Hopptränare som mer än gärna slår

Min storasyster tränade för en englesk "duktig" tränare som kom till sverige ibland för träning & hästaffärer. Han var bra i början, men efter en tid blev han vrickad och stod med långpisken beredd vid hindret :( Syrran var rödrandig på ryggen efter en träning där han missat hästen & träffat henne istället. Blev inga mer träningar för honom.

Sånt är så FEL. :cry: Jag rider sällan för tränare längre, tyvärr, finns bara två (en hopp en dressyr) här omkring som jag litar på och som är hästvänliga och duktiga ur min synvinkel, och har de inte tid rider jag hellre själv den veckan. Ont om bra trevliga tränare..

"de flesta vet också att i sådana lägen kan man inte ge sig då vinner hästen och kommer troligen aldrig hoppa vatten eller så kan den fortsätta slå av"

Kan säga efter många separata erfarenheter att så faktiskt inte är fallet. Man kan enkelt sätta upp delmål med hästar med sådana här grejer om de vägrar. Och det går alldeles utmärkt, men då gäller det ju förstås att ha tålamod och faktiskt träna med hästen. Men så är hästar också djur och inga maskiner. Har lärt hästar gå över läskiga diken, vada i vatten i sjö, gå i vattenpölar etc.

Resonemanget att man måste hålla på tills man lyckas få över hästen har jag vänner som levt efter och ägnat ett par timmar för att få hästen över ett dike. Det har ofta lett till att hästen har kastat sig handlöst över diket resterande gånger. Bekvämt för ryttaren, tja...deras val av metod.

Istället kan man helt enkelt dela upp det under några dagar. Dag 1: stå still nära, titta det kommer faktiskt inte anfalla. Dag 2: gå närmare, det anfaller fortfarande inte Dag 3: Doppa hov i vattnet, titta den blev inte uppäten osv.
Allt går lugnt tillväga och hästen får beröm när den gör rätt. Jag visar den vad det är jag vill och den får pröva sig fram och bygga upp sin egen självkänsla och mod för att klara uppgiften. Alla sådana här saker som hästen lär sig presera bär den med sig och får mer mod i andra situationer. Ett enkelt val i mina ögon. Det handlar om tålamod, men faktiskt så tar det inte så lång tid. Bara man vet vad man håller på med.

Och har man inte tålamod när man håller på med djur så tycker jag att man ska köpa en cykel istället.

Måste faktiskt håla med LadyLusifer om en sak, det låter inget vidare att klanka på en publik som inte reagerat när man själv inte ingripit. Vad det än är för situation..

jag sadlar aldrig henne i hennes hage för där vill hon vara ifred.

däremot vände hon röven till och sparkade mig en gång när jag ledde henne/.../hon fick ingen bestraffning iallafall.

hästar blir vad man gör dom till.
:smirk:

Ar det darfor din sparkar pa dej?? :confused: :smirk:

Att vara emot misshandel och även det som ni här kallar misshandel är en sak! Men hur kan man tolerera ett sånt farligt beteende som att hästen sparkar efter en?
Oavsett om den vill sparka för att den har överskottsenergi så förstår jag inte hur man kan acceptera det! Accepterar du att hästen biter efter maten ( och dig när du kommer med den ) för att den är hungrig? Får den rusa på när du rider för att "den har överskottsenergi"?

jag menar att hon sparkade bakut i ren glädje(antog jag) o jag hamnde ett snepp bakom henne och blev träffad(hon sparkade snett bakåt)
det tog inte så hårt men jag kände det. fick inget blå märke o det gjorde inte ont.
eftersom jag inte riktigt vet om det avr meningen eller om det var av glädje hon sparkade bakkut så straffade jag henne inte :smirk:
jag släppte henne lös i ridhuset efter det :crazy:
(jag hade haft feber i 3 dagar o hon hade inte blivit riden och hon är i tävlingskondition så hon hade överskottsenergi)

jag har haft min häst i två år i början var hon en sur kärring eftersom hon har fått gjort som hon velat.(och fel hantering :mad:)
har stått på ridskola och sparkat och huggig och kastat av varenda människa.
hon har även FÅTT MYCKET STRYK av oss människor och litar inte på oss.

och jag kan lova att hon inte var så här när hon kom till världen, dom föds inte såna.
dom blir vad man gör dom till.

så hon var rätt så jobbig i början men nu har jag fått hennes förtroende och hon litar på mig.
jag är i stort sett den enda hon accepterar.

och detta är EN gång som hon har sparkat mig.
och trots att hon inte fick en bestraffning har hon inte gjort om det. :smirk:
och som jag sa innan är jag inte säker på om hon gjorde det med vilje eller inte.

min häst biter inte efter mig när jag kommer med maten.(men bet en annan)
hon rusar inte heller när hon ahr överskottsenergi utan bockar och hoppar i stället.

Jag har faktiskt varit med om något liknande en gång. Det var många år sen nu men det sitter kvar. Jag var med min relativt nyinköpta ponny på en hoppkurs. Hade haft den ett halvår och när jag fick hem den var den livrädd för allt! Bara stog och skakade av rädsla när man skulle kliva över en kavalettibom. I alla fall... var på hoppkurs ett halvår senare när hästen äntligen började få förstroende och hoppade faktiskt riktigt fint! MEN det var ett läskigt hinder som han inte sett tidigare så då stannade han en gång och innan jag han reagera så hade tränaren tagit fram långpisken och slog den allt hon okade över haserna gång på gång. Han stannade ju inte för att han var dum, utan för att han var rädd. Förstår inte varför, men jag red hela passet till dess slut (idag skulle jag åkt hem på stört om någon gjort så mot min häst). Men man lär sig med åren antar jag... jag var bara 11 då och svårt att ställa sig upp mot en galen tränare. Det var en flerdagarskurs och jag åkte i alla fall inte dit de andra dagarna. Kan ju nämna att jag fick börja om från början med att bygga upp hästens förtroende igen... och det tog tid! Nu var det inte bara min häst hon läxade upp, men det gör ju inte saken bättre :cry:. Hörde i efterhand att det var fler som inte kom till fortsatta träningar.

Det är skillnad på att säga till på skarpen precis så mycket som det behövs och ge en häst stryk!

Blev hon straffad när hon bet någon annan?

det vet jag mycket väl.
men att piska en till att hoppa kallar jag inte att säga till på skarpen!! :mad: :mad:

jag var inte med då för jag var i gbg.
det hoppas jag inte att hon blev. :crazy:(om denna personen som blev biten straffade henne så hade hon slagit henne hårt på mulen eller liknande)

jo men nu menade jag inte ponnyn! jag tänkte mer på din häst eftersom du skrev att hon fått stryk...

ja, jag menade att slå henne på mulen eller något sånt!

jasså. min häst är en ponny. men ja.
så du menar att när hon hugger för att hon är rädd då ska man göra henne ännu räddare? :confused:
istället för att få hennes fötroende?(vilket jag fick utan att ta till våld) :mad:

tror du inte att hon hade fortsatt försvara sig mot människor då?(om hon hade fått tagit smällar efter smällar?)

hon hade blivit värre och värre.

tur att min ponny inte är i dina händer. :smirk:

jag vet inte hur jag ska förklara hur jag menar, det blir ju bara fel ändå! men du har dragit upp ordet stryk flera gånger och jag försökte bara peka på att det är skillnad mellan att säga ifrån och ge en häst stryk!
missade att din häst blivit misshandlad... självklart är det skillnad när det gäller en rädd häst! men jag pratar fortfarande om att säga till på skarpen, inte misshandla!

tur att min ponny inte är i dina händer. :smirk:
tack för den!

hur gör du när du säger till på skarpen?

dumt sagt jag vet förlåt :crazy:
menade att hon tål inte hårda tag.

jag har haft turen att oftast bara haft att göra med hyfsat väluppfostrade hästar iaf :) men att säga till en häst tycker jag blandannat kan vara ryta till, smälla till med handen m.m

Det är ingen fara, det är bara tråkigt att höra sånt... Som om man vore en misshandlande hemsk människa :crazy: Kanske bäst att jag säger det igen, jag anser inte att man ska vara hård mot rädda och nervösa hästar!

Nu ska jag sluta skriva här för jag vet inte hur jag ska få fram det jag menar utan att få det att låta som att jag tycker det är bra att slå misshandlade hästar :crazy:

jo förlåt igen. :(

jo jag vet vad du menar men vi har inte samma syn på det :)

dessutom så har vi båda nog tappat tråden för denna tråden handlar inte om det vi pratar om längre :o

eller det gör det kanske? :o :angel:

Apropå att det daltas med svenska hästar - för några år sedan jobbade jag i ett handelsstall (i Sverige) där vi mest tog in danska och holländska hästar.
Däremot ville min chef helst inte handla med svenska hästar för de "är så j*vla ouppfostrade"!

Och jag håller med.

Och med risk för att starta ny svarslavin:

Dum ponny = pisk i rumpan.

Och det säger jag utan att ha sett händelsen, i likhet med alla utom 2 (?) som svarat.

Jag håller med dig!

jag tycker det är viktigt att man vet var man har hästen och hur man ska lösa problemet med just den hästen!

Vi har en väldigt nervös häst, som i början inte ens vågade gå över en bomm!
Nu tävlar han 1,20 med mkt bra resultat.
Inte en gnutta våld har används till denna häst, utan bara list.

Sedan har vi en annan häst som är rutinerad men kan vara lite "dum" i bland, då bankar jag till henne med benen och sedan är det inte mer med det.

Men som sagt var man ska känna till sin häst och börjar den stanna och "dumma sig" så ska man vara säker på att den är okej och fräch i kroppen.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 197
Hoppning Hej! tänkte om ni kunde hjälpa mig med lite tips för jag står helt still! min häst bara river rättuppstående jag vet inte hur jag ska...
Svar
7
· Visningar
1 672
H
Ridning Hej! :) Är det bara jag som ibland inte klarar av att titta på klubbtävlingar? Speciellt inte hoppning? Mår dåligt och vet inte var...
Svar
2
· Visningar
929
Senast: Lager
·
Träning Jag har 2 barnbarn här på sommarlovet. De är 10 o 12 år. Vi föder upp ridponnyer men har inga f n lämpliga för dessa barn att rida på...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
9 865
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar