Horsereality XIII

Kan vi inte göra en sammanställning på buke AT rabicano och känna bärare? Så vi får en lista att spara. Jag har försökt bokmärk alla jag sett här i tråden, men det känns som jag missat någon. :) om ni tycker det är en bra idé så kan ni väl kopiera och skriva in era egna hingstar. Jag har en ny på listan, en Aitch avkomma med synlig rabicano.

Hos Trott:
https://www.horsereality.com/horses/795693/y-Shambanya-rabicano
https://www.horsereality.com/horses/907823/y-Sharikat-rabicano

Jag har ju tänkt ett tag att vi borde ha en Buke Studbook eftersom det är lätt att glömma bort vem som har vilka hingstar osv. Tex vilka som testas för rabicano för AT.
Kopierade Noukies spreadsheet och fixade om lite granna:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1Q8YoxMbr9vyAl_RZcqPOSw0dTfxaiY7REfaIiT0UE-Y/edit?usp=sharing

Innan jag gör så mycket mer, är detta något ni vill ha/kommer använda? Är det något i dokument jag ska lägga till/ta bort?

Jag tänker mig att det ska vara så lite jobb som möjligt att lägga in men ändå relevant information för alla.
Det man behöver göra idag är att kopiera breeders advice och confo till "Paste your horse"-taben. Kopiera outcome för confo och GP till rätt ställe i fliken för respektive ras. Dokumentet räknar sedan ut antal VG, score, gren-GP och gren-averages (inkluderar confo). Resterande typ life#, namn, färg osv behöver man fylla i själv (dock ej länk för det gör den automatiskt).

Tanken är sedan att det går att filtrera om och söka på tex gren-GP, confo, färg (rabicano för AT bla) osv osv.

Det jag funderar på som kanske ska tas bort för att göra dokumentet ännu lättare att fylla i/överskådligt är stamtavla, predicates och generation (dock kanske relevant för de som avlar för NIB?). Vad tycker ni?

Jag har ju tänkt ett tag att vi borde ha en Buke Studbook eftersom det är lätt att glömma bort vem som har vilka hingstar osv. Tex vilka som testas för rabicano för AT.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1Q8YoxMbr9vyAl_RZcqPOSw0dTfxaiY7REfaIiT0UE-Y/edit?usp=sharing

Innan jag gör så mycket mer, är detta något ni vill ha/kommer använda? Är det något i dokument jag ska lägga till/ta bort?

Jag tänker mig att det ska vara så lite jobb som möjligt att lägga in men ändå relevant information för alla.
Det man behöver göra idag är att kopiera breeders advice och confo till "Paste your horse"-taben. Kopiera outcome för confo och GP till rätt ställe i fliken för respektive ras. Dokumentet räknar sedan ut antal VG, score, gren-GP och gren-averages (inkluderar confo). Resterande typ life#, namn, färg osv behöver man fylla i själv (dock ej länk för det gör den automatiskt).

Tanken är sedan att det går att filtrera om och söka på tex gren-GP, confo, färg (rabicano för AT bla) osv osv.

Det jag funderar på som kanske ska tas bort för att göra dokumentet ännu lättare att fylla i/överskådligt är stamtavla, predicates och generation (dock kanske relevant för de som avlar för NIB?). Vad tycker ni?
Generellt sett en bra idé! :) Mitt ”enda” problem är att det inte verkar funka från i-paddan, och jag är datorlös... :arghh:

Var nog lite snabb med att skriva innan jag testat med att lägga in häst själv för det verkar inte riktigt funka som det ska. Återkommer :laugh:

Generellt sett en bra idé! :) Mitt ”enda” problem är att det inte verkar funka från i-paddan, och jag är datorlös... :arghh:
Aj då, inte så litet problem. Finns det något annat sätt? Jag har tex ingen erfarenhet av awesome-table och det tycker jag dessutom är rätt krångligt att lägga in i.

Aj då, inte så litet problem. Finns det något annat sätt? Jag har tex ingen erfarenhet av awesome-table och det tycker jag dessutom är rätt krångligt att lägga in i.
Ingen aning faktiskt... Ska ta och kolla runt lite om jag lyckas sedan. (Gnällvarning: har sovit hela tre timmar inatt och känner mig inte speciellt klipsk. :p) Kanske finns det nåt annat grejs att öppna dokumentet med så att det går att använda. Jag har ju ett par hingstar som gärna vill vara med där. :D

Ingen aning faktiskt... Ska ta och kolla runt lite om jag lyckas sedan. (Gnällvarning: har sovit hela tre timmar inatt och känner mig inte speciellt klipsk. :p) Kanske finns det nåt annat grejs att öppna dokumentet med så att det går att använda. Jag har ju ett par hingstar som gärna vill vara med där. :D
Nu verkar det fungera i alla fall!
(behövde bara uppdatera av någon anledning)

Vi kan ju hjälpa dig lägga in annars om det bara är för dig det strular (du har så många hingstar bara :rofl:)

Senast ändrad:
Hittade Google Sheet-appen, men då måste jag sälja min själ till Google. Det undviker jag helst om det går. Någon som vet om det finns något alternativ?
Med vänlig hälsning, Teknikanalfabeten

Övriga får gärna kommentera vad ni tycker och tänker. :)
Lägga till/ta bort, bra/dåligt? Något som är krångligt/oklart? Kommer ni använda (både lägga in egna hingstar och leta hingstar)? (är ju ingen mening om bara några få använder :) ) Fungerar det för er?

Om ni vill lägga upp fler raser är det bara att duplicera en befintlig flik men vill gärna avvakta med det tills att vi är nöjda med innehållet (behöver manuellt ändra resten av flikarna annars).

Länken igen:
https://docs.google.com/spreadsheet...POSw0dTfxaiY7REfaIiT0UE-Y/edit#gid=2146032453

Lägga till/ta bort, bra/dåligt? Något som är krångligt/oklart? Kommer ni använda (både lägga in egna hingstar och leta hingstar)? (är ju ingen mening om bara några få använder :) ) Fungerar det för er?

Om ni vill lägga upp fler raser är det bara att duplicera en befintlig flik men vill gärna avvakta med det tills att vi är nöjda med innehållet (behöver manuellt ändra resten av flikarna annars).

Länken igen:
https://docs.google.com/spreadsheet...POSw0dTfxaiY7REfaIiT0UE-Y/edit#gid=2146032453
Tycker det är en bra ide :) Jag sitter i princip alltid med mobilen, så kanske blir lite svårt att lägga in, men om någon annan kan lägga in mina så vore det snällt :)

Har inte hunnit kika än men låter som en toppengrej! Det är meckigt att gå igenom allas profiler i jakt på hingstar och alltid missar man någon.

Länken igen:

Jag tycker det är en bra idé! Skulle definitivt använda!

Provade lägga in en av mina AT, fungerar bra!

Tänkte när man lägger in stammen bara, du har skrivit Aphodiini på "u" och sedan mammans stam på "e", kanske ska byta plats på dem, det är nog mer naturligt för oss att säga pappan först?

Senast ändrad:
Vad roligt!

Jag är borta en del under dagen så om alla har möjlighet att kika och kommentera ev ändringar idag så försöker jag fixa dessa ikväll/imorgon så kan man sedan börja lägga in hingstar.
Om ni börjar lägga in hingstar idag, tänk på att man kan behöva uppdatera beroende ev ändringar eller ej.

Kommentera gärna huruvida ni tycker stamtavla, predicates och gen ska vara med eller ej.

Jag har gärna med mer info om stammen, sedan kan det ju vara frivilligt att fylla i eller inte beroende på om man orkar.

Jag tänker t.ex om man förutom pappan och mamman även kan fylla i alla foundationhästar som finns i varje generation?

På några av mina hade det t.ex. sett ut

euGen2Gen3Gen4Gen5Gen6Gen7Gen8
ArsenicTülay-Tanay, Yadigar, Giray, Elcin, Yunus, TahireGökhan, Irmak, Yunus, Günay-
HeimdallSazly-Sinok, Derya, Tanay, Yaren, Yilmaz, SahureGiray, Elcin, Kaltaman, Altin-
Rythm DancerYirmiGökhan, IrmakDealdir, Aytac, Munir, Yadigar
TemelÝigrencTacettin, MelekDealdir, Aytac, Bünyamin, Yonca

Jag har gärna med mer info om stammen, sedan kan det ju vara frivilligt att fylla i eller inte beroende på om man orkar.

Jag tänker t.ex om man förutom pappan och mamman även kan fylla i alla foundationhästar som finns i varje generation?
Helt ok för mig MEN bara om det är helt frivilligt. Jag kommer aldrig fylla i något sådant då det är alldeles för mycket jobb. Detta är en orsak till att jag inte kommer fylla i hingstar i knabbarnas stambok i framtiden. Där krävs alla foundationhästar som finns i stamtavlan och jag har inte mitt liv till det.

@Murray låter bra med dokument. Bara kollat lite snabbt nu när jag tog en kisspaus på min färd ner till Skåne 😅 kollar mer noggrant senare, och försöker lägga in. Jag testar från mobilen och ser hur det går :)

Liknande trådar

IT & mobiler horsereality.com är ett webbaserat hästspel som påminner om Howrse, men är mycket mer realistiskt. Det handlar om att föda upp, träna...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
13 884
Senast: Iamia
·
  • Låst
IT & mobiler horsereality.com är ett webbaserat hästspel som påminner om Howrse, men är mycket mer realistiskt. Det handlar om att föda upp, träna...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
69 140
Senast: Laa
·
  • Låst
101 102 103
Svar
2 054
· Visningar
64 638
Senast: liwhoj
·
  • Låst
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
68 225
Senast: Laa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka