Hur gör ni nÀr ni inser att det snart börjar bli dags att "rensa" bland hÀstarna?
Jag stÄr inför att antingen sÀlja helt okej ston eller pensionera helt okej hingstar (dÀr helt okej bland ston syftar pÄ islandshÀstar med GP nÀrmre 600, minst 14 G, med fÀrg och helt okej bland hingstar syftar pÄ trakehners med över 700 i GP/bra tÀvlingssiffror, men med minst 1 A och trÄkiga fÀrger). Mycket möjligt att det gÄr att sÀlja hingstar med över 700 Àven med nÄt enstaka/nÄgra A, men inget jag rÀknar med efter att ha tittat pÄ marknaden, trots att de flesta dÀr ligger under 700.
Anledningen till att jag funderar Àr att jag inte kommer kunna avla pÄ alla islandsston jag avlar fram, sÄ dÀr kommer ju nÄgra behöva sÀljas sÄ smÄningom oavsett, om jag kan avvakta tills flera vÀxer upp kan jag ju dock sÄlla bland de avkommor ett sto fÄtt och vÀlja det jag vill behÄlla och/eller sÀlja stoet. Vad gÀller trakehnarna kommer de ju vara fullt tÀvlingsdugliga som vuxna och dra in pengar, Àven om de inte Àr optimala att avla pÄ.