Höpriset i år

Sv: Höpriset i år

En bekant till mig köpte för 2,50 + moms och då får hon det hemkört.

Vi kommer att ta samma pris för vårt hösilage tror jag. De plastade småbalarna ligger nog något högre då de är lite dyrare att pressa. Vi får se hur mycket vi säljer, inväntar andraskörden. Den ser inte ut att växa på sådär värst bra. Kvalitén på första skörden var kalas men kvantiteten gråter vi över på grund av torkan.

Priserna beror ju mycket på hur andraskörden blir. Blir den bra så kommer inte priserna att stiga mer men om det blir lika lite av andraskörden kommer priserna säkert att stiga ännu mer.

Som bonde och hästuppfödare så kan jag bara inflika att vi är ett otroligt korkat släkte som inte tar betalt för våra tjänster.. :angel:

AM

Kan inte annat än hålla med! Svärfar tar 1,20 inklusiva moms för sitt hösilage! :eek: Han ger ju bort sitt foder och betalar närstan pengar till :eek::eek:

Efter påtryckningar från oss skulle han höja sa han...till 1,50 :grin:

Tror inte det finns någon annan branch som skulle gå med på att jobba gratis....

Förra året köpte jag hö för 1,25:- kilot. Men då hade jag bara jäklig tur.
I år har jag flyttat till annat stall och är MYCKET LYCKLIG över att jag gjort det, eftersom jag har sett svindlande höpriser i år. Förra stallet köpte man in allt själv..
Det stallet jag står på nu är en stor gård, dom har en helskotta massa kossor och jordgubbs & potatis buisness, så dom tar allt sitt hö, havre och halm själva så vi har en rent ut sagt sjukligt låg hyra ;) Jag hade aldrig fått ner mina kostnader så mkt om jag hade stått kvar i kollektivstall och köpt in allt mitt eget själv..

bor i västergötland. betalar 1,50 när vi hämmtar det själva. får betal 2 kr om vi hämmtar det efter hand och bonden får lagra det själv.

Närkeslätten, 7-8 kg's balar (perfekt för en klenis som jag) 1.20 + moms (= 1.50)/kg, hemkört och in i ladan. Välbärgat, veckan före midsommar, grönt, väldoftande och tydligen väldigt smakligt (har börjat tillvänjning nattetid och skruttan sorterar fjolår till vänster, färskt till höger... :rofl:). Nu ska jag bara fixa en analys också. :bump:

Så himla skönt, med kontakter sen hästskötartiden och goda grannar. Det lönar sig att vara trevlig och hjälpsam många gånger, även om det känns som otacksamt slit.

Annars finns det priser upp emot 2.25 + moms för oanalyserat självhämtningshö, har jag sett.

*kl*

Hur är det i Småland?

Vår granne skulle ta in mer i år så det räckte till oss (där betalar vi kanske 1,50 /kg) men han fick knappt in något alls. :(

Bonden jag skulle köpa av har inte ens något att sälja :eek:(förra året betalade vi 2,25 där för ekologiskt hö). Så nu jagar jag 6 ton hö. :crazy:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 873
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 806
Senast: corzette
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 440
Senast: Tantan
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 525
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka