Hopptränare som mer än gärna slår

Ja, visst kan man göra så också om det är vattnet som bekymmrar :) Min häst älskar att plaska men ville ändå inte hoppa vatten...
Men visst är det bättre att slippa bråka med dem, ville bara påpeka som sagt att världen oftast är grå och att min häst inte blev förstörd av att bli skrämd över ett hinder.

Jag vet lite mer om hästen, tränaren å ryttaren jag var inte där när det hände åkte därifrån bara några sekunder före innan de hände. Den här ponnyn hoppar väldigt bra osv men ibland så slutar den bara att hoppa å de går inte alls. Å då blir tränaren helt galen (har sett de själv).

Vet nagon varfor ponnyn slutar att hoppa? Blir hon envis och enbart inte vill hoppa langre, eller hur fungerar ponnyn?
Kanske det ar sa att ponnyn enbart ar "ful" nar hon vagrar hoppa, och att tranaren anser att han laxar upp ponnyn, vilket ar berattigat i en sadan situation.
Men om ponnyn har nagot problem ska detta givetvis losas, helst utan vald.

Hur fungerar ponnyn hemma, alltsa inte pa traning med andra hastar och ponnier?
Beratta garna mer, sa vi far insikt i om tranaren, och foraldrarna, verkligen misshandlade ponnyn.

Kan verkligen en tränare avgöra om hästen är "dum" eller om den har ont någonstans? Borde man inte kolla hästen med en veterinär innan man piskar upp den? Tänk om det visar sig att hästen har ont någonstans, och det är därför den inte hoppar etc. Tänkte skriva att de skulle må dåligt då, men kom på, att om man behandlar en häst på det viset, har man nog inga känslor för djur på det sättet...

Åker du till veterinär varje gång din häst stoppar? En bra tränare ska kunna se hur ponnyn stoppar och kunna avgöra om det är ryttarfel, istadighet osv.

Hästen var ju tydligen såhär rätt ofta, enligt andra som kände till hästen som skrivit här. Då kan man ju börja undra...
Dessutom verkar ju inte denna tränare vara så bra, eftersom den skrämmer och slår hästen till att göra saker. Det ser itne jag som en bra tränare...

Kanske har ponnyn blivit undersokt av veterinar bade en och tva ganger!? De kanske inte hittar nagot fel!!

Jag vet inte vad som ar fel - ponnyn, tranaren eller ryttaren - det ar darfor jag inte domer.
Daremot sa tycker jag att tranaren har lite ratt i det hela, det ar ingen ide att mesa med ponnier och hastar. Mes kommer man ingenstans med.

Ursäkta men vad ger oss rätten att tvinga en annan levande varelse till något överhuvudtaget!!
Varför är det inte självklart för ALLA som har minsta lilla empati i kroppen, att respektera när man får ett nej? Oavsett om det kommer från en vuxen människa, ett barn eller en häst? Att försöka övertyga den andra om att vi nog trots allt ändå har rätt, att locka och försöka påverka - fine - men att tvinga...?
Vad får man ut av det? Är det roligt att rida när man vet att hästen mår dåligt? Är hoppningen kul när man inte gör det som ett team - tillsammans, engagerade och med fokus på uppgiften?
Jag borde nog låta bli att öppna såna här trådar för jag blir så ledsen så jag får tårar i ögonen av att det fortfarande finns människor som hävdar att det inte går att prata med hästar, som påstår att hästar är "bara dumma" och tycker det är ok att bära hand mot den efter att den kastat av någon (vilket innebär att smällen kommer långt, långt långt efter det att hästen gjorde fel.) Så gör man bara inte, det säger ju sig självt. Varför slår ni? För att ni är arga, för att ni vill hämnas på den dumma ponnyn?
För inte lär den lära sig något av det i alla fall.
Bedrövligt, säger jag bara.

:bow:
Jag är också fascinerad över hur folk här säger att de "inte vill döma" utan att "veta bakgrunden".

Det här handlade ju uppenbarligen inte om ett spörapp, en bank av en skänkel eller motsvarande, utan om att upprepade gånger piska den. Då spelar bakgrunden liten roll.

Djurplågeri är djurplågeri, precis som misshandel av människor är det olagligt (om än på lindrigare straffskala). Till djurplågeri räknas att misshandla djur. Gränsen för misshandel är något luddig just när det gäller djur, men djuret ska inte utsättas för "onödigt lidande". Det är onödigt lidande som beskrivits ovan, lidande i form av skrämsel, slag osv - och onödigt eftersom det inte är livsavgörande för någon att hästen inte hoppar. Det är helt enkelt inte värt det lidande hästen orsakas.
Kan man inte lösa problemet på annat sätt får man väl skaffa sig en annan hobby.

Daremot sa tycker jag att tranaren har lite ratt i det hela, det ar ingen ide att mesa med ponnier och hastar. Mes kommer man ingenstans med.

Inte våld heller!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Det är väl allmänt känt, eller?

Ursäkta men vad ger oss rätten att tvinga en annan levande varelse till något överhuvudtaget!!
Varför är det inte självklart för ALLA som har minsta lilla empati i kroppen, att respektera när man får ett nej? Oavsett om det kommer från en vuxen människa, ett barn eller en häst? Att försöka övertyga den andra om att vi nog trots allt ändå har rätt, att locka och försöka påverka - fine - men att tvinga...?
Vad får man ut av det? Är det roligt att rida när man vet att hästen mår dåligt? Är hoppningen kul när man inte gör det som ett team - tillsammans, engagerade och med fokus på uppgiften?
Jag borde nog låta bli att öppna såna här trådar för jag blir så ledsen så jag får tårar i ögonen av att det fortfarande finns människor som hävdar att det inte går att prata med hästar, som påstår att hästar är "bara dumma" och tycker det är ok att bära hand mot den efter att den kastat av någon (vilket innebär att smällen kommer långt, långt långt efter det att hästen gjorde fel.) Så gör man bara inte, det säger ju sig självt. Varför slår ni? För att ni är arga, för att ni vill hämnas på den dumma ponnyn?
För inte lär den lära sig något av det i alla fall.
Bedrövligt, säger jag bara.

:bow: :bow: :bow:
GUD, vad bra skrivet!!! Ibland undrar jag om jag är ensam och att älska och respektera djur så som du beskriver det. Skulle aldrig få för mig att göra sådant mot djur, som andra tycker är helt OK!
Vad glad jag blir när jag läser inlägg som dina, och ser att det faktiskt finns fler som känner som jag!!!

:bow:
Jag är också fascinerad över hur folk här säger att de "inte vill döma" utan att "veta bakgrunden".

Det här handlade ju uppenbarligen inte om ett spörapp, en bank av en skänkel eller motsvarande, utan om att upprepade gånger piska den. Då spelar bakgrunden liten roll.

Djurplågeri är djurplågeri, precis som misshandel av människor är det olagligt (om än på lindrigare straffskala). Till djurplågeri räknas att misshandla djur. Gränsen för misshandel är något luddig just när det gäller djur, men djuret ska inte utsättas för "onödigt lidande". Det är onödigt lidande som beskrivits ovan, lidande i form av skrämsel, slag osv - och onödigt eftersom det inte är livsavgörande för någon att hästen inte hoppar. Det är helt enkelt inte värt det lidande hästen orsakas.
Kan man inte lösa problemet på annat sätt får man väl skaffa sig en annan hobby.

I stort tycker jag att ditt inlägg är bra, visst ska man som häst och ryttare funka som ett team. Men du tappar bort mig helt när du skriver att vi inte ska tvinga hästar (och barn) till något. Jag är helt övertygad om att de flesta, för att inte säga alla, hästar helst skulle vandra fritt utan att behöva bry sig om hoppträningar eller vetrinärer osv. Men vi människor har valt att tämja hästen och använda den till vad vi tycker passar oss. Oftast finner sig hästen i detta och tycker att det ok, bara vi tar hand om den ordentligt. Jag tycker att det är helt ok att kräva av hästen (och barn, fast inte av samma anledning) att den ska ställa upp på det vi kräver, inom rimliga gränser givetvis. Därmed inte sagt att det är godtagbart att misshandla en häst för att få den över ett hinder. Jag skrev i mitt första inlägg att jag inte tyckte att en insändare i tidningen var en bra idé, eftersom trådskaparen inte sett hela händelseförloppet. Det är väl detta diskussionen som följde till stor del handlar om. Och det står jag fast vid. Det är bättre att prata med tränaren och be om en förklaring, eller bara uttycka vad man tycker om hur ponnyn behandlas.

När du skriver "ni" i slutet av ditt inlägg uppfattar jag det som att du tror jag är en av dessa som tycker att det är ok att slå hästen när man trillat av. Det var vekligen inte detta tråden handlade om. Bara för att vissa här inne (inklusive jag) tycker att det är ok att använda spö ibland, betyder det inte att vi piskar våra hästar så fort tillfälle ges. Och i synnerhet inte långt efteråt, som du verkar tro att alla som rider med spö gör.

Om dina argument ska tas på allvar fungerar det inte att göra en urklantig generalisering på slutet.

Bara för att vissa här inne (inklusive jag) tycker att det är ok att använda spö ibland, betyder det inte att vi piskar våra hästar så fort tillfälle ges. Och i synnerhet inte långt efteråt, som du verkar tro att alla som rider med spö gör.

Om dina argument ska tas på allvar fungerar det inte att göra en urklantig generalisering på slutet.

:bow: :bow: :bow: Mycket bra skrivet!!
Jag ar ocksa utpekad!! Jag tar inte ett dugg illa upp om folk kallar mej for elak eller misshandlare. Jag vet att jag har rent mjol i pasen, att mina hastar mar bra.
Jag spoar inte mina hastar for skoj skull, utan ibland kan spot eller min hand, anvandas for att visa hasten mot den ratta vagen. Spelar ingen roll om det ar under ridning eller under annan hantering. Och det star jag for! Jag skams inte ett dugg for det.

Jag tycker heller inte sa synd om ponnyn denna traden handlar om - daremot tycker jag synd om det stackars barnet som inte har en ponny som hon kan lita pa. En ponny som inte fungerar som den ska, en ponny som inte flickan har speciellt roligt med ibland.
Jag tycker synd om flickebarnet for att hon inte kan aka till en traning utan att ponnyn ska dra en massa negativ uppmarksamhet till sej!!
Jag tycker synd om hela familjen eftersom de kan ga in pa Buke och lasa en hel lang trad om hur andra manniskor tycker att de ar elaka och att de misshandlar deras ponny, som jag ar saker pa att de alskar trots allt. Vi vet inte vad som hander hemma hos dem, eller vad som ens hande pa denna traningen. Darfor ar det dags att bara onska att de far ordning pa problemet och att flickan kan gladjas at sin ponny!!

Det är nog här vi inte längre kommer nånvart. Du ser endast till flickan och hennes behov, och ser ponnyn som hennes "leksak" som ska göra som hon vill.
Varför är det inte viktigt att även ponnyn får glädjas? Varför ska ponny betala för flickans glädje med sin egen..?

Nej jag anser inte att man ska tvinga vare sig djur eller barn eller andra vuxna att göra något mot deras vilja. Man kan försöka påverka till en viss gräns däremot, men är det tvärnej så får man väl respektera det!
Tänker mig in i situationen där någon tvingar mig till något som JAG är skiträdd för; hoppa trampolin från någon hög höjd, få en spruta i armen, göra NGT, vad som helst som jag inte känner att jag klarar av. Jag skulle få vild panik om någon försökte, och skulle sedan för evigt känna mig kränkt och aldrig lita på dessa människor igen.
Detta vill jag verkligen inte att min bästa vän ska behöva utstå. Och det är över mitt förstånd att det finns de som vill.

När du skriver "ni" i slutet av ditt inlägg uppfattar jag det som att du tror jag är en av dessa som tycker att det är ok att slå hästen när man trillat av. Det var vekligen inte detta tråden handlade om. Bara för att vissa här inne (inklusive jag) tycker att det är ok att använda spö ibland, betyder det inte att vi piskar våra hästar så fort tillfälle ges. Och i synnerhet inte långt efteråt, som du verkar tro att alla som rider med spö gör.

Nejdå, jag rider också med spö ibland (fast jag slåss inte med det ;)) så jag tror inte alls att det är på det viset.
"Ni" var riktat till de som ville ta åt sig. Tycker inte att just du behöver göra det.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 197
Hoppning Hej! tänkte om ni kunde hjälpa mig med lite tips för jag står helt still! min häst bara river rättuppstående jag vet inte hur jag ska...
Svar
7
· Visningar
1 672
H
Ridning Hej! :) Är det bara jag som ibland inte klarar av att titta på klubbtävlingar? Speciellt inte hoppning? Mår dåligt och vet inte var...
Svar
2
· Visningar
929
Senast: Lager
·
Träning Jag har 2 barnbarn här på sommarlovet. De är 10 o 12 år. Vi föder upp ridponnyer men har inga f n lämpliga för dessa barn att rida på...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
9 865
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter