Höstföräldrar 2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstföräldrar 2013

Spännande om bebis snart är på väg!:) Låter nog som om din graviditet varit tillräckligt kämpig så det blir säkert skönt när bebben är på utsidan och din kropp får börja återhämta sig.

Sassiball: Jättefint babynest! Vi har inte tänkt skaffa något sådant men man vet ju aldrig, såg mysigt ut;)

Vår_vinter: Låter som en bra idé med städningen. Jag skulle vilja ha nån här som skulle tvätta alla golv och fönster riktigt ordentligt, känns som om man bara städat "på ytan" på sistone. Enligt hur stor yta du skriver att ert hus är så håller jag nog med om att 3 h låter optimistiskt, din uppskattning är förmodligen närmare sanningen.

Vimsan: Hoppas att du har återhämtat dig från din "stegolycka". Tur att det inte gick sämre iaf!

Zvinto: Kanske det blir en sommarbebis för dig nu då iaf:) Känns helt knäppt att folk i tråden ska börja få sina bebisar snart, kommer det inte alltid att fortsätta såhär?!O_o

Freya_bus: Oj så avundsjuk jag blir på dig som får rida ännu! Vi har fått ridbanan klar här hemma nu igår och det är outhärdligt att titta på det fina underlaget (och den feta hästen...) utan att få prova:meh:.
________________________________________________________________

Imorgon har jag fått tid för läkarbesök. Då skall det kollas så att ingenting har börjat hända i och med att jag fortfarande har mycket sammandragningar. Jag hoppas verkligen att läget är lugt. Skulle inte vilja bli sjukskriven, har så mycket ännu på jobbet som jag skulle vilja hinna få ordnat innan mammaledigheten... Visst, om det är någon fara för bebisen är det självklart att det blir sjukskrivning, önskar bara att pyret inte har några planer på att försöka komma för tidigt! Dessutom har jag hästarna hemma och då blir det en del krångel... Nåja, den dagen den sorgen:crazy: Jag har verkligen försökt ta det lugnt och undvika allt som triggar sammandragningarna på sistone så ni får hålla tummarna för att det är oskyldiga sammandragningar:D
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Behöver man en åkpåse? Vi hade nog tänkt ha lammskinn i vagnen, men man kanske behöver både och? Jag blev nämligen erbjuden att köpa en åkpåse som var tvådelad på något sätt så att man på våren/hösten kunde ha den tunnare fleecevarianten och på vintern använda dunvarianten. Men frågan är om den behövs om man har lammskinn? Skinn ska ju reglera sig efter kroppstemperaturen och borde alltså funka både höst, vinter och vår, eller?
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Vi har åkpåse och lammskinn. Vi har en voksi classic, man kan använda den som täcke oxå så den kommer nog användas. Vi har även en bärplatta till den, så man kan använda den som mjukloft. Perfekt vid ev. skoterfärder på våren.
Annars använde vi mest åkpåsen när sonen använde sittdelen, det var trångt i liggdelen.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

*kl*

Vi har varit och kollat på liten idag :) Allt såg bra ut, BM kunde tyvärr inte bekräfta om det var en tjej då den lilla vägrade sära på benen, men hon kunde inte se någon snopp iaf :D

Dock är det som befarat en stor tjej, hon väger idag cs 2200 gram, vet inte vad som är normalt men min app säger 1500 gram. Hon är dock jämn stor över hela kroppen. Fortsätter hon i den här takten kommer hon väga över 4000 gram, vilket dom inte vill.

Fick även ett "schema" för hur det kommer se ut framöver. Ska till min gamla BM om 2 v för de vanliga. Sen i v 35 ska jag på ett nytt UL o även göra ctg. Som jag uppfattade BM så om lillen växer så snabbt så kan det bli tal om att dom kommer diskutera igångsättning då, eller ja boka dag för det.
Sen blir det besök varje vecka, med nytt UL v 37 om inte den lilla blir utplockad tidigare.. Känns lite spännande, men herregud va snabbt det går. Den lille kan ju vara här snart o vi har hur mycket som helst att fixa innan dess :eek:
 
Sv: Höstföräldrar 2013

*Fyller tråden med lite inlägg, i väntan på karln som är på Jula :)*

Är super glad idag! Var med i en tävling för 1 år sedan, man skulle skicka in foton till kommunen, något som symboliserade kommunen. Så jag skickade in en bild men sen inte hört något mer om det.

MEN idag fick jag ett mail från ansvarig om att jag vunnit ett special pris för bästa foto i kategorin barn och utbildning! O det priset var på 2500 kr!!!! :eek::D Helt otroligt att en bild knäppt med mobilen lyckades vinna. Men sen är det ju oxå världens finaste kille på bilden!

Länk om någon vill se (bilden längst ner)http://www.berg.se/naringslivarbeteinflyttning/fotabergskommun2012/vinnareavspecialpriserna.4.7e23a9a613ee5278b8a2ce1.html

Har även varit o hämtat ut gravidboxen på barnenshus. Lite trist att ALLA kuponger gått ur datum bara. Låg dock en lapp i om att man skulle maila dom om ny kupong på pampers men de va ju flera så får väl fråga om dom oxå.

Har ni plockat ut någon eller tänkt göra?

Ska plocka ut på kronans droghandel o apoteksgruppen oxå :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag hämtade ut babybox på babyproffsen och det var flera kuponger som gått ut, men fanns en kupong kvar som funkar för blöjor så får bli den.

Vi har också varit och tittat på vår lilla tjej idag, är i v. 32 plus någonting kommer inte ihåg riktigt. Vi var inne för att moderkakan förut låg lite i vägen där bebis ska ut, men den hade dragit sig tillbaka och allt såg bra ut så det känns skönt :)

Ingen har sagt ett ord om hur stor bebisen väntas vara, jag räknar med drygt 3 kg, ligger precis på mittenkurvan på sfmåttet.

Fina bilder i tävlingen !
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag har inte plockat ut mina boxar än, men tänkt göra det. Men vad dåligt det låter att inte kupongerna är uppdaterade med datum som funkar.

KL
Har varit iväg på semester nu i en knapp vecka. Har varit skönt, men det funkar inte alls bra för mig nu att sitta på tåg och bil funkar ännu sämre, så nu blir det nog inte mycket mer resande förrän bäbis är ute. Får så ont i rygg och revben att jag inte vet var jag ska göra av mig. Kan bli lite jobbigt socialt också nu att sitta vid bord och snacka, när man hela tiden måste upp och röra sig, och allra helst vill lägga sig ner. Vet inte om det bara är att härda ut detta eller om det finns nåt jag kan göra, ska kolla med BM imorn, men tar gärna tips om nån har.

Ska på koll imorn alltså, blir väl det vanliga med kolla mått och hjärtljud, och kanske nåt stick.

Följer era partners med på kontrollerna? Jag tyckte det kändes viktigast att ha killen med första gångerna, och på ultraljud såklart. Men när jag förrförra gången sa "du får ju hänga med om du gärna vill, men du behöver inte för min skull" så verkade han besviken och han kom och mötte mig på mvc direkt när jag var klar och ville veta hur det gått med testerna. Så efter det har jag sagt att jag gärna vill ha honom med, och han verkar ta det för självklart. Vore ju en annan sak om han hade några viktiga förhinder, jobb eller annat. Men jag ser inga andra som har pappan med på varje besök, så jag undrar om bm tycker vi är konstiga. Gör såklart inget i så fall, jag är ju jätteglad att han är engagerad.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Följer era partners med på kontrollerna? Jag tyckte det kändes viktigast att ha killen med första gångerna, och på ultraljud såklart. Men när jag förrförra gången sa "du får ju hänga med om du gärna vill, men du behöver inte för min skull" så verkade han besviken och han kom och mötte mig på mvc direkt när jag var klar och ville veta hur det gått med testerna. Så efter det har jag sagt att jag gärna vill ha honom med, och han verkar ta det för självklart. Vore ju en annan sak om han hade några viktiga förhinder, jobb eller annat. Men jag ser inga andra som har pappan med på varje besök, så jag undrar om bm tycker vi är konstiga. Gör såklart inget i så fall, jag är ju jätteglad att han är engagerad.

Det gör min. Dock har jag fått uppfattningen om att det inte är särskilt vanligt, för typ alla barnmorskor vi har träffat (börjar bli ett par stycken nu :p) reagerar som "ååååh, vad söta ni är som kommer hit tillsammans!").
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Vi går inte tillsammans till BM eftersom sambon jobbar och det känns viktigare att han jobbar än att kollar när dom mäter min mage osv.:p Så var det förra gången med, han var med på inskrivningen då. Han är dock med på ultraljuden.
Även nu när vi ska gå på spec. mvc så kommer han inte följa med dom gångerna det är "vanliga" besök. Men jag vill ha med han vid ul i v 35, 37 o 39 (om nu inte barnet redan är ute då), eftersom det är då de viktiga besluten fattas osv. :)

Men konstigt tycker jag inte det är och garanterat inte BM heller. Hade han varit hemma så hade han också följt med.
Det är ju jätte bra att han är med, då får han ju känna sig lite mera delaktig. :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Min man har följt med på ultraljuden men inte till mvc. Tycker undersökningarna på mvc är ganska tråkiga och det händer ju inte så mycket.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Sambon var med vid inskrivning och ul. Fast han vill följa med o lyssna på hjärtat också. :)

Fick papper om föräldragrupp i dag. Fredag eftermiddagar x 4. Jag får fråga om det passar så att jag går tidigare då.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag fick frågan om föräldrargrupp när jag gjorde glykosbelastningen.
Tre tisdagar mellan 13:30-16:00
Inte nog med att man får ta ledigt om man vill vara med, jag hämtar på dagis kl 15 så det ställer också till det....
Har inte skrivit upp mig än, gick visserligen en för kortad version förra gången så det känns inte så nödvändigt.

Förresten, sen jag tog tag i mitt gnällande och varit mer ihärdig med motion och rörelse så har jag blivit piggare och mår mycket bättre. Försöker promenera varje dag 30-40 minuter och har hittat bra rutiner på jobbet (sitta/stå vid skrivbordet) så nu känns allt riktigt bra :)

Bara 10 veckor kvar och 12 kg upp sen inskrivningen.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Fördelen för mig är väl att det är just fredagar för då kan jag förbereda under veckan, räknar däremot inte mede att jag ska kunna åka varje gång.
Vi får väl se hur det går :).
Här erbjuds man plats redan vid inskrivningen, sen frågade min bm sist också men det har nog att göra med hennes allmänna förvirring över vad hon ska prata om och inte...

I natt har jag sovit som en kratta. Det har gjort så ont i höfter och ljumskar så jag har vaknat varje gång jag försökt vända mig. Förhoppningsvis var det bara något tillfälligt efter gårdagens konstanta klättrande upp och ner i traktorer...
 
Sv: Höstföräldrar 2013

KL och nyfiken fråga från en som ska börja "producera" nästa sommar.
Hur fungerar det med de här kurserna\föräldragrupp, kan arbetsgivaren neka en att få ledigt för att gå även om det är första barnet?
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Känns lite spännande, men herregud va snabbt det går. Den lille kan ju vara här snart o vi har hur mycket som helst att fixa innan dess :eek:

Nog går tiden snabbt - ibland! Jag har bara tre veckor kvar och kan meddela att tiden kryyyyyyper fram nu!!
Det som inte är färdigt innan, kan fixas efteråt.. I Thailand förbereder dom INGENTING innan, för det betyder otur. Så ta det du lugnt och låt det som inte blir klart vänta till efter.. :D

hljomalind: Min sambo har varit med vid de viktiga kontrollerna, typ inskrivning, vårt enda UL samt nu senast när vi sammanfattade graviditeten och pratade om förlossningen. Lyssna på hjärtat, ta blodtryck och mäta mage är ju inte så jäkla upphetsande mer än första gången.. :meh:

Tramptass: Gissar att du också tillhör Västra Skaraborg - vi har gått fyra gånger på föräldragrupp och det har gett sååå mycket! Vi hamna i en toppengrupp där alla är öppna och pratar för fullt, och vi har haft bra barnmorskor som pratat om förlossning, avslappning, amning osv.. Guld värt!


Jag får nog erkänna att jag varit lite off i tråden; jag tycker det är för mycket gnäll och "vardagsprat".. Och att det är det överlag på Föräldrasidan. Hade hoppats man kunde komma med funderingar och frågor då vi "alla" är hyfsat lika i graviditeten, men det känns mer som en "idag har jag plockat ur diskmaskinen och det var sååå jobbigt-tråd"...
Förlåt, jag var bara tvungen att få ur mina känslor och jag hoppas ingen tar det personligt. (Och ja, jag kan undvika att gå in här, meeeeen.... :o)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Vår_vinter: Tack för input! Jag sa att vi skulle titta på åkpåsen när vi hämtar vagnen så får vi se vad vi bestämmer oss för.

sassiball: Hur, var, när hämtar man ut babyboxar? Knatar man bara in på t.ex. Barnens Hus och ber om en?

hjolmalind: Pojkvännen var med vid båda ul, men inte på inskrivningen eller senaste besöket. Han jobbar ju i Sörmland och jag går på MVC i Sthlm, så det tar lång tid för honom att ta sig dit = måste ta ganska många timmar ledigt för en halvtimmes BM-besök. Nu är det ju ändå bara rutinkontroller och det är väl inte så spännande att se mig få blodtrycket mätt och bli stucken i fingret. :p Han missar förvisso hjärtljuden, vilket han tycker är lite tråkigt.

Allmänt: Nu har jag missat något igen. Föräldragrupp, vad är det? Vi har möjlighet att anmäla oss till föräldrautbildning vid Huddinge Sjukhus som är två tillfällen à 2,5 h. Första tillfället går igenom "anatomi, förlossningsstart, förlossningens olika skeden samt smärtlindring mm" medan den andra handlar om amning, föräldraskapet etc. Är det samma sak som föräldragrupp?

Segelflygarinna: Jag gillar den tahiländska devisen måste jag säga! :D Jag kör ganska mycket efter den. Jag känner det som att jag har noll koll för det mesta och vi har som sagt inte förberett mycket.

Tråkigt om du inte trivs i tråden, jag tyckte i början att det inte var så mycket feedback på frågor och sådant utan mest rapporter (dvs mer monolog än dialog) men tycker att det har blivit mycket bättre. Tycker nog att det är ganska opladdrigt jämfört med många andra årstidstrådar! :D
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag tyckte det var så i.början men har blivit bättre. När det ställdes frågor så var det ingen.som svarade på dom och det var som Jozze skrev, ingen dialog utan kändes mer som en "blogg" med massor av bloggare. Ty

Men det har blivit bättre iaf.

Ställ frågor osv så kanske det blir bättre, tråden blir till vad man själv vill att den ska bli :p
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Vår_vinter: Tack för input! Jag sa att vi skulle titta på åkpåsen när vi hämtar vagnen så får vi se vad vi bestämmer oss för.

sassiball: Hur, var, när hämtar man ut babyboxar? Knatar man bara in på t.ex. Barnens Hus och ber om en?


Svarar även om.de inte va till mig :)

För pampersboxen måste man gå in på babybox.se

Likadant för apoteksgruppen, ktonans droghandel, alltförföräldrar har oxå ett litet paket, gillar man MAM på facebook får man en gratis napp, tror.det var likadant på weleda.

kommer inte på några fler :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Det där måste jag genast undersöka! Älskar gratis saker, fick två påsar på mvc sist och tycker det är så spännande att kika i dem sen när man är ensam och har tråkigt! :-P

Jag tycker tråden har varit kanon, jag tillhör väl en av dem som gnällt en del, men för mig har det varit otroligt skönt att få prata av sig om det som varit jobbigt, vilket blivit en del då jag dragits med besvär sen i maj! För mig har tråden varit en ventil och jag är glad och tacksam att den funnits. Och visst har man ändå kunnat diskutera andra saker också???
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Åååh, nu är det suuuupertidigt plus för mig, men jag chansar och startar tråden. Kanske får lite sällskap om ett tag får jag hoppas. :p...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
134 188
Senast: Roxer
·
  • Låst
Gravid - 1år Såg inte någon tråd för oss blivande höstföräldrar så jag tog mig friheten att skapa en. Fyll på listan! September 13 - Energi, andra...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
118 974
Senast: Emtherlia
·
  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande höstföräldrar 2014! Jag tänkte att jag kan starta tråden åt er så slipper ni andra jinxa något! Här kan ni som...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
122 369
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp