Hopptränare som mer än gärna slår

Känner mig som ett ufo just nu. Jag tycker att en häst ska respektera mig och vara lätthanterlig i alla lägen. Och jag måste då haft en enorm tur med alla hästar jag mött, då jag kan räkna på ena handens fingrar alla de gånger jag verkligen blivit förbannat och lappat till en häst. Vissa av hästarna har varit just som du beskriver och det har inte varit särskilt svårt att få dem att uppföra sig. Sedan har jag alltid varit väldigt bekväm av mig i min relation till både hästar och hundar, orkar inte med struligheter och bråk. Skulle aldrig stå ut med en bufflig häst eller rida ut på en som ska vända hemåt och tjafsa.
Kanske ska tillägga att jag faktiskt har jobbat en hel del med hästar, så jag har träffat rätt många individer.

instammer - tycker att det ar mycket som kan goras med enbart rost o kroppsprak, men ibland behover man saga till pa skarpen. det stallet jag jobbade pa i somras, ville de helst inte ens att man skulle saga till pa skarpen, de tyckte det var sa 'fult'? hmm, jaa o sen ville de salja hastarna utomlands - stackars krakar, de maste ha satt sig pa baken nar det kom ner till holland!! :crazy:

nej, jag vet inte... som sagt alla har sina satt som funkar olika. sen sa kan man sitta o diskutera till varldens ande vem som har ratt o vem som har fel. nar det kommer till krita sa ar val huvudsaken att det som ska funka funkar o att hast o de som ar inblandade trivs med varandra. ;) (utopi - javisst! :D)

:bow:
Jag är också fascinerad över hur folk här säger att de "inte vill döma" utan att "veta bakgrunden".

Det här handlade ju uppenbarligen inte om ett spörapp, en bank av en skänkel eller motsvarande, utan om att upprepade gånger piska den. Då spelar bakgrunden liten roll.

Djurplågeri är djurplågeri, precis som misshandel av människor är det olagligt (om än på lindrigare straffskala). Till djurplågeri räknas att misshandla djur. Gränsen för misshandel är något luddig just när det gäller djur, men djuret ska inte utsättas för "onödigt lidande". Det är onödigt lidande som beskrivits ovan, lidande i form av skrämsel, slag osv - och onödigt eftersom det inte är livsavgörande för någon att hästen inte hoppar. Det är helt enkelt inte värt det lidande hästen orsakas.
Kan man inte lösa problemet på annat sätt får man väl skaffa sig en annan hobby.

:bow: :bow:

" Där kunskapen tar slut, tar våldet vid"

Jo, du har så rätt. Men jag kom att tänka på en sak när du skrev att det var så fult. Då jag inte brytt mig särskilt mycket över att folk runt omkring mig lappar till sina hästar det är när de har en trevlig attityd mot hästen överlag och berömmer den när den gör rätt efter tillrättavisningen. Då rör det mig faktiskt inte i ryggen, eftersom alla gör olika som du säger. Det är de som är sura jämnt som gör att det ser fult ut.

*s* Jo, våra bortklemade hästar hade nog inte klarat sig så bra utomlands. I den bemärkelsen så var jag faktiskt lite nervös när det blev inne att köpa iberiska hingstar. "Åh, de är så snälla att vem som helst kan hantera dem". Jojo, sätt hingsten, hanterad av tuffa karlar i Spanien/Portugal, i händerna på en kvinna utan pondus...

jo, absolut! det ar ju da det blir intressant nar folk valjer att diskutera situationer i all evighet om vad som ar ratt o fel utan att veta bakgrunden.. det ar nog nagot jag kant forekommer mer i sverige an nagon annan stans jag har valt att bosatta mig ansalange. man tittar sa garna pa andra o kritiserar, istallet for att halla ett oppet sinne o se o lara? :) (pratar inte nodvandigtvis om ovanstaende situation)

sen sa maste jag saga att det var lite frustrerande att folja regler jag inte holl med om, men det var ju sa det funkade pa det stallet.

vet du nan som kopte en san hingst?? gud, snacka om overraskning nagra efter nagra veckor nar de fattar att de kan storma pa utan problem!! huvva.

tycker inte alls att du verkar vara ett ufo. va jag tycker är svårt här på buke e att säga e, ja jag kan smälla till min häst om hon beteer sig illa, för då reagerar alla som om man vore en hästmisshandlare. det finns massor av olika sätt att uppfostra en häst å visst är den milda vägen den att rekomendera, alla gånger, men den fungerar inte alltid tyvärr. ex på hur jag kan göra, en häst i vårt stall tyckte att ställa sig rätt upp på bakbenen var en rätt bra metod för att slippa arbeta, i stället för att piska upp henne så red jag säkerligen 10 varv i varje varv på en liten volt, detta gjorde jag vid 2 tillfällen då hon ställt sig upp å nu har hon inte gjort detta mer. ett ganska bra sätt att lösa ett problem tyckte jag.

ha en bra dag! kram

Det värsta jag har sett var en tjej med en hingst där jag till slut tyckte det var så läskigt att jag ville ingripa, väntade bara på att tjejen skulle bli skadad. Men hon slutade tack och lov i tid med det hon höll på med, hon blev nog själv lite rädd.

Noppitoppan,
Det beror ju också lite på hur man slår sin häst vid en tillrättavisning. Tar man i för kung och fosterland eller är det bara en lätt markering. Har märkt att många saker man gör där det blir väldigt jobbigt för hästen ger mycket snabba resultat, tur att det är i vissa bemärkelser väldigt lata djur man har att göra med ibland. :D

HOPPFANTASTEN :bow: :bow: :bow:

ramonarunds
genom att göra som den tränaren och som pappan gjorde är fel. fel fel fel.
vad ponnyn än har gjort tidigare! :mad: :mad:

om nu ponnyn kastar av en unge som får väl ungen lära sig att rida eller så har hon fått fel ponny.
alltså en ponny hon inte klarar av och det ska inte ponnyn få lida för.

Man ska inte vara sa snabb att doma manniskor, for allting ar kanske inte vad det ser ut att vara.
det är rätt så logiskt, ser man människor som gör på detta sättet så kan man INTE misstolka det!
:mad: :mad:

om hästen är istadig så hjälper det inte att piska hästen som dom gjorde.
dom har ingen RÄTT att göra så! :mad: :mad:

man ska inte piska en häst till att hoppa!! :mad:

om hästen vägrar och det inte är ryttarens fel så vill hästen INTE hoppa och då ska man inte hoppa den heller.

:mad::mad:
Jag ska ta och upplysa dig om något. Jag är själv medlem sedan länge i den klubben, och för det första var det inte ens ponnyns föräldrar som stod på banan och defintivt INTE pappan som kom med spöet. Och enda anledningen till de lite hårdare handskarna var att de försökte med betydligt mildare åtgärder först och ponnyn helt enkelt slagit av barnet. Och det var inte ens en b ponny... det var en stor C ponny. Och du kom väl troligen lagom till att de givit upp att locka hästen över vattenmattan när den slagit av jäntan.. de flesta vet också att i sådana lägen kan man inte ge sig då vinner hästen och kommer troligen aldrig hoppa vatten eller så kan den fortsätta slå av. Hur många ger inte sin hund en örfil om den biter efter någon annan hund? det är samma sak. Och dom slog inte ponnyn så som du menar. Jag tror aldrig du har sett en häst misshandel. Då skulle du inte skriva så här, för det är på helt lösa grunder. Och varför säger du att publiken skall reagera och göra något, när du inte själv vågar göra något??? Man ska som sagt ta reda på bakgrunden innan man gör ett sådant här på hopp. Saken är den att skulle vi vara mesiga med hästar och aldrig säga ifrån så har de en tendens att bli fullständigt oreglerliga. Hästar är stora starka djur och inte gjorda av porslin. Och till sisst om han nu vore en så dålig tränare varför får vi då fler och fler ekipage som söker sig till oss varje år från flera olika håll och varför har vi då en flera av sveriges skickligaste ponnyryttare i klubben?? Det tåls att grunna på. Tycker du borde tänka över vad du anklagar andra människor för. Det kan komma tilbaka på en själv. Tycker du borde be tränaren i fråga en ursäkt. :mad: :mad: :mad:

hur det än är så ska man inte slå hästen till att hoppa!!!!! :mad: :mad: :mad:

du kan absolut inte gemföra att en hund bits och att en häst kastar av.
hästen har en orsak till att kasta av om man inte ramlar av i glädje bock språng eller liknande.

en gång till
MAN SKA INTE PISKA EN HÄST TILL ATT HOPPA VAD DEN ÄN HA GJORT. :mad:

så om hästen sparkar dig när du ska sadla ute i hagen eller ska ge den mat.. så bara ler du och fortsätter?? dessutom piskades det inte... har du inte läst hela mitt inlägg.. hon var inte där hela lektionen säger hon själv... anklaga inte folk INNAN man vrkligen vet vad som hände

Nu är jag trött på den här disskussionen.. för den är löjlig..inte om hästmisshandel i allmänhet, men detta speciella fall. Vi i klubben står bakom honom för vi vet att det inte var så här det gick till. Tycker det är bedrövligt när folk dömmer utan att veta hela historien. Och alla som hakar på sen...

jag sadlar aldrig henne i hennes hage för där vill hon vara ifred.
sparkar inte när jag ger den mat heller.
däremot vände hon röven till och sparkade mig en gång när jag ledde henne vet inte om hon busade då hon var uppspelt(överskotts ennergi), hon fick ingen bestraffning iallafall.

hon som gjorde tråden förklarade tydligt vad tränaren gjorde även om han inte gjorde det hela lektion så spelar det ingen roll.
det är inte hästens fel.
hästar blir vad man gör dom till.
:smirk:

varför skulle en person ljuga om vad hon såg?

är tränaren känd?
därför ni står bakom honom?
kanske därför ni får så många som vill hoppträna hos er :smirk:

Vi står bakom honom.. och nej.. han är ingen Landskändis.. och nej.. han är helt enkel bra på det han gör.. Tycker alla som kommenterar helt enkelt skall komma upp och kolla. Så får ni se.. Det är det enda jag säger...sluta upp med det här nu...

bra på det han gör?
spöar en ponny som inte vill hoppa?
inte en chans att jag tränar för en sådan tränare.
:mad:

det är vidrigt.

Du får tycka som du vill.. om du väljer å tro på någon som inte såg allt plus inte känner personen i fråga så tycker jag bara att det är synd.. jag tänker inte kalla någon något *typ vidrigt*... men jag vet hur han är så jag vet att detta är obefogat helt enkelt.. men men

med vidrigt menar jag att piska en häst till att hoppa och att det finns människor som går hur långt som helst när den gäller bestraffningar.

vadå inte såg allt?
det "lilla" hon såg räcker långt.
personen i fråga menar du tränaren?
även om jag hade känt person som gjorde detta hade jag tyckt exakt lika dant som jag gör nu. :smirk:

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 197
Hoppning Hej! tänkte om ni kunde hjälpa mig med lite tips för jag står helt still! min häst bara river rättuppstående jag vet inte hur jag ska...
Svar
7
· Visningar
1 672
H
Ridning Hej! :) Är det bara jag som ibland inte klarar av att titta på klubbtävlingar? Speciellt inte hoppning? Mår dåligt och vet inte var...
Svar
2
· Visningar
929
Senast: Lager
·
Träning Jag har 2 barnbarn här på sommarlovet. De är 10 o 12 år. Vi föder upp ridponnyer men har inga f n lämpliga för dessa barn att rida på...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
9 865
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden