Hoppsadlar med bra stöd

cactuspower

Trådstartare
Skulle vilja ha tips om hoppsadlar som ger väldigt mycket stöd.
Om jag Någonsin ska kunna hoppa har jag insett att jag vill ha en sadel som jag känner mig trygg och säker i och som ger ryttaren ett bra stöd, skulle bara vilja spåna lite och kolla vad det finns för tänkbara sadlar.. Säg att den får kosta max ca 12 ´ NY. Hur ser utbudet ut då? Vilka modeller (märken) ska man ta en titt på?
Länka gärna bilder! :bump:

Sv: Hoppsadlar med bra stöd

Beror ju på vad som passar din häst, men Passier, Stuben och Prestige har alla modeller med stora stöd. Och Windsor/Wellington.

Sen finns ju Kieffer om man tycker det är nåt att ha....

eftersom jag är hopprädd och har börjat hoppa igen. (på unghäst resp orutinerad som håller på o lär sig) så vill jag ha bra stöd och känna mig säker i sadeln. Ha bra grepp och känna att jag inte glider.
Valet föll tillsist på Wintec Pro contact. En ny med moccasits. (dvs du sitter inte glider runt) alltså inte den syntetsits som det är tex wintec close contact. Dessutom har den större stöd fram för knäna och man kan själv flytta och rätta till så att stöden hamnar där man vill ha dom. jag är jättenöjd. Känner mig säker och trygg i min sadel.

Wintecs med mocka som redan är nämnd sitter man nog ganska säkert i. Kanske likaså Griffins bruna hoppsadel med (konst?)mocka?
Anser däremot att syntetsadlar överlag är lite mer ostadiga och "för lätta" om man vill sitta som gjutet.. *min åsikt*

Själv hade jag en Trainer´s med stoora stöd. perfekt om man vill sitta stabilt och man satt där man satt, jättebra om man verkligen vill ha det stödet. det var en av de "äldre" modellerna(fr 02-03), vet inte vad de nyare har för stöd.
Fö har jag själv fått uppfattningen att hittar man en (hopp)sadel som verkligen verkligen passar dig (och hästen;)) så behöver man inte ha mer än lagom stora stöd eftersom man sitter såpass balanserat ändå..

I övrigt har väl kieffer några modeller med större stöd?

Överhuvudtaget Albion. Men som sagt de kostar liiiiiite mer än 12.000:- nya. Finns fina begagnade dock från ca 6.000:- och uppåt beroende på modell, ålder och skick.

Min kompis har en Frank Baines hoppsadel, den är helt underbar, jätte bra stöd och allt :love: men är osäker på om den modellen fortfarande tillverkas ..

en albion jag red i för ett par år sen hade enorma stöd. Inte min smak men det hade den iaf...

jag provade en frank baines innan jag valde att köpa min wintec pro. men jag upplevde frank baines som jäääättehal o rida i, skulle aldrig vågat hoppa i den. Men det va en äldre hoppmodell.

Tack för era tips, som sagt är det inte riktigt aktuellt just nu för just nu är jag rätt pank :D men ska jag hoppa vill jag ha en bra sadel inte är hal, men som jag också sitter bra i och ger bra stöd, det känns nog i alla fall lite tryggare då. :D

Men hästen är ett hbl grövre modell som nog kommer dra en relativt vid bom, hon är något emellan rak och svängd, så det är inte riktigt "antingen - eller" men dock är hon nog aningens mer svängd än rak.

Det skadar inte att vara ute i god tid.;)

En sadel med mycket stöd och med mindre svängd bom än Siegfried MF är t ex Appaloosa/Prestige Venezia, men jag är osäker på om den tillverkas fortfarande.

Annars så trivdes jag väldigt bra med MF:en när vi hade en sådan och satt kvar trots underliga språng, tvära kast i skogen och rodeo.

Jag har en clobus clic cc, älskar den sadeln. Vill också ha bra stöd och det får jag iden, och den är mjuk och skön!! Värd att koll på tycker jag! Var en sadelmakare som rekommenderade den till mig och hon är ej återförsäljare för något märke, hon tyckte det var bra arbete o läder i den, alltså en prisvärd sadel

Fast jag kollade en Dominus sadel till hästen, dressyr dock men den passade inte och så gillade jag inte riktigt kvalitén heller. Har sett bättre sadlar i den prisklassen och då var det en dressyrsadel som skulle gå på 10 ´ beg.

Skulle kolla lite på Windsor el Wellington om jag var du. Dom sitter man väldigt bra i, samtidigt som dom är mjuka och sköna. Dom passar hästar som inte är för raka och inte för svängda men något mitt emellan.

Windsor är vanliga i Norgen, du kan få en beg- från 5000NOK. Fanns några här:

http://www.hestemarked.no/annonseukat.asp?kat=6&ukat=46

Windsor Elite flat seat sal

En meget veldesignet sprangsal med halvdypt sete, noe som gir rytteren en bedre ballanse og hjelper til under sprang. Store kneklosser fram og bak gjør at rytteren sitter trygt, selv med en uærlig hest. Salen har fjærende bom og ullstopp, slik at den kan omstoppes og for,es forskjellige hester. Denne sal brukes av en rekke toppryttere og kan med fordel konverteres med Flair-luftsystem.

Størrelse: 16,5", 17" eller 17,5"
Bomvidde: 2, 3 eller 4
Farve: Sort, Mørk havana eller London (lys brun)

Varenr. 84300
kr 13900,- inkl. mva.

84300.jpg

Det ska jag försöka kolla upp! Såg ut som en trevlig sadel, inom ungefär rätt prisklass och ungefär som vad jag letar efter. Men vet du om det finns några återförsäljare i Sverige till denna sadeln? Jag kollade lite begagnade annonser snabbt, under hoppsadlar men hittade inga Windsorsadlar. Har inte hört talas om märket tidigare heller.

Läste ju att den var väldigt rak i bommen och därför lär den nog dessvärre inte passa min häst. Annars hade det kunnat varit ett alternativ, för min del.

Liknande trådar

R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 216
Senast: iNHALE
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 229
Senast: Johanna1988
·
Utrustning Jag har under större delen av sommaren försökt hitta bra benskydd som ger bra stöd till både senorna och även kotorna. Det finns ju en...
Svar
0
· Visningar
458
Senast: iNHALE
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 038
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka