Hopptränare som mer än gärna slår

Man blir ju orolig av att det finns så otroligt idiotiska människor. Undrar om de idioterna gillat att bli spöade till att göra saker de själv tycker är otrevligt eller är rädda för!! Tyvärr bör ni som sätt detta anmäla dem! Hoppas det är en vettig ridklubb som verkligen gör någonting åt dem. Hoppas ponnyn hittar en bättre ägare innan hon förlorar tron på oss människor.

Du kanske har anser att du har förnuft att hantera våld i utbildning och hantering på ett någorlunda proportionerligt och rättvist sätt. Men detta handlade ju inte om vad du gör med dina hästar.
Du och några till försvarar beteendet, utan att veta mer om bakgrunden än vi andra - vilket leder till ganska omfattande antaganden om hästens välmående och illvilja. Det tycker jag är värre än att döma ut piskandet faktiskt.

Ni tycks utgå ifrån att ponnyn enbart är "dum" och "opålitlig", att tränare och ägare gör allt de kan för den, att den är älskad och ompysslad och mår bra i största allmänhet. Att den är undersökt av veterinär. Kanske att utrustningen är väl utprovad och passar bra också? Att flickans sits, händer och ev egna rädsla inte kan vara faktorer som påverkar hästens beteende?
-Visst, om allt detta är uppfyllt kan vi skriva under på att hästen är väl vårdad i vanliga fall, och utreder ni som försvarar beteendet själva allt sådant innan ev våld brukas, så har ni troligen ett ganska gott omdöme. Men detta vet vi inget om. Och min utgångspunkt är att inte ens då är det rimligt att misshandla och skrämma ett djur till sådan grad. Därför kan jag fördöma det.

Jag menar att övervåld och misshandel är just detta, oavsett hur väl vårdad och ev älskad hästen är i vanliga fall.
Jag menar INTE att hästen ska få göra som den vill med folk för det, men det finns så många sätt att hantera hästar som inte inbegriper att stå och slita och dra i dem och skrika och piska på dem samtidigt. Det är helt enkelt jäkligt dåligt horsemanship.

Tycker man mer synd om flickebarnet då, för att denne inte har en lydig ponny, så tycker jag man ska skaffa cykel åt ungen istället. Du kan aldrig piska blind lydnad i en levande, tänkande och kännande varelse.

(Jag misstänker också att det är synd om flickan, men då för att hon tvingas se på hur vuxna, utan hennes möjlighet att påverka, skrämmer och misshandlar hennes troligen högt älskade ponny. Måste vara traumatiskt. Men då inser jag att det är min uppfattning, inte den reella bilden. )

Och, for the record, jag har också suttit på envisa ponnys som vägrade ta sig över ett hinder (typ 15-20 år sedan), och det har alltid gått att lösa: man plockar ner hindret, leder hästen över bommen, smäller kanske till den om den inte vill över då heller, någon vuxen tar kanske i bettet och leder, kanske knuffas det på hästens bog - man behöver inte mesa, men inte ta till övervåld heller. Och sedan är det beröm, och ny anridning som gäller. Så får man lära sig förmedla både ens egen beslutsamhet och motivation och arbetsglädje till hästen, inte skräck.

PS. En sak till - detta är inte menat som ett personligt påhopp! Tvärtom! Jag menar att man inte kan bedöma hur någon annan behandlar sina hästar generellt , iallafall inte utan att veta mycket mer: men i en specifik situation tycker jag man kan uttala sig, utifrån vad man vet. Och hur du / ni då hanterar era hästar eller resonerar om när det är rätt att slå och isåfall hur mycket - det får kanske bli en annan tråd.

Man ska aldrig slå ett djur för att få det dit man vill och det är ju det det handlar om. Det spelar ingen roll vad det är för bakgrund till att en människa tar en pisk och spöar upp en häst. Det är bara att läsa djurskyddslagen.

Jag hoppas att den dagen du rappar en ponny som slänger av sin ryttare "till höger och vänster" att du har kollat upp att den inte har en sadel som sitter illa och har givit klämskador på ryggen, eller något liknande. Oftast så överutfodras dessa avkastare med kraftfoder, tacka fan för att de blir för pigga och slänger av ryttaren.

Ett spö är en förlängning av skänkeln, vilket du skriver själv, och ska inte användas som slag utan som pet. Spöet ska inte användas till bestraffning, hästen ska ha förtroende för spöt. Tror du att en häst som har blivit rappad över ett hinder på ovanstående sätt har förtroende för spöet efter det den varit med om?

Jag försvarar verkligen inte tränarens beteende, eftersom jag inte vet vad som hände. Men jag vänder mig definitivt mot att skriva en insändare i en tidning när man inte har en aning om vad det är för ponny, tränare osv, och varför ponnyn blev behandlad som den blev. Min uppfattning, när jag läste trådskaparens inlägg, var att hon tänkte skriva in till tidningen, och kanske även ange namn på tränaren. Detta tycker jag absolut inte får hända när man inte vet bakgrunden till situationen. Min första poäng med att blanda mig i tråden var att inte döma utan att veta. Tycker inte att det är en så svår princip att ansluta sig till.

Angående flickan håller jag helt med dig! Och givetvis om att det även för ponnyn måste kännas kul att hoppa, vilket det förmodligen inte kommer att göra efter en händelse som denna, oavsett vad som föregick försöken att få den över hindret.

Jag lånar din svarsknapp för jag fick en till fundering om just användandet av belöning och bestraffning.
Vad vill vi ha i vår träning tillsammans med en häst?
Att den gör sitt yttersta för oss för att vi berömmer den när den presterar. Att den är positivt och verkligen vill ge allt vad den har för att vi är en god samarbetspartner.
Eller vill vi bestraffa den fram till prestation. Att den gör som vi säger för att den vet att den kommer bli bestraffad om den inte gör det.

I längden kan man då fråga sig vilken häst som tröttnar först av de två varianterna? Frågan är vilken häst som egentligen kommer längst, den som är positiv eller den som är mer eller midnre bestraffningstränad. Och vilken av dessa hästar kan man lita på mest i en komplicerad situation.
Många hästar är otroligt älskade av sina ryttare, de gullar och håller på från marken. Jag har sett alldeles för många ryttare sitta upp på sina hästar och det blir som Dr Jekyl och Mr Hyde. På ryggen byts den älskande attityden till en helt annan ton; "nu ska du fan göra det jag säger åt dig" De kan bli förbannade när hästen inte gör som de vill och bestraffar den för ett enligt dem felaktigt beteende. Ett beteende som de många gånger framkallat själva för de har inte den kroppskontrollen som de behöver. De bestraffar ett beteende de själva bett om helt enkelt. Resultatet blir en förvirrad häst.

Jag var inte på plats och såg vad som hände, men jag har sett ett antal liknande situationer i mitt liv, att man tar till bestraffning. Jag tycker inte man ska hänga ut någon i någon insändare. Ska man skriva en sådan så tycker jag att det är bättre att skriva i allmänna ordalag om användandet av bestraffning för att nå sina mål med sin häst.

Tack och lov så tycker jag ändå att de flesta tränar sina hästar genom att visa dem vad de vill och belöna hästen när den förstår och gör rätt. Bestraffningen är ofta bara ett nej som sägs i lite arg samtalston.

Ok, det här går utanför originaltrådens syfte, men jag vill ändå svara.

Ett barn bör man, ska man och måste man ibland tvinga att göra saker - för dess eget bästa. Ta det där med sprutan som exempel. Tänk om vi ska utomlands och ungen måste ha den för att inte bli sjuk. Inte så trevlig upplevelse, nej, men resultatet om barnet hade fått sin vilja igenom hade blivit värre. Detta är väl visserligen ingen särskilt vanlig situation, men du förstår principen. Barn är förstår inte alltid sitt eget bästa, och därför finns vi vuxna, för att vägleda ,och när det krävs, tvinga dem till saker.

Detsamma gäller hästarna. Jag tycker dock inte att få hästen att hoppa är en sådan situation där man med alla medel ska få sin häst att böja sig för människans vilja. Alla hästar gillar inte att hoppa, utan då är det bättre att skaffa sig en ny häst eller ponny som gör det, än att göra både flicka och ponny förtvivlade (som i detta fall). Men ibland måste du som ryttare få din vilja igenom, annars kanske hästen nästa gång testar igen och låter du den vinna gång efter gång skapar du en farlig häst, vilket inte gynnar vare sig dig eller hästen. (Detta har inget med att tvinga sin häst till att hoppa att göra!)

Jag skrev att vi vuxna ska vägleda och tvinga våra barn (och hästar) till saker, men detta ska givetvis inte vara vår enda uppgift. Vi har skyldighet att se till att de trivs och mår bra. Skyldigheterna är många fler än rättigheterna.

Fast jag håller inte med dig ändå. Gick det till så som trådskrivaren beskrev kan jag hitta fler orsaker till att det är synd om ponnyn, än någon annan i sammanhanget.

ok, det ska i så fall vara i yttersta nödsituationer som man måste ta till våld / hot om våld, dvs när liv står på spel.
Jag som är extremt fobisk mot sprutor skulle hellre STRUNTA I att åka utomlands än att bli fasthållen mot min vilja och få sprutan i alla fall!
Om vi fortsätter på den analogin. Hur tränar man bäst bort en fobi? Jag vet inte alltså för jag har inte testat. Men jag vill gärna tro att det handlar om terapi, positiv betingning och att gå långsamt fram. Inte genom pisk och hot och slag :crazy: (hoppas jag)...

Vad vill vi ha i vår träning tillsammans med en häst?
Att den gör sitt yttersta för oss för att vi berömmer den när den presterar. Att den är positivt och verkligen vill ge allt vad den har för att vi är en god samarbetspartner.
Eller vill vi bestraffa den fram till prestation. Att den gör som vi säger för att den vet att den kommer bli bestraffad om den inte gör det.
Det här var bara så himla bra att det tål att läggas in igen. :)
Det här är precis vad jag också försöker få fram.

Men varför behöver man veta bakgrunden till misshandeln? Misshandel är ändå misshandel. Och detta klassar jag som detta.
"Oj, en kille misshandlar en annan på stan. Jaja, skit i det, det är ingen idé att anmäla, eftersom vi inte vet bakgrunden! Det kanske är helt rättfärdigat? Han kanske hade vägrat göra som killen sa, och då kan det ju vara befogat att piska upp honom..."
Japp, det där lät ju bra.
Men alla ser ju inte hästar som jämställda med människor, värdiga respekt och kärlek, tyvärr. Det gör jag, det är lika illa att bära hand på en människa som ett djur enligt min mening.

Det var ett spåneri som blev till av att jag läste vad du och artemis skrev. Så det är inte så konstigt att vi är inne på samma linje om vad vi vill ha fram. :)

Det viktigaste jag har lärt mig av hästar under åren är att ju mer lågmäld jag är i kroppsrörelser och röst desto mer lyssnar hästen på mig. Ju mer yvig och skrikig desto mer yvig häst som saknar respekt för mig. Och ofelbart har jag kommit mycket snabbare och mycket längre med hästar där jag har belönat korrekt beteende istället för att (notoriskt) bestraffa det felaktiga. Det har alltid räckt med att visa lugnt och sansat för hästen att vissa saker helt enkelt inte är önskvärda.

Då har vi bara inte alls samma syn på vad man får göra och inte får göra mot djur. Misshandel är aldrig ok, mot människor eller djur. Man får aldrig slå en annan människa, och i synnerhet inte ett barn. Däremot tycker jag att det i vissa situationer kan vara rättfärdigat att använda ett visst mått av "våld" mot djur. Så gör de ju mot varandra när någon går över gränsen. Först hot, och sedan en liten känga, för att markera. Jag tror inte att hästar är särskilt ömtåliga, utan tar en fysisk tillrättavisning som att "ok, nu gick jag för långt, och det gjorde ont, bäst att inte gör så igen". Om en häst sparkar mig får den en spark tillbaka, eftersom jag anser att det kan bli så farligt om man inte sätter gränser för vad som är tillåtet direkt. Med vissa hästar kan det räcka med att man säger nej bestämt en gång, med andra krävs mer. Såklart ska man undvika att använda sig av slag och spö så långt som möjligt, men ibland kan det vara berättigat. I just detta fallet som tråden handlar om har jag ju skrivit att det inte verkar vara en särskilt bra, eller för någon positiv, lösning av problemet. Jag kan också förstå att trådskaparen reagerade, förmodligen hade jag känt likadant, men skulle en insändare skrivas som kanske drar tränaren och föräldrarna i smutsen bör man ha hela sambandet klart för sig. För att ge någon ett dåligt rykte ska man ha väldigt mycket på fötterna. Då är det en mycket bättre lösning, som jag skrev tidigare, att samla mod till sig och försvara hästen på plats. Då kan man argumentera med tränaren och föräldrarna, vilket jag tror ger mycket mer, för alla inblandade. Jag ser verkligen inte hästar och människor som jämställda och med lika högt värde, däremot förtjänar hästar, precis som människor respekt och kärlek.

Fast visst kan barn sätta sig på tvären utan att det är en fobi som är problemet. De testar, precis som hästar också gör. (Känns lite underligt att sitta och jämföra barn och djur såhär hela tiden...) Ska man bota en fobi fungerar naturligtvis inte hot eller våld. I fallet med ponnyn, kan det vara en mängd olika förklaringar till varför han inte ville hoppa, men någon fobi tror jag knappast att det handlade om.

:bow:
Jag är också fascinerad över hur folk här säger att de "inte vill döma" utan att "veta bakgrunden".

Tja jag minns artikeln i Ridsport där Soolenpolen hängde ut en av våra hoppryttare och anklagade honom för att ha misshandlat hennes häst med spörapp och hårda slag, Nu visade det sig att så INTE var fallet då hela hennes stall gick in som försvar till ryttaren i ett senare nr av Ridsport.
Människan hade hittat på hela historien , Gud vet varför men alla vet väl hur Soolenpolen är :crazy:

OM nu någon annan sprider detta rykte och det inte alls är sant hur roligt är det för dom personer som är inblandade i det hela.

DÄRFÖR tycker JAG det är svårt att döma utan någon som helst bakgrund och jag tycker också det var konstigt att ingen annan reagerade om det var misshandel på gång.

OM nu någon annan sprider detta rykte och det inte alls är sant hur roligt är det för dom personer som är inblandade i det hela.

DÄRFÖR tycker JAG det är svårt att döma utan någon som helst bakgrund och jag tycker också det var konstigt att ingen annan reagerade om det var misshandel på gång.

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:
Precis vad jag har forsokt saga hela tiden!!

Jag letar inte efter bakgrund till varfor de slog ponnyn, for det fattar vi nog allihop. Det jag vill veta innan jag domer ar att veta hur handelseforloppet sag ut, fran forsta borjan.
Kanske hade de forsokt leda ponnyn over hindret, kanske hade de testat den "snalla" vagen, men det inte fungerat.
Vi vet inte, och darfor kan INGEN utav oss saga om det var ratt eller fel!

Ok, jag som "hastmisshandlare" MASTE nog forklara for dej hur det fungerar att "ta till vald mot en hast". Jag anvander spot, men jag anvander det inte pa vilken hast som helst. Som ryttare och hastagare maste man vara tillrackligt lyhord for att veta vilken hast som tal ett rapp och vilken hast som enbart behover ett nej.
Vilken hast som gor vad utav vilken anledning. Jag skulle ALDRIG sla till en nervos hast, en radd hast. Daremot drar jag mej inte for att satta harda granser mot en hast som har ett stenhart psyke, en hast som hela tiden forsoker vara boss. En hast som ibland kan bli "ful", av olika anledningar.

Man maste kunna skilja pa misshandel och att sla till en hast en gang. Det ar inte samma sak. Misshandel ar nar djuret mar daligt, vilket den i manga fall inte gor for att den fatt en small.
Tex har jag ett sto hemma. Hon var en riktig angvalt nar hon kom, hade inte respekt for nagon, da hon tyckte att hon var storts, bast och vackrast - vilket hon i arlighetens namn ar. Hon hade i inte respekt, ingen lydnad for att ingen hade lart henne det. Hon var en angvalt aven mot andra hastar. Jag forsokte med massor av andra grejer an att sla henne. Men tyvarr fungerade ingenting - tills jag slog till henne. Det hande vid upprepamde tillfallen, men nu har hon respekt, hon ar inte langre en angvalt som trampar dej pa tarna. Hon larde sej hur man uppfor sej i grimma och grimskaft, hur man beter sej nar man blir pysslad med och hur man uppfor sej nar man star i sin box.
I ridningen ar hon prefekt och jag skulle inte ens tanka pa att behova anvanda spot nar jag rider. Hon skulle aldrig vagra hoppa eller forsoka springa hem osv. Bara for att man ibland har ETT problem innebar det inte att man pa heltid slar sina djur.

Jag vill inte tro att dessa manniskor som traden handlar om inte forsokt nagonting annat. Jag tror heller inte att sadel eller annan utrustning inte passar, da ponnyn ibland hoppar jattebra.
Jag forsvarar inte vad tranaren gjorde, da jag inte vet hela historien, och jag tycker heller inte att nagon ska fordomma det de gjorde av samma anledning.

Nu far du ju ta och ge dej!! Hur kan du ens jamfora dessa 2 helt olika saker. Jag gillar inte nar manniskor jamfor sej sjalva med djur pa det viset. Om man sager ifran till sin hast genom att ge den en small, ar inte samma sak som att man slar sina barn - eller sin fru. Man kan prata med manniskor, nagonting som vi tyvarr inte har formagan att gora med hastarna. Jag ar helt saker pa att dessa manniskor i sa fall hade satt ner fux ponnyn vid matbordet for en liten pratstund i hur man som ponny beter sej och inte.
är det då okej att slå en döv människa?? ett slag är ett slag och det spelar (tycker jag) ingen roll på vem det är. (människan är också ett djur! nu kanske både tränaren och föräldrarna +ryttaren. jobbat väldigt mkt med hästen helt enkelt tappat tålamodet MEN bara för det så skall man ju inte slå hästen så mkt som det nu sägs att dom gjorde. det blir ju i alla fall inte bättre av att slå hästen så mkt att den blir rädd för: (Efter träningen så gick denna tränare N fram till ryttaren och ponnyn för att lämna en lapp...hästen blev så rädd när han kom nära att hon nästan satte sig på rumpan.)

har inte läst igenom allt här men jag måste säga att jag håller med dig! visst det låter inte trevligt hur de behandlade ponnyn, men som sagt vi vet ju inte händelseförloppet å orsakerna.

sen vill jag även tillägga å det här lär jag väl få skit för, det daltas alldeles för mycket med hästarna här i sverige! och jag drar inte alla över en kant, visst finns även folk som går långt över gränsen för hur man får behandla både hästar å människor. precis som du säger man får se till hästen hur man kan ta den.

kram

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 197
Hoppning Hej! tänkte om ni kunde hjälpa mig med lite tips för jag står helt still! min häst bara river rättuppstående jag vet inte hur jag ska...
Svar
7
· Visningar
1 672
H
Ridning Hej! :) Är det bara jag som ibland inte klarar av att titta på klubbtävlingar? Speciellt inte hoppning? Mår dåligt och vet inte var...
Svar
2
· Visningar
929
Senast: Lager
·
Träning Jag har 2 barnbarn här på sommarlovet. De är 10 o 12 år. Vi föder upp ridponnyer men har inga f n lämpliga för dessa barn att rida på...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
9 865
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar