Om en man slår sin fru ska man inte döma honom heller, då, eftersom man inte vet bakgrundshistorien?
Nu far du ju ta och ge dej!! Hur kan du ens jamfora dessa 2 helt olika saker. Jag gillar inte nar manniskor jamfor sej sjalva med djur pa det viset. Om man sager ifran till sin hast genom att ge den en small, ar inte samma sak som att man slar sina barn - eller sin fru. Man kan prata med manniskor, nagonting som vi tyvarr inte har formagan att gora med hastarna. Jag ar helt saker pa att dessa manniskor i sa fall hade satt ner fux ponnyn vid matbordet for en liten pratstund i hur man som ponny beter sej och inte.
Jag sager inte att vad tranaren och dessa ponny foraldrar gjorde var ratt - inte alls. Det jag sager ar att vi inte vet vad som hande och darfor ska man inte doma ut andra. Visst kanske bade tranaren och pappan overreagerade, men det vet ju egentligen inte vi.
Om en ponny kastat av ett barn i ren fulhet, sa ger jag, eller later barnet sjalv ge, ponnyn en redig small med spot. For sa beter man sej inte. Det ar forst och framst FARLIGT att ha en ponny som kastar av ungar till hoger och vanster, samt man behover oftast bara ge ponnyn denna behandlingen en gang, for den fattar sedan att man inte ska kasta av barnen. Jag ser hellre att ponnyn har ont i 5 minuter, an att mitt barn blir allvarligt skadad.
Jag vet inte vad denna fux ponnyn gjorde som var fel, jag vet heller inte vem tranaren ar, eller pappan med spot. Det jag dock vet ar att man inte kan klappa om ponnyn och hoppas pa att den blir battre av sej sjalv.
Och att rida med spo ar ingenting elakt eller ont, ett spo ar en forlangning av skankeln, men det kan ocksa bli bra att ha med sej nar man tex rider ut. Jag har ofta anvant mitt spo till massa andra saker an att sla hasten.
Man ska inte vara sa snabb att doma manniskor, for allting ar kanske inte vad det ser ut att vara.
Och vem har sagt att personen som startade traden ens uppfattad det den sett. Det ar synd att manniskors rykten kan bli forstorda for att andra manniskor trott sej sett mer an vad de egentligen gjort!!