Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Generellt sett en bra idé!Jag har ju tänkt ett tag att vi borde ha en Buke Studbook eftersom det är lätt att glömma bort vem som har vilka hingstar osv. Tex vilka som testas för rabicano för AT.
Kopierade Noukies spreadsheet och fixade om lite granna:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1Q8YoxMbr9vyAl_RZcqPOSw0dTfxaiY7REfaIiT0UE-Y/edit?usp=sharing
Innan jag gör så mycket mer, är detta något ni vill ha/kommer använda? Är det något i dokument jag ska lägga till/ta bort?
Jag tänker mig att det ska vara så lite jobb som möjligt att lägga in men ändå relevant information för alla.
Det man behöver göra idag är att kopiera breeders advice och confo till "Paste your horse"-taben. Kopiera outcome för confo och GP till rätt ställe i fliken för respektive ras. Dokumentet räknar sedan ut antal VG, score, gren-GP och gren-averages (inkluderar confo). Resterande typ life#, namn, färg osv behöver man fylla i själv (dock ej länk för det gör den automatiskt).
Tanken är sedan att det går att filtrera om och söka på tex gren-GP, confo, färg (rabicano för AT bla) osv osv.
Det jag funderar på som kanske ska tas bort för att göra dokumentet ännu lättare att fylla i/överskådligt är stamtavla, predicates och generation (dock kanske relevant för de som avlar för NIB?). Vad tycker ni?
Var nog lite snabb med att skriva innan jag testat med att lägga in häst själv för det verkar inte riktigt funka som det ska. ÅterkommerJag har ju tänkt ett tag att vi borde ha en Buke Studbook eftersom det är lätt att glömma bort vem som har vilka hingstar osv. Tex vilka som testas för rabicano för AT.
Kopierade Noukies spreadsheet och fixade om lite granna:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1Q8YoxMbr9vyAl_RZcqPOSw0dTfxaiY7REfaIiT0UE-Y/edit?usp=sharing
Innan jag gör så mycket mer, är detta något ni vill ha/kommer använda? Är det något i dokument jag ska lägga till/ta bort?
Jag tänker mig att det ska vara så lite jobb som möjligt att lägga in men ändå relevant information för alla.
Det man behöver göra idag är att kopiera breeders advice och confo till "Paste your horse"-taben. Kopiera outcome för confo och GP till rätt ställe i fliken för respektive ras. Dokumentet räknar sedan ut antal VG, score, gren-GP och gren-averages (inkluderar confo). Resterande typ life#, namn, färg osv behöver man fylla i själv (dock ej länk för det gör den automatiskt).
Tanken är sedan att det går att filtrera om och söka på tex gren-GP, confo, färg (rabicano för AT bla) osv osv.
Det jag funderar på som kanske ska tas bort för att göra dokumentet ännu lättare att fylla i/överskådligt är stamtavla, predicates och generation (dock kanske relevant för de som avlar för NIB?). Vad tycker ni?
Aj då, inte så litet problem. Finns det något annat sätt? Jag har tex ingen erfarenhet av awesome-table och det tycker jag dessutom är rätt krångligt att lägga in i.Generellt sett en bra idé!Mitt ”enda” problem är att det inte verkar funka från i-paddan, och jag är datorlös...
![]()
Ingen aning faktiskt... Ska ta och kolla runt lite om jag lyckas sedan. (Gnällvarning: har sovit hela tre timmar inatt och känner mig inte speciellt klipsk.Aj då, inte så litet problem. Finns det något annat sätt? Jag har tex ingen erfarenhet av awesome-table och det tycker jag dessutom är rätt krångligt att lägga in i.
Nu verkar det fungera i alla fall!Ingen aning faktiskt... Ska ta och kolla runt lite om jag lyckas sedan. (Gnällvarning: har sovit hela tre timmar inatt och känner mig inte speciellt klipsk.) Kanske finns det nåt annat grejs att öppna dokumentet med så att det går att använda. Jag har ju ett par hingstar som gärna vill vara med där.
![]()
Tycker det är en bra ideÖvriga får gärna kommentera vad ni tycker och tänker.
Lägga till/ta bort, bra/dåligt? Något som är krångligt/oklart? Kommer ni använda (både lägga in egna hingstar och leta hingstar)? (är ju ingen mening om bara några få använder) Fungerar det för er?
Om ni vill lägga upp fler raser är det bara att duplicera en befintlig flik men vill gärna avvakta med det tills att vi är nöjda med innehållet (behöver manuellt ändra resten av flikarna annars).
Länken igen:
https://docs.google.com/spreadsheet...POSw0dTfxaiY7REfaIiT0UE-Y/edit#gid=2146032453
Övriga får gärna kommentera vad ni tycker och tänker.
Lägga till/ta bort, bra/dåligt? Något som är krångligt/oklart? Kommer ni använda (både lägga in egna hingstar och leta hingstar)? (är ju ingen mening om bara några få använder) Fungerar det för er?
Om ni vill lägga upp fler raser är det bara att duplicera en befintlig flik men vill gärna avvakta med det tills att vi är nöjda med innehållet (behöver manuellt ändra resten av flikarna annars).
Länken igen:
https://docs.google.com/spreadsheet...POSw0dTfxaiY7REfaIiT0UE-Y/edit#gid=2146032453
e | u | Gen2 | Gen3 | Gen4 | Gen5 | Gen6 | Gen7 | Gen8 |
Arsenic | Tülay | - | Tanay, Yadigar, Giray, Elcin, Yunus, Tahire | Gökhan, Irmak, Yunus, Günay | - | |||
Heimdall | Sazly | - | Sinok, Derya, Tanay, Yaren, Yilmaz, Sahure | Giray, Elcin, Kaltaman, Altin | - | |||
Rythm Dancer | Yirmi | Gökhan, Irmak | Dealdir, Aytac, Munir, Yadigar | |||||
Temel | Ýigrenc | Tacettin, Melek | Dealdir, Aytac, Bünyamin, Yonca |
Helt ok för mig MEN bara om det är helt frivilligt. Jag kommer aldrig fylla i något sådant då det är alldeles för mycket jobb. Detta är en orsak till att jag inte kommer fylla i hingstar i knabbarnas stambok i framtiden. Där krävs alla foundationhästar som finns i stamtavlan och jag har inte mitt liv till det.Jag har gärna med mer info om stammen, sedan kan det ju vara frivilligt att fylla i eller inte beroende på om man orkar.
Jag tänker t.ex om man förutom pappan och mamman även kan fylla i alla foundationhästar som finns i varje generation?
På en lördag morgon?Här nu?![]()