Hopptränare som mer än gärna slår

att dom gråter på EM(om dom ramlat av) tror jag att dom känner sig besvikna på sig själva.

jag tycker det är intressant att se hur det är i olika stall(har proat här o där) och se hur hästhanteringen skiljer sig åt.
fast någon gång har man fått bitit sig i läppen. :(

har faktiskt funderat på att åka till Irland efter jag fyllt 18. :)

Jag tror att du har haft mycket otur, och inte bara otur. Generellt satt sa ar Irland ett mycket hastvanligt land. Visst finns det rotagg, men det finns det ju vart som helst.

Jag vet inte vart du har varit, men med de erfarenheter du har upplevt sa hoppas jag att du inte tycker illa om Irland och deras hasthantering. Du har nog bara haft otur. PM:a vart du har varit, det skulle vara roligt att veta.

Hastar som ingen vagat rora for att de varit galna, tycker jag helt strider mot irlandska metoder, da man ar valdigt tuff i sej sjalv nar det galler hastar. Inte alltid mot hastarna, men man backar inte. Om nagonting hander i en box, sa tycker jag att irlandarna stannar kvar langre an nodvandigt for att lugna ner hasten etc. Jag tycker att irlandarna har mycket talamod med tex nervosa hastar, eller hastar med "speciella behov".

Har läst de flesta inlägg, men det kan hända att jag upprepar det någon redan skrivit. Ber om ursäkt i så fall.

Jag har inte sett vad som skedde i original-inlägget, så jag kan bara uttala mig efter egen erfarenhet. Det finns alltid fler sidor av myntet...

Jag red en ponny som inte ville hoppa. Hon kunde hoppa och det var inget fysiskt fel på henne, men hon ville inte. Jag piskade henne, min tränare piskade henne med långpisk och slog henne med krattor och diverse tillhyggen. Vad hände? Jo, ponnyn hoppade det hinder tränaren stod vid, men på nästa hinder vägrade hon. Jag tyckte inte det var roligt och ponnyn tyckte definitivt inte att det var roligt. Så vad vill jag säga med detta? En ponny/häst ska hoppa för att det är roligt, inte under tvång! Utan glädje blir det bara en pina både för ponny/häst och ryttare! Det går att piska en ponny/häst över ett hinder, men det går inte att piska i den hopp-glädje. Vill inte hästen är det bättre att sänka kraven och kanske gå ner i klasserna alternativt helt enkelt sälja den som dressyr-/skogshäst!

Red min egen häst för samma tränare och pållan började plötsligt att tok-vägra flera meter före hindret. Min tränares lösning var spö och sporrar, men jag visste att det var något som inte stämde. Vi hade ändrat ganska ordentligt i utrustnings-väg och det var det hästen reagerade på! Då vi ändrade tillbaka utrustningen gick hästen bra igen!

Visst kan jag tycka att det är befogat med ett spö-rapp ibland, men som sagt, det går inte att spöa en häst till glädje.

MVH Tingeling :banana:

jag stod i samma ridhusgång när detta inträffade. dock längre bak och kan därför inte påstå att jag såg vad som hände men har väldigt svårt att tro på det du har skrivit eftersom jag tränat för person i fråga i över sju år och kan garantera att detta inte är något som normalt sett sker på lektionerna. det överensstämmer inte heller med vad jag senare har hört skulle ha skett. överhuvudtaget känns det väldigt svårt att bemöta ditt inlägg eftersom hela innehållet enligt mig grundar sig på missuppfattning men om du nu inte törs fråga personen du anklagar själv, vilket jag definitivt tycker att du borde ha gjort innan du sprider ut sådant här där man inte har möjlighet att se någon annan verision än din, så är du välkommen att ställa dina frågor till mig. jag har den grå hästen i samma grupp som din kompis och jag svarar gärna / anna

ville bara säga till kopparberg också att när du har slagit upp namnet i distriktsnytt så tycker jag att du kommer ut, tittar på träningarna och bildar dig en egen uppfattning.

överhuvudtaget känns det väldigt svårt att bemöta ditt inlägg eftersom hela innehållet enligt mig grundar sig på missuppfattning men om du nu inte törs fråga personen du anklagar själv, vilket jag definitivt tycker att du borde ha gjort innan du sprider ut sådant här där man inte har möjlighet att se någon annan verision än din

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:
Ah, vad bra skrivet!!
Det finns alltid minst 2 versioner av en historia, och innan man domer ska man ha mer kott pa benen innan man sprider rykten etc.

Jag har hört att Tränaren sa åt ryttarinnan att hoppa av ponnyn pga att hon använde spöet lite för mycket på ponnyn!
Det tycker jag är bra.
Att göra så tycker jag är väldigt bra gjort av en tränare.
Det jag reagerade så starkt på var att idioten med det långa spöet vifftade på spöet framför min vänninnas häst,det tycker jag är fruktansvärt respektlöst och väldigt korkar samt att den här personen också drämde till ponnyn ex antal gånger med ,vad ska man säga,hus ska man förklara(försöker få fram minnesbiloden),hela armen,med öppen/knyten hand.
Nu vet jag att det inte var flickans pappa,men att det var någon annan,men det rättfärdigar inte beteendet.
Sedan att tränaren stod och drog och slet och stod och stirrade hästen stint i ögonen med hela kroppen vänd emot hästen...inte särskilt smart med tänke på att de flesta hästar ser det naturligt att om man stirrar en häst stint i ögonen är det en hotfull situation....om man står framför hästen och ser farlig ut...tror du hästen springer förbi dig då och skuttar glatt över ett hinder som är läskigt?
Nix.Vilket hon heller inte gjorde.Det blir inte bättre av att någon står och rycker och sliter i tyglarna,det gör bara ont i hästens mun...
det blir liksom inte bättre om man drar och sliter.

Sedan att tränaren tillät folk bli så aggresiva...
Jag är helt säker på att spöet användes.Men jag vet inte och jag föredrar om någon slår en häst med sin egen kropp eller med hjälp av ett spö...jag tycker att det är fel att slå oavsett....

:smirk:

Jag antar att det är helt okej om tränaren vill konfrontera mig någon dag men det gör ingenting.
Det är väl inte mer än rätt att han gör det antar jag.

Tycker fortfarande att han gjort fel...men jag säger inte heller att det var helt rätt av mig att skriva som jag gjorde i min länk.
Hade det hänt idag så skulle jag nog gjort det diskretare i tidningen eller något sådant.
Men men...jag var så jävla förbannad!

Fördelen med allt det här är att folk har börja tänka till.
Det blev en reaktion och folk har tydligen börjat rannsaka sig,även jag.
Jag tycker att det är en helt klart posetiv reaktion...det är så lätt att bli hemtam.
Det är bra om folk ser fler infalls vinklar...även jag.

Man lär sig antar jag.
Sedan om skadan redan är skedd så är det väl så.

Jag antar att tränaren är medveten om att tråden finns och även han har tänkt till lite...tar för givet att han vill ses som en bra tränare,tror att han också tycker att han kanske gjorde fel i alla fall lekt med tanke (typ tänk om)...vad vet jag men som sagt,det är så lätt att allt blir fel när det händer något oväntat.
Jag vet det nu,jag tycker kanske inte att jag har gjort helt rätt heller,men samtidigt inte helt fel...det är svårt det där.
Men som sagt;det har kanske blivit något bra av allt ändå.
Mitt motto här i livet är "för hästens bästa" och jag antar att alla vi som håller på med hästar har samma mål?

Yes.Det var bara det jag ville säga.
Take care.

Precis Anna. Skönt att du också kom in och visade din åsikt.
Vi vet båda två att kritiken var obefogad. Vi får hoppas detta var slutet på den här disussionen.
// Annelie

Blev lite full i skratt när jag läste om att stirra hästen stint i ögonen och ha kroppen vänd mot den. Det vanligaste felet jag ser i lastningssituationer är just att människan står i transporten, stirrar hästen i ögonen och blockerar vägen in i transporten med sitt kroppsspråk. Samtidigt som h*n försöker hala in hästen i transporten och undrar varför den inte vill. :D
Har sett blickkänsliga hästar vägra gå in i transport genom att människor stirrade på huvudet på dem. När de flyttat blicken mot rumpan så gick det oftast mycket bättre.

jag vet själv hur det är när man blir riktigt förbannad och är dessutom medveten om att det ibland ser, och framförallt låter, värre än vad det egentligen är på träningarna. men snälla tänk på vad du skriver för sånt här gör skada, du har nästan femtonhundra träffar på den här sidan och större delen läser antagligen bara de första fem inläggen och kommer inte till den här delen av diskussionen. tidningen är för den delen ett ännu mer skadligt alternativ. du har självklart all rätt till en åsikt men om du istället hade börjat med att konfrontera inblandade personer och sedan lagt fram den mer sakligt (som du gjorde nu) så hade du haft min fulla respekt för den.

du har självklart all rätt till en åsikt men om du istället hade börjat med att konfrontera inblandade personer och sedan lagt fram den mer sakligt (som du gjorde nu) så hade du haft min fulla respekt för den.

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:
Kunde inte sagt det battre sjalv!!

Bra inlägg LadyLusifer! Tränaren är ju tränare av någon anledning, dvs han har lång erfarenhet och bra meriter. Ifall du som startade den här tråden skulle haft mod nog att lugnt prata med tränare efteråt och frågat vad det var för fel och varför han trodde denna metod var mest effektiv, kanske ditt inlägg varit av relevans.

Hästar blir vad man gör dem till säger vissa, jo jo men vissa har ett komplicerat psyke och blir farliga ifall de får löpa linan ut och vinna. Övervåld och utfall är aldrig acceptabelt, men hallå, det här var väl ändå inte misshandel? Skulle vilja se dig själv i sadeln på en ponny som vägrade eller kastade av. Tillslut skulle nog du själv vilja att en duktig tränare tog itu med problemet, och gjorde vad som behövde göras.

jag va på hoppträning en gång med ponnyn (jag red inte)
och då ponnyn inte ville hoppa tog tränaren fram ett plank o drämde till ponnyn i baken, han hoppade inte utan sprang förbi hindret (igen)
när detta skedde gick jag in på banan o tog min ponny o sa att hon kunde fortsätta träningen utan honom, och att jag inte slår mina hästar, speciellt inte om de är rädda för något, (det va därför han inte hoppade i från början)

Jag har tagit bort raden där du antyder tränarens namn !! / Moderatorn

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 197
Hoppning Hej! tänkte om ni kunde hjälpa mig med lite tips för jag står helt still! min häst bara river rättuppstående jag vet inte hur jag ska...
Svar
7
· Visningar
1 672
H
Ridning Hej! :) Är det bara jag som ibland inte klarar av att titta på klubbtävlingar? Speciellt inte hoppning? Mår dåligt och vet inte var...
Svar
2
· Visningar
929
Senast: Lager
·
Träning Jag har 2 barnbarn här på sommarlovet. De är 10 o 12 år. Vi föder upp ridponnyer men har inga f n lämpliga för dessa barn att rida på...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
9 865
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar