Höstföräldrar 2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstföräldrar 2013

Följer era partners med på kontrollerna? Jag tyckte det kändes viktigast att ha killen med första gångerna, och på ultraljud såklart. Men när jag förrförra gången sa "du får ju hänga med om du gärna vill, men du behöver inte för min skull" så verkade han besviken och han kom och mötte mig på mvc direkt när jag var klar och ville veta hur det gått med testerna. Så efter det har jag sagt att jag gärna vill ha honom med, och han verkar ta det för självklart. Vore ju en annan sak om han hade några viktiga förhinder, jobb eller annat. Men jag ser inga andra som har pappan med på varje besök, så jag undrar om bm tycker vi är konstiga. Gör såklart inget i så fall, jag är ju jätteglad att han är engagerad.

Förra gången var min sambo med på många av kontrollerna, särskilt i början. Men då jobbade han närmre stan, nu jobbar han ute i förorten och har helt enkelt inte tid att åka in.

Men han har varit på med på KUB-ultraljudet och rutinultraljudet i v. 18. Förra veckan gjorde jag ett tillväxtultraljud och det var han inte med på.

Men han vill att jag berättar väldigt detaljerat vad vi pratat om och vad alla undersökningar visar.

En av mina närmsta kompisar väntar också sitt andra barn och hennes pojkvän är med på undersökningarna. Men han jobbar också närmre hennes MVC.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

*kl*

FK ja... Har en nära släkting som arbetat där som suckade och sa "stackars dig" när hen fick höra att jag väntade barn och skulle ha med dessa att göra.
Jag har jobbat med FA-skattsedel i flera år och är sedan nyligen delägare i ett hb. :D
Varför göra det enkelt med papperna som ska fyllas i? ;)

Fast just nu känns fk som en baggis att hantera efter dagens gliringar från svärmor som ska tycka och veta och ha åsikter om ALLT... :banghead::banghead::banghead:
 
Sv: Höstföräldrar 2013

*delvis kl*

Jag har faktiskt bara BRA erfarenheter av FK. Allt gick smidigt och bra när jag var föräldraledig med sonen, rätt SGI och pengarna kom alltid tid utan krångel.

Sökte FP varje månad och det var aldrig något strul. Har heller inte haft problem vid sjukskrivning innan förra graviditeten.

Så det behöver inte strula utan kan gå helt smärtfritt (vilket det gör för dom flesta ):)

Jag förväntar mig att det kommer strula denna gång eftersom jag är timvikarie/arbetslös/varit föräldraledig/studerat osvosv. Så innan dom fastställt min SGI så antar jag att det blir problem. Jag skulle vara överlycklig om jag får SGI efter det jag jobbat nu (så länge det överstiger det jag hade tidigare), annars är jag nöjd med den jag hade sist.

Jag ringde dock FK för att fråga dom hur det gick med uträkningen av min SGI. Den var inte påbörjad, men hon skulle lägga ett ärende om att dom skulle skynda på det. Jag tror vad jag vill om det, men hade varit skönt och fått det klart så man slipper hålla på med det också sen :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Kl

Angående fixerad bebis... Min första dotter fixerade sig redan i v 29-30, min andra dotter var fixerad från v 35 men blev ruckbar igen någon vecka innan förlossningen och var så även när vi kom in. Den lilla rackarn i magen är inte fixerad ännu, inte ens ruckbar, utan fortfarande rörlig. Har dock legat med huvudet ner sen v 28. Bm tror inte att hon kommer fixera sig, utan hon sjunker nog ner precis när det är dags.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Mina pengar har också nästan alltid kommit i tid, just den detaljen bryr jag mig inte så mycket om. Hela min ekonomi hänger inte på om jag får pengarna några dagar senare än beräknat. Jag skulle aldrig få för mig att gnälla på en sån sak. Men jag tycker informationen främst på hemsidan är så sjukt dålig. Ofta sitter jag och letar hur länge som helst utan att hitta vad jag letar efter eller så hittar jag bara information som är otydlig och ofullständig, så till slut måste jag ändå ringa kundtjänst. Och ofta får jag olika information av olika handläggare. De flesta jag känner tycker faktiskt att det är rätt jobbigt och då skulle jag nog ändå säga att jag och mina vänner och kollegor är normalbegåvade.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Min gjorde en långsam kullerbytta idag vid lunch - kände och såg hur huvudet åkte uppåt och rumpan neråt. Fullt party fram tills jag kom till MVC vid 14, och då var det rättvändt igen! Busunge!
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Mitt största problem med försäkringskassan just nu är att oavsett när jag ringer till dem så är tydligen "den som ska ha hand om det ärendet" inte där :p

Jag befinner mig ju i den fina situationen att jag faktiskt inte har någon arbetsgivare (gick direkt från gymnasiet till universitetet, har tidigare bara jobbat några ströjobb så jag har ju ingen SGI). Det går av någon anledning inte att föra in i ansökan automatiskt, så jag måste få tag på rätt person som kan hjälpa mig.

kl
Jag vet att vi har avhandlat det här tidigare, men jag funderar fortfarande på det ...
Om det för er stod mellan att köpa en begagnad "märkesvagn" eller att köpa en ny "budgetvagn", vad skulle ni satsa på?
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Ang vagn: Åk iväg och känn på vagnen är mitt råd!

Vi valde att köpa en budgetvagn. Tako. Kostar runt 5000 kr (liggdel, sittdel samt babyskydd ingår), men letade sedan upp en butik i polen vilket gav oss ett slutpris på 3500 kr. Vi är otroligt nöjda med vår vagn! Kommer lätt köpa en likadan om där dyker upp fler barn senare. :)

Men, alla vagnar är olika, så känna på dem tycker jag är ett måste. Vare sig det är en budget eller märkesvagn :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Ja se där, du avviker ytte pytte från FKs mall och då går det inte att ansöka utan expertinblandning. Kundvänligt till tusen.

Ang vagn så köpte vi en ny crescent (budget alltså) och vi är inte jättenöjda. Den känns inte helt 100 vad gäller kvalitéten. I backspegeln är vi överens om att vi hellre skulle köpt en bättre begagnad Kronan.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Det beror på vilken budget vagn,vad räknas till budgetvagn? och vad är märkesvagn? ;)

Har du tänkt köpa en kombivagn (både ligg och sittdel) så skulle jag satsa på en billigare och inte köpa en ny.
Oftast vill man ha en mindre vagn sen när barnet blir större, kombivagnarna är så fasligt otympliga och tunga.

Men jag skulle inte köpa en budgetvagn som jag inte fått klämma och känna på innan. Många är plastiga och känns inte bra alls.
Sen skulle jag INTE köpa paket där babyskydd ingår (T,ex Tako), oftast är det budget babyskydd där inga tester går att hitta och inget märke. Jag vill iaf gärna veta vad det är jag köper och läsa tester om dom osv. Tako säljs av dinbarnvagn.se som många varnar för också...

Sen akta dig för nowalex vagnarna, dom är återkallade.

Vi köpte en begagnad Emmaljunga duo edge. Den kommer antagligen användas här hemma, sen har vi en babyjogger city elite där vi köpt en liggdel till. :)

Ja, gå efter vad som känns rätt för er... Alla har vi olika krav osv. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Höstföräldrar 2013

Ang vagn så köpte vi en ny crescent (budget alltså) och vi är inte jättenöjda. Den känns inte helt 100 vad gäller kvalitéten. I backspegeln är vi överens om att vi hellre skulle köpt en bättre begagnad Kronan.

Crescent är ju budget om jämför mot Emmaljunga, Bugaboo mm. Men dom är ju inte direkt billiga dom heller. Crescent Classic ligger ju på runt 6000 kr ny.

Men sen är det helt sjuka priser på barnvagnar.

Jag skulle fundera en och två gånger om vagnen är billig och av icke speciellt känt märke. :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Vi åkte till en affär som sålde barnvagnar och fick en genomgång på de olika sorters vagnarna, och visste rätt snart att vi ville ha en Duo-vagn. Och innan vi gick därifrån sa vi att vi skulle ha en Emmaljunga Edge Duo!
Sen satte vi oss och vänta tills "rätt" dök upp på blocket! Sparade 5000kr, den är använd till ett barn och är jättefin!

Fick även en Cango Kombi av en kollega, och nja - den känns riktigt instabil! De hade haft den till ett barn innan. Tänkte ställa den hos svärföräldrarna (40 mil bort) så vi slipper släpa på vagn när vi åker dit, men den känns inte lika säker som Emmaljungan.

Efter att ha läst tester fram och tillbaka, så kan jag bara råda dig till att köpa en begagnad "dyrare märkesvagn"! Men undersök dom ordentligt! :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Till er som har barnvagnserfarenhet undrar jag lite vad som kan vara "faran" med att köpa billigare icke-märkesvagn? På vilket sätt kan de vara instabila och dåliga och hur vet man det?

Vi har två rejäla vagnar som har både sitt/liggdel. En fick vi av grannen, en ropade vi in på auktion för en tjuga. Tänkte att vi provar väl sen vilken vi trivs bäst med. Båda är vagnar med udda märke som jag inte lyckats googla nån info om, i den ena ligger ett köpekvitto och den kostade 3000 för ett antal år sen. Båda ser fräscha och stadiga ut, men undrar alltså om det är nåt speciellt man ska passa sig för?
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Risken är att dels är den inte lika stabil, håller inte lika bra, risk för kläm-o skärskador på utstickande delar mm. Man kan känna på hävkraften att det känns annorlunda, men man måste nästan jämföra med en märkesvagn. Dom har ju inte gått genom lika hårda tester som märkesvagnarna. Sen är kvaliteen på tyg osv annorlunda.
Jag tänker som så, om märkesvagnarna får fel på test så undr se r kag hur måmga en billigare vagn skulle få.


Vad heter vagnarna du inte hittar någon info om? Kolla så den inte ser ut som en nowalex, googla.s ser du, dom är återkallade.

Viktigt är att kolla så alla säkerhetsdetaljer är hela, bromsen, sen när man fäller upp vagnen brukar dt finns en spärr man ska sätta för så inte vagnen går att fälla av misstag, så allt ser helt ut, handtaget framförallt dom med justerbart, så textilen inte är mögligt (vilket är vanligt)
.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

halvt kl
Tack för alla tankar om vagn! Det låter som att ni funderar lite åt samma håll som jag. Formuleringen "märke" och "budget" var lite svävande med mening - mest för att jag faktiskt inte är så insatt i barnvagnsdjungeln att jag har någon riktig aning om vad som finns :D

Vidare fråga när det kommer till barnvagn. Är det någon av er som har stor längdskillnad på er själva och er partner? Maken här är nämligen 1,90, medan jag bara är 1,61. Jag antar att sådant kan påverka till hur bekväm vagnen blir att köra? Ställbart handtag bör nästan vara ett måste?

(Och försäkringskasserelaterat kan jag glatt upplysa om att jag nu fått tag på rätt människa som t o m hjälpte mig att lösa mitt problem över telefon, så det behövdes inte ens en blankett!)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Själv är man en riktig barnvagnsnörd, som har ganska bra koll på vagnarna och själv äger tre vagnar (hade en 4e tills för 3 v sen). :D Skulle gärna köpt mig en till vagn, men sambon får spader på mig, så får avvakta och se :p

Ställbart handtag är nästan ett krav om det skiljer så mycket i längd, nu har de flesta vagnarna det.

Sen kan det vara en idé att din sambo är med och provar vagnen, många slår i bakdäcken när dom går.

Om du googlar på barnvagnsblogg så finns det en jätte bra blogg med massa recensioner om vagnar, då kan du få en hummm om vad ni är ute efter iaf.

Sen ska ni köpa en ny vagn så är det 12 v leveranstid på många ställen. Kolla annars på nätet, det finns utländska sidor som säljer nya vagnar mycket billigare.

Fundera även på hur ni bor och vad ni kommer använda vagnen till. Kommer ni gå mycket på stan och i affärer så rekommenderar jag rörliga framdäck, antingen tre hjuling eller fyrhjuling. Men dom ska vara låsbara (och enkel att låsa), annars är dom värdelösa i snö. Sen att trehjulingen känns stabil.

Bor ni där det är mycket snö/grusvägar/terräng så tänk på att större däck är bättre än mindre, sen om dom är rörliga eller inte spelar ingen roll så länge dom går att låsa i rakt läge :)

Fråga om det är något du undrar över någon speciell vagn, så ska jag se om jag kan hjälpa dig. Har en del på lager som jag absolut inte skulle rekommendera (b.la. Teutonia Spirit S3)
 
Senast ändrad:
Sv: Höstföräldrar 2013

KL

Hej på er! Nu är jag här och gnäller igen...:o men jag är faktiskt lite bekymrad, jag mår dåligt, mår illa och har halsbränna (vilket jag vet att man kan få som gravid) men jag känner mig också febrig av och till och är väldigt trött... ska till mvc i morrn så jag får väl fråga då om jag bör oroa mig, men tänkte att någon här kanske kunde säga nåt klokt?

Annars är det grymt jobbigt nu och jag vill bara att bebis ska komma NU!!!! Inte blev det ju bättre av att läkaren gav mig falska förhoppningar om att bebis faktiskt skulle komma heller... :meh: Nå, ja, stå ut till den andre ska jag väl klara, då kommer det sättas ett definitivt datum.

Hoppas ni andra har det lite bättre! Kram:)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Fråga om det är något du undrar över någon speciell vagn, så ska jag se om jag kan hjälpa dig. Har en del på lager som jag absolut inte skulle rekommendera (b.la. Teutonia Spirit S3)
Men nej! Det är ju precis en sådan jag ska få av kollegan. Varför rekommenderar du inte den?
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag tycker den är otroligt ostabil, jag vet MÅNGA som vagnarna har vält för, både med skötväska på handtaget och utan.
Nu ska man inte hänga skötväska på handtaget just pga risken att den välter, men denna har som sagt vält av att barnet lutat sig för långt fram i en svag nerförsbacke. Vält åt sidan pga barnet lutat sig åt sidan. Så man får ALDRIG släppa handtaget om den när barnet är större. Även när man snodde runt med vagnen i lite högre hastighet så lättar den.
Jag upplever den som trång (nu är ju det ett senare bekymmer eftersom det är till en nyfödd), sittdelen. Jag har ingen erfarenhet av liggdelen.

Den var jobbig att köra, kunde inte köra den med en hand som jag gör med våran vilket är ett måste när man har hund.

Fördelen är att den har vändbar sits och handbroms (tror alla har det), det är den enda fördelar jag hittat :o

Tre hjulingar är lite mera ostabila än de med fyra hjul av förklarliga skäl. Nu tycker jag att våran babyjogger city elite inte är ett dugg ostabil om man jämför med spirit S3. Vår son klättrar och klänger i den och den har ALDRIG vält för oss eller varit i närheten.

Men den funkar säkert helt okej med liggdel, och så länge du inte hänger något på handtaget som är tyngre än en jacka. Sen skulle jag byta vagn när barnet blir äldre.

Om du googlar så hittar du ganska många med samma erfarenheter, men även folk med positiva erfarenheter.

Så får du den gratis, tacka och ta emot. Känn dig för, är ni inte nöjda så kan ni ju alltid leta efter en ny när det är dags för sittvagn. Men ha det i bakhuvudet att den är ostabil. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Åååh, nu är det suuuupertidigt plus för mig, men jag chansar och startar tråden. Kanske får lite sällskap om ett tag får jag hoppas. :p...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
134 191
Senast: Roxer
·
  • Låst
Gravid - 1år Såg inte någon tråd för oss blivande höstföräldrar så jag tog mig friheten att skapa en. Fyll på listan! September 13 - Energi, andra...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
118 976
Senast: Emtherlia
·
  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande höstföräldrar 2014! Jag tänkte att jag kan starta tråden åt er så slipper ni andra jinxa något! Här kan ni som...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
122 371
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Hönstråden II
  • Kroniskt sjuk och hund

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Lerig hage

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp