Höpriset i år

M

moldie

Har tingat hö i år av en ny höbonde, och han har ursvårt för att klämma ur sig vad han ska ha för pris på det. Kan ni snälla bukefalister berätta vad ni får betala i år, gärna i Skåne. Så kan man kanske bilda sig en uppfattning om var priserna hamnar på ett ungefär?

Sv: Höpriset i år

Tror inte att priset är riktigt satt ännu. Antagligen därför han har svårt att svara. Beror ju på hur skördarna blir. Förstaskörden blev bra men liten som jag har förstått. Förhoppningsvis får bönderna en betydligt bättre andraskörd. Verkar ju så i Skåne i alla fall med tanke på att vi nu fått regn. Kolla blocket så ser du vad de som börjat sälja nu tar.

Jag slog i backen på arselet bokstavligen när jag ringde på hö, någon i vårt stall kom på den nya iden att vi istället för hösilage skulle fodra med hö. Denna foderleverantör låg på landsbygden, och tillhör inte den dyrare. Han ville ha 3 kr + moms och att vi hämtade själva.
Vi fortsätter med vår foderbonde, bra kvalitet på foder, analyserat och från samma vall hela leveransen.

Ni har nog generellt högre höpriser däruppe, era stackare. Men det blir nog inte så billigt någonstans. Vi har tidigare betalat 1,50 kr/kg inkl transport och hjälp med upplastning. Vår bonde har i år aviserat att han tänker höja. Men bara lite, tack och lov.

Bor i västra götaland. Vi betalar 3.50 för hö då hämtar vi själva. Jag ringde på en annons i göteborg han ville ha 5.90.:angel:

Jag bor i Västa Götaland och här ligger höpriserna mellan 2.50 till 2.75 + moms på en del.

Men jag fortsätter med mitt hösilage, billigare och bättre för mej som har hosthäst....:D

//Domino_s

Pratade med min bonde i telefon för några dagar sedan för att höra så att allt var ok inför höstens hö-köp.

Han har de senaste 3 åren tagit 20 kr/balen vilket är ca 1.34 kr/kg. (ca 15 kg per bal).

Nu skulle han nog höja lite sa han ..... till 25 kr balen dvs ca 1.67 kr/kg.

Han hade fått in ganska mycket hö i sin första skörd och tack vare regnet som kom sedan och återigen sol så räknar han med bra med hö över huvud taget. :)

KL

Vet bara att det kommer att bli en hel del dyrare än förra året. Det beror på att dieseln är mkt dyrare nu än förra året samt att (iallafall här) så har det varit en mkt torr försommar och gräset blev därför både glest och kort = mindre mängd gräs på samma yta.
Priset kan nog inte sättas fullt ut ännu av många då de flesta bönder vill invänta en eventuell andra skörd och se hur mkt gräs den ger innan de kan sätta pris.

Betalade idag 2 kr kilot. De hade höjt med 50 öre, pga dieseln och att gödseln hade blivit mycket dyrare.

Hexo

KL

Ingår i stallhyran här, men den kommer iof att bli dyrare istället då dieslet har gått upp med typ 6:-!!! Hur många procent är det??

Även annat foder lär ju följa med, spannmålspriserna i europa sägs ha ökat med ca 30%, återstår att se om priserna blir dom samma i Sverige?

tkt min bonde som även är stallägare i det stall jag står babla om att hösilage och hö nästan skulle bli dubbelt så dyrt :crazy:, var väl mkt med att gödsel och sånt blev dyrare och bensin och ja det läggs ju på på allting då... :(

Igår var vi och hämtade hö hos en bonde i närheten av Kalmar. Det kostade 2 kr/kg, jag hade tur som hittade denna bonden för dom flesta här verkar ha börjat med stora ensilagebalar och det blir ju förstört när man bara har två hästar som jag

Vi betalade 1,25kr/ kg. Hämtade då direkt på fältet. Vi bor i skåne. Det är nog billigt antar jag. Hade kanonbra värde, fick analysen nu i veckan och jag behöver knappt ge något kraftfoder.

*kl*
Tur att hösilaget ingår i stallhyran! :angel:
Otur för mig som tänkte ladda upp med torrhö sensommaren/hösten innan det blir skäligt svalt nog att använda hösilage...

Jag slog i backen på arselet bokstavligen när jag ringde på hö, någon i vårt stall kom på den nya iden att vi istället för hösilage skulle fodra med hö. Denna foderleverantör låg på landsbygden, och tillhör inte den dyrare. Han ville ha 3 kr + moms och att vi hämtade själva.
Vi fortsätter med vår foderbonde, bra kvalitet på foder, analyserat och från samma vall hela leveransen.

I början av 80-talet gav man 1 krona för hö.
1 krona för havre
30 öre för halm

Priset har stått still i över 20 år :eek::eek:

Man kan ju spekulera i vad det i dagsläget igentligen skulle kosta om det ökat i pris i samma takt som maskinkostnad, löner och diesel, skatter m.m...

Vi hemma, säljer inte varken hö eller hösilage, eftersom man klistar fast tusenlappar på leveransen..

Som bonde och hästuppfödare så kan jag bara inflika att vi är ett otroligt korkat släkte som inte tar betalt för våra tjänster.. :angel:

AM

Kan ni snälla bukefalister berätta vad ni får betala i år, gärna i Skåne. Så kan man kanske bilda sig en uppfattning om var priserna hamnar på ett ungefär?

1,80 kr/kg blir årets pris för mig - då får jag själv hämta det, och helst ta hela lagret på en gång. I fjor köpte jag för 1,70 och då ingick leverans till stallet, så lite dyrare har det blivit.

17 kr balen betalar jag. Balarna ligger på mellan 8 och 12 kilo styck, så det blir ca 1,70 kr/kg. Samma som förra året blir det. Skörden var densamma i år som förra också. Analysen gör jag själv, sedan får bonden en kopia av mig. Det är ingen vallfoderbonde så höet tar han för att han ska så att säga. Det brukar dock bli helt okej hö ändå. Inte många balar som blir dåliga och värdena brukar bli okej också.

Igår var vi och hämtade hö hos en bonde i närheten av Kalmar. Det kostade 2 kr/kg, jag hade tur som hittade denna bonden för dom flesta här verkar ha börjat med stora ensilagebalar och det blir ju förstört när man bara har två hästar som jag

Inte då. Jag kör stora hösilagebalar ute på vintern, dvs de äter bara av det dagtid. Jag har två ponnyer, en B och en C och de käkar upp den balen på en vecka, den hinner inte bli förstörd på den tiden. Jättebra, smidigt och billigt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 873
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 806
Senast: corzette
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 440
Senast: Tantan
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 525
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka