Hopptränare som mer än gärna slår

Får man väl? :devil:

man GÖR inte så, oavsett vad som hänt innan. Så dömer jag och det kommer jag alltid att göra.. :smirk:
Ser jag någon som gör något fel mot djur, oavsett vad det handlar om så blir det synd om den personen.

Man misshandlar inte ett försvarslöst djur!!!

[/quote]

Amen to that! :bow:

Om en man slår sin fru ska man inte döma honom heller, då, eftersom man inte vet bakgrundshistorien?

Nu far du ju ta och ge dej!! Hur kan du ens jamfora dessa 2 helt olika saker. Jag gillar inte nar manniskor jamfor sej sjalva med djur pa det viset. Om man sager ifran till sin hast genom att ge den en small, ar inte samma sak som att man slar sina barn - eller sin fru. Man kan prata med manniskor, nagonting som vi tyvarr inte har formagan att gora med hastarna. Jag ar helt saker pa att dessa manniskor i sa fall hade satt ner fux ponnyn vid matbordet for en liten pratstund i hur man som ponny beter sej och inte.

Jag sager inte att vad tranaren och dessa ponny foraldrar gjorde var ratt - inte alls. Det jag sager ar att vi inte vet vad som hande och darfor ska man inte doma ut andra. Visst kanske bade tranaren och pappan overreagerade, men det vet ju egentligen inte vi.

Om en ponny kastat av ett barn i ren fulhet, sa ger jag, eller later barnet sjalv ge, ponnyn en redig small med spot. For sa beter man sej inte. Det ar forst och framst FARLIGT att ha en ponny som kastar av ungar till hoger och vanster, samt man behover oftast bara ge ponnyn denna behandlingen en gang, for den fattar sedan att man inte ska kasta av barnen. Jag ser hellre att ponnyn har ont i 5 minuter, an att mitt barn blir allvarligt skadad.
Jag vet inte vad denna fux ponnyn gjorde som var fel, jag vet heller inte vem tranaren ar, eller pappan med spot. Det jag dock vet ar att man inte kan klappa om ponnyn och hoppas pa att den blir battre av sej sjalv.

Och att rida med spo ar ingenting elakt eller ont, ett spo ar en forlangning av skankeln, men det kan ocksa bli bra att ha med sej nar man tex rider ut. Jag har ofta anvant mitt spo till massa andra saker an att sla hasten.

Man ska inte vara sa snabb att doma manniskor, for allting ar kanske inte vad det ser ut att vara.
Och vem har sagt att personen som startade traden ens uppfattad det den sett. Det ar synd att manniskors rykten kan bli forstorda for att andra manniskor trott sej sett mer an vad de egentligen gjort!!

Men hur är det MÖJLIGT att tränaren kunde tro hästen skulle förstå ngt av det??!! :confused: :eek:

Stå på marken och rycka, slita och slå!
Häststackaren kan ju inte ha kopplat ihop det med att den får bestraffning för vägran ens om den varit den intelligentaste hästen i världen! :eek:

Jag tycker ÄNDÅ du ska ta upp det med styrelsen i den klubben! Även om du byter klubb. Så de SLUTAR med att anlita den tränaren!
Och får du inget gensvar där, skriv insändare i er lokaltidning!
Eller ta kontakt med ert distrikt, personligen tycker jag Daladistriktet är MKT både seriöst och intresserat!
Ni har ju tex hästkörkortet som ska främja god hästhållning, så de i distriktsstyrelsen vill säkert ha bort sådana rötägg som den tränaren!

Men då är väl ett samtal med tex distriktet bra?
Så skribenten kan få hjälp med att reda ut om ngt var galet?

Jag har ofta märkt att folk inte TÖRS säga ifrån, att tränarna anses som några sorts gudar.
Vilket gör att de kommer undan med MKT!

Om en ponny kastat av ett barn i ren fulhet, sa ger jag, eller later barnet sjalv ge, ponnyn en redig small med spot. For sa beter man sej inte. Det ar forst och framst FARLIGT att ha en ponny som kastar av ungar till hoger och vanster,

Nu var det inte så att hästen fick en redig smäll med spöt, tyvärr.

Dessa manniskor kanske har jobbat mycket, mycket lange och dessutom mycket hart pa att ponnyn ska fungera.

Isåfall förstörde de nog det där "arbetet" när de gjorde som de gjorde!! Och om de har tränat mycket hårt, varför slog de då ponnyn, som måste ha gjort något fel.
Tappade de tålamodet kanske... :mad:

Detta kallar jag inte för bra iallfall:

"drar och sliter i tyglarna på det lilla fuxfärgade lilla stoet,hennes mamma,pappa och hopptänare bokstavligt talat slår,tjoar,spöar hennes lilla ponny över hindret."

:mad:

Det tråkiga med allting är att jag som kom dit oberoende tillsammans med en vänninna som varit där ett fåtal gånger som tränar för denna tränare inte vill att man ska säga något,man har egentligen ingenting där "att göra".

Det enda jag gjorde var att stå på läktarna,titta panikslagen runt bland folket på läktaren,ser att ingen bryr sig,får ytterligare panik,säger något för att visa total avsmak,tar mig ner till vänninnan och hennes häst och känner tårarna rinna.
Jag gjorde inte ett skit för hästen.Jag tänkte prata med ryttarinnan för att hon såg så ledsen ut men det blev liksom aldrig något läge för det.
Fick igår reda på att ponnyn brukar hoppa som en gud ibland och andra gånger så vägrar hon...hon som sade de sa att de kan vara ganska tuffa mot henne då också...men varför byter man inte strategi när man ser att hästen fortsätter?Som det verkar så fungerar inte den typ av metod...

Oavsett vad hästen gjort eller inte gjort när jag kom in i bilden så är det så fel att slå.
Det är inte fel att markera med hjälp av ett spö vad som är fel...men spöet får aldrig vara ett redskap man ska slå och skrämmas med,utan som en hjälpande hand.

men varför byter man inte strategi när man ser att hästen fortsätter?

Men vet du att det inte var just det de gjorde? Du skriver att pappan gick och hämtade ett spö, alltså har de ju inte använt spö innan. De har kanske just i detta ögonblick du kom in bestämt sig för att testa denna metoden.

Rätt eller fel är ju svårt att säga eftersom vi inte var där och inte kan bakgrundshistorien. Jag försvarar inte att någon ponny behandlas illa, men ibland är det svårt att veta hur det egentligen ligger till.

Får jag inte tycka som jag vill, utan du måste otrevligt skriva till mig att jag måste ge mig?
Bara för att JAG är av den uppfattningen att det är PRECIS lika illa att misshandla ett djur som en människa. Tycker det är PRECIS lika vidrigt! Det anser JAG!

Man kan ge en häst ett obehag, eftersom de inte är så känsliga och för att man inte kan prata med hästen, det är en sak, och det har jag skrivit förut. Ett obehag, ett rapp med spöet för att förtydliga att detta är FEL. Detta är OK, för det är inte misshandel - dock ska det vara befogat och i RÄTT ÖGONBLICK, annars förstår inte hästen varför den bestraffas. Detta lät INTE som om det var rätt ögonblick, utan de bara spöade upp hästen för att den HADE varit dum...
Personligen behöver jag bara använda rösten för att tillrättavisa min häst, och hon vet mycket väl vad som gäller. Vissa hästar är säkert svårare, och som sagt, ett rapp med spöet kan vara OK vid rätt tillfälle.

DÄREMOT att misshandla ett djur och en människa är enligt min uppfattning lika illa. OCh detta som beskrevs av trådskrivaren var inget annat än ren och skär misshandel, enligt min mening. Jag tycker inte om folk som misshandlar människor eller djur! Det kanske du tycker är konstigt, men så är det. Så tycker jag, och så kommer jag alltid att tycka. Om du tycker det är fel och jättedumt så är det ditt bekymmer. DU verkar inte heller vara sen att döma MIG och andra, som är fruktansvärt att slå ett djur. Som tur är finns det fler som tycker som jag angående detta, och det gör att jag inte tappat hoppet för mänskligheten än så länge. Tycker man att det är okej att misshandla en häst för att den har gjort något dumt, då har man enligt mig fel inställning till levande varelser.

Rätt eller fel är ju svårt att säga eftersom vi inte var där och inte kan bakgrundshistorien. Jag försvarar inte att någon ponny behandlas illa, men ibland är det svårt att veta hur det egentligen ligger till.

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:
Precis vad jag har forsokt saga ganska lange i denna traden!!
Till saken hor ju att ingen annan pa laktaren verkade bry sej namnvart. Jag anklagar inte nagon for att ha overreagerat, men om det nu var sa hemsk hur kommer det sej att endast 1 person reagerade pa vad som hande?? :confused: :confused:

Hur vet du att det var misshandel??
Att tjoa ar inte misshandel. Om man tanker pa hur det kan sett ut, en foralder pa var sina ponnyn, tranaren bakom....ryttaren nagon annanstans. Hur manga sporapp tror du att ponnyn tar innan den hoppar over hindret?? Jag tror inte att det handlade om speciellt manga faktiskt.

De slog, tjoade och spoade ponnyn over hindret?? Hur slar man en ponny over ett hinder. Kanske ar ordvalet lite daligt, men jag tror inte att nagon tar knytnaven och drammer till ponnyn i rumpan. Da hade man nog sjalv blivit landad med en god spark!
Att de anvande spo till att fa ponnyn over hindret kan jag godta, aven att de tjoade, men att de med knytnavarna slog ponnyn over hindret tror jag inte pa.
Kanske betraktaren skrev 'slog' for att forstora spoanvandningen, vad vet jag.

Men jag tror att hade det varit MISSHANDEL sa hade fler personer reagerat.

Eftersom jag själv inte sett det hela, utgår jag ifrån trådskrivarens inlägg. Enligt hennes beskrivning låter det som misshandel i mina öron. Hon skrev att hon mådde jättedåligt även nu efteråt, och vid tillfället grät. Så reagerar man inte om någon bara ger en rättfärdigad bestraffning.
Man ska väl ändå inte SKRÄMMA en häst över hindret?!?!? Bättre att göra en utredning om varför hästen beter sig på detta viset.

Ibland kan det nog vara befogat att skrämma en häst över hinder. Min häst var fast besluten om att hon aldrig skulle hoppa vatten... Vi lockade, tog hjälp av draghästar och gud vet allt, hon hoppade inte.
Sista utvägen blev att ta hästen i lina så att en person stod bredvid hindret och en annan smög sig på henne bakifrån och gav en smäll i rumpan. Hästskrutta flög över vattnet, fick massor av beröm och har aldrig tvekat att hoppa vatten sedan dess.
Om personerna i originalfallet gjorde rätt eller inte, det kan jag inte bedömma. Men världen är sällan svart och vit endast.

Tycker man att det är okej att misshandla en häst för att den har gjort något dumt, då har man enligt mig fel inställning till levande varelser.

Kunde inte sagt det bättre själv! :angel:

Fast å andra sidan tycker jag att det kan lösas på andra sätt. Min häst var som din så jag sket i att hoppa vatten och "tvingade" henne istället igenom alla vattenpölar jag såg, som också var världen läskigaste enligt henne. Numera traskar hon snällt genom alla vattenpölar och hoppar mer än gärna vatten.

Precis som världen nästan aldrig är svart eller vit så finns det heller oftast inte bara en lösning. Oftast finns det en snabb och en långsam....den långsamma brukar vara att föredra när det gäller allt levande.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 197
Hoppning Hej! tänkte om ni kunde hjälpa mig med lite tips för jag står helt still! min häst bara river rättuppstående jag vet inte hur jag ska...
Svar
7
· Visningar
1 672
H
Ridning Hej! :) Är det bara jag som ibland inte klarar av att titta på klubbtävlingar? Speciellt inte hoppning? Mår dåligt och vet inte var...
Svar
2
· Visningar
929
Senast: Lager
·
Träning Jag har 2 barnbarn här på sommarlovet. De är 10 o 12 år. Vi föder upp ridponnyer men har inga f n lämpliga för dessa barn att rida på...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
9 865
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter