det syns längre tid innan. Suck.

Kommer inte ihåg vad pappan ska skicka in, men jag har för mig att det är viktigt att han ansöker samma dag som han vill vara ledig, alltså i de flesta fall samma dag som barnet föds. Tror inte man kan ansöka i efterhand.

Ring deras kundtjänst, de är faktiskt rätt snabba på att svara där. De finns också på facebook och svarar på frågor varje dag. Man kan mejla också men då tar det någon/några dagar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Höstföräldrar 2013

Vi hade inte så jätte mycket i storlek 56, jag sålde det mesta efter sonen och behöll endast de plagg som var ett minne (första kläderna på BB osv.)
Dessa vill jag heller inte använda till bäbisen i magen utan de ska bara få vara sonens.

Ni som har flera barn, tänker ni likadant eller spelar det ingen roll för er?

Nej vi har faktiskt tänkt att lilla syskonet ska få ha samma kläder som storebror, även kläder på BB. Storebror hade en jättefin rödrandig body från PoP och den ska småsyskonet också ha på BB. Den är så himla fin och dessutom var den dyyyr.... och då vill vi maximera användandet särskilt med tanke på att de precis som du skriver har de minsta storlekarna så kort tid.

Vi har nog faktiskt inte tänkt köpa något nytt, inte i förväg i alla fall.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Åååh, nu är det suuuupertidigt plus för mig, men jag chansar och startar tråden. Kanske får lite sällskap om ett tag får jag hoppas. :p...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
134 189
Senast: Roxer
·
  • Låst
Gravid - 1år Såg inte någon tråd för oss blivande höstföräldrar så jag tog mig friheten att skapa en. Fyll på listan! September 13 - Energi, andra...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
118 974
Senast: Emtherlia
·
  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande höstföräldrar 2014! Jag tänkte att jag kan starta tråden åt er så slipper ni andra jinxa något! Här kan ni som...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
122 369
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp