Hopptränare som mer än gärna slår

Precis! Det viktigaste är ju att känna hästen! Så att man vet om den är nervös, sjuk eller om den "bara dummar sig"...

Det du sager ar ganska intressant. Bland det varsta som irlandska handlare far dras med ar ponnier och hastar som de salt till Sverige, som efter ett tag i Sveriges mesighet blivit varsta problemhastarna!! Da kommer de tillbaka till Irland igen, blir "tillrattade" och salda igen.
Jag vet ett flertal irlandska ponnier som salts till Sverige, som efter ett ar kommit tillbaka helt galna. Vet inte vad man gjort med dem i Sverige, men de blir helt andra hastar. Som tur ar har jag aldrig fatt tillbaka en hast eller en ponny. Hoppas att den dagen aldrig kommer heller.

Jag tror att vi mesar med hastarna i Sverige for att man vill vara snall mot hasten givetvis, men ocksa tror jag att manga inte vill stota sej med andra. Dessutom sa detta med att anmala hit och dit ar nagonting jag inte gillar i Sverige. Allting ska anmalas. Manniskor gar runt och tror att de ar nagot slag av varldspoliser!! :crazy:
Visst ar det viktigt att ta tag i saker och ting om man ser att nagonting ar riktigt fel, men jag tror inte att anmala hit och dit loser problem. Jag tror att det langsiktigt blir en "ropa vargen"-foreteelse. Manga fall som blir anmalda tar upp viktig tid, och ingenting hander i slutandan i alla fall. Det ar viktigt att resurser ska laggas pa de anmalda fallen som verkligen ar viktiga.

Det där sista har jag funderat lite på... Tycker man hör ofta om folk som anmäls och eftersom de har rent mjöl i påsen så händer det sedan inget mer! Det händer heller ingenting på de fallen där det verkligen borde hända någonting...
Fast det är förstås bara mina egna funderingar av det jag hört och sett! Finns kanske många anmälda fall där det verkligen görs något åt fallet?!

om jag förstår rätt så ska man föda upp hästar med våld och inte med förtoende?

är det inte bättre att jobba med hästen och göra så att den vill arbeta med en.
och få den att ställa upp till 100% av ren vilja och inte tvång.

människor är för dåliga på att lyssna till hästen.

dom två sista hopptä'vlingarna jag var på vägrade vi varenda gång(en gång på varje) och min häst stannar inte i första taket.
på den sista tävlingen fick jag vara på henne som tusan=smacka och hålla om mycket mer med skänklarna)
eftersom hon inte var på hugget i hoppningen lät jag henne vila från hoppningen i två månader och nu hoppar hon bättre än någonsin.
jag kände efter vad min häst ville.

jag skulle vilja se med egna ögon hur ni tar hand om era hästar på irland. :smirk:

Vart nagonstans i denna traden har jag skrivit att hastar ska fodas upp med vald och inte fortroende??? :confused: :confused:

Hastar som ar valhanterade fran forsta borjan ar oftast latta att ha att gora med i alla situationer. Det jag sa i mitt senaste inlagg och i hela denna traden ar att man brukar inte vald mot hastar. Att visa vart skapet ska sta ar inte vald!! Att bli ursinnig och forbrilt sparka och sla sin hast ar vald, men att ge hasten en lapp med handen ar inte vald - enligt mej i alla fall.
Jag har under hela denna traden ocksa skrivit att man inte slar vilken hast som helst. En radd och nervos hast ska man ta det lugnt med, medans en stark oversittartyp kan behova en small for att forsta att det den gjorde inte var uppskattat.
Givetvis ska man lyssna pa sina hastar, det tar jag for givet. Man maste veta hur man laser av en hast och kan se hur en hast mar!!!!

Det jag sager med hastar och ponnier som kommer tillbaka fran Sverige till Irland ar att de hastarna var vana vid att manniskan var chef. Och i Sverige insag hasten att den bestamde och det resulterade i att det blev mycket fel. Manga irlandska handlare har dessa problemen. De far tillbaka mycket duktiga ponnier och hastar for att man inte kunnat rida dem, borsta dem etc. Ponnier som vunnit MSVA-Svar tavling pa Irland vagrar ut sej i en LA, pga att de vet att de inte behover om de inte vill.

Jag har sa lange jag bott pa Irland sagt att vi i Sverige vilar vara hastar for lite!! Manga utav dem problemen vi har i Sverige ar pga for lite vila. Dessutom far hasten fel budskap i manga fall, dar man pa backen mesar med hasten, medans i ridningen sa ar man mycket tuff och kraver att hasten gar i en viss form etc. Hasten maste ocksa tycka att det ar roligt att bli riden!

Jag star for att jag inte mesar med mina hastar, men sa har jag inte nagra storre problem med dem heller. Vi rider under ett varierat schema och varje hast har i alla fall en vilodag per vecka. Dessutom rider vi ut i skog och mark sa ofta vi hinner, vilket blir ett par ganger i veckan. Tyvarr ar det vanligt att tavlingshastar i Sverige varken far ga ut under dagen, eller att de bara rids i ridhus eller pa ridbana. En hast sja vara valskolad, men den maste ocksa vara pigg pa att jobba.
Mina hastar, oavsett hur mycket de ar varda far ga ut under dagen. De far rulla sej i lera och vara vilka hastar de vill ute. Men nar de kommer in i stallet, och under ridning vet de att det ar jag och min stallhjalp som skoter snacket.
Visst maste man ha en kommunikation med sina hastar, lyssna pa vad de sager och hur de mar. Det tar jag for givet att man som serios hastagare gor!

Jag har sa lange jag bott pa Irland sagt att vi i Sverige vilar vara hastar for lite!! Manga utav dem problemen vi har i Sverige ar pga for lite vila. Dessutom far hasten fel budskap i manga fall, dar man pa backen mesar med hasten, medans i ridningen sa ar man mycket tuff och kraver att hasten gar i en viss form etc. Hasten maste ocksa tycka att det ar roligt att bli riden!

Vi rider under ett varierat schema och varje hast har i alla fall en vilodag per vecka. Dessutom rider vi ut i skog och mark sa ofta vi hinner, vilket blir ett par ganger i veckan. Tyvarr ar det vanligt att tavlingshastar i Sverige varken far ga ut under dagen, eller att de bara rids i ridhus eller pa ridbana. En hast sja vara valskolad, men den maste ocksa vara pigg pa att jobba.
Mina hastar, oavsett hur mycket de ar varda far ga ut under dagen. De far rulla sej i lera och vara vilka hastar de vill ute.
Visst maste man ha en kommunikation med sina hastar, lyssna pa vad de sager

:bow: :bow: :bow:

kan hålla med om att hästar vilar helt för lite. :(
tycker att ert schema ska hästar ha även om dom är värda massa massa pengar :)

tror att jag missuppstod dig lite grann.
trodde att du tyckte det var helt okej att spöa en häst när den inte ville hoppa tex.

tror du inte att det kan vara så att hästarna som tävlat MSV-Svår klass vägrar på en LA bana för att den fått smisk?
jag menar allt fler ponny ryttare ger sin ponny smällar om den vägrar. även om det är ryttarens fel.
dom får även ryck i munnen. :smirk: :(

såg en film från baltic cup från danmark på datorn och VARENDA unge(kanske 3 som inte slog) slog sin ponny rejält med spöet även att man såg långa vägar att det var ryttarens fel.
och en till och med spöade hästen 4 ggr(3 kanske) och sen la sig ner bakkåt och sågade den i munnen. :(

jag tror inte att vi blivit mesiga med hästarna här i sverige utan hästarna får fel hantering och kommer till okunniga människor.
ibland får hästen göra saker ibland inte.(då får den smäll)

tror att jag missuppstod dig lite grann.
trodde att du tyckte det var helt okej att spöa en häst när den inte ville hoppa tex.
Jag tycker att det ar ok att ge hasten ett par rapp pa rumpan med spoet (av ryttaren) om den vagrar pa ett hinder for att den var "ful". Om ryttaren missade avstandet pa hogre hojd och hasten vagrade gor man helt enkelt ett nytt forsok, utan bestraffning.

tror du inte att det kan vara så att hästarna som tävlat MSV-Svår klass vägrar på en LA bana för att den fått smisk?
Nej, men daremot tror jag att de vagrar for att ryttaren inte kan rida tillrackligt bra!! Det ar svart att rida pa hoga hojder, och man maste vara en mycket skicklig ryttare for att fa en ponny runt en sadan bana. har man en mycket arlig och sjalvgaende ponny sa kanske det fungerar ett tag.

Jag tror inte att ponnier stannar for att de far for mycket stryk, daremot stannar de for att de inte har hoppgladje och viljan att gora jobbet for en ryttare de inte respekterar!!

Jag tror att problemet med ponnyer i Sverige är att många ponny-föräldrar inte är "hästmänniskor" och saknar grundläggande kunskaper. De ser istället på när rutinerade tränare/ryttare "korrigerar" ett problem och går sedan hem och tror att de kan tillämpa samma metod med deras ponny utan att veta om deras ponny har samma problem.

Överhuvudtaget saknar vi i Sverige ett traditionellt hästkunnande som man har i de mer "hästiga" länderna som Irland och Storbritannien.

vad exakt menar du med att hästen är "ful" när den stannar?

ja ryttaren rider inte bra = hästen som får ta skiten.
eftersom ryttaren inte rider som den ska stannar hästen och får då en smäll.
inte konstigt att dom tröttnar på att hoppa.

håller med LenaH om att vi i sverige inte har samma hästkunskap som ni på irland tex.

vi i sverige mesar inte med våra hästar det är brist på kunskap. dock inte hos alla men hos dom flesta framför allt ponnyryttare
men mycket är föräldrarnas fel.

det handlar inte om att domenera över hästen utan om ömsesidig respekt.

Överhuvudtaget saknar vi i Sverige ett traditionellt hästkunnande som man har i de mer "hästiga" länderna som Irland och Storbritannien.

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:
Men fragar man en svensk sa sager de ALLTID att Sverige ar ett sa bra hastland, att svenska hastar mar sa bra, att svenska ryttare ar sa duktiga osv osv osv.
Jag har, sedan jag flyttat till Irland, upptackt att sa inte alltid ar fallet. Svenska ryttare ar SKITDALIGA jamfort med andra lander, vilket ar mycket intressant for att man i Sverige tranar sa mycket infor tranare.
I Sverige sa lar man sej rida hasten pa ett "korrekt" satt, tyvarr lar man sej inte att sitta in i sadeln, ha en tight sits.
Det sag man sa tydligt pa Ponny-EM under sommaren. Jag tror att 90% av de svenska hopp eller falttavlans ryttarna ramlade av. Dessutom borjade ett flertal grata efter att de ramlat av. Nu pratar vi inte om barn, utan om 15-16 aringar. Alla irlandska och engelska ungdomar tyckte att svenskarna var mesiga ryttare.
Hade en svensk tjej har under sommaren som jobbade i stallet. Hon var med pa Ponny-EM, det var sa roligt for efter ett par dagar nar folk fragade vart hon var ifran sa svarade hon Holland, eller Tyskland, da hon skamdes for att vara svensk.
Nu sager jag givetvis inte att alla svenskar at daliga ryttare, men manga utav dem foljer bara strommen, det ar inte tankande ryttare som forstar varfor de gor pa ett visst satt!! I Sverige lar vi oss att rida en valskolad hast korrekt, men man lar sej inte hantera en situation nar man inte riktigt har kontroll, och det ar det som ar det viktiga. Pa Irland sager man att man maste kunna rida en unghast innan man rider en duktig hast - och visst ligger det nagonting i det. Aven fast man i Sverige tycker tvartom!

Och ibland tror jag att vi i Sverige "tänker" för mycket i vår hästhantering istället för att förlita oss på "gut feeling".
Det går att utläsa av alla dessa evinnerliga trådar om hur folk fostrar sina hästar både på marken och hästryggen.

Själv tänker jag inte så mycket längre utan GÖR istället.
Börjar man analysera för mycket så går tillfället förlorat!

Ja, helt ratt!! I Sverige tanker vi for mycket pa allting, inte bara hastarna.
Jag hor det jamt och standigt, att jag tanker for mycket - men bara av irlandare. Svenskar brukar vara avundsjuka for att jag lever ett sa problemfritt liv utan fasta tider och samma rutiner dag ut ich dag in.
Jag har gjort ett val i mitt liv, vilket jag tror att vi i Sverige inte gor. Man foljer strommen mycket utan att tanka sjalva.

Men detta ar en helt annan trad an det vi ska diskutera har inne!! :D

Det köper jag inte. Hästarna gör som vi vill för att de måste. Vi kan göra träningen rolig för dem, men i slutändan tror jag de helst hade vilat sig igenom livet. Hästar är bekväma djur.

(Vet att jag generaliserar nu.)

Jag har bott på irland och jobbat som tränare/tillridare där i omgångar. Jag kanske har haft otur, men jag måste säga att jag varit gråtfärdig när jag sett hur folk gått till väga vid hästhantering och hästskötsel. En enorm okunskap har mött mej. Har fått tagit hand om ett flertal "hopplösa" fall där hästarna blivit mer och mer farliga och omöjliga och som ingen vågat ta sig an. Hästarna har helt enkelt varit rädda och osäkra och därför blivit farliga. Irländska metoder (de tre ställena jag varit på) har varit väldigt ryiga och "bestämda" fast på helt fel sätt. Men med de så kallat "svenska metoderna", mildet och tålamod blev det trygga och pålitliga hästar även av dessa som alla gett upp hoppet om. Det viktiga är att man blir ett team och jobbar ihop... då testar inte hästen en utan man gör allt tillsammans. Visst kan man behöva vara lite extra bestämd ibland... men spö har jag då aldrig behövt (i uppläxningssynpunkt) och mina hästar har allit varit väldigt väluppfostrade och vetat vem som bestämmer.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196
Hoppning Hej! tänkte om ni kunde hjälpa mig med lite tips för jag står helt still! min häst bara river rättuppstående jag vet inte hur jag ska...
Svar
7
· Visningar
1 672
H
Ridning Hej! :) Är det bara jag som ibland inte klarar av att titta på klubbtävlingar? Speciellt inte hoppning? Mår dåligt och vet inte var...
Svar
2
· Visningar
929
Senast: Lager
·
Träning Jag har 2 barnbarn här på sommarlovet. De är 10 o 12 år. Vi föder upp ridponnyer men har inga f n lämpliga för dessa barn att rida på...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
9 865
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar